معرفی ++C

20 تير ۱۴۰۰

معرفی ++C

آشنایی با زبان برنامه نویسی ++C و هر آنچه باید بدانید

زبان برنامه‌نویسی C++ به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و قدرتمندترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا شناخته می‌شود. به همین دلیل برنامه‌نویسان به دنبال یادگیری هرچه بهتر این زبان هستند. ما در این مقاله سعی کردیم تا به معرفی زبان C++ بپردازیم و ببینیم که این زبان چه مزایا و ویژگی‌هایی دارد و چگونه می‌توان آن را یاد گرفت. پس با ما همراه باشید.

آشنایی با زبان C++

زبان برنامه‌نویسی C++ یک زبان چندمنظوره، شیء­گرا و سطح متوسط است. به این دلیل این زبان را به‌عنوان یک زبان سطح متوسط می‌شناسند که هم قابلیت‌های یک زبان سطح بالا را دارد و هم قابلیت‌های یک زبان سطح پایین. زبان برنامه‌نویسی C++ بر مبنای زبان C نوشته شده است و می‌توان آن را یک زبان پیچیده و درعین‌حال کارآمد شناخت.

امروزه اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مختلفی توسط C++ تولید می‌شوند. همین امر باعث محبوبت روزافزون این زبان برنامه‌نویسی شده است. ازآن‌جهت که زبان سی پلاس پلاس درواقع یک نسخه پیشرفته و بهبودیافته‌ای از زبان سی است، معمولا این دو زبان را به‌صورت یک جا مورد خطاب قرار می‌دهند.

C++ یکی از محبوبترین زبان های برنامه‌نویسی دنیاست

آشنایی با تاریخچه زبان برنامه‌نویسی C++

در دهه 70 میلادی فردی به نام Bjarne Stroustrup به دنبال آن بود که بتواند یک زبان برنامه‌نویسی تولید کند که از زبان‌های موجود آن زمان سریع‌تر و بهتر کار کند. به همین منظور او زبان C را برای این کار انتخاب کرد.

شاید بتوان عمومی بودن زبان برنامه‌نویسی C، کارآمدی بالای آن و همچنین داشتن سرعت بیشتر نسبت به سایر زبان‌ها را به‌عنوان دلایل اصلی انتخاب این زبان توسط Bjarne Stroustrup دانست. هدف این فرد این بود که یک زبانی تولید کند که علاوه بر داشتن کارایی بالای زبان C، سطوح تجریدی بالاتری نیز داشته باشد.

در ابتدا این فرد دانمارکی نام این زبان برنامه‌نویسی خود را «C withClasse» گذاشت. "سی باکلاس" در سال 1979  توسط وی معرفی شد اما رفته‌رفته نام آن به C++ تغییر پیدا کرد. دلیل این تغییر نیز افزایش عملکرد این زبان نسبت به زبان C بود.

 

آشنایی با قابلیت‌های مختلف زبان برنامه‌نویسی C++

شاید شما هم دوست داشته باشید که بدانید زبان C++ چه ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی دارد که این‌گونه محبوب شده است. البته باید اشاره کرد که این زبان برنامه‌نویسی دارای قابلیت‌های بسیار زیادی است، اما در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • سرعت بالای C++

زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس درواقع یک نسخه بسط یافته‌ای از زبان برنامه‌نویسی سی است. ازآن‌رو که زبان C خود در دسته زبان‌های سطح پایین قرار می‌گیرد که دارای سرعت بالایی است، پس زبان برنامه‌نویسی C++ نیز دارای این ویژگی بسیار مناسب است. یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های این زبان با زبان‌هایی مانند جاوا و پایتون نیز همین سرعت بالای آن است.

C++ دارای سرعت بسیار بالایی است

  • زبان برنامه‌نویسی C++ دارای نوع بندی صریح است

یکی دیگر از ویژگی‌های و قابلیت‌های این زبان، نوع بندی صریح آن است. در واقع این ویژگی باعث می‌گردد که کامپایلر نتواند در خصوص نوع داده‌های آن، به فرضیه‌سازی بپردازد. اجازه دهید این مسئله را با ذکر یک مثال توضیح دهیم. تصور کنید شما عدد 10 را وارد می‌کنید. در این صورت شما نباید توقع داشته باشید که C++ این عدد را مانند "10" ببیند. درواقع این ویژگی اجازه می‌دهد که کامپایلر خطاهایی که در خصوص نوع بندی داده‌ها رخ می‌دهند، به راحتی پیش‌ازاین که برنامه را اجرا کنید، متوجه شوید.

  • چند پارادایمی بودن

شما می‌توانید به کمک زبان برنامه‌نویسی C++ حداقل به 7 سبک مختلف برنامه‌نویسی، کدزنی کنید. این قابلیت به شما آزادی عمل بسیار زیادی خواهد داد. درواقع زبان‌هایی مانند زبان برنامه نویسی جاوا یا زبان برنامه نویسی پایتون این قابلیت را ندارند و شما را مجبور می‌کنند که از شی‌ها برای انجام وظایف استفاده کنید. اما به کمک این زبان، شما قادر هستید با هر روشی که با شما سازگاری بیشتری دارد، استفاده کنید.

  • داشتن کتابخانه قدرتمند

یکی از نقطه قوت‌های زبان C++ بهره‌مندی از یک کتابخانه بسیار قدرتمند است. این کتابخانه درون خودش دارای الگوریتم‌های بسیار کارآمدی است که در زمان برنامه‌نویسی می‌تواند بسیار مورداستفاده قرار بگیرد. یکی دیگر از مزیت‌های داشتن یک کتابخانه قدرتمند این است که شما با صرف کمترین تلاش‌ها می‌توانید به بهترین نتیجه‌ها برسید.

C++ یک انتخاب مناسب برای برنامه‌نویسان است

چرا باید زبان برنامه‌نویسی C++ را انتخاب کرد؟

باتوجه‌به قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که در خصوص C++ گفته شدند، شاید متوجه شده باشید که این زبان می‌تواند روند برنامه‌نویسی را برای شما تسریع بخشد. اما ممکن است بازهم برای شما سوال ایجاد شود که چرا باید از زبان C++  برای کد زدن استفاده کرد؟ ما در ادامه دلایل مختلفی را به استفاده از C++ به شما معرفی می‌کنیم.

  • غیر قابل تکرار بودن

حتی باوجوداینکه برنامه‌های بسیار مختلفی توسط این زبان برنامه‌نویسی تولید شده‌اند، اما بازهم می‌توان عنوان کرد که زبان برنامه‌نویسی C++ غیر قابل تکرار است. از مهم‌ترین اپلیکیشن‌ها و برنامه‌هایی که توسط این زبان برنامه‌نویسی تولید شده‌اند می‌توان به محصولات مختلف ادوبی مثل فتوشاپ، ایلستریتور، ایندیزاین اشاره کرد. همچنین آمازون و فیسبوک نیز اپلیکیشن‌های خودشان را به کمک همین زبان ساخته‌اند.

از سوی دیگر باتوجه‌به این‌که افراد بسیار زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که هم‌اکنون در حال استفاده از زبان برنامه‌نویسی C++ هستند، می‌توان این انتظار را داشت که این زبان بیش‌ازپیش نیز گسترش پیدا کند.

  • با معماری کامپیوتر بیشتر آشنا می‌شوید

به دلیل اینکه زبان C++ یک زبان سطح متوسط است، هنگامی‌که شما مشغول کدنویسی هستید، به‌صورت مستقیم با سخت‌افزار داخلی کامپیوتر سروکار دارید. به همین منظور شما به‌صورت کامل با معماری داخلی کامپیوتر، با نحوه کار حافظه، روش‌های ذخیره اطلاعات، نحوه بازیابی اطلاعات و… آشنا می‌شوید.

به کمک برنامه‌نویسی C++ با معماری کامپیوتر آشنا شوید

  • ریپازیتوری های فراوان C++ بر روی گیت‌هاب

گیت‌هاب را به‌عنوان بزرگ‌ترین پلتفرمی که منابع اوپن سورس دنیا در آن واقع شده است، می‌شناسند. یکی از مزیت‌های سی پلاس پلاس این است که بیش از 600.000 ریپازیتوری بر روی گیت‌هاب برای آن وجود دارد. تنها همین یک مورد کافی است تا به ارزش C++ پی ببرید. فرقی ندارد که شما در چه حوزه‌ای در حال کدنویسی هستید، می‌توانید با کمک از منابع اوپن سورس موجود، پروژه خودتان را بسازید.

  • دستیابی ساده به پاسخ پرسش‌هایتان

ممکن است شما در حین کار با زبان C++ به یک مشکل یا ایرادی بر بخورید. اصلا نگران نباشید. می‌توانید به‌سادگی با مراجعه به سایت‌ها و فروم‌های مختلف به پاسخ سوال هایتان برسید. یکی از این سایت‌ها وب‌سایت StackOverflow  است. شما می‌توانید با طرح سوالاتتان در این وب‌سایت منتظر باشید تا توسعه دهندگان زبان سی پلاس پلاس به‌سرعت به سوال شما پاسخ دهند.

  • وجود فرصت شغلی مناسب

اگر نگاهی به بازار کار و میزان درآمد توسعه‌دهندگانی که با زبان برنامه‌نویسی C++ کار می‌کنند بیندازید، متوجه خواهید شد که یک برنامه‌نویسی C++ در سال چیزی در حدود 100.000 دلار درآمد دارد. از سویی موقعیت‌های شغلی بسیار مناسبی نیز پیش روی این برنامه‌نویسان وجود دارند که می‌توانند با ورود به آن‌ها، آینده خودشان را تضمین کنند.

داشتن آشنایی با زبان C می‌تواند در یادگیری زبان C++ موثر باشد

نکات مهم پیش از یادگیری C++

اگر تصمیم گرفتید که همین امروز زبان برنامه‌نویسی C++ را یاد بگیرید، باید به شما تبریک گفت! اما پیش‌ازاین که وارد این عرصه شوید باید یک سری نکات را مدنظر داشته باشید.

  • یک‌شبه نمی‌توان ره صدساله رفت!

قاعدتا نباید توقع داشته باشید که یک‌شبه متخصص زبان C++ شوید! یادگیری هر مهارتی نیاز به تلاش و تمرین زیاد دارد. اگر فکر می‌کنید که می‌توانید این زبان برنامه‌نویسی را یک‌روزه یاد بگیرید، باید بگوییم که به‌غلط آمده‌اید! اگر بخواهیم با شما روراست باشیم باید بگوییم که نمی‌توان برای یادگیری کامل C++ زمانی مشخص کرد. هرکسی نیز عنوان کرد که یک ماه، یک ساله و با یک دوره آموزشی تمامی نکات C++ را به شما آموزش می‌دهیم، دروغی بیش نگفته است!

شما باید از روش‌های معمول یادگیری C++ شروع کنید. سپس در این مسیر شروع به تکرار و تمرین کنید. بارها شکست بخورید و دوباره آغاز کنید. از افراد مختلف کمک بگیرید تا کم‌کم بتوانید به این زبان مسلط شوید.

  • یادگیری C++ مثل آب خوردن نیست!

به دلیل اینکه زبان برنامه‌نویسی C++ یک زبان کاملاً سطح بالا نیست، یادگیری آن هم آسان نخواهد بود. شما باید مدت‌ها وقت و تمرکز خودتان را بر روی یادگیری اصولی این زبان صرف کنید. اما اصلا بد به دلتان راه ندهید! ما در کدیاد کنار شما هستیم تا تمامی منابعی که برای یادگیری این زبان چغر بد بدن نیاز دارید، به شما معرفی کنیم! پس با قدرت شروع کنید!

برای یادگیری زبان C++ باید بسیار تمرین کنید

  • نیازی نیست که حتما زبان C بلد باشید

گاهی پیش می‌آید که افراد مختلف عنوان می‌کنند برای یادگیری C++ شما ملزم به یادگیری C هستید، اما الزامی در این کار وجود ندارد. شما می‌توانید به‌سادگی آموزش خودتان را با C++ آغاز کنید و اصلا مشکلی پیش نخواهد آمد. البته اگر پیش‌ازاین با زبان برنامه‌نویسی C آشنایی داشته باشید، یادگیری زبان C++ برای شما ساده‌تر خواهد شد، اما لزومی بر یادگیری زبان C پیش از C++ وجود ندارد.

 

چگونه می‌توان زبان C++ را یاد گرفت؟

اگر این سوال برای شما به وجود آمده است، به شما تبریک می‌گوییم! شما قصد دارید که زبان برنامه‌نویسی C++ را یاد بگیرید. خب باید عنوان کرد که راه‌های متفاوتی برای یادگیری این زبان برنامه‌نویسی وجود دارند. ما در ادامه به معرفی مهم‌ترین مسیرهایی که به کمک آن می‌توانید زبان برنامه‌نویسی C++ را یاد بگیرید، می‌پردازیم.

  • کتاب بخوانید

یکی از راه‌های یادگیری C++ خواندن کتاب‌های آموزشی این زبان است. این کتاب‌ها علاوه بر اینکه اطلاعات شما را در حوزه برنامه‌نویسی بالا می‌برند، به شما در درک و فهم هرچه بهتر و اصولی‌تر برنامه‌نویسی نیز کمک می‌کنند. در این راه می‌توانید از افراد متخصص کمک بگیرید و از آن‌ها بخواهید که به شما منابع مهم و کاربردی را معرفی کنند.

  • به‌صورت عملی کار کنید

هرچقدر که شما به‌صورت تئوری با زبان C++ آشنا باشید اما به‌صورت عملی به این زبان نپردازید، فایده‌ای ندارد. اگر می‌خواهید در یادگیری این زبان پیشرفت داشته باشید، باید به‌صورت عملی کد زدن را یاد بگیرید. ضمنا از کپی‌کردن کدهای دیگران هم پرهیز کنید. از هوش و ذهن خودتان استفاده کنید و برای نوشتن یک قطعه کد زمان بگذارید. بدین صورت می‌توانید ایرادات خودتان را پیدا کرده و سعی کنید تا آن‌ها را برطرف کنید.

کدنویسی یکی از بهترین راه‌های یادگیری زبان C++

  • از استانداردهای C++ پیروی کنید

برای اینکه بتوانید به‌صورت اصولی این زبان را یاد بگیرید، شما موظف هستید که از استانداردهای این زبان پیروی کنید. در مسیر موفقیت از قوانین موجود پیروی کنید.

  • کدهای مختلف C++ را بخوانید

یکی دیگر از راه‌های مناسب برای یادگیری زبان برنامه‌نویسی C++ این است که کدهای مختلف را بخوانید. شما می‌توانید بعد از دریافت کدهایی که توسط سایر برنامه‌نویسان نوشته شده‌اند، آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنید و با راه و روش‌ها و سبک نوشتاری سایر برنامه‌نویسان آشنایی پیدا کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای این کار، ابتدا از کدهای کوچک شروع کنید.

  • کدهای مختلف را بشکنید!

از شکستن کدها نترسید! بسیاری از افراد از اینکه در کدنویسی به خطا برخورد کنند هراس دارند، اما باید بدانید شما برنامه‌نویسی را از طریق رفع همین خطاها یاد می‌گیرید. جستجو کنید که دلیل بروز خطا در برنامه‌هایتان چیست؟ سپس سعی کنید که آن‌ها را برطرف کنید و در این مسیر زبان C++ را یاد بگیرید.

C++ یک زبان آینده دار است

آینده C++ چگونه است؟

به‌عنوان کسی که قصد دارد این زبان را فرابگیرد، این حق را دارید که بدانید چه آینده‌ای پیش‌  روی این زبان است. باید گفت زبان C++ نیز مانند زبان‌  جاوا و زبان برنامه نویسی سی شارپ جزو زبان‌هایی است که انتهایی نداشته و آینده‌دار است. زبان برنامه‌نویسی C++ یک زبان محبوب در بین برنامه‌نویسان بوده و باتوجه‌به کاربرد بالایی که در حوزه‌های تکنولوژی و صنعت دارد می‌تواند آینده درخشانی را پیش‌روی خودش تصور کند.

اگر شما نیز قصد دارید که در زمینه‌هایی مانند اینترنت اشیا و یا خودروهای هوشمند ورود پیدا کنید، مطمئنا زبان سی پلاس پلاس می‌تواند یک انتخاب بسیار مناسب برای شما باشد. فراموش نکنید که C++ به‌عنوان چهارمین زبان قدرتمند دنیا در سال 2017 انتخاب شد.

نتیجه‌گیری

زبان برنامه‌نویسی C++ به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و کارآمدترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا شناخته می‌شود. به همین دلیل می‌توان از آن به‌عنوان یک زبان آینده‌دار نیز یادکرد. زبان C++ یک زبان چندمنظوره و اوپن سورس است که به دلیل مزایای بسیار زیادی که دارد در سراسر دنیا توسط برنامه‌نویسان زیادی مورداستفاده قرار می‌گیرد. ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با این زبان آشنا کنیم و دیدیم که این زبان چه ویژگی‌های بسیار زیادی دارد و از چه روش‌هایی می‌توان به یادگیری آن پرداخت.

 

محبوب ترین مقالات