آشنایی با زبان برنامه‌نویسی swift

21 تير ۱۴۰۰

آشنایی با زبان برنامه‌نویسی swift

معرفی زبان swift [هر آنچه باید درباره این زبان قدرتمند بدانید]

زبان برنامه‌نویسی که توسط شرکت اپل برای تولید محصولاتش استفاده می‌شود، زبان برنامه‌نویسی swift است. زبان swift که یک زبان چند کامپایلری و چند شیوه‌ای است، از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی الهام گرفته است. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را هرچه بیشتر با این زبان برنامه‌نویسی آشنا کنیم و ببینیم که این زبان چه ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلفی دارد.

آشنایی با زبان برنامه‌نویسی swift

می‌توان زبان برنامه‌نویسی swift را به‌عنوان یکی از جوان‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا دانست. این زبان یک زبان چند شیوه‌ای و چند کامپایلری بوده که توسط شرکت بزرگ اپل برای تولید محصولاتش توسعه داده شد. اپل از زبان swift برای توسعه iOS، macOS، watchOS و tvOS استفاده می‌کند. این زبان برنامه‌نویسی که برای برطرف‌کردن مشکلات زبان قدیمی‌تر اپل، یعنی Objective-C طراحی شده است، از زبان‌های برنامه‌نویسی همچون C+، پایتون، رابی و… الهام گرفته است.

در واقع هدف اصلی از ارائه این زبان برنامه‌نویسی، برطرف‌کردن خطاهای مختلف مانند اشاره‌گرهای خالی بود. ازآن‌رو که شرکت اپل مشکل عملکرد داشت، هزینه زیادی را برای برطرف‌کردن این مشکل و بهینه‌سازی زبان برنامه‌نویسی خود متقبل شد. از سوی دیگر زبان برنامه‌نویسی swift توانایی پشتیبانی کردن از توسعه پروتکل را دارد. به کمک این سیستم توسعه‌پذیر، می‌توان روی تایپ‌های مختلف، کلاس‌های گوناگون و ساختارهای متفاوت اعمال شود.

تاریخچه زبان swift

در سال 2010 فردی به نام کریس لتنر برای اولین‌بار شروع به توسعه زبان برنامه‌نویسی swift کرد. همان‌طور که اشاره کردیم، زبان سوئیفت ایده‌های خودش را از زبان‌های برنامه‌نویسی دیگری همچون سی شارپ، پایتون، رابی، راست و… گرفته است. اما نسخه نهایی این زبان برنامه‌نویسی در سال 2014 در یک کنفرانس جهانی به‌صورت عمومی عرضه شد. در همین کنفرانس شرکت اپل یک نسخه بتا از این زبان برنامه‌نویسی را در اختیار توسعه دهندگان قرارداد، اما هیچ سخنی در مورد سازگاری نسخه نهایی با نسخه ارائه شده به میان نیامد.

در نهایت اولین نسخه زبان سوئیفت در سپتامبر سال 2016 برای ios ارائه شد و چند ماه بعد در ماه اکتبر، نسخه دیگری از این زبان به جهانیان عرصه شد. جالب است بدانید که طی نظرسنجی که توسط وب‌سایت Stack Overflow انجام شده بود، توانست به‌عنوان محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی در سال 2015 و دومین زبان محبوب برنامه‌نویسی در سال 2016 انتخاب شود. در نهایت در ژانویه 2017، کریس لتنر از شرکت اپل جدا شد و جای او را فردی به نام تد کرمنک گرفت.

آشنایی با تاریخچه زبان برنامه‌نویسی swift

آشنایی با ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی swift

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی که زبان swift دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای الگوی برنامه‌نویسی پروتکل محور

پروتکل‌ها همان کلاس‌هایی هستند که در زبان‌های برنامه‌نویسی شی گرا وجود دارند. تنها تفاوت آن‌ها با کلاس‌ها در این است که پروتکل‌ها دارای عملکرد بهتری هستند. می‌توان عنوان کرد که عملیات ارث‌بری (Inherit) در زبان‌هایی که شی گرا هستند به‌درستی صورت نمی‌پذیرد. این در حالی است که این عملیات توسط زبان‌های برنامه‌نویسی پروتکل محور به‌خوبی انجام می‌شود.

  • اختیار در انتخاب متغیرها

ممکن است در هنگام کدنویسی و کار با متغیرها با خطاهایی مانند nil و یا null روبرو شوید. برنامه‌نویسان می‌توانند با گذاشتن یک علامت سوال در کدهای خودشان، به‌راحتی از هنگ کردن و ازکارافتادن اپلیکیشن‌هایشان جلوگیری کنند.

  • قابلیت رمزگذاری و رمزگشایی کدها

باید بدانید که تمامی اپلیکیشن‌هایی که تولید می‌شوند بر پایه انتقال داده فعالیت می‌کنند. همین امر باعث شده تا امنیت در داده‌ها به یکی از مهم‌ترین دغدغه هر برنامه‌نویسی بدل شود. باید بدانید که اپلیکیشن‌ها با بسیاری از API ها و همچنین شبکه‌ها در حال ارتباط هستند، پس باید این داده‌هایی که در حال ارسال و دریافت هستند، به نحوی رمزگذاری و سپس رمزگشایی شوند. به کمک کتابخانه‌های بسیار متنوع زبان swift، می‌توانید به‌راحتی امنیت داده‌هایتان را تضمین کنید.

  • استفاده از محیط یکپارچه Xcode

به کمک این محیط یکپارچه، برنامه‌نویسان سراسر دنیا این قابلیت را دارند تا با ارائه مشکلات و ارورهای خودشان در محیط Xcode، به‌سرعت آن‌ها را رفع کنند. همچنین این محیط یکپارچه قابلیت بسیار مناسب دیگری نیز دارد. Xcode می‌تواند به‌راحتی از زبان‌های مختلفی همچون جاوا، پایتون، C، C++ و رابی نیز پشتیبانی کند.

زبان برنامه‌نویسی swift ویژگی‌های بسیار زیادی دارد

چه مزایایی در برنامه‌نویسی با زبان swift وجود دارد؟

مطمئنا زبان برنامه‌نویسی swift دارای مزایای مختلفی است که برنامه‌نویسان مختلف را ترغیب کرده است تا از این زبان برنامه‌نویسی برای انجام فعالیت‌هایشان استفاده کنند. ما در ادامه به مهم‌ترین مزایایی که این زبان برنامه‌نویسی در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد، اشاره خواهیم کرد.

  • توسعه سریع

از ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی سوئیفت می‌توان به ساده بودن گرامر و سینتکس های (Syntax) آن اشاره کرد. از سوی دیگر به دلیل دقت بالای این زبان جهت کدنویسی، شما می‌توانید کوتاه‌ترین و ساده‌ترین کدها را برای انجام وظایفتان تولید کنید. اما این‌همه ماجرا نیست!

شرکت اپل از یک تکنولوژی به نام ARC استفاده کرده است که این تکنولوژی به‌صورت کاملا خودکار حافظه اپلیکیشن‌ها را مدیریت می‌کند. این فناوری به برنامه‌نویسان این امکان را می‌دهد تا زمان خودشان را برای توسعه سایر قسمت‌های اپلیکیشن خرج کنند.

  • پشتیبانی قدرتمند شرکت اپل

همین‌که نام شرکت بزرگی همچون اپل، پشت زبان swift قرار گرفته است می‌توان این زبان را به‌عنوان یک زبان موفق مدنظر قرارداد. اما این شرکت همچنین وعده داده است که در آینده برای این زبان برنامه‌نویسی، ابزارها و همچنین ویژگی‌های جدید اضافه خواهد کرد. همین امر نشان از محبوبیت بیشتر زبان سوئیفت در مقایسه با زبان Objective-C برای شرکت اپل دارد.

  • بهبود امنیت و عملکرد

برنامه‌نویسان بسیار زیادی برای تست شیوه و نحوه عملکرد زبان سوئیفت، آزمون‌ها مختلفی را اجرا کردند. در نهایت مشخص شد که این زبان در مقایسه با زیان برنامه‌نویسی Objective-C دارای 40 درصد عملکرد بهتری است. همچنین از آن جایی که در زبان برنامه‌نویسی swift از سیستم‌های خطایابی بسیار قدرتمندی استفاده شده است، ارورهای موجود تا حد قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده و امنیت این زبان را بالا برده‌اند.

  • توانایی کار با زبان Objective-C

یکی دیگر از مزایای مهم این زبان برنامه‌نویسی، سازگاری بالای آن با زبان Objective-C است. زمان اهمیت این موضوع را نشان می‌دهد که یک پروژه بزرگ بر سر راه برنامه‌نویسان قرار بگیرد. آن‌ها می‌توانند به کمک این دو زبان برنامه‌نویسی و استفاده از ویژگی‌های هرکدام از آن‌ها، به‌سرعت به هدف خودشان برسند.

  • توانایی مدیریت‌کردن بهتر حافظه

پیش‌ازاین که زبان برنامه‌نویسی سوئیفت روانه بازار شود، شرکت اپل مدیریت‌کردن حافظه اپلیکیشن‌ها را بر دوش خود برنامه‌نویسان قرار داده بود. اما به لطف استفاده از فناوری به‌روز ARC، می‌توان انتظار داشت که از کاهش سرعت CPU جلوگیری شود.

  • توانایی تولید اپلیکیشن برای تمامی دستگاه‌ها

اگر شما می‌خواهید برنامه‌های خودتان را توسعه دهید، می‌توانید به‌راحتی از swift استفاده کنید. این در حالی است که کمپانی اپل از این زبان برنامه‌نویسی در تمامی محصولات خودش پشتیبانی خواهد کرد. همچنین تمامی کدهای سوئیفت در پلتفرم‌هایی مانند لینوکس و ویندوز نیز به‌صورت اوپن سورس قرار می‌گیرند.

توانایی تولید اپلیکیشن برای دستگاه‌های مختلف

برنامه‌نویسی با زبان swift چه معایبی به همراه دارد؟

در کنار تمامی ویژگی‌ها، مزایا و قابلیت‌های مختلف زبان برنامه‌نویسی swift، نباید از معایب آن نیز غافل شد. مطمئنا هیچ زبان برنامه‌نویسی بی‌عیب‌ونقص نیست. اما در ادامه به مهم‌ترین معایب این زبان اشاره خواهیم کرد.

  • کم‌سن‌وسال بودن

همان‌طور که پیش‌ازاین نیز عنوان کردیم، این زبان بسیار کم‌سن‌وسال است و تفاوت اصلی آن با زبان Objective-C نیز بر سر همین موضوع است. اما پیش‌بینی می‌شود با ارائه به‌روزرسانی‌ها و همچنین پشتیبانی‌هایی که توسط شرکت اپل از این زبان می‌شود، مشکلات و عیب‌های آن مرتفع گردد و کم‌کم به پختگی لازم برسد.

  • جامعه آماری پایین

می‌توان یکی از معایب این زبان را جامعه پایین افرادی که از آن برای توسعه اپلیکیشن‌های ios استفاده می‌کنند، عنوان کرد.

  • عدم پشتیبانی از نسخه‌های قدیمی‌تر

این موضوع زمانی تقویت پیدا کرد که مدیران اپل طی بیانیه‌ای عنوان کردند که نسخه‌هایی پایین‌تر از ios7 از زبان برنامه‌نویسی سوئیفت پشتیبانی نمی‌کنند. این در حالی است که هنوز 6 درصد از افراد، از نسخه ios7 یا پایین‌تر از آن استفاده می‌کنند.

زبان swift یک زبان جوان شناخته می‌شود

چرا باید زبان برنامه‌نویسی swift را یاد بگیریم؟

اگر تا بدین جای کار هنوز متوجه نشده‌اید که چرا باید این زبان برنامه‌نویسی را یاد بگیرید، در ادامه به مهم‌ترین دلایلی اشاره می‌کنیم که به شما نشان می‌دهد چرا باید این زبان را یاد گرفت.

  • متن‌باز بودن swift

زبان swift به دلیل متن‌باز بودن، قابلیت توسعه و تطبیق بسیار زیادی دارد. در سال 2017 این زبان برنامه‌نویسی در بین 10 زبان برتر دنیا بود.

  • یادگیری آسان

شما می‌توانید به‌سادگی این زبان برنامه‌نویسی را یاد بگیرید. بعضی از افراد زمان موردنیاز برای یادگیری این زبان 3 تا 6 ماه عنوان کرده‌اند.

  • سرعت بالا

اپل زبان برنامه‌نویسی swift را یک زبان توسعه‌یافته و سریع معرفی کرده است. این ادعا تا جایی پیش رفته است که بعضا سرعت آن را با سرعت C مقایسه می‌کنند.

  • دسترسی آسان

شما می‌توانید به‌سادگی به منابع این زبان برنامه‌نویسی دسترسی پیدا کنید. باید بدانید که یادگیری زبان‌ها مختلف برنامه‌نویسی زمان‌بر است. برای اینکه بتوانید به‌سرعت پروژه‌هایتان را پیاده‌سازی کنید، نیاز است که سریع‌تر زبان موردنظرتان را یاد بگیرید. از همین رو، کمپانی اپل اجازه دسترسی به حجم عظیمی از منابع را جهت یادگیری سریع‌تر و آسان‌تر این زبان فراهم کرده است.

  • امنیت بالا

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این زبان، امنیت بالای آن است. پس خیالتان از بابت این مسئله راحت باشد. هنگامی‌که در حال کدنویسی به کمک زبان swift هستید، می‌توانید انتظار داشته باشید که با هیچ‌گونه کد مخرب و ناامنی مواجه نشوید.

زبان swift با امنیت بالایی همراه است

  • آشنا بودن

کمپانی اپل تمام تلاش خودش را برای یادگیری هرچه آسان‌تر زبان سوئیفت کرده است. از همین رو آموزش این زبان برخلاف سایر زبان‌ها، طاقت‌فرسا و خسته‌کننده نخواهد بود. اگر پیش از استفاده از swift، نرم‌افزاری را توسعه داده باشید، در حین کار با این زبان متوجه می‌شوید که چه میزان از عناصر آن برای شما آشناست.

  • آماده بودن

Swift یک زبان اوپن سورس است، از همین رو می‌توانید کدهای آن را درون لینوکس و اندروید نیز اجرا کنید. این قابلیت برای تمامی توسعه دهندگان به‌عنوان یک امتیاز مثبت تلقی می‌شود.

  • بازار کار مناسب

می‌توان این ادعا را داشت که مشاغل موردنیاز این زبان از تعداد توسعه دهندگان آن پیشی گرفته است. همین امر باعث شده تا افرادی که مهارت استفاده از زبان برنامه‌نویسی swift را دارند، بتوانند به‌راحتی شغل موردنظر خودشان را در بازار کار پیدا کنند.

  • منابع یادگیری زیاد

تعداد منابعی که می‌توانید به کمک آن‌ها این زبان برنامه‌نویسی را یاد بگیرید، زیاد هستند. می‌توانید با شرکت کردن در دوره‌های خارجی Udemy ،Treehouse ،Coursera و… و دوره‌های داخلی کدیاد این زبان را به‌سرعت فرابگیرید.

معرفی منابع یادگیری زبان برنامه‌نویسی swift

ممکن است بعد از مطالعه این مقاله قصد این را داشته باشید که زبان سوئیفت را به‌صورت حرفه‌ای آموزش ببینید. به شما تبریک می‌گوییم! ما در ادامه مهم‌ترین منابع برای یادگیری این زبان را به ما معرفی می‌کنیم.

  • وب‌سایت SoSoSwift

یکی از وب‌سایت‌های معروف جهت یادگیری زبان swift، وب‌سایت SoSoSwift است. این وب‌سایت برای تمامی افراد مبتدی و حرفه‌ای بسیار مناسب است. در این وب‌سایت فیلم‌های آموزشی بسیار زیادی قرار گرفته‌اند و می‌توانید با مراجعه به وبلاگ این سایت، مقالات مربوط به این زبان را مطالعه کنید.

  • آموزش‌های «Ray Wenderlich»

می‌توانید با تهیه فایل‌های آموزشی Ray Wenderlich نیز زبان برنامه‌نویسی swift را یاد بگیرید. فایل‌های آموزشی قرار داده شده در این وب‌سایت، بسیار کاربردی و مفید هستند و توسط برنامه‌نویسان بسیار زیادی در سراسر دنیا در حال استفاده است. البته بخشی از فایل‌های آموزشی آن دارای هزینه است.

  • پلتفرم مدیوم

یکی از کانال‌های قدرتمند پلتفرم مدیوم، کانال برنامه‌نویسی سوئیفت است. این کانال که توسط برنامه‌نویسان مختلف اداره می‌شود، همه‌روزه در حال ارائه آموزش‌ها و ترفندهای مختلف است و آن‌ها را به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهند. این آموزش‌ها از سطح مبتدی تا سطح حرفه‌ای را در برمی‌گیرد.

  • اپلیکیشن Swifty

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید به‌واسطه آن زبان swift را یاد بگیرید، استفاده از اپلیکیشن Swifty است. این اپلیکیشن درون خودش دارای 200 فایل آموزشی است که به‌صورت کوتاه قرار داده شده است تا از خسته کردن مخاطب جلوگیری شود. البته باید مدنظر داشت که قرار نیست با این اپلیکیشن به یک برنامه‌نویس ماهر بدل شوید، اما برای شروع این اپلیکیشن بسیار مناسب است.

 

محبوب ترین مقالات