محبوب ترین کتابخانه های جاوا اسکریپت در سال 2023 و 2024

31 شهريور ۱۴۰۲

محبوب ترین کتابخانه های جاوا اسکریپت در سال 2023 و 2024

همانطور که میدانید، زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت یکی از محبوب ترین زبان ها در دنیای برنامه نویسی، بخصوص برنامه نویسی فرانت اند می باشد. یکی از دلایل این محبوبیت، کتابخانه های بی نظیر جاوا اسکریپت می باشد. این زبان، دارای کتابخانه های بسیار زیادی می باشد و احتمالا انتخاب را برای شما بسیار سخت خواهد کرد.

بنابراین، در این سری از مقالات آکادمی کدیاد قصد داریم تا محبوب ترین کتابخانه های جاوااسکریپت در سال 2023-2024 را به شما معرفی کنیم تا بتوانید با روند روز دنیا کدنویسی کنید.


زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت (JavaScript) چیست؟

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که برای توسعه وبسایت ها و برنامه های تحت وب استفاده می شود. با استفاده از JavaScript، می توانید صفحات وب را پویا و تعاملی کنید. همچنین، می توانید با سرورها ارتباط برقرار کرده و اطلاعات را ارسال و دریافت کنید. JavaScript در حال حاضر یکی از مهم‌ترین زبان های برنامه نویسی در دنیای وب می باشد و در بسیاری از صفحات وب استفاده می شود.


ویژگی های زبان جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت به طور گسترده در صفحات وب استفاده می شود و بسیاری از وب سایت های معروف و بزرگ از آن بهره می برند. با این حال، جاوا اسکریپت محدود به برنامه نویسی وب نیست و می تواند در محیط های دیگری مانند برنامه نویسی موبایل، سمت سرور و... استفاده می شود. با توجه به امکانات گسترده جاوا اسکریپت و پشتیبانی وسیع آن در حوزه وب، یادگیری این زبان می تواند برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب بسیار مفید و موثر باشد.

اگر شما هم می خواهید که به یک برنامه نویس جاوا اسکریپت حرفه ای تبدیل شوید، می توانید در دوره رایگان آموزش جاوا اسکریپت آکادمی کدیاد شرکت کنید که صفر تا صد این زبان برنامه نویسی را بصورت کاملا پروژه محور به شما آموزش خواهد داد.


معنای کتابخانه در برنامه نویسی چیست؟ 

منظور از کتابخانه در برنامه نویسی، مجموعه ای از کدها و منابع هستند که به برنامه نویسان کمک می کنند تا وظایف مشترکی را در برنامه های خود انجام دهند. این کتابخانه ها برای حل مسائل خاص طراحی شده و اجزای قابل استفاده مجدد را فراهم می کنند. با استفاده از کتابخانه ها، برنامه نویسان نیاز به نوشتن مجدد کدها را کاهش داده و زمان و تلاش خود را در توسعه برنامه ها صرفه جویی می کنند.

به زبان ساده، کد هایی از پیش نوشته شده هستند و برای استفاده از آنها نیازی به نوشتن چند صد خط کد ندارید و فقط با صدا زدن آن کتابخانه می توانید به تمامی آن کدها دسترسی پیدا کنید. این می تواند سرعت کدنویسی شما را چندین برابر بیشتر و راحت تر کند!


5 کتابخانه محبوب جاوا اسکریپت در سال 2023 و 2024

حالا بیایید تا به معرفی محبوب ترین کتابخانه های جاوا اسکریپت بپردازیم که در سال 2023 و 2024 بیشترین کاربرد را داشته اند. توجه داشته باشید که Angular و Vue JS فریمورک هستند، اما به دلیل استفاده گسترده از آنها در این بخش معرفی شده اند.

  1. Node JS
  2. React JS
  3. jQuery JS
  4. Angular
  5. Vue JS

 

کتابخانه و چارچوب های برتر جاوا اسکریپت

 

1. کتابخانه Node JS جاوا اسکریپت

 یک محیط اجرایی مبتنی بر جاوااسکریپت است که بر روی سرورها عمل می‌ کند. این پلتفرم امکان توسعه برنامه‌ های شبکه و وب را با استفاده از جاوااسکریپت فراهم می‌ کند.

Node.js بر پایه مدل رویدادگرا عمل می‌ کند و کارایی بالایی در پردازش همزمان (concurrency) و واکنشگرایی (responsiveness) دارد. با استفاده از Node.js می توانید سرورهای وب سریع و مقیاس پذیری بسازید و به راحتی با پایگاه های داده ارتباط برقرار کنید.

همچنین Node.js از پکیج های مختلفی مانند Express.js و Socket.IO برای توسعه برنامه های وب استفاده می کند. 

کاربردهای کتابخانه Node JS:

کتابخانه Node.js برای توسعه برنامه های وب، شبکه، واقعیت افزوده، اینترنت اشیا، ابزارهای خط فرمان و پیشرفته و سرویس های ابری استفاده می شود.

 

5 کتابخانه و فریمورک محبوب جاوا اسکریپت 2023

 

2. کتابخانه React Js

 

React یک کتابخانه جاوا اسکریپت متن باز برای ساخت رابط کاربری وب است. از ویژگی های آن می توان به قابلیت استفاده مجدد کامپوننت ها، بهینه سازی خودکار رندرینگ و استفاده از سینتکس JSX اشاره کرد. React همچنین با ارائه ابزارها و پکیج های متعددی مانند Redux و React Router، توسعه و مدیریت برنامه های React را ساده تر می‌کند. به علت پایداری و قدرتمند بودن، React به عنوان یکی از ابزارهای محبوب برای توسعه رابط کاربری وب شناخته می شود.

کاربردهای کتابخانه React Js:

کتابخانه React مناسب برای توسعه برنامه های وب تک صفحه ای (SPAs) و موبایل با استفاده از React Native است. همچنین، آن را می توان برای ساخت داشبوردها، پنل های مدیریت، ابزارها و کتابخانه ها، برنامه های تلویزیون هوشمند و دستگاه های جانبی و افزونه های مرورگر استفاده کرد.

 

بهترین کتابخانه های جاوا اسکریپت در سال 2023

 

3. کتابخانه jQuery جاوا اسکریپت

 

jQuery یک کتابخانه جاوااسکریپت محبوب است که برای تسهیل تعامل با DOM و ایجاد افکت ها و تغییرات پویا در صفحات وب استفاده می شود. با استفاده از jQuery، می توانید با کدهای کمتری عملیات هایی مانند انتخاب عناصر، تغییر محتوا، ایجاد انیمیشن و برقراری ارتباط با سرور را انجام دهید. این کتابخانه به عنوان یک ابزار سبک و سریع، برای توسعه وبسایت های تعاملی و پویا به صورت گسترده استفاده می شود.

کاربرد های کتابخانه jQuery:

از جمله کاربرد های کتابخانه jQuery می‌توان به انتخاب عناصر DOM، تغییر داده ها و محتوا، ایجاد افکت و انیمیشن، برهم‌کنش کاربر و ارسال و دریافت داده ها از سرور اشاره کرد. jQuery با کدهای کمتری امکانات قدرتمندی را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد و به آسانی قابل استفاده است.

 

5 کتابخانه محبوب برنامه نویسی در سال 2023

 

4. فریمورک Angular

Angular یک فریم ورک توسعه وب قدرتمند است که توسط تیم Angular در Google توسعه داده شده است. با استفاده از Angular، می توان برنامه های وب تک صفحه ای پویا و وبسایت های قابل استفاده مجدد با استفاده از کامپوننت ها را ساخت. این فریمورک همچنین امکاناتی مانند دایرکتیوها، روتینگ، سرویس ها و ابزارهای توسعه را فراهم می کند. با معماری ماژولار، Angular به توسعه دهندگان امکان می دهد تا برنامه های بزرگ را به بخش های کوچکتر تقسیم کنند و کدهای قابل استفاده مجدد بسازند.

کاربردهای فریمورک Angular:

  • توسعه برنامه های تک صفحه ای (Single-Page Applications)
  • توسعه وبسایت های پویا
  • ایجاد برنامه های موبایل
  • توسعه برنامه های داشبورد و پنل مدیریت
  • توسعه برنامه های حمل و نقل

به کلی، Angular یک فریمورک قدرتمند است که امکانات و ابزارهای متنوعی را برای توسعه دهندگان وب فراهم می کند و از آن برای ساخت برنامه های وب پویا، تک صفحه ای و قابل استفاده مجدد استفاده می شود.

 

کتابخانه های جاوا اسکریپت چیست؟

 

5. فریمورک Vue JS جاوا اسکریپت

Vue.js نیز یک فریم ورک جاوا اسکریپت متن باز است که برای توسعه وبسایت ها و برنامه های تحت وب تک صفحه ای (SPA) استفاده می شود. با استفاده از Vue.js می توانید به راحتی رابط کاربری پویا و واکنش‌گرا بسازید و داده ها را به صورت دوطرفه بین کامپوننت ها کنترل کنید. این فریمورک دارای معماری مشاهده پذیری است که تغییرات در داده ها را بطور خودکار اعمال می کند و جامعه فعال و پشتیبانی قوی دارد. همچنین، قابلیت استفاده مجدد از اجزای کامپوننتی و ترکیب با سایر فریمورک ها و کتابخانه ها از ویژگی های دیگر Vue.js می باشد.

کاربردهای فریمورک Vue JS:

Vue.js یک فریمورک جاوااسکریپت است که برای توسعه وبسایت ها، برنامه های تحت وب تک صفحه ای (SPA)، اپلیکیشن های موبایل و توسعه پلاگین ها و افزونه ها استفاده می شود. با استفاده از Vue.js می توانید وبسایت های پویا و واکنش‌گرا را ایجاد و کامپوننت های قابل استفاده مجدد بسازید. این فریمورک همچنین قابلیت های روتینگ، مدیریت وضعیت برنامه و توسعه اپلیکیشن های موبایل را فراهم می کند. Vue.js به شما این امکان را می دهد تا با ساختار خاص خود، رابط کاربری تعاملی و اجزا ویژه دیگر را بسازید. فریمورک Vue.js برای توسعه وبسایت های پویا و کارآمد، تجربه کاربری بهتر و توسعه سریع، بسیار مناسب است.

آکادمی آموزش برنامه نویسی کدیاد، دوره آموزش جاوااسکریپت را بصورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار داده تا سیر تا پیاز این زبان برنامه نویسی را کاملا حرفه ای و عملی آموزش ببینید.


 

سخن پایانی

بطور کلی، زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت در حوزه وب یکی از قدرتمند ترین زبان های برنامه نویسی است. فرقی نمی کند که در حوزه بک اند فعالیت دارید یا فرانت اند، زیرا جاوا اسکریپت در هر دو حوزه مفید واقع شده است و کتابخانه های زیادی را برای آنها دارد که هر روز در حال بروزرسانی هستند. جاوا اسکریپت یکی از واجبات دنیای وب است و 1.6میلیارد سایت در سراسر جهان (یعنی 95 درصد آنها) با زبان جاوا اسکریپت نوشته شده اند.

 

سوالات متداول

 

  1. بهترین کتابخانه جاوا اسکریپت برای سمت سرور کدام است؟

بهترین کتابخانه جاوا اسکریپت برای سمت سمت سرور، کتابخانه jQuery می باشد.

  1. بهترین کتابخانه های جاوااسکریپت؟

انتخاب کتابخانه مناسب بستگی به نیازها شما دارد. برای برنامه های کوچک و ساده، jQuery ممکن است کافی باشد. برای برنامه های پیچیده و تعاملی تر نیز، React.js، Angular یا Vue.js می توانند گزینه های مناسبی باشند.

  1. یادگیری کدام کتابخانه جاوا اسکریپت برای شروع بهتر است؟

طبق آمار، اولین کتابخانه ای که برنامه نویسان جاوا اسکریپت فرا می گیرند، کتابخانه react می باشد. بنابراین، می توانید با دوره آموزش ری اکت آکادمی کدیاد، یادگیری react را آغاز کنید.

  1. محبوب ترین کتابخانه جاوا اسکریپت کدام است؟

طبق گزارشات، React JS محبوب ترین کتابخانه جاوااسکریپت می باشد که در سال 2023 در حال استفاده است و سازنده این کتابخانه فیسبوک یا متا می باشد.

محبوب ترین مقالات