همه چیز درباره ری اکت نیتیو (React Native) به زبان ساده

10 بهمن ۱۴۰۱

همه چیز درباره ری اکت نیتیو (React Native) به زبان ساده

ری اکت نیتیو چیست؟ یکی دیگر از سرویس های محبوب فیس بوک است و برای طراحی رابط کاربری (UI) استفاده می شود. اما برخلاف React که عمدتاً بر روی مرورگرها متمرکز است، این فریم ورک برای ساخت برنامه های تلفن همراه استفاده می شود و کاربرد زیادی به همراه دارد که در ادامه به مزایا و اطلاعات مربوط به آن می پردازیم. به طور خلاصه، این فریم ورک تلفن همراه شرایطی را برای برنامه نویسان وب ایجاد کرده است تا برنامه هایی را ایجاد کنند که دقیقاً مانند برنامه های نوشته شده به زبان مادری خود عمل کنند.

بسیاری از برنامه نویسان جاوا اسکریپت را دوست دارند و از آن استفاده می کنند. React Native با جاوا اسکریپت نوشته می شود. سپس می توانید از این کدهای نوشته شده برای اندروید و iOS استفاده کنید. البته باید مطمئن شوید که برنامه ای که در فریم ورک می نویسید حالت webview نداشته باشد و کامپوننت های UI واقعی آن را تولید کند و در این صورت، اپلیکیشن شما هیچ تفاوتی با هر اپلیکیشن موبایل دیگری که به زبان مادری شما نوشته شده است ندارد.

تاریخچه برنامه ری اکت نیتیو

در سال 2011، کارشناسان فیس بوک با کدهای خود مشکل داشتند. با محبوبیت بیشتر برنامه تبلیغات فیس بوک، فیس بوک مجبور شد افراد بیشتری را برای مدیریت کامل برنامه استخدام کند. با افزایش قابلیت های برنامه و افزایش تعداد کارمندان، فیس بوک با سرعت کمتر و کندتر پیشرفت کرد. و با گذشت زمان، به روز رسانی های بی شمار برنامه، مشکلات آن را غیرقابل مدیریت کرد!

در اینجا یکی از مهندسان فیس بوک به نام جردن واک یک مدل نمونه اولیه React به عنوان یک کتابخانه جاوا اسکریپت ایجاد کرد تا برنامه کاربردی تر شود. زمانی که مدیریت تبلیغات فیس بوک در سال 2012 دشوارتر شد، جردن واک بیشتر روی نمونه های اولیه React کار کرد و در نتیجه نسخه نهایی React به وجود آمد. زاکربرگ اعتراف کرده است که تاکنون روی HTML بیش از حد سرمایه‌گذاری کرده است و فیس‌بوک قول داده است که به زودی تجربه بهتری از تلفن همراه ارائه دهد. فیس بوک سرانجام در سال 2015 توانست نسخه REACT NATIVE خود را برای اندروید و iOS به عنوان OPENSOURCE در صفحه GITHUB خود منتشر کند.

ری اکت نیتیو یا جاوا؟

همان طور که می دانید، اندروید و iOS سهم زیادی از بازار موبایل را به خود اختصاص داده اند. جاوا زبان رسمی ساخت اپلیکیشن برای اندروید می باشد و مدت کوتاهی است که زبان کاتلین هم اضافه شده است. از سوی دیگر اپلیکیشن های iOS از زبان سوئیفت استفاده و پردازش می کنند اما از React Native می توان برای توسعه در هر دو سیستم عامل استفاده کرد.

با این تفاسیر آیا باید آموزش React را دنبال کنیم یا جاوا یا سوئیفت را برای توسعه برنامه های تلفن همراه یاد بگیریم؟ به عنوان یک مقایسه کلی، یادگیری React بسیار سریعتر است. استفاده از ری اکت نیتیو راحت تر از جاوا است. به خصوص اگر با زبان جاوا آشنایی ندارید. React Native  از منابع کم تری برخوردار است و در یک جا برای اندروید و iOS کدگذاری شده است. با این حال، برخی از ویژگی های اندروید و iOS توسعه دهنده را ملزم می کند که برخی از کدهای خود را برای iOS یا Android به روش های خاصی سفارشی کند. با این حال اندروید و iOS طراحی های متفاوتی دارند و اپل دائما در حال به روز رسانی این فناوری است.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره زبان برنامه نویسی جاوا

React Native در رقابت تنگاتنگ با فلاتر!

فلاتر توسط گوگل طراحی شده است و از زبان برنامه نویسی ای به نام دارت استفاده می کند. دارت با استفاده از بهترین و بهینه ترین ایده های زبان های برنامه نویسی مختلف توسعه یافته است. این زبان قوانین کمتری نسبت به جاوا اسکریپت دارد. با این وجود React Native قابلیت های بسیار جذابی دارد که باعث شده رقابت دوشادوشی با فلاتر داشته باشد و بازار را به خود اختصاص دهد. خوب است بدانید برای راه اندازی ری اکت نیتیو ابتدا باید جاوا اسکریپت، سپس React و در نهایت React Native را یاد بگیرید. در ری اکت نیتیو توسعه دهندگان می توانند از کتابخانه های آماده استفاده کنند و آن ها را با نیازهای خود تطبیق دهند. به این طریق خواهند توانست در زمان و انرژی خود صرف کنند.

بیشتر بخوانید: فلاتر چیست؟ + آشنایی با فلاتر

مزایا React Native چیست؟

یکی از مزیت های مهم ری اکت نیتیو (React Native) این است که نیازی به یادگیری برنامه نویسی iOS یا Android ندارید، مگر اینکه بخواهید برنامه های پیچیده بسازید. این بدان معنی است که می توانید برنامه های خود را به طور کامل در جاوا اسکریپت توسعه دهید و کد خود را در پلتفرم های مختلف با iOS و Android به اشتراک بگذارید. علاوه بر این، مزایای دیگر این پلتفرم را لیست کرده ایم.

  • هزینه‌ی کمتری نسبت به برنامه های دیگر، هنگام توسعه‌ی اپلیکیشن‌ های موبایل دارد.
  • پایداری برنامه را به مقدار قابل توجهی تضمین می کند و در هر ورژن تغییرات کمی وجود دارد.
  • قابلیت میکس شدن با زبان‌های مادری
  • به روز رسانی سریع تری دارد.
  • خطاها خیلی سریع در این پلتفرم یافت می شوند.
  • اپلیکیشن های کراس پلتفرم خیلی سریع ساخته می شوند.

بیشتر بخوانید: با زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت بیشتر آشنا شوید

با کدیاد در مسیر یادگیری ری اکت نیتیو (React Native) همراه شو!

همان طور که می دانید، فرصت های شغلی زیادی برای علاقه مندان به توسعه اپلیکیشن موبایل وجود دارد. انتظار می‌رود درآمد جهانی اپلیکیشن موبایل تا سال 2025 به 613 میلیارد دلار برسد. چه بخواهید در اوقات فراغت خود برنامه ایی را توسعه دهید یا به عنوان یک توسعه‌ دهنده کار کنید، یادگیری React Native  امری ضروری است؛ زیرا جزء تکنولوژی های داغ در بازار کار است. همان طور که پیش تر اشاره کردیم برای یادگیری ری اکت نیتیو ابتدا باید جاوا اسکریپت، سپس React و در نهایت React Native را یاد بگیرید. از این رو اگر علاقه مند به توسعه موبایل با این فریم ورک جذاب هستند پیشنهاد ما به شرکت در دوره آموزش جاوا اسکریپت می باشد. پس از آن نیز ما شما را تنها نخواهیم گذاشت! در قدم بعدی می توانید به یادگیری و آموزش ری اکت مشغول شوید.

محبوب ترین مقالات