برنامه نویسی چیست؟ برنامه نویس دقیقا چه کاری انجام میدهد؟

6 آبان ۱۴۰۲

برنامه نویسی چیست؟ برنامه نویس دقیقا چه کاری انجام میدهد؟

" در آینده ای نزدیک، برنامه نویسی حکم آموزش های اولیه همچون نوشتن و خواندن را برای کودکان پیدا خواهد کرد و نیاز به آن در همه زمینه ها احساس خواهد شد، به گونه ای که بزرگ‌ترها افسوس می خورند که چرا زودتر اقدام به آموزش آن نکرده اند."

مارک زاکربرگ

 

تا 15 سال آینده همانطور که خواندن و نوشتن را به بچها یاد میدهیم ، برنامه نویسی را هم یاد خواهیم داد و افسوس میخوریم که چرا زود تر این کار را شروع نکردیم!

شاید در ابتدا تصور کنیم که این جمله اغراق آمیز است، ولی زمانی که بیشتر به آن و تغییرات دنیا فکر کنیم ، به صحت آن پی خواهیم برد. ولی اصلا برنامه نویسی چیست و برنامه نویسان چه کسانی هستند؟ اگر شما به تازگی با این دنیای جذاب و وسیع آشنا شده اید ، به شما پیشنهاد میکنیم که این مقاله کد یاد را تا آخر بخوانید.

 

تاریخچه برنامه نویسی

 شاید تصور کنید که برنامه نویسی یک علم نو و جدیدی است که در سال های اخیر به آن دست پیدا کرده ایم ولی اینطور نیست. در واقع عمر برنامه ریزی برای ماشین ها به حدود یک قرن میرسد.

در قرن نوزدهم زمانی که آدا لاولیس توانست الگوریتمی برای ماشین تحلیلی چارلز باباجی طراحی کند، عنوان اولین برنامه نویس جهان را به نام خود ثبت کرد. در دهه 1940 با ابداع ماشین تورینگ توسط یک ریاضیدان بریتانیایی، انقلابی بزرگ در حوزه برنامه نویسی رخ داد تا مقدمه ساز ایجاد زبان های برنامه نویسی شود. در دهه 1950 زبان اسمبلی (Assembly Language) که اولین زبان برنامه نویسی سطح پایین بود ظاهر شد.

درست در طی یک دهه پس از آن، رایانه ها به عنوان ابزارهای اصلی برنامه نویسی وارد عرصه شدند و پس از آن زبان فورترن (Fortran) که با هدف حل محاسبات علمی و ساده سازی عملیات ریاضی طراحی شده بود، ظهور کرد و به عنوان اولین زبان برنامه نویسی علمی شناخته شد. در طول سه دهه از 1970 تا 2000 زبان های برنامه نویسی مدرن مانند C و Pascal توسعه پیدا کردند، اینترنت به وجود آمد و زبان های HTML  JavaScript، Python  و Ruby ابداع شدند و تا امروز که زبان‌های متعدد دیگری به وجود آمده اند.

ما باید خوشحال باشیم که در نقطه ای از تاریخ قرار دارم که زبان های برنامه نویسی و کامپیوتر ها تا این حد پیشرفت کرده اند. این رشد تکنولوژی نتیجه ساعت ها تفکر و تلاش انسان هایی در طول تاریخ بوده است که عمر خود را برای توسعه تکنولوژی صرف کرده اند. البته ما هم میتوانیم جزئی از این تاریخ باشیم و در توسعه نرم افزار ها و علم برنامه نویسی تاثیر بگذاریم.

 

برنامه نویسی چیست؟

 

برنامه نویسی چیست؟

برنامه نویسی هنر دستور دادن به یک کامپیوتر برای انجام وظایف خاص است

به زبان ساده، برنامه نویسی یعنی نوشتن دستورات منطقی برای کامپیوترها و ماشین ها. این دستور های منطقی را با استفاده از زبان های برنامه نویسی که توسط کامپیوتر ها قابل فهم هستند، مینویسند. سپس کامپیوتر با تحلیل و پردازش دستورها، آن ها را اجرا میکند. برنامه نویسی به ما این امکان را میدهد که با هر سیستم یا ماشین الکترونیکی ارتباط برقرار کنیم و آنها را برنامه ریزی کنیم. شاید این ماشین یک کامپیوتر رو میزی باشد و شاید هم یک ساعت هوشمند و یا یک بازی کامپیوتری.

البته با یک زبان برنامه نویسی خاص نمیتوانیم همه کاری انجام دهیم. هر زبان برنامه نویسی برای هدف خاصی ساخته شده است که به برنامه نویسان کمک میکند با کیفیت بیشتری در هر حوزه فعالیت کند. به عنوان مثال زبانی که برای ساخت بازی های کامپیوتری از آن استفاده میشود با زبانی که برای برنامه نویسی یک ساعت هوشمند از آن استفاده میشود متفاوت است.

هر جامعه ای یک زبان مشترک برای برقرار کردن ارتباط دارند. زبان های برنامه نویسی زبان مشترک بین برنامه نویس و ماشین ها هستند.

 

برنامه نویس کیست؟

برنامه نویسی صرفا یک شغل نیست بلکه یک طرز فکر است که توسط برنامه نویسان به اشتراک گذاشته می شود. برنامه نویس ها افرادی هستند که به کمک زبان برنامه نویسی با کامپیوترها تعامل می کنند و به آنها دستوراتی می دهند که البته محدوده عملکرد آنها در کدنویسی خلاصه نمی شود بلکه لازم است مهارت های متنوعی را در خود توسعه دهند.

البته اگر بخواهیم جواب پخته تری به سوال "برنامه نویس کیست" بدهیم ، بهتر است بگوییم که برنامه نویس ها برای مسئله ها بهترین جواب ها را پیدا میکنند و با استفاده از زبان های برنامه نویسی به کامپیوتر منتقل مینند. به این صورت کامپیوتر ها آنها را اجرا میکند و خروجی را نمایش میدهد.

 

چرا باید برنامه نویسی را یاد بگیریم؟

اگر شما هم جز آن دسته از افراد هستید که میخواهید با تکنولوژی روز پیش بروید ، یکی از بهترین شغل هایی که میتوانید داشته باشید برنامه نویسی است. برنامه نویسی به شما کمک میکند که در قلب تکنولوژی حرکت کنید و سوار بر موج جدیدی شوید که در یک قرن اخیر در حال قدرتمند تر شدن است. یادگیری برنامه نویسی به شما کمک میکند در کنار درآمدی که از آن دارید ، در حل مسائل زندگی عملکرد بهتری داشته باشید و به افزایش خلاقیت شما نیز کمک خواهد کرد. یادگیری برنامه نویسی به شما این اجازه را میدهد که شما توانایی پیاده سازی ایده های خود را داشته باشید. قبل از شروع یادگیری برنامه نویسی به این سوال جواب دهید ، چرا باید برنامه نویسی یاد بگیریم؟

 

انواع زبان های برنامه نویسی

زبان های برنامه نویسی به چند دسته تقسیم می شوند؟ منظور از زبان برنامه نویسی سطح بالا یا سطح پایین، کامپایل شده یا تفسیری و… چیست؟ بیایید تا این موضوع را با هم بررسی کنیم.
 

  1. زبان برنامه نویسی سطح پایین

کد ماشین که به عنوان زبان ماشین نیز شناخته می شود، یک زبان برنامه نویسی سطح پایین است که شامل مجموعه ای از دستورالعمل ها به شکل کدهای 0 و1 باینری می باشد که توسط CPU اجرا می شود. 

زبان برنامه نویسی سطح پایین، معماری مشابه با سخت افزار کامپیوتر دارد و می تواند کد های دستوری را بسیار کارآمد و سریع اجرا کند. زبان های سطح پایین شامل زبان اسمبلی و زبان ماشین بوده و در مقایسه با زبان های سطح بالا، بسیار پیچیده تر هستند، زیرا برنامه نویسان باید جزئیات مربوط به سخت افزار را در آنها مدیریت کنند.

  1. زبان برنامه نویسی سطح بالا

زبان برنامه نویسی سطح بالا کدهای خوانا و ساده تری دارد. در زبان سطح بالا دستورات از طریق کامپایل یا تفسیر به کد ماشین ترجمه می شوند. بنابراین از زبان های سطح پایین کندتر می باشند.

  1. زبان برنامه نویسی رویه ای

برنامه نویسی رویه ای الگویی است که ساختار آن به کمک توابع خطی سازماندهی می شود. برنامه نویسی رویه ای ساده است و در کارهایی که نیاز به ساختار پیچیده یا شی گرایی نیست بکار می رود. 

  1. زبان نشانه گذاری

هدف از زبان نشانه گذاری، ارائه دستورالعمل هایی برای درک ساختار و قالب بندی محتوا در یک صفحه است. به این معنا که اجزای محتوا را تفکیک می کند تا کدها خوانا و قابل دسترسی شوند. رایج ترین زبان های نشانه گذاری عبارتند از HTML , XML و JSON .

  1. زبان برنامه نویسی شی گرا

برنامه نویسی شی گرا (OOP) یک الگوی برنامه نویسی مبتنی بر مفهوم "اشیاء" است که هم داده ها (attributes) و هم توابع (functions) را شامل می شود. زبان شی گرایی انعطاف پذیر است و بر استفاده مجدد از کدها تاکید دارد. OOP توسعه نرم افزارهای پیچیده را آسان تر می کند و در بسیاری از زبان های برنامه نویسی از جمله #Ruby ،Java ، Python، C و ++C که به کدهای سازماندهی شده و ساختار یافته نیاز دارند به کار می رود.

  1. زبان برنامه نویسی تابعی

زبان برنامه نویسی تابعی بر استفاده از توابع برای انجام محاسبات خود تاکید دارد. در زبان تابعی داده ها قابل تغییر نیستند، بنابراین در نگهداری داده ها عملکرد خوبی دارد. محبوب ترین زبان های تابعی عبارتند از Haskell، Lisp، Erlang، Python، JavaScript و Java.

  1. زبان برنامه نویسی کامپایل شده

زبان برنامه نویسی کامپایل شده زبانی است که در آن کد قبل از اجرا توسط یک کامپایلر به کد ماشین تبدیل می شود و معمولاً سریعتر و کارآمدتر از کدهای تفسیر شده عمل می کند، زیرا نیازی به تفسیر خط به خط کدها در زمان اجرا ندارد. نمونه هایی از زبان های کامپایل شده عبارتند از C، C++، Rust و Swift.

  1. زبان برنامه نویسی تفسیری

زبان تفسیری پیش از اجرا به کد ماشین تبدیل نمی شود بنابراین کد باید خط به خط توسط مفسر به کد ماشین ترجمه شود. زبان تفسیری بر روی اغلب سیستم ها قابل اجرا بوده و دیباگ کردن در آن ساده تر است اما با این وجود، کد تفسیری از کد کامپایل شده کندتر عمل می کند. نمونه‌هایی از زبان‌های تفسیر شده عبارتند از Python، JavaScript و Ruby.

  1. زبان‌ برنامه نویسی اختصاصی دامنه (DSL)

زبان‌ اختصاصی دامنه بر خلاف زبان برنامه نویسی همه کاره، زبانی است که صرفا برای حل چالش های پیچیده محاسباتی یا مهندسی طراحی شده و قواعد دستوری سطح بالا اما مختصری را به توسعه دهندگان ارائه می دهد.

  1. زبان برنامه نویسی همزمان گرا

زبان برنامه نویسی همزمان گرا برای اجرای چند کار به طور همزمان طراحی شده است و از پردازنده های چند هسته ای استفاده می کند تا عملکرد را بهبود بدهد. زبان هایی مانند Go، Erlang، Java، Python و ++C همزمان گرا هستند و کدهای دستوری را به بخش های کوچک تقسیم می کنند تا روند پردازش را همزمان کرده و با سرعت بالاتر اجرا کنند. 

  1. زبان برنامه نویسی تایپ استاتیک

تایپ استاتیک زبانی است که تمام متغیرها در آن تعریف شده اند و زمانی که کامپایل انجام شده و کدها آماده اجرا هستند، آن ها را بررسی می کند. در این زبان کامپایلر می تواند کد را بهتر مدیریت کند که منجر به بهبود عملکرد می شود. برخی از زبان های برنامه نویسی شناخته شده با تایپ استاتیک عبارتند از C ،Java ، #C ، Kotlin ، C++، Haskell، TypeScript، Swift و Go.

  1. زبان برنامه نویسی تایپ پویا

تایپ پویا نیز مانند تایپ استاتیک زبانی است که کدها را در زمان اجرا بررسی می کند اما برخلاف استاتیک، روند بررسی در این زبان به کامپایلر ارتباطی ندارد. متغیرها در زبان پویا انعطاف پذیری دارند و می توانند نوع خود را در حین اجرا تغییر دهند. علاوه بر انعطاف پذیری، تایپ پویا  توسعه سریع تری را ارائه می کند، اما مستعد خطا در هنگام اجرا نیز هست. برخی از زبان های برجسته که از تایپ پویا پیروی می کنند عبارتند از Python، JavaScript، Ruby، PHP و Perl.

 

 تفاوت زبان برنامه نویسی و زبان اسکریپت نویسی

اصلی ترین تفاوت زبان برنامه نویسی با زبان اسکریپت، در فرایند کامپایل کد است. زبان های برنامه نویسی علاوه بر اینکه پیش از اجرا نیاز به کامپایل دارند و مستقیما بر روی سخت افزار اجرا می شوند، انعطاف پذیر هم هستند و از برنامه نویسی شی گرا و رویه ای پشتیبانی می کنند. زبان های برنامه نویسی مانند C و ++C معمولا برای توسعه نرم افزار استفاده می شوند. زبان های برنامه نویسی همچنین قابلیت محاسبات علمی و تحلیل داده ها را نیز دارند. توسعه بازی های ویدیویی هم اغلب به زبان های برنامه نویسی مانند #C و ++C متکی است، زیرا عملکرد و قابلیت های لازم را برای ارائه گرافیک ها و شبیه سازی های پیچیده ارائه می کنند. 

زبان اسکریپت زبانی تفسیری و تایپ پویا است که بر توسعه سریع، خودکارسازی فرایند و کدنویسی مختصر تاکید دارد. بنابراین توسعه دهندگان می توانند کد خود را بدون هر بار کامپایل کردن به سرعت تغییر دهند و اجرا کنند.  زبان های اسکریپتی Python، Ruby، JavaScript و PHP  در توسعه وب رایج هستند و همچنین در پردازش داده و مدل سازی هوش مصنوعی هم بکار می روند.   

 

پرکاربرد ترین زبان های برنامه نویسی

 

پرکاربرد ترین زبان های برنامه نویسی

برخی زبان ها به عنوان پرکاربردترین و تأثیرگذارترین زبان ها در حوزه برنامه نویسی شناخت شده اند. این زبان ها به دلیل تطبیق پذیری، عملکرد و پشتیبانی که ارائه می دهند، محبوبیت بالایی پیدا کرده اند. در ادامه آن ها را معرفی کرده ایم:
 

  1. زبان برنامه نویسی Python

پایتون یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و همه کاره است که قواعد دستوری ساده و خوانای آن به همراه کد مختصری که دارد سبب شده که از توسعه وب گرفته تا تجزیه و تحلیل داده ها، یادگیری ماشین، محاسبات علمی و… کاربرد داشته باشد.

همانطور که انتظار می رود، پایتون اکوسیستم قدرتمند و کتابخانه ها و فریمورک های متنوعی دارد و همچنین با اکثر پلتفرم ها سازگار است. بنابراین پایتون به دلیل این تطبیق پذیری، در صنایع مختلف از جمله توسعه وب، علم داده، هوش مصنوعی، توسعه بازی و امنیت سایبری بسیار پرتقاضا است.

اگر قصد یادگیری این زبان محبوب را دارید، می توانید در دوره آموزش رایگان پایتون آکادمی کدیاد ثبت نام کنید که صفر تا صد این زبان را دربر گرفته است.

  1. زبان برنامه نویسی Javascript

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی همه کاره و پویا است که به طور مداوم در بالاترین جایگاه از رتبه بندی محبوب ترین زبان های برنامه نویسی قرار می گیرد. زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت دارای اکوسیستمی قوی و گسترده از کتابخانه ها و فریمورک ها است و نقش پررنگی در برنامه نویسی فرانت اند دارد. همچنین، اگر با Node.js ترکیب شود می تواند برای برنامه نویسی بک اند هم مورد استفاده قرار بگیرد.

جاوا اسکریپت قادر به خودکار سازی دستورات است و به کمک فریمورک های محبوبی مانند React، Angular و Vue.js توانسته توسعه وب و اپلیکیشن های موبایل را سریع و کارآمد تر کند. جاوا اسکریپت همچنین در توسعه بازی، رندر گرافیک، تحلیل داده و برنامه ریزی سیستم های اینترنت اشیا مورد استفاده قرار می گیرد.

برای یادگیری جاوا اسکریپت می توانید در دوره جامع آموزش جاوا اسکریپت به صورت کاملا رایگان ثبت نام کنید.

  1. زبان برنامه نویسی Java

جاوا یک زبان برنامه نویسی شی گرا، همه کاره و قدرتمند با کاربرد گسترده است که از سال 1995 به یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی تبدیل شد. زبان برنامه نویسی جاوا به طور گسترده در ایجاد برنامه های دسکتاپ، وب و موبایل مورد استفاده قرار می گیرد و برای توسعه برنامه های بین پلتفرمی مناسب است. جاوا قادر به تحلیل داده ها در مقیاس بزرگ است و در سیستم های مالی، اینترنت اشیا، تحقیقات علمی و شبیه سازی نیز کاربرد دارد.

همین حالا در دوره رایگان آموزش جاوا آکادمی کدیاد ثبت نام کنید و شروع به کدنویسی به صورت عملی و حرفه ای کنید.

  1. زبان برنامه نویسی #C

#C یک زبان برنامه نویسی همه کاره و پرکاربرد است که توسط مایکروسافت توسعه یافته و به دلیل قواعد دستوری واضح و خوانا، سهولت استفاده، اکوسیستم قوی، تطبیق پذیری و همچنین برخورداری از پشتیبانی قدرتمند مایکروسافت، کاربرد گسترده ای در حوزه های مختلف پیدا کرده است. زبان برنامه نویسی سی شارپ زبانی کلیدی در توسعه وب، نرم افزار، اپلیکیشن موبایل و بازی (با موتور Unity) است. #C علاوه بر اینکه ارتباط و کنترل دستگاه های اینترنت اشیا (IOT) را امکان پذیر می کند، به دلیل عملکرد محاسباتی خود در ساخت پلتفرم های معاملاتی و ابزارهای تحلیل مالی نیز به کار می رود.

برای شرکت در دوره آموزش رایگان سی شارپ آکادمی کدیاد کلیک کنید.

  1. زبان برنامه نویسی PHP

PHP نیز یک زبان برنامه نویسی سمت سرور و منبع باز با سینتکس خوانا است که در توسعه وب از وبلاگ های ساده گرفته تا پلتفرم های پیچیده مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین اکوسیستمی قوی از فریمورک هایی مانند لاراول، سیمفونی و وردپرس را دارد که آن را به یک انتخاب محبوب در میان توسعه دهندگان تبدیل کرده است. زبان برنامه نویسی PHP همچنین در ساده سازی ایجاد RESTful API، خودکار سازی دستورات سرور، توسعه سیستم درگاه پرداخت و پردازش و تحلیل داده ها نیز عملکرد بسزایی دارد.

همین حالا می توانید در دوره رایگان آموزش PHP آکادمی کدیاد ثبت نام کنید که کاملا پروژه محور این زبان قدرتمند را تدریس کرده است.   

  1. زبان برنامه نویسی ++C

زبان برنامه نویسی ++C توسعه یافته زبان C می باشد و علاوه بر توسعه نرم افزار، در توسعه بازی (با موتورهای Unreal Engine و Unity)، توسعه نرم افزارهای مخابراتی، رندر گرافیک، سیستم های جاسازی شده، سیستم های کنترل گر فضاپیما ناسا، ساخت الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و همچنین سیستم های معاملاتی نقش پررنگی دارد. زبان برنامه نویسی ++C شی گرا است و کدهای نوشته شده توسط توسعه دهندگان را می تواند در کمترین زمان با بازدهی بالا اجرا کند.

برای ثبت نام در دوره جامع آموزش ++C آکادمی کدیاد بصورت رایگان، کلیک کنید. 

 

 بهترین زبان های برنامه نویسی در سال 2024

انتخاب یک زبان برنامه نویسی باید بر اساس اهداف پروژه و همچنین کاربردها و ابزار های آن زبان صورت بگیرد. بهترین زبان های برنامه نویسی در سال 2024 با توجه به روندهای نوظهور در فناوری و تقاضاهای بازار و صنعت تعیین خواهند شد. بنابراین آینده دارترین زبان های برنامه نویسی شامل Ruby ،TypeScript Swift ،Kotlin ،Go ،Java ،#C ،JavaScript ،Python و Rust خواهند بود. البته نمی توان محبوبیت فوق العاده بالای پایتون در سال های اخیر را نادیده گرفت!

 

حوزه های برنامه نویسی

حوزه های متنوعی در زمینه برنامه نویسی وجود دارد که برنامه نویس ها با بررسی علایق و نقاط قوت ذاتی خودشان، آنها را انتخاب و در آنها فعالیت می کنند. اگر بخواهیم به طور خلاصه  پرطرفدار ترین حوزه های برنامه نویسی را دسته بندی کنیم می توانیم آن ها را به بخش های نرم افزار، وب، اپلیکیشن موبایل و بازی های کامپیوتری تقسیم کنیم. 

 

  • بهترین زبان های برنامه نویسی نرم افزار

برنامه های دسکتاپ نیاز است تا عملکرد بالایی داشته باشند و دسترسی به منابع سخت افزاری را فراهم کنند. برنامه نویسی نرم افزار برای سیستم عامل های مختلف، نیاز به توسعه جداگانه دارد. تعیین بهترین زبان در توسعه نرم افزار به اهداف پروژه بستگی دارد. اما اگر بخواهیم محبوب ترین زبان های برنامه نویسی این حوزه در سال 2023 را معرفی کنیم که با سیستم عامل های ویندوز، مک و لینوکس سازگارند، عبارتند از Java، C++، Python  و (JavaScript (Node.js.

 

  • برترین زبان های برنامه نویسی تحت وب

برنامه های تحت وب روی سرورها اجرا می شوند و از طریق مرورگرهای وب در دسترس قرار می گیرند. این برنامه ها با پلتفرم های مختلف سازگارند و به روز رسانی آنها آسان تر است. توسعه وب شامل دو بخش فرانت اند و بک اند است. برترین زبان های برنامه نویسی فرانت اند در توسعه وب عبارتند از Angular، React، JavaScript  و VueJS. زبان های برتر بخش بک اند نیز شامل Java ، PHP ،Python  و #C می شوند. انتخاب هر کدام از این زبان ها به صلاحدید برنامه نویس و اهداف پروژه مورد نظر بستگی دارد.

 

  • بهترین زبان های برنامه نویسی در توسعه اپلیکیشن موبایل

توسعه اپلیکیشن های موبایل چه iOS باشد چه اندروید، از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از تصمیمات مهم توسعه‌ دهندگان اپلیکیشن، انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب در انجام پروژه‌ است. بنابراین در ادامه به بررسی بهترین زبان های برنامه‌نویسی در توسعه اپلیکیشن های موبایل می پردازیم.


1. زبان برنامه نویسی Swift

شرکت اپل با معرفی زبان Swift زبان جدید و مختصرتری را برای توسعه اپلیکیشن های خود ارائه کرد. Swift یک زبان برنامه نویسی همه کاره، قدرتمند و منبع باز است که توسط اپل توسعه یافته و زبان ترجیحی در توسعه iOS، macOS، watchOS و tvOS می باشد. Swift بر امنیت و عملکرد حداکثری متمرکز است و قواعد دستوری تمیز و خوانایی دارد تا نگهداری کد برای توسعه دهندگان آسان تر باشد.


2. زبان برنامه نویسی دارت و فریمورک Flutter

فلاتر فریمورک زبان دارت است که توسعه دهندگان را قادر می سازد تا اپلیکیشن های کامپایل شده برای موبایل، وب و دسکتاپ را از یک پایگاه کد واحد بسازند. با Flutter می ‌توانید رابط ‌های کاربری جذاب با کارایی بالا بسازید که به طور یکپارچه در دستگاه‌ های iOS و Android اجرا می‌ شوند. فلاتر مجموعه ای قدرتمند از ابزار ها و ویجت های همراه با یک فریمورک است که به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا تجربیات کاربری تعاملی و همه جانبه ای ایجاد کنند.

برای یادگیری این فریمورک می توانید در دوره آموزش فلاتر آکادمی کدیاد ثبت نام کنید که بطور جامع و پروژه محور تدریس شده است. همچنین، کدیاد دوره آموزش رایگان زبان دارت را هم برای شما طراحی کرده است.


3. زبان برنامه نویسی Kotlin

زبان برنامه نویسی Kotlin قواعد دستوری خوانا و مختصری دارد که به طور کامل با جاوا سازگار است و به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا از کتابخانه های جاوا استفاده کنند و حتی در مواردی Kotlin را جایگزین جاوا کنند. Kotlin توسط گوگل به عنوان زبان رسمی توسعه اپلیکیشن اندروید تایید شد که منجر به پذیرش گسترده آن در جامعه اندروید شده است.


4. React Native

React Native که با جاوا اسکریپت نوشته می شود، از سرویس های محبوب فیس بوک است و برای طراحی رابط کاربری (UI) مورد استفاده قرار می گیرد اما برخلاف React که عمدتاً بر مرورگرها متمرکز است، این فریمورک برای ساخت اپلیکیشن های iOS و اندروید استفاده می شود.


5. زبان برنامه نویسی Objective-C

Objective-C یک زبان برنامه نویسی قدرتمند و شناخته شده است که تعداد زیادی کتابخانه دارد و در توسعه اپلیکیشن macOS و iOS استفاده می شود. زبان Objective-C شی گرا است و از تایپ پویا پشتیبانی می کند که سبب ایجاد رابط کاربری انعطاف پذیر و مناسب شده است. در حالی که Swift زبان پیشنهادی اپل در پروژه های جدید است، Objective-C همچنان مورد تقاضا است. به‌ ویژه در نگهداری و به‌ روزرسانی اپلیکیشن های قدیمی‌تر که با Objective-C نوشته شده اند.


6. زبان برنامه نویسی Java

جاوا زبان غالب توسعه اپلیکیشن اندروید است که به خوبی پشتیبانی می شود و جامعه بزرگی از توسعه دهندگان را دارد. استفاده از زبان جاوا در توسعه اپلیکیشن های iOS هم بکار می رود اما محدودیت هایی دارد. زیرا توسعه اپلیکیشن iOS در درجه اول به Swift و Objective-C متکی است.

همین حالا می توانید در دوره آموزش رایگان Java آکادمی کدیاد شرکت کنید و از تدریس جامع و پروژه محور آن لذت ببرید.

 

  • بهترین زبان های برنامه نویسی در توسعه بازی

انتخاب زبان برنامه نویسی در ساخت بازی به عوامل مختلفی بستگی دارد که قرار است توسط توسعه دهنده انتخاب شود. در ادامه برخی از بهترین زبان های برنامه نویسی که در توسعه بازی ها محبوب تر هستند را بررسی خواهیم کرد.


1. زبان #C

#C یک زبان برنامه نویسی بسیار محبوب در زمینه توسعه بازی است که به دلیل تطبیق پذیری با موتور بازی Unity که به شکل قدرتمند از#C پشتیبانی می کند و رابط کاربری ایده آلی دارد، شناخته شده است. #C به توسعه‌ دهندگان این امکان را می دهد تا پلتفرم های متعددی از جمله Windows، macOS، Android، iOS و غیره را با حداقل تغییرات کد اجرا کنند.


2. زبان برنامه نویسی ++C

++C یکی از پرکاربرد ترین زبان های برنامه نویسی در توسعه بازی است و توسط موتورهای بازی محبوب Unreal Engine و Unity به خوبی پشتیبانی می شود. زبان ++C چند پلتفرمی است و عملکرد بالایی دارد در نتیجه کنترل دقیقی روی حافظه و سخت افزار فراهم می کند که در بهینه سازی عملکرد بازی ضروری است.


3. زبان Rust

زبان Rust یک انتخاب محبوب در میان توسعه دهندگان بازی است که با زبان ++C رقابت می کند زیرا چند پلتفرمی است و باگ های رایج مرتبط با حافظه را حذف می کند تا بازی های پایداری داشته باشند. اکوسیستم زبان برنامه نویسی Rust به دلیل نوظهور بودن خود، در حال تکامل است. اما همچنان یک زبان امیدوارکننده در توسعه بازی به حساب می آید، زیرا علاوه بر حافظه ایمن، عملکرد قدرتمندی نیز دارد.


4. زبان JavaScript

جاوا اسکریپت زبان اصلی برای ایجاد بازی های مبتنی بر وب است که از توسعه چند پلتفرمی پشتیبانی می کند و به بازی ها اجازه می دهد تا روی سیستم عامل های مختلف اجرا شوند. جاوا اسکریپت دارای موتورهای اختصاصی Phaser و Three.js در توسعه بازی است که فرآیند ساخت بازی را ساده می کنند.


5. زبان برنامه نویسی Swift

زبان سریع و کارآمد Swift که به استفاده در توسعه اپلیکیشن های iOS و macOS شناخته شده است، می تواند در توسعه بازی نیز مورد استفاده قرار گیرد. Swift عمدتاً با پلتفرم های اپل مرتبط است اما توسعه دهندگان بازی را قادر می سازد تا از طریق اکوسیستم اپل از جمله کتابخانه ها و فریمورک ها با دیگر پلتفرم ها هم تعامل داشته باشند.


6. زبان Python

پایتون با دارا بودن قواعد دستوری ساده و خوانای خود، به انتخابی مناسب برای توسعه دهندگان مبتدی بازی تبدیل شده است. محدودیت اصلی پایتون، عملکرد کند آن است. بنابراین برای بازی های مستقل، بازی های دوبعدی و همچنین بازی هایی که نیاز به گرافیک پیشرفته یا عملکرد قوی ندارند، مناسب است. بسیاری از توسعه دهندگان از پایتون برای مدل سازی سریع و انجام آزمایش های بازی استفاده می کنند.

 

مشاغل مرتبط با برنامه نویسی

 

مشاغل مرتبط با برنامه نویسی

محبوبیت یک زبان می تواند بر عواملی مانند فرصت های شغلی و حمایت جامعه تاثیر بگذارد. زبان هایی مانند پایتون و جاوا اسکریپت دارای جوامع گسترده ای هستند که یافتن منابع، کتابخانه ها و توسعه دهندگان مسلط به آن زبان ها را ساده تر می کنند.

 

  • برنامه نویس فرانت اند (Front-end)

فرانت اند بخشی از صفحه وب است که کاربر آن را می بیند و با آن تعامل دارد. برنامه نویسی فرانت اند به دو بخش طراحی رابط کاربری و کدنویسی آن طرح تقسیم می شود. بخش طراحی توسط طراح UI/UX انجام می شود تا در مرحله بعد برنامه نویس یا توسعه دهنده بک اند آن طراحی را به کد تبدیل کند. HTML، CSS و جاوا اسکریپت سه زبان مهم در برنامه نویسی فرانت اند هستند که هر برنامه نویس فرانت اند باید آنها را در کنار کتابخانه ها و فریمورک های مرتبط بیاموزد.

بیشتر بخوانید:  مسیر یادگیری برنامه نویس فرانت اند

 

  • برنامه نویس بک اند (Back-end)

بک اند شامل کدها و دستوراتی است که توسط برنامه نویس یا توسعه دهنده نوشته می شود و توسط کاربران قابل مشاهده نیست. تفاوت عمده برنامه نویسی فرانت اند و بک اند یک وب سایت، همین است که کاربر می تواند کدهای فرانت اند را ببیند و با آن تعامل داشته باشد در حالی که در برنامه نویسی بک اند، کاربر نمی تواند به کد ها دسترسی داشته باشد. در واقع قرار است کدهای نوشته شده توسط بک اند، از طریق فرانت اند نمایش داده شود. مسئولیت برنامه نویس بک اند شامل مدیریت پایگاه‌ داده‌ ها و عملکرد سمت سرور برای اجرای برنامه به واسطه برنامه نویسی است.

بیشتر بخوانید:  مسیر یادگیری برنامه نویسی بک اند

 

  • برنامه نویس فول استک (Full-Stack)

برنامه نویس فول استک کسی است که به برنامه نویسی فرانت‌اند و برنامه نویسی بک‌اند و همچنین مفاهیم امنیت تسلط کافی دارد و قادر است همزمان طراحی سایت و برنامه نویسی سمت سرور را انجام دهد. فول استک دولوپر می تواند به‌ تنهایی تمام مراحل یک پروژه‌ را انجام دهد و یا مدیریت یک تیم برنامه نویسی را برعهده بگیرد.

بیشتر بخوانید: فول استک دولوپر کیست؟

 

  • توسعه دهنده وب

توسعه دهندگان وب نقش قابل توجهی در تکامل عصر دیجیتال دارند. امروزه توسعه وب دیگر محدود به ایجاد صفحات وب نیست، بنابراین توسعه دهندگان وب دارای مهارت ها و تخصص های متنوعی هستند.

بیشتر بخوانید: مسیر یادگیری توسعه دهنده وب

 

  • توسعه دهنده اپلیکیشن موبایل

اپلیکیشن های موبایل شیوه زندگی، کار و سرگرمی کاربران را تغییر داده اند. توسعه دهندگان اپلیکیشن موبایل مسئول طراحی، توسعه و نگهداری اپلیکیشن ها مطابق با پلتفرم های مختلف هستند. آنها با طراحان UI/UX در تعامل قرار می گیرند تا طرح مورد نظر را به خوبی پیاده سازی کنند.

بیشتر بخوانید: مسیر یادگیری برنامه نویسی موبایل

 

  • مهندس نرم افزار

مهندسان نرم افزار برنامه های نرم افزاری از جمله برنامه های دسکتاپ، برنامه های موبایل و سیستم های پشتیبانی را طراحی و توسعه می دهند و نقش مهمی در نگهداری از آنها ایفا می کنند.

 

  • مهندس DevOps

DevOps مجموعه ای از ابزارها برای یکپارچه سازی و خودکارسازی فرایند ارائه می دهد. بنابراین برنامه نویسان DevOps نقش مهمی در ساده سازی توسعه نرم افزار دارند.

 

  • توسعه دهنده بازی های رایانه ای

توسعه بازی یک زمینه هیجان انگیز است که خلاقیت و مهارت های فنی را با هم ترکیب می کند. توسعه دهندگان بازی علاوه بر کد نویسی، باید روی جنبه های مختلف از جمله بهینه سازی عملکرد، طراحی شخصیت ها، گرافیک، صدا و رابط کاربری کار کنند.

 

  • دانشمند داده

دانشمندان داده از تکنیک های آماری و یادگیری ماشین برای پردازش و تحلیل داده یا اطلاعات استفاده می کنند. در واقع آنها متخصصانی هستند که داده های پیچیده را برای حل مشکلات، تجزیه و تحلیل می کنند. بنابراین باید به زبان های برنامه نویسی و آماری و ماشین لرنینگ به خوبی مسلط باشند.

 

  • توسعه دهنده سیستم های جاسازی شده (Embedded systems)

سیستم های جاسازی شده دارای فرایند محاسباتی هستند که برای انجام وظایف سیستم های بزرگتر طراحی شده اند. این سیستم ها هر چند که در مراحل پردازش و ذخیره سازی اطلاعات محدودیت هایی دارند، اما در زندگی روزمره با آنها سروکار داریم. تجهیزات هوشمندی مانند موبایل، لپتاپ، لوازم خانگی، اجزای خودرو، دستگاه های پزشکی و … نمونه ای از سیستم های جاسازی شده هستند.

 

  • مهندس تضمین کیفیت (Quality assurance)

مهندسین تضمین کیفیت نقشی حیاتی در فرآیند توسعه نرم افزار ایفا می کنند و تمرکز اصلی آنها شناسایی عیب های یک نرم افزار است. در واقع آنها وظیفه دارند روی  نرم افزار آزمایش های لازم را انجام دهند تا از مطابقت داشتن آن با استانداردهای تعریف شده اطمینان پیدا کنند.

 

  • مهندس فناوری اطلاعات (IT)

مهندس فناوری اطلاعات نقش مهمی در طراحی و حفظ ساختار IT  دارد. مهندسان فناوری اطلاعات به یک پایه قوی در شبکه، سخت افزار و نرم افزار نیاز دارند و باید در کنار برنامه نویسی، مهارت های ارتباطی و حل مسئله را داشته باشد. زیرا آنها قرار است با سیستم عامل ها، پایگاه های داده و ابزارهای امنیت سایبری کار کنند.

 

  • تحلیلگر امنیت سایبری

یک تحلیلگر امنیت سایبری از اطلاعات سازمانی و شبکه های امنیتی در برابر تهدیدات سایبری محافظت می کند. موقعیت شغلی تحلیلگر امنیت سایبری در سطح جهانی تقاضای بالایی دارد و مستلزم مهارت و دانش کافی در حفظ امنیت شبکه است.

 

  • مهندس هوش مصنوعی (AI)

مهندسان هوش مصنوعی تقاضای شغلی زیادی در صنعت دارند زیرا نقش آنها در توسعه هوش مصنوعی حیاتی است. هوش مصنوعی شاخه های مختلفی دارد و نیاز است یک مهندس هوش مصنوعی به تمامی شاخه ها مسلط باشد. بنابراین باید مهارت او در برنامه نویسی، مدل سازی و تجزیه و تحلیل، قوی باشد.

 

  • مهندس ماشین لرنینگ

ماشین لرنینگ یا یادگیری ماشین، به عنوان یکی از شاخه های هوش مصنوعی، به یک نیروی دگرگون کننده در صنایع مختلف تبدیل شده است. ماشین لرنینگ ارتباط نزدیکی با علم داده دارد و برنامه نویس آن لازم است به جمع آوری و پردازش داده ها تسلط داشته باشد و بتواند توسعه مدل های یادگیری ماشین را به خوبی انجام دهد.

اگر به برنامه نویسی هوش مصنوعی علاقمند هستید، می توانید دوره جامع آموزش یادگیری ماشین آکادمی کدیاد را تماشا کنید که به زبان ساده تمامی مباحث آن را آموزش داده است.

 

  • توسعه دهنده بلاکچین

بلاکچین در اغلب صنایع از حوزه های مالی گرفته تا مراقبت های بهداشتی و مدیریت زنجیره تامین، به شکل گسترده ای بکار می رود. توسعه دهندگان بلاکچین سیستم های غیرمتمرکز، توکن، ارزهای دیجیتال، قراردادهای هوشمند و موارد پر اهمیت دیگری را در کنار طراحی، توسعه می دهند. قابل توجه است که زبان اصلی برنامه نویسی بلاکچین، سالیدیتی (solidity) می باشد.

اگر به مفاهیم بلاکچین و ارزهای دیجیتال علاقمند هستید، دوره آموزش سالیدیتی آکادمی کدیاد همان چیزی است که نیاز دارید!

 

  • برنامه نویس بیوانفورماتیک

یک برنامه نویس بیوانفورماتیک در توسعه و به کارگیری الگوریتم های نرم افزاری برای تجزیه و تحلیل داده های بیولوژیکی تخصص دارد. مهندسین بیوانفورماتیک علاوه بر تسلطی که بر زبان های برنامه نویسی دارند، باید درک کاملی از ژنتیک و زیست شناسی داشته باشند.

 

مهارت های ضروری در برنامه نویسی

برنامه نویس بودن فراتر از نوشتن کد است و به مهارت های متنوعی نیاز دارد. برای یک برنامه نویس حرفه ای شدن لازم است تا طیف وسیعی از مهارت های نرم را در کنار مهارت های فنی کسب کنید و در خود پرورش دهید.

 

  • انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب: اولین گام در یادگیری برنامه نویسی انتخاب یک زبان مناسب مطابق با نیاز شما است. زبان های برنامه نویسی در حوزه های متفاوت و سطوح مختلفی طبقه بندی می شوند. بنابراین شما در ابتدا باید اطلاعات کافی در ارتباط با هر زبان و کاربردهای آن را بررسی کنید تا در نهایت مطابق با نیاز شغلی خود، یک تصمیم آگاهانه و شفاف بگیرید.

 

  • آشنایی با الگوریتم: تسلط بر الگوریتم ­ها و همچنین ترسیم آن­ها به صورت فلوچارت اهمیت زیادی برای برنامه نویسان دارد. زیرا می تواند افراد متخصص و حرفه ­ای را از افرادی که صرفاً یک زبان برنامه ­نویسی را بلدند تفکیک کند. دانش الگوریتم‌ و فلوچارت از پیش نیازهای اساسی یادگیری برنامه ­نویسی است. شما می توانید دوره رایگان و کوتاه آموزش الگوریتم و فلوچارت را در کدیاد تماشا کنید.

 

  • تمرین مستمر: به عنوان مهمترین نکته باید یک اصل را همیشه در یادگیری برنامه نویسی رعایت کنید و آن، تمرین و تکرار مداوم است. پس از انتخاب یک زبان برنامه نویسی، شما باید یادگیری و تمرینات را آغاز کنید. اما توجه داشت باشید که زبان برنامه نویسی مانند زبان انگلیسی فرار است و علاوه بر آن، شما در ابتدای یادگیری، مدام با باگ و خطاهایی در کدنویسی خود روبرو می شوید. بنابراین ناامید نشوید زیرا تنها راه تسلط به یک زبان برنامه نویسی و رها شدن از باگ های تکراری، فقط و فقط تمرین مستمر است.

 

  • عادت به کدنویسی تمیز: کد نویسی تمیز در برنامه نویسی به معنای نوشتن کدی خوانا در قالب استاندارد ها است که درک و نگهداری آن آسان باشد و به شکل اصولی نام گذاری شده باشد. کد نویسی تمیز سبب ارتباط و همکاری بین برنامه نویسان، کاهش باگ ها و تضمین طول عمر پروژه ها می شود. به همین خاطر، آکادمی کدیاد یک دوره کوتاه آموزش کدنویسی تمیز یا clean code را طراحی کرده و تمامی قواعد آن را به شما عزیزان آموزش داده است.      

   

  • داشتن روحیه تیمی: روحیه تیمی در برنامه نویسی حیاتی است. بطوریکه در عملکرد پروژه تاثیر مستقیم دارد و به همکاری بهتر، بهره وری بیشتر و موفقیت پروژه کمک می کند. هنگامی که اعضای تیم به خوبی با هم کار می کنند، می توانند به طور جمعی مشکلات را حل کنند و ایده های بیشتری با یکدیگر به اشتراک بگذارند. از آنجا که برنامه نویسی یک کار جمعی است و شما علاوه بر کارفرما با تیم طراح و برنامه نویسان در تعامل خواهید بود، باید انعطاف پذیری، مهارت جمعی و روحیه تیمی را در خود تقویت کنید.   

                                  

  • شبکه سازی: نتورک به عنوان اساسی ترین مهارت نرم، در پیشرفت شما تاثیر مستقیم دارد. شما اگر تسلط کامل به کدنویسی داشته باشید اما نتوانید با جامعه برنامه نویسی یا مشتریان ارتباط درست برقرار کنید یا در شبکه های اجتماعی هیچ فعالیتی در زمینه کاری خود نداشته باشید، گمنام خواهید ماند و هیچ پروژه ای به شما پیشنهاد نخواهد شد. بنابراین همزمان با یادگیری برنامه نویسی، مهارت ارتباط و شبکه سازی با جامعه برنامه نویسان را در خود پرورش دهید و از طریق شبکه های اجتماعی با آنها در ارتباط مستمر باشید.       

                   

  • مهارت حل مسئله: مهارت حل مسئله برای موفقیت در برنامه نویسی ضروری است. زیرا این مهارت، توانایی تجزیه و تحلیل مسائل و باگ ها و ایجاد راه حل های منطقی را در شما پرورش می دهد.  

                     

  • مدیریت زمان: فرقی نمی کند که در ابتدای یادگیری برنامه نویسی باشید یا در حال انجام یک پروژه، در هر مرحله ای که قرار بگیرید مدیریت کردن زمان برایتان یک چالش اساسی خواهد بود. برنامه نویسی از آن جهت که یک پروسه زمان بر است، نیاز به داشتن یک برنامه منظم دارد تا پروژه ها به موقع آماده تحویل شوند. اگر در ابتدای یادگیری هستید هم به یک برنامه منظم نیاز دارید. برای مثال تعیین کنید دوره زبان مدنظر خود را می خواهید در چه بازه زمانی به اتمام برسانید و چه زمانی را می خواهید برای تمرینات خود اختصاص دهید.

 

آیا هوش مصنوعی جایگزین برنامه نویس ها خواهد شد؟

 

آیا هوش مصنوعی جایگزین برنامه نویس ها خواهد شد؟

هوش مصنوعی (AI) یک موضوع همیشگی قابل بحث در فناوری است و یک سوال که اغلب مطرح می شود، این است که آیا هوش مصنوعی در نهایت جایگزین برنامه نویسان خواهد شد؟

هوش مصنوعی پیشرفت قابل توجهی در خودکارسازی برخی از جنبه های برنامه نویسی داشته است. به طوری که قابلیت برنامه نویسان را افزایش می دهد و آنها را قادر می سازد تا روی کارهای سطح بالاتر تمرکز کنند. مانند پلتفرم ChatGPT که می تواند بر اساس درخواست‌، کد نویسی کند و برخی از وظایف برنامه نویسی را ساده تر کند.

این پتانسیل هوش مصنوعی علاوه بر اینکه سبب بهره وری بیشتر و خطای کمتر در کد نویسی شده است، به برنامه نویسان اجازه می دهد تا روی جنبه های پیچیده تر و خلاقانه تر پروژه تمرکز کنند. به عنوان یک نکته بسیار مهم در نظر داشته باشید که کد تولید شده توسط هوش مصنوعی نیاز به نظارت انسانی دارد، بنابراین هوش مصنوعی یک ابزار برای برنامه نویسان است نه جایگزین آنها!

 

محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در هوش مصنوعی

برنامه نویسان و محققان هوش مصنوعی، نیاز به ابزارهای قدرتمند برنامه نویسی دارند تا الگوریتم ها و مدل‌های هوش مصنوعی خود را پیاده سازی کرده و آنها را به کار بگیرند. انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب در این زمینه بسیار اهمیت دارد. در ادامه بهترین زبان های برنامه نویسی برای توسعه هوش مصنوعی را بررسی خواهیم کرد.

 

  • زبان برنامه نویسی Python

کدنویسی مختصر و قابل درک، گستردگی در کتابخانه های منبع باز و رایگان، سازگاری با انواع پلتفرم‌ ها و همچنین آسان بودن در یادگیری، زبان برنامه نویسی پایتون را قادر ساخته تا در تمام شاخه های هوش مصنوعی بکار رود. همچنین در عین کسب محبوبیت، برنامه‌ نویسان و توسعه‌ دهندگان را از تمرکز بر خطا های فنی پایتون در هنگام اجرا عملیات نسبتا بی‌ نیاز کند.

بیشتر بخوانید: ارتباط پایتون با هوش مصنوعی

 

  • زبان برنامه نویسی R

زبان برنامه نویسی R به دلیل مدلسازی آماری و قابلیتی که در پردازش و تحلیل داده ها دارد، در هوش مصنوعی به خصوص ماشین لرنینگ و همچنین در علم داده بسیار ارزشمند است. زبان R با داشتن اکوسیستم قوی و کتابخانه های گسترده، توسعه مدل های هوش مصنوعی و تجزیه داده های ماشین لرنینگ را ساده کرده است.

 

  • زبان Java

جاوا یک زبان برنامه نویسی همه کاره در هوش مصنوعی به حساب می آید. زیرا با داشتن کتابخانه ها و فریمورک های وسیع، توانسته در شاخه های یادگیری عمیق (Deep Learning)، پردازش زبان طبیعی (NLP)، شبکه عصبی (Neural Network) و یادگیری ماشین (Machine Learning) به طور گسترده ای مورد استفاده قرار بگیرد.

 

  • زبان برنامه نویسی Lisp

زبان برنامه نویسی Lisp یکی از اولین زبان های بکار رفته در توسعه هوش مصنوعی است که به خصوص در شاخه های سیستم خبره (Expert System) و پردازش زبان طبیعی (NLP) به کار می رود. زبان Lisp همچنین قدرت منحصر به فردی در مدل سازی و پردازش داده های هوش مصنوعی دارد.

 

بازار کار برنامه نویسی

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که می خواهید با تکنولوژی پیش بروید، یکی از بهترین شغل هایی که می توانید داشته باشید برنامه نویسی است. همزمان با پیشرفت عصر دیجیتال و انقلاب هوش مصنوعی، سهم برنامه نویسان و توسعه دهندگان از بازار کار بیشتر شده و آن را به یک فضای رقابتی تبدیل کرده است زیرا تقاضای بازار و نیاز مداوم صنایع به برنامه نویسان، روز به روز در حال افزایش است. به عنوان یک مزیت بزرگ، برنامه نویسی گستره شغلی متنوعی دارد و یک ابزار همه کاره در تمامی صنایع حال حاضر جهان به حساب می آید. بنابراین دور از انتظار نیست که سهم زیادی از بازار کار، به مشاغل مرتبط با برنامه نویسی اختصاص داشته باشد!

 

درآمد برنامه نویسی در ایران و جهان

عوامل زیادی بر درآمد یک برنامه نویس تاثیر می گذارند. اعم از سابقه کار، رزومه، میزان تخصص، میزان ساعات کاری، استخدامی یا فریلنسری، موقعیت جغرافیایی و… که مهمترین عامل تاثیرگذار بر درآمد یک برنامه نویس، میزان مهارت های فنی و مهارت های نرم اوست.

میانگین درآمد برنامه نویسان در ایالات متحده در سال 2023 بسته به عواملی مانند تجربه، موقعیت مکانی و سمت شغلی شان، بین 70 تا 140 هزار دلار در سال برآورد شده است. از آنجا که دورکاری بسیار محبوب شده و برنامه نویسان بیشتر از دیگر مشاغل می توانند از این فرصت استفاده کنند، میانگین درآمد سالیانه برای آنها در محدوده 70 تا 170 هزار دلار تخمین زده شده است. بنابراین شما هم با انتخاب فریلنسری یا دورکاری در برنامه نویسی می توانید انتظار داشتن یک درآمد مطلوب را داشته باشید.

طبق سایت های کاریابی داخلی نیز، درآمد ماهیانه برنامه نویسان در ایران با توجه به تخصص و تجربه ای که دارند، بطور میانگین در گستره 10 تا 50 میلیون تومان قرار می گیرد.

 

چرا باید برنامه نویسی را یاد بگیریم؟

استیو جابز، نابغه برنامه نویسی معتقد است هر فردی باید کد نویسی را یاد بگیرد تا چگونه فکر کردن را بیاموزد! جابز قصد داشت با گفتن این جمله توجه دیگران را به این نکته جلب کند که ذهن منبع راه‌حل های گوناگون و راهکارهای منحصربه‌فرد است و برنامه نویسی از هر فردی یک تحلیلگر قابل می سازد.

از آنجایی‌ که باگ های برنامه نویسی مشابه مشکلات زندگی واقعی هستند، یادگیری زبان برنامه نویسی یا حتی آموزش آن به شما یادآور می شود که هرگز مشکلی بدون راه‌حل وجود ندارد. بنابراین هر چقدر بیشتر به رفع باگ ها بپردازید، اعتمادبه‌نفس و خلاقیت شما در یافتن راه حل بیشتر خواهد شد. در نتیجه یادگیری برنامه نویسی به شما کمک میکند تا در کنار درآمدی که از آن دارید، در حل مسائل زندگی عملکرد بهتر و خلاقیت بیشتری داشته باشید.

 

چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟

 

چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟

زبان های برنامه نویسی متعددی برای یادگیری وجود دارد. بنابراین اگر می خواهید یک برنامه نویس ماهر شوید، نه تنها نباید خود را به یادگیری یک زبان محدود کنید، بلکه باید تا آنجا که می توانید به یادگیری زبان های جدید بپردازید. برنامه نویسی یک فرایند یادگیری مداوم است و شما علاوه بر تمرین و تکرار زبان های قبلی، مدام باید در حال یادگیری زبان ها و ابزارهای جدید هم باشید. اما فراموش نکنید که ابتدا باید به زبان اول تسلط پیدا کنید و بعد به سراغ زبان بعدی بروید!

در اولین گام شما باید تصمیم بگیرید که می خواهید در کدام حوزه یا شغل برنامه نویسی فعالیت کنید. بالاتر، حوزه های محبوب برنامه نویسی و مشاغل مرتبط با برنامه نویسی را با یکدیگر بررسی کردیم. در گام دوم شما باید بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع را نسبت به علاقه خود انتخاب کنید. در گام بعدی باید منبع آموزشی مناسب را پیدا کنید. این منبع می تواند کتابی برای خودآموزی باشد یا یک آموزش آنلاین ارائه شده توسط مطرح ترین دانشگاه های جهان که در سایت های Coursera و edX در دسترس هستند. اما اگر به دنبال یک منبع آموزشی جامع و فارسی زبان هستید، پیشنهاد ما به شما آکادمی آموزش برنامه نویسی کدیاد است که بر کیفیت دوره های آموزشی خود به خوبی تمرکز دارد و جامع ترین دوره ها را به شما ارائه می دهد.

 

آکادمی آموزش برنامه نویسی کدیاد

آکادمی کدیاد مجموعه ای از جامع ترین دوره های آموزش برنامه نویسی را در کنار ابزارهایی که یک برنامه نویس حرفه ای باید بیاموزد، در اختیار دانشجویان خود قرار داده است. شما می توانید دوره آموزش صفر تا صد هر زبان برنامه نویسی که مایل به یادگیری آن هستید را در کدیاد پیدا کنید. شاید غیرقابل باور بنظر برسد، اما نزدیک به 90% دوره های کدیاد به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار گرفته و باقی دوره ها نیز با قیمت پایین تری نسبت به کیفیتشان قیمت گذاری شده اند! هدف ما از راه اندازی آکادمی کدیاد، امکان آموزش برنامه نویسی بدون محدودیت مالی یا مکانی برای همگی فارسی زبانان می باشد.

 

آیا یادگیری برنامه نویسی سخت است؟

یادگیری برخی از زبان های برنامه نویسی مانند پایتون و جاوا اسکریپت نسبتاً آسان و زبان هایی مانند ++C و #C دشوار به حساب می آیند. اگر نگران هستید که ممکن است نتوانید به خوبی برنامه نویسی را یاد بگیرید، با یکی از زبان های ساده تر و همه کاره مانند پایتون شروع کنید.

 

یادگیری برنامه نویسی چقدر طول می کشد؟

کمترین زمان ممکن برای یادگیری یک زبان برنامه نویسی، یک بازه 3 تا 6 ماهه است. بله درست متوجه شده اید! این یک پروسه زمان بر است و شما برای هر زبانی که قصد یادگیری دارید باید این زمان را صرف کنید. زیرا یادگیری برنامه نویسی نیاز به ممارست و تمرین و تکرار فراوان دارد تا در آن به تجربه کافی برسید. البته یادگیری قواعد هر زبانی فقط چند هفت احتیاج دارد. اما تسلط و ماهر شدن در آن زبان، چندین ماه یا سال زمان می خواهد!


کلام آخر

برنامه نویسان معماران آینده هستند! آنها تکنولوژی را در جهت پیشرفت هدایت می کنند، هوش مصنوعی را ارتقا می دهند و پیچیده ترین چالش های فناوری را با هوشمندانه ترین راه حل ها پاسخ می دهند. اگر هوش مصنوعی را قلب فناوری تصور کنیم، ضربان این قلب به برنامه نویسی وابستگی دارد! بنابراین اگر می خواهید سهمی در خلق آینده داشته باشید، می توانید به یادگیری برنامه نویسی بپردازید که آینده را در دست گرفته است.

 


پرسش و پاسخ

 

1) پرکاربرد ترین زبان های برنامه نویسی کدامند؟
پرکاربردترین و تأثیرگذارترین زبان های شناخت شده در حوزه برنامه نویسی که تطبیق پذیری، عملکرد و پشتیبانی مطلوبی ارائه میدهند عبارتند از PHP, Java, C#, Javascript  Python و ++C.


2) بهترین فریمورک یا زبان برنامه نویسی در توسعه اپلیکیشن های موبایل iOS و Android چیست؟
فلاتر مجموعه ای قدرتمند از ابزار ها را دارد که به توسعه دهندگان امکان ایجاد تجربه کاربری تعاملی و همه جانبه ای را می دهد. برای یادگیری این فریمورک می توانید در دوره آموزش فلاتر آکادمی کدیاد ثبت نام کنید که بطور جامع و پروژه محور تدریس شده است.

 

3) محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در توسعه بازی های کامپیوتری کدامند؟
زبان های #C و ++C به دلیل قدرت پردازش و عملکردی که دارند در توسعه بازی بسیار محبوب اند.

 

4) آیا هوش مصنوعی جایگزین برنامه نویس ها خواهد شد؟
هوش مصنوعی قابلیت برنامه نویسان را افزایش می دهد و آنها را قادر می سازد تا روی کارهای سطح بالاتر تمرکز کنند. بنابراین، هوش مصنوعی ابزار کار برنامه نویسان است نه جایگزینی برای آنها.

 

5) چگونه یک منبع جامع برای یادگیری برنامه نویسی پیدا کنیم؟
آکادمی کدیاد مجموعه ای از جامع ترین دوره های آموزش برنامه نویسی را در کنار ابزارهایی که یک برنامه نویس حرفه ای باید بیاموزد، در اختیار دانشجویان خود قرار می دهد. شما می توانید دوره آموزش صفر تا صد هر زبان برنامه نویسی که مایل به یادگیری آن هستید را در کدیاد پیدا کنید.

محبوب ترین مقالات