سالیدیتی، زبان هوشمند برای توسعه بلاکچین

29 آبان ۱۴۰۱

سالیدیتی، زبان هوشمند برای توسعه بلاکچین

بازار ارزهای دیجیتال یا رمز ارزها و دنیای کریپتوکارنسی از داغ ترین حوزه‌ ها در چند سال اخیر در سراسر جهان و ایران بوده‌اند. بر خلاف گذشته که تنها سرمایه گذاران بزرگ دست به سرمایه گذاری و این گونه فعالیت‌های اقتصادی می‌زدند، با نتایج شگفت انگیز و سود بالای افرادی که در حوزه ارزهای دیجیتال بودند، امروزه نه تنها سرمایه گذاران کهنه کار، بلکه مردم از اقشار متوسط و بالای اقتصادی جامعه سرمایه خود را جمع آوری کرده و با فراگیری آموزش‌ها در این حوزه، شانس خود را برای کسب سودی بیشتر امتحان می‌کنند. البته که موضوع اصلی ما در این مقاله از سایت کدیاد، طرفداران بازار ارزهای دیجیتال نیست؛ اما درک این حد از محبوبیت و جذابیت دنیای عجیب و غریب کریپتوکارنسی در عصر حاضر به شما کمک می‌کند تا به اهمیت زبان هوشمند سالیدیتی پی ببرید.

از نام ارزهای دیجیتال و آن چه که طی این سال‌ها در مورد آن می‌دانیم، واضح است که اینترنت و سایت‌های اینترنتی چقدر در امور مربوط به حوزه کریپتوکارنسی نقش مهم و اساسی ایفا می‌کنند. در واقع تمامی معاملات و قراردادهای هوشمند شبکه اتریوم، که پس از بیت کوین پرطرفدارترین ارز دیجیتال است، در فضای اینترنت و فناوری بلاکچین انجام می‌پذیرند. با توجه به اینکه امنیت، چه در مورد اطلاعات هویتی و چه در جنبه اقتصادی، در این حوزه از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است؛ برقراری امنیت و به کارگیری ساز و کارهای امنیتی اینترنتی از مهمترین اقدامات است. برای اینکه بهتر با زبان هوشمند سالیدیتی (Solidity  ) و کاربردهای آن در مورد توسعه بلاکچین آشنا شوید، بگذارید از بلا‌کچین شروع کنیم.

چرا توسعه بلاکچین نیازمند زبان هوشمند سالیدیتی است؟

برای پاسخ به این سوال، که چرا توسعه فناوری بلاک‌چین نیازمند زبان هوشمند برنامه نویسی مثل سالیدیتی است، بگذارید یک گام عقب تر بگذاریم و مروری کوتاه بر بلاک چین، ویژگی‌ها و توسعه آن داشته باشیم. در تعریف رایجی که از بلاکچین وجود دارد، بلاک چین دفتر کل توزیع شده، غیر متمرکز و اشتراکی است که از زنجیره‌هایی از سوابق (معاملات و قراردادها و..) ساخته شده است. برای نخستین بار در سال ۱۹۹۱ بود که استوارت هابر و دبلیو اسکات استورنتا لغت بلاک‌چین را برای زنجیره‌ای از بلوک‌های امن رمزنگاری به کار بردند. در گذر سال‌ها بود که فناوری بلاک‌چین بیشتر مورد توجه و شناخت مردم و به خصوص سرمایه گذاران قرار گرفت و صاحبان کسب و کارهای دیجیتال به فکر استفاده از آن به منظور سود بیشتر خود افتادند.

بلاکچین فناوری است که از لحاظ لغوی به دو لغت Block بلوک یا بلاک و Chain به معنی زنجیره باز می‌گردد. همان طور که در تعریف کلی بلاک‌چین آمده است، این فناوری زنجیره‌ای از بلوک‌های سوابق معاملات و قراردادهای دیجیتال است. هر گاه چهار مرحله شامل شروع معامله یا تراکنش، تایید تراکنش، ذخیره معامله و ایجاد کد هش صورت می‌گیرد، یک بلاک به بلاک‌چین اضافه می‌شود. از کارکرد فناوری Blockchain  که بگذریم، چیزی که اهمیت پیدا می‌کند، تنها برقراری امنیت هویتی و اقتصادی در سایت‌ها و پلتفرم‌های ارز دیجیتال است. امنیتی که در سایت فقط با زبان برنامه نویسی ایمن و هوشمند فراهم می‌شود و بستری مطمئن برای قراردادهای هوشمند شبکه اتریوم است. زبان‌های زیادی برای طراحی پلتفرم‌هایی ایمن به منظور انجام معاملات و قراردادهای ارز دیجیتال وجود دارد؛ اما یکی از پرکاربردترین و کارآمدترین آن‌ها، زبان هوشمند سالیدیتی است.

معرفی زبان هوشمند سالیدیتی

معرفی زبان هوشمند سالیدیتی به سال ۲۰۱۴ میلادی و همکاری Gavin Wood  گوین وود، Yuichi Hirai یوئیچی هیرای، Alex Beregszasz الکساندر برگساسی و Christian Reitwiessner  کریستین ریتویسنر باز می‌گردد. سالیدیتی یا Solidity  یکی از پرکاربردترین و معروف ترین زبان‌ های برنامه نویسی بلاک‌ چین است که با امنیت بالا، ساز و کاری مشابه زبان‌ های رایج برنامه نویسی جهان از جمله پایتون Python، جاوا اسکریپت Java Script  و سی پلاس پلاس C++ دارد. متغیر ها، کلاس‌ ها و فعالیت‌ های کلی زبان هوشمند سالیدیتی و همچنین حروف کدنویسی آن شباهت بسیاری به یکی از قدرتمندترین زبان‌ های دنیای توسعه سایت، زبان جاوا اسکریپت، دارند.

امروزه اغلب توکن‌ ها و برنامه‌ های شبکه اتریوم Eternium  در زبان هوشمند سالیدیتی تامین شده و عمده قراردادهای هوشمند این شبکه با زبان هوشمند سالیدیتی انجام می‌ شود. در مورد این زبان برنامه نویسی نیز خوب است بدانید که سالیدیتی یک زبان شی گرا و سطح بالا است و مجموعه‌ای از توابع، متغیرها، کلاس‌ها، عملیات حسابی، دستکاری رشته‌ها و غیره را در بر دارد.

نقاط قوت زبان هوشمند سالیدیتی

در حقیقت مهم ترین کاربرد و نقطه قوت زبان هوشمند سالیدیتی این است که می‌ تواند هر بلوک یا بلاک جدید را به بلاک قبلی معاملات متصل کرده و این گونه ساختاری زنجیروار و مجموعه‌ ای منسجم از معاملات را ایجاد می‌ کند. با این اقدام، احتمال هر گونه هک و دستکاری در معاملات به صفر رسیده و امنیت و شفافیت در معاملات و قراردادهای هوشمند شبکه اتریوم ممکن می‌ شود. همچنین جالب است بدانید که زبان سالیدیتی علاوه بر قراردادهای هوشمند در حراج‌ ها، مزایده‌ ها و فرایندهای رای گیری نیز کاربرد دارد.

آموزش بلاکچین به زبان سالیدیتی در آکادمی کدیاد

در این نوشته از کدیاد به مهمترین مسائل پیرامون زبان هوشمند سالیدیتی و نقشی که در توسعه و بهبود فناوری بلا‌کچین دارد، پرداختیم. ما تیمی از حرفه‌ای‌ترین متخصصان در کنار شما هستیم و هر آنچه از زبان‌ های برنامه نویسی روز جهان لازم است را به شما می‌ آموزیم. برای مشاهده و شرکت در دوره آموزش بلاکچین به زبان سالیدیتی در آکادمی تخصصی برنامه نویسی کدیاد، به شکل کاملا جامع و پروژه محور، با ما همراه باشید.

محبوب ترین مقالات