تایپ اسکریپت (Type Script)چیست؟ + کاربردهای آن

27 آبان ۱۴۰۱

تایپ اسکریپت (Type Script)چیست؟ + کاربردهای آن

تایپ اسکریپت جزو زبان‌های برنامه نویسی متن باز محسوب می‌شود. TypeScript یک ابرمجموعه نحوی از جاوا اسکریپت است که تایپ ایستا را اضافه می‌کند. این زبان توسط شرکت مایکروسافت گسترش یافت. TypeScript یک "Syntactic Superset" است؛ به این معنی که همان نحو پایه جاوا اسکریپت را به اشتراک می‌گذارد، اما چیزی را به آن اضافه می کند. آیا از زبان برنامه‌نویسی TypeScript و کاربردهای آن چیزی می‌دانید؟ در این مقاله به معرفی این زبان برنامه‌نویسی می پردازیم و راجع به ویژگی‌های مهم، اهمیت و کاربردهای آن صحبت خواهیم کرد. پس تا پایان مقاله با ما باشید.

آشنایی با تایپ اسکریپت

به عنوان یک توسعه دهنده، اگر فرصتی برای کار به روی یک پروژه توسعه وب را داشته باشید، باید نحوه کار با جاوا اسکریپت را آموخته باشید. جاوا اسکریپت سال ها است که در بازار وجود دارد و به یک زبان برنامه نویسی محبوب در جامعه توسعه دهندگان تبدیل شده است. اما همانطور که می دانیم، اگر یک تکنولوژی یا زبان در حال افزایش باشد، همیشه یک گزینه جایگزین وجود دارد که پا به بازار بگذارد و رقابت سختی را برای بهترین ها ایجاد کند. لازم به ذکر است که در اینجا یک رقیب جدید برای جاوا اسکریپت وجود دارد و آن "TypeScript" است. با افزایش محبوبیت TypeScript، می توانیم آن را نسخه پیشرفته جاوا اسکریپت با ویژگی های بیشتر در نظر بگیریم.

بیشتر بخوانید: آشنایی با چند مفهوم بنیادی جاوااسکریپت که هر توسعه دهنده ای باید بداند

TypeScript یک زبان برنامه نویسی متن باز برای توسعه برنامه‌های کاربردی سطح گسترده است. تایپ اسکریپت توسط یکی از غول های فناوری، مایکروسافت، در سال 2012 توسعه داده شد. دلیل واقعی توسعه آن، مدیریت برنامه های کاربردی در مقیاس بزرگ بود. علاوه بر این از TypeScript برای خدمات توسعه وب نیز استفاده می‌کنند. طبق یک مطالعه، حدود 60٪ از توسعه دهندگان جاوا اسکریپت در حال حاضر از TypeScript استفاده می‌کنند و همچنین 22٪ آن ها مایل به پیاده سازی آن هستند. می دانید چرا؟ در ادامه به ذکر علت آن می‌پردازیم.

چرا باید از TypeScript استفاده کنیم؟

چرا باید از TypeScript استفاده کنیم؟

اگر یک برنامه جاوا اسکریپت دارید که هیچ گونه خطای نحوی ندارد، برنامه TypeScript نیز هست. یعنی همه برنامه‌های جاوا اسکریپت برنامه های TypeScript هستند. انتقال یک پایگاه کد جاوا اسکریپت موجود به TypeScript بسیار مفید و کابردی خواهد بود. جاوا اسکریپت یک زبان با تایپ آزاد است. درک اینکه چه نوع داده‌هایی در جاوا اسکریپت منتقل می‌شوند ممکن است دشوار باشد. در جاوا اسکریپت، پارامترهای تابع و متغیرها هیچ اطلاعاتی ندارند! بنابراین توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان باید به مستندات نگاه کنند یا بر اساس پیاده‌سازی حدس بزنند.

اهمیت TypeScript در این است که به شما این اجازه را می‌دهد که انواع داده‌هایی را که داخل کد ارسال می‌شوند، مشخص کنید. همچنین قابلیت این را دارد که در صورت وجود عدم تطابق، انواع خطاها را گزارش کند. مثلا TypeScript هنگام ارسال یک رشته به تابعی که انتظار یک عدد را دارد، خطایی را گزارش می‌دهد. جاوا اسکریپت این قابلیت را دارا نیست و نمی‌تواند این‌کار را بکند. این زبان توسط یک جامعه و گروه متخصص حمایت می‌شود. پشت تایپ اسکریپت یک جامعه عظیم از افراد بسیار با استعداد است که روز به روز برای بهبود این زبان تلاش می‌کنند. TypeScript چیزی جز جاوا اسکریپت با برخی ویژگی‌های اضافی و بهبودها نیست! یکی از مزایای مهم این زبان این است که کد TypeScript را می‌توان طبق استانداردهای ES5 و ES6 برای پشتیبانی از آخرین مرورگر کامپایل کرد. به کمک این زبان و استفاده از آن، در وقت توسعه دهندگان صرفه‌جویی خواهد شد.

  • افزایش بهره‌وری

تایپ اسکریپت بهره‌وری شما را بهبود می‌بخشد و همچنین از بروز مشکلات و خطاها جلوگیری می‌کند. typeها با کمک به جلوگیری از بسیاری از اشتباهات، بهره‌وری را افزایش می‌دهند. با استفاده از آن ها، می‌توانید باگ‌ها را در زمان کامپایل قبل از اینکه در زمان اجرا رخ دهند، پیدا کنید. همچنین تایپ‌ها بسیار دقیق هستند. یعنی همه چیز همان طور که ما تعریف می‌کنیم باقی می‌ماند. مثلا اگر می‌خواهید یک متغیر برای همیشه عدد باشد، پس به کمک تایپ اسپریپت همیشه یک عدد خواهد بود. زبان تایپ اسکریپت زبان آینده جاوااسکریپت را همین امروز به شما ارائه می‌دهد. Typescript با کتابخانه های جاوا اسکریپت مانند underscore.js، Lodash و غیره سازگار است. آن ها دارای تعداد زیادی از توابع داخلی آسان برای استفاده هستند که توسعه و برنامه نویسی را سریعتر می‌کنند.

  • خوانایی

به لطف افزودن تایپ‌های سخت‌گیرانه و سایر عناصری که باعث می‌شود کد خودبیان‌تر شود، شما به‌راحتی خواهید توانست دلایل و اهداف توسعه‌دهندگانی که در ابتدا کد را نوشته‌اند متوجه شوید. این امر به ویژه برای تیم های توزیع شده ای که روی یک پروژه کار می‌کنند، بسیار مهم است. کدی که خودش صحبت می‌کند می‌تواند کمبود ارتباط مستقیم بین اعضای تیم را جبران کند.

  • کاهش باگ

TypeScript کد جاوا اسکریپت را ساده می‌کند و خواندن و اشکال زدایی آن را آسان تر می‌کند. یعنی خواندن و درک کدها را بسیار آسان کرده است. به کمک این زبان می‌توانیم در مقایسه با جاوا اسکریپت، پیشرفت و بهبود بهتری داشته باشیم. این زبان به توسعه دهندگان و برنامه نویسان کمک می‌کند تا از بروز مشکلاتی که هنگام نوشتن جاوااسکریپت با آن ها مواجه می‌شوند جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی فریمورک NUXT.JS جاوااسکریپت

سایر ویژگی‌های تایپ اسکریپت

  • توابع با پارامترهای اختیاری
  • داشتن توابع با پارامترهای REST
  • ساپورت و پشتیبانی از ژنریک‌‌ها
  • پشتیبانی از ماژول ها
  • برنامه‌نویسی شیء گرا
  • دارا بودن کدهای کمتری نسبت به جاوا اسکریپت

TypeScript یا جاوا اسکریپت؟

TypeScript یا جاوا اسکریپت؟

در حقیقت، جاوا اسکریپت به عنوان یک زبان برنامه نویسی اولیه برای برنامه‌ها و صفحات وب در نظر گرفته می‌شود. بنابراین اکنون می‌توانیم از جاوا اسکریپت برای فریم‌ورک‌های فرانت‌اند مانند TezJS، React و Backend با فریم‌ورک‌های Node.Js و Deno استفاده کنیم. اما سوال اصلی اینجا است که آیا جاوا اسکریپت برای ایجاد و توسعه برنامه‌های بزرگ و پیچیده وب توسعه یافته است؟ بله همان طور که حدس می‌زنید جواب خیر است! اگر هر دو زبان را در نظر بگیریم، هر کد جاوا اسکریپت در TypeScript معتبر است. این بدان معنا است که تایپ اسکریپت یک ابرمجموعه از جاوا اسکریپت است. بنابراین اگر فایل برنامه نویسی جاوا اسکریپت (.js) خود را با پسوند TypeScript (.ts) ذخیره کنید، به خوبی اجرا می شود. اما این بدان معنا نیست که هر دو زبان TypeScript و JavaScript یکسان هستند.

بیشتر بخوانید: معرفی 8 تکنیک برای نوشتن کد تمیز (Clean Code) در جاوا اسکریپت

با استفاده از جاوا اسکریپت برای توسعه وب، توسعه دهندگان دریافتند که می توان آن را به عنوان یک زبان برنامه نویسی سمت سرور نیز در نظر گرفت. با این اتفاق، کد جاوا اسکریپت بسیار پیچیده و سنگین شد. بنابراین، جاوا اسکریپت نمی‌تواند انتظارات یک زبان برنامه نویسی شی گرا را برآورده کند. در نتیجه، جاوا اسکریپت هرگز به عنوان یک فناوری سمت سرور در صنعت شکوفا نشد. به همین دلیل است که زبان TypeScript برای پر کردن این شکاف متولد شد.

کاربرد TypeScript

تایپ اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که از تایپ پویا و استاتیک پشتیبانی کرده و کلاس‌ها، دامنه‌های دید، رابط‌ها و بسیاری از ویژگی‌های دیگر را فراهم می‌کند. همچنین، نظرات، متغیرها، عبارات، ماژول ها و توابع را ارائه می‌دهد. در مقایسه با جاوا اسکریپت، کار به روی Typescript در یک برنامه بزرگ آسان‌تر است. شما می‌توانید از اصول OOPs برای ساده سازی کار خود استفاده کنید. علاوه بر این، ویرایشگرها می‌توانند در TypeScript بهتر به شما کمک کنند تا اشکالات ناشی از عدم تطابق type را به حداقل برسانید. برای اطلاع از دوره آموزش تایپ اسکریپت به سایت آکادمی کدیاد مراجعه کنید.

محبوب ترین مقالات