برنامه نویسی بک اند چیست؟ برنامه نویس بک اند کیست؟

10 خرداد ۱۴۰۰

برنامه نویسی بک اند چیست؟ برنامه نویس بک اند کیست؟

 

آشنا شدن با تعاریف پایه هر حرفه و کسب و کار برای کسانی که قصد ورود به آن را دارند بسیار اهمیت دارد. اگر شما هم دوست دارید وارد دنیای برنامه نویسی شوید باید با تعاریف پایه آشنا شوید، زیرا به شما کمک میکند که مسیر اهداف خودتان را با دقت انتخاب کنید. در حوزه برنامه نویسی ، کلماتی همچون برنامه نویسی بک اند ، برنامه نویسی فرانت اند و فول استک دولوپر ، زیاد به گوش شما میخورد. در این مقاله وب سایت کدیاد میخواهیم به طوری کامل مفهوم برنامه نویسی بک اند و وظایف برنامه نویس بک اند را شرح بدیم.

 

برنامه نویسی بک اند چیست؟  

برخلاف برنامه نویسی فرانت اند که قبلا در مورد آن صحبت کردیم ، کد هایی که توسط برنامه نویس های بک اند ، برای وبسایت ها و یا نرم افزار ها نوشته میشود ، توسط کاربران قابل مشاهده نیستند. این کدها که در قسمت back end وب سایت وجود دارند ، وظیفه کنترل منطق یک نرم افزار را برعهده دارند. این کدها در پشت صحنه وب سایت ها کار میکنند و هسته اصلی یک وب سایت یا اپلیکیشن محسوب میشوند. برنامه نویسی بک اند در نرم افزار هاست که فرایند اهراز هویت را انجام میدهد و بررسی میکند که آیا پسورد و یا ایمیل شما درست وارد شده است یا نه.

 

تفاوت بک اند و فرانت اند

 

تفاوت بک‌اند و فرانت‌اند چیست؟

تفاوت عمده ای که بین فرانت اند و بک اند یک وب سایت وجود دارد این است که کاربر میتواند کدهای فرانت اند را ببیند و با آن تعامل داشته باشد. اما در برنامه نویسی بک اند ، کاربران به هیچ عنوان نمیتوانند هیچ دسترسی به کد های شما داشته باشند. آنها فقط میتوانند که اثرات کد های بک اند را حس کنند. مانند یک اتوموبیل که فقط ظاهر آن برای کاربران مشخص است و موتور و قسمت های داخلی آن توسط کاربران مشخص نیست. البته موضوع مهمی که در این جا مطرح ایست ، ارتباطی که میان بک اند و فرانت اند است.

 

برنامه نویسی بک اند فرانت اند

 

در وب سایت ها back end اطلاعات را جمع آوری و مرتب میکند و برای front end ارسال میکند تا به کاربران نمایش داده شود. اگر یک وب سایت را یک کوه یخ در نظر بگیریم ، برنامه نویسی فرانت اند ، قسمت کوچک نمایان بیرون از آب است و برنامه نویسی بک اند ، قسمت بزرگی است که داخل آب است و مشخص نیست.

 

تفاوت برنامه نویسی بک اند و فرانت اند

 

برنامه نویس Back-End کیست ؟

برنامه نویس های بک اند ، با استفاده از زبان های برنامه نویسی مختلف مانند : جاوا ، سی شارپ ، پایتون ، php  و... هسته مرکزی و منطق وب سایت ها را برناهم نویسی میکنند.

 

برنامه نویس بک اند چه مهارت هایی دارد؟

برنامه نویس های بک اند باید در زمینه های زیر مهارت های لازم را داشته باشند:

  • آشنایی با یک زبان برنامه نویسی سمت سرور  

سی شارپ

پایتون

جاوا

پی اچ پی

 

  • آشنایی با مفاهیم پایگاه داده

پایگاه داده یا دیتابیس مجموعه ای از اطلاعات دسته بندی شده هستند که بر اساس قوائد خاصی کنار هم نگهداری میشوند. به عنوان مثال یک دفترچه تلفن یا یک لیست از کالاهای موجود در انبار یک دیتابیس یا پایگاه داده است.

در قسمت دیتابیس نرم افزارها اطلاعات مربوط به آن نرم افزار یا وب سایت ذخیره میشود که به ما امکان دسترسی و مدیریت این اطلاعات را به بهترین و ساده ترین شکل ممکن میدهد.

برنامه نویس های بک اند باید توانایی کار با دیتابیس را داشته باشند و sql یکی از مهم ترین زبان ها برای کار با دیتابیس است.

 

  • آشنایی با الگوریتم

الگوریتم مجموعه ای از فعالیت ها و فرایند هایی است که ما برای حل یک مسئله به کار میگیریم. در برنامه نویسی بک اند شما وظیفه کدنویسی قسمت منطقی نرم افزار ها و وب سایت ها را بر عهده دارید که تمام آن از مسائل گوناگون تشکیل شده است.به عنوان مثال ، الگوریتم های موتور جست و جو عبارت های کلیدی مورد نظر شما را دریافت میکنند و در پایگاه داده به دنبال آن میگردند و در اختیار شما میگذارند.اگر با مبانی و اصول الگوریتم و فلوچارت آشنا باشید، حل مسائل برای شما راحت تر خواهد بود. شاید بتوانیم توانایی حل مسائل را یکی از مهارت های مهم دنیا برنامه نویسی نام ببریم.

 

وظایف و مهارت های برنامه نویس Back-End چیست؟

 اگر بخواهی به عنوان یک برنامه نویس بک اند کار خود ا شروع کنید ، بهر است بدانید که چه وظایفی دارید

  • تسلط کافی بر زبان های برنامه نویسی back end
  • مدیریت پایگاه داده
  • توانایی استفاده از فریم ورک های بک اند برای ساخت نرم افزار های سمت سرور
  • توانایی استفاده از وب سرورها
  • آشنایی با سیستم عامل ها
  • توانیی کار با API ها

 

محبوب ترین زبان های برنامه نویسی بک اند کدامند؟

اگر بخواهیم محبوب ترین و پر کاربرد ترین زبان های برنامه نویسی را که در حوزه بک اند کاربرد دارند نام ببریم میتوانیم به زبان های زیر اشاره کنیم:

 

C#

زبان برنامه نویسی سی شارپ یک زبان برنامه نویسی قدرتمند است که توسط ماکروسافت ارائه  شده است. این زبان برنامه نویسی مانند ++C قدرتمند است و مانند visual Basic ساده. سی شارپ یک زبان برنامه نویسی شی گراست  که همین موضوع یکی از مزایای این زبان برنامه نویسی است. شما با این زبان برنامه نویسی میتوانید در پلتفرم های مختلف نرم افزار های مورد نظر خود را توسعه دهید. شما با آن میتوانید هم اپلیکیشن های اندروید توسعه دهید ، هم اپلیکیشن های ios تولید کنید و هم در قسمت بک اند وبسایت های مختلف کدنویسی کنید.

 

PHP

زبان برنامه نویسی php (پی اچ پی) یک زبان برنامه نویسی برای توسعه وبسایت هاست که میتوان آن را یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی نامید. میلیون ها وبسایت در دنیا از این زبان قدرتمند استفاده میکنند. این زبان برنامه نویسی اپن سورس است و رایگان است که یکی از دلایل محبوبیت php نیز همین میباشد. یکی از دلایل محبوبیت این زبان را میتوان سادگی و قدرتمند بودن آن نام برد.

 

Java

زبان برنامه نویسی جاوا یک زبان رایگان ، کامل و سطح بالاست که با استفاده از آن میتاوانید اپلیکیشن های اندروید تولید کنید. این زبان در سال 1990 توسط آقای جیمز گاسلینگ برای از بین بردن پیچیدگی های سی پلاس پلاس خلق شد.  این زبان برنامه نویسی شی گرا کارایی و عملکرد بالایی دارد و به خاطر شناخته شدن آن بسیار نیز پر طرفدار میباشد.

 

Python

زبان برنامه نویسی پایتون ، یکی از محبوب ترین و دوست داشتنی ترین زبان های برنامه نویسی در دنیا و ایران است.  پایتون به سادگی و قدرت بالایی که دارد معروف است. این زبان برنامه نویسی میتوان گزینه مناسبی برای تازه کار ها باشد زیرا میتوانند به سادگی آن را فرا بگیرند و از آن استفاده کنند. شما میتوانید با یادگیری پایتون در زمینه های هوش مصنوعی ، تولید اپلیکیشن های وبسایت ، تحلیل داده و ... فعالیت کنید.

 

JavaScript

  زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت محبوب ترین و پرکاربرد ترین زبان برنامه نویسی دنیا به انتخاب برنامه نویسان است . این زبان مبتنی بر شی، داینامیک و مفسری است. علاوه بر کاربردی که این زبان در برنامه نویسی سمت سرور دارد ، شما میتوانید با استفاده از آن در سمت کاربر هم کدنویسی کنید. یکی از دلایل محبوبیت جاوا اسکریپت به خاطر انعطافی است که دارد. شما میتوانید با استفاده از آن طراحی سایت ، برنامه نویسی موبایل ، دسکتاپ و ... طراحی کنید.

 

درآمد برنامه نوس بک اند چقدر است ؟

قبل از این که به بررسی درآمد برنامه نویس های بک اند بپردازیم باید این نکته بسیار مهم را گوشزد کنیم که مولفه های زیادی بر درآمد یک برنامه نویس تاثیر میگذارد. به عنوان مثال سابقه کاری شما ، رزومه و میزان تخصص شما ، ساعات کاری شما ، استخدام یا فریلنسری و...

اما اگر بخواهیم آمار های استک اور فلو را بررسی کنیم ، درآمد سالیانه برنامه نویس های بک اند java حدود 90 هزار دلار در سال است ، درآمد برنامه نویس های php  حدود 80 هزار دلار و برنامه نویس های python  90 هزار دلار در سال است که میتوانید میزان درامد بقیه برنامه نویس های بک اند را در آمار منتشر شده توسط استک اور فلو بررسی کنید. و اما در ایران ، برنامه نویس های بک اند درآمد های متغییری دارند که به طور متوسط از 5 میلیون تومان به بالا بر اساس تاخصص ، مهارت و شیوره کاری میباشد.

 

یادگیری برنامه نویسی بک اند را از کجا شروع کنیم ؟ (مسیر یادگیری)

اگر به برنامه نویسی بک اند علاقه دارید و به دنبال یادگیری با جدیت این مهارت آینده دار و پولساز هستید به شما پیشنهاد میکینم که با یادگیری:

  • مفاهیم الگوریتم و فلوچارت
  • زبان برنامه نویسی
  • دیتابیس های مختلف آشنا شوید ، یادگیری زبان برنامه نویسی بدون استفاده از پایگاه داده عملا بی فایده است
  • یادگیری فریم ورک مناسب ، زیرا به شما کمک میکنند که راحت تر کد نویسی کنید و علاوه بر آن کیفیت کد های شما را هم بالا میبرند.
  • یادگیری کار با API  ها مختلف

 

یادگیری برنامه نویسی رو رایگان شروع کن:

آموزش رایگان الگوریتم و فلوچارت

 

آموزش رایگان سی شارپ

 

آموزش رایگان پایتون

 

آموزش رایگان PHP

 

آموزش رایگان جاوا اسکریپت

 

نتیجه گیری:

در این مقاله کرد یاد سعی کردیم هر آنچه که برای تبدیل شدن به یک برناهم نویس بک اند نیاز است را بگوییم و به سوالات احتمالی پاسخ دهیم.

ولی اگر شما اطاعات و تجربه ی بیشتری دارید که میتوانید در اختیار کاربران قرار دهید ، زیر همین مقاله کامنت کنید.

 

محبوب ترین مقالات