برنامه نویسی فرانت اند چیست؟(به همراه راهنمای مسیر)

9 خرداد ۱۴۰۰

برنامه نویسی فرانت اند چیست؟(به همراه راهنمای مسیر)

 

هر روزی که میگذرد همه بیشتر از قبل اهمیت این جمله از بیل گیتس را درک میکنند:

اگر کسب و کار شما در اینترنت حضور ندارد ، پس به زودی از صحنه کسب و کار محو خواهد شد!!!

شاید یکی از دلایلی که روز به روز بازار طراحی سایت ، برنامه نویسی فرانت اند و  برنامه نویسی بک اند داغ میشود این است که انسان های بیشتری خواهان جلوگیری از نابودی کسب و کارشان هستند. همین موضوع باعث شده که بازار طراحی وب سایت و کسب و کار های اینترنتی بسیار داغ تر از گذشته شود و علاوه بر این که افراد زیادی تمایل به داشتن وب سایت پیدا کرده اند ، افرادی هم به دنبال پاسخ دادن این نیاز ، دنبال یادگرفتن مهارت های برنامه نویسی هستند.شاید شما هم دوست دارید که این مهارت به روز را به خوبی یاد بگیرید و وارد این دنیای جذاب و پر رونق شوید.

 

بیل گیتس طراحی سایت

 

اگر در ابتدای مسیر یادگیری برنامه نویسی هستید و به این مهارت علاقه دارید ، شاید بهتر باشد که بدانید برنامه نویسی front end چیست؟ این مقاله به شما کمک میکند که به بهترین شکل ممکن، وارد دنیای هیجان انگیز طراحی وب سایت شوید و اولین قدم های خود را مطمئن بردارید.برای این که بدانید برنامه نویسی فرانت اند چیست و برنامه نویس فرانت اند چه کاری انجام میدهد با این مقاله کد یاد همراه باشید.اگر در ابتدای کار هستید ، پیشنهاد میکنیم که مقاله برنامه نویسی چیست را مطالعه کنید.

 

فرانت اند چیست؟

فرانت اند به قسمتی از یک وب سایت میگویند که توسط کاربران دیده میشود و با آن تعامل دارد.فرانت اند وب سایت به شکل گرافیکی و بصری به کاربران نمایش داده میشوند.  در این قسمت وب سایت ، تصاویر ، ویدئوها و یا به طوری کلی هر چیز دیگری که قابل نمایش باشد وجود دارد.

برنامه نویسی فرانت اند به دو بخش اصلی طراحی و توسعه رابط کاربری تقسیم میشود. در بخش اول ، طراحان با استفاده از نرم افزارهای طراحی و گرافیکی مانند فتوشاپ یا ادوبی ایکس دی و ... ظاهر یک وب سایت را طراحی میکنن و در مرحله بعدی توسعه دهندگان رابط کاربری با استفاده از کد های HTML ، CSS و جاوااسکریپت و ... آن را کدنویسی میکنند. 

 


 زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت چیست؟


 

در نهایت این کدها در مرورگرها پردازش میشوند و کاربران میتوانند آن را مشاهده کنند. البته قسمت فرانت اند وب سایت ها با بک اند در ارتباط مستقیم است. شما با برنامه نویسی بک اند هسته مرکزی وبسایتتان را پایه ریزی میکند.

 

مثال فرانت اند

 

مثال فرانت اند

این مثال به شما کمک میکند که طراحی فرانت اند را به خوبی و عمیقا درک کنید. یک اتومبیل را در نظر بگیرید که ظاهر چشم نواز و زیبایی دارد و میتواند با سرعتی خیره کننده حرکت کند.

برای حرکت کردن این اتومبیل هزاران اتفاق در موتور و چرخ ها و پس زمینه این زیبایی می افتد. چیز هایی که از چشم کسی که از آن استفاده میکنند پنهان است و صرفا زیبایی و رنگ آن برای راننده و بقیه افراد نمایان است.

برنامه نویسی فرانت اند هم دقیقا مانند طراحی ظاهری همین اتومبیل است که علاوه بر زیبا بودن آن باید اصول خاصی رعایت شود تا اتومبیل بهینه باشد. در نهایت در قسمت پس زمینه اتفاقاتی در حال افتادن است که در مثال برنامه نویسی به آن بک اند میگویند.

 

زبان های برنامه نویسی فرانت اند کدامند؟

سه زبان مهم برای برنامه نویسی فرانت اند وجود دارد که هر برنامه نویس front End باید آن ها را در حد قابل قبولی بلد باشند. این سه زبان عبارت اند از HTML ، CSS و جاوا اسکریپت.

البته برنامه نویسان فرانت اند از کتاب خانه ها و فریم ورک های مختلف استفاده میکنند که در ادامه آن ها را معرفی میکنیم. شما با آموزش رایگان جاوا اسکریپت در وبسایت کدیاد میتوانید این زبان برنامه نویسی محبوب را به خوبی یادبگیرید.

 

زبان اچ تی ام ال(html)  چیست؟

زبان HTML  یک زبان نشانه گذاری برای ایجاد صفحات وب سایت میباشد. HtmL  مخفف Hyper Text Markup Language است که به معنی زبان نشانه گذاری ابر متن است. در اصل html یک زبان نشانه گذاری است و از اولین قدم های یادگیری طراحی سایت است.

فراموش نکنید که HTML یک زبان نشانه گذاری است نه یک زبان برنامه نویسی! برای آشنا شدن با این زبان میتوانید مقاله html چیست را مطالعه کنید.

 

HTML ربان برنامه نویسی نیست

 

(مراقب باشید جایی نگید زبان برنامه نویسی HTML که حسابی بهتون میخندن)

کدی که دنبالشی اینجا نیست:) بیشتر بگرد

زبان CSS چیست؟

زبان CSS (مخفف عبارت Cascading Style Sheets) است که برای استایل دهی به قسمت های مختلف صفحات وب استفاده میشود. شما با استفاده از CSS  میتوانید متن ها ، تصاویر کاردر ها و ... را استایل دهی کنید و یک ظاهر قابل قبولی برای آن ها ایجاد کنید. شما میتوانید با مطالعه مقاله css چیست و چه کاربردی دارد اطلاعات خود را در مورد آن کاملتر کنید.

اگر میخواهید به صورت رایگان و بدون هیچ پیش نیازی css و html  را یاد بگیرید در دوره رایگان css و html شرکت کنید.

 

تفاوت css  و html

 

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت چیست؟

برای این که یک برنامه نویس فرانت اند شوید در هر صورت باید زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت را یاد بگیرید. این زبان برنامه نویسی به شما کمک میکند که به صفحات وب سایتتان جان ببخشید.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت سمت کاربر پردازش میشود و با استفاده از آن میتوان کد های html و css را پویانمایی کرد.

 

جاوا اسکریپت css html

 

مهارت های مورد نیاز یک برنامه نویس Front End چیست؟

برای این که یک برنامه نویس فرانت اند حرفه ای شوید نیاز است که مرحله به مرحله مهارت های خاصی را کسب کنید که در ادامه به معرفی آن میپردازیم:

 

یادگیری css و html و جاوا اسکریپت

قدم اول برای شروع دنیای برنامه نویسی front end یادگیری این سه زبان است . البته یادگیری این سه زبان کار سخت و پیچیده ای نیست و با کمی تکرار و تمرین میتوانید در حد قابل قبولی آن ها را فرا بگیرید.

البته به شما توصیه میشود که با اصول و مبانی پایه وب آشنا شوید که صد درصد دانستن آن به شما کمک میکند که به درک بهتری از کاری که میکنید برسید.این اصول همان اینترنت ، وب اپلیکیشن ، پروتکلهایی مانند Http و ... است که برای یک طراح فرانت اند دانستن آنها بسیار حیاتی میباشد.

 

آشنایی با کتابخانه ها و فریم ورک های فرانت اند

شما با یادگیری فریم ورک های که برای طراحی فرانت اند هستند ابزار های بیشمار بیشتری را در اختیار میگیرید که به شما کمک میکنند از یک برنامه نویس مبتدی یک قدم بالاتر بیایید.

 

فریم ورک css

اگر بخواهید یک وبسایت مدرن و به روز طراحی کنید ، باید ویژگی های خاصی را برای آن در نظر بگیرید که یکی از مهم ترین آنها طراحی واکنشگرا یا ریسپانسیو یک وب سایت است.یک رابط کاربری استاندارد در حال حاضر باید به شکلی باشد که در هر دستگاهی بهترین عملکرد را داشته باشد و واکنش درستی نسبت به نمایشگر های مختلف داشته باشد.شما با یادگیری فریمورکی مانند bootstrap میتوانید با کمترین میزان کدنویسی این کار را انجام دهید. 

 


بوت استرپ چیست و چه کاربردی دارد؟


 

فرم ورک ها و کتابخانه های جاوا اسکریپت

یادگیری فریم ورک های جاوا اسکریپت به شما این امکان را میدهد که یک قدم مهم در حرفه ای تر شدن یک برنامه نویس فرانت اند حرفه ای بردارید.

شما با استفاده از این کتاب خانه ها و فریم ورک ها میتوانید یک ساختار منظم برای کد های خود ایجاد کنید که توسعه وب را برای شما سریع تر میکند.

 

انگولار : این فریم ورک برای توسعه وب اپلیکیشن ها میباشد که توسط کمپانی گوگل ارائه شده است.

 

ری اکت: این فریم ورک هم مانند انگولار برای توسعه وب اپلیکیشن ها میباشد که توسط کمپانی فیسبوک ارائه شده است. React کمک میکند تا کامپوننت هایی با قابلیت استفاده مجدد بسازید و برای ساخت صفحاتی با ظاهر زیبا و تعاملی به شما بسیار کمک میکند.

 

Vue.js : این فریم ورک یکی از محبوب ترین های جاوا اسکریپت است که توسط یکی از برنامه نویس های شرکت گوگل ساخته شده است.

 

سلیقه و خلاقیت

در برنامه نویسی فرانت اند شما با رنگ ها و فونت ها و عکس ها سر و کار دارید. اگر سلیقه و خلاقیت بالایی داشته باشید میتوانید طرح های خیره کننده ای برای وب سایت های مختلف طراحی کنید.

همین فاکتور میتواند به شما کمک کند که از رقبای صنعت خودتان فاصله بگیرید.

 

آشنایی با اصول تجربه کاربری یا UX

برای موفقیت در طراحی وب سایت یکی از فاکتور های موفقیت شما آشنایی با اصول ux میباشد. یک طراح وب سایت حرفه ای میتواند علاوه برا این که یک ظاهر چشم نواز برای یک وبسایت طراحی میکند ، با استفاده از اصول تجربه کاربری کاری کند که کاربران از کار با آن وب سایت لذت ببرند.

 

درآمد برنامه نویس های فرانت اند چقدر است؟

درآمد برنامه نویس های فرانت اند متفاوت هستند و بسته به نوع کار و مهارتی که دارند متغیر میباشد. ولی در جهان طبق آمار استک اورفلو از 65 هزار دلار تا 110 هزار دلار متغیر است.در ایران هم اگر در حد قابل قبولی مهارت توسعه فرانت اند وب سایت را داشته باشید میتوانید از 3 میلیون تومن به بالا درآمد کسب کنید.این درآمد میتواند به بالای ده میلیون تومن در ماه هم برسد که البته به میزان مهارت ها ، دانش و خلاقیت شما بستگی دارد.

 

تفاوت برنامه نویسی فرانت اند و بک اند

عمده ترین تفاوتی که بین برنامه نویسی بک اند و فرانت اند وجود دارد این است که کد هایی که برنامه نویسان فرانت اند می نویسند توسط کاربران دیده میشود و کد های بک اند منطقی است که در پس زمینه یک وب سایت اجرا میشود. 

 

مسیر یادگیری برنامه نویسی فرانت اند

به طوری کلی اگر میخواهید از جایی که درحال حاضر قرار دارید به یک برنامه نویس فرانت اند حرفه ای تبدیل شوید باید از نقشه راه زیر استفاده کنید:

 

  • در شروع بهتر است شناخت کلی در باره مرورگر ها ، دامنه ها ، DNS ، HTTP و مفاهیم پایه وب داشته باشید

 

  • یادگیری HTML ، CSS  ، JAVASCRIPT

 

  • یادگیری اصول طراحی رابط کاربری

 

  • برای کار با درخواست سمت سرور باید JSON  ، XML ، AJAX  را بلد باشید.

 

  • با فریم ورک های CSS آشنا باشید ( بوت استرپ )

 

  • یکی از فریم ورک های جاوا اسکریپت را یادبگیرید:JQUERY ، REACT.JS ، ANGULAR.JS ، VUE.JS

 

  • NODEJS را بیاموزید.

 

نتیجه گیری :

یادگیری مهارت های مرتبط با طراحی سایت میتواند یک سرمایه گذاری خوب برای شما باشد. با رشد چشم گیر کسب و کار های اینترنتی ، وب سایت ها جایگاه بسیار ویژه ای در بین جامعه پیدا کرده اند که همین موضوع به بهتر شدن بازار کار طراحی وب سایت شده است.

از همین امروز میتوانید آموزش های مرتبط با طراحی سایت و برنامه نویسی فرانت اند را از وب سایت کدیاد مشاهده کنید و به این بازار هیجان انگیز وارد شوید.

 

محبوب ترین مقالات