فول استک دولوپر کیست؟ برنامه نویسی فول استک چیست؟

14 خرداد ۱۴۰۰

فول استک دولوپر کیست؟ برنامه نویسی فول استک چیست؟

اگر در زمینه برنامه نویسی تجربه داشته باشید یا این‌ که علاقه‌مند به استخدام یک برنامه‌‎نویس برای کسب‌ و کار خود باشید احتمالا  بارها و بارها نام فول استک دولوپر را شنیده‌ اید. ممکن است این سوال برای شما به وجود آمده باشد که این شخص کیست و چه ویژگی‌ هایی باید داشته باشد؟

برنامه نویس فول استک در واقع برنامه نویسی است که به طور کامل به مفاهیم برنامه نویسی فرانت اند و برنامه نویسی بک اند تسلط دارد و قادر است تا در هر دو سمت برنامه نویسی کند. افرادی که اطلاعات کاملی درباره برنامه نویسی وب دارند می دانند که برای نوشتن یک سایت خوب و باکیفیت شما نیاز به یک برنامه ‌نویس فرانت اند دارید تا طراحی ظاهری صفحات سایت شما را انجام دهد و علاوه بر این نیازمند یک برنامه نویس بک اند نیز خواهید بود. برنامه نویس بک‌اند باید به زبان های بک‌اند مسلط باشد و هسته اصلی سایت را طراحی کند. حال برنامه نویس فول استک برنامه نویسی است که هم به زبان های فرانت اند و هم به زبان های برنامه نویسی بک اند مسلط است و قادر است تا در هر دو سمت برای شما برنامه نویسی کند.

ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این برنامه نویس ها و دولوپرها صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را درباره موقعیت های شغلی، ویژگی ها و سایر مشخصات این برنامه نویس ها در اختیار شما قرار دهیم.

 

 

فول استک دولوپر کیست؟

 

 فول استک دولوپر کیست؟

در دنیای برنامه نویسی گاهی اوقات ممکن است پروژه های بزرگی وجود داشته باشند که در حالت عادی برای تکمیل کردن آن ها شما نیازمند چندین برنامه نویس هستید، که گروهی از آن ها قسمت فرانت اند که شامل طراحی رابط کاربری و طراحی سایت شما را انجام  می دهند و گروه دیگر نیز بخش بک اند شما را برنامه نویسی کنند.

برنامه ‌نویس فول استک شخصی است که قادر است به ‌تنهایی چنین پروژه ای را به اتمام برساند. چرا که هم به مفاهیم طراحی سایت و هم به مفاهیم برنامه نویسی بک اند آشنا است و قادر است تا هر دو را انجام دهد. در واقع این فرد تمامی مهار ‌‌‎های لازم برای ساخت و طراحی یک سایت را دارا می باشد.

 

 

 

فول استک دولوپر

 

 

 یکی از ویژگی های کلیدی فول استک دولوپر این است که هم قادر است تا ظاهر وبسایت شما را طراحی کند و ذوق و استعداد کافی برای طراحی گرافیکی را دارا می باشد و این ‌که قادر است تا سرویس های پیچیده بک اند سایت را طراحی کرده و عملکرد بی‌نظیری را برای سایت شما پیاده سازی کند. چنین برنامه نویسی باید به مفاهیم امنیت در سایت مسلط باشد و این‌ که بتواند کد‌های مختلف را بهینه سازی کند تا سرعت و سلامت وبسایت شما را افزایش دهد.

فول استک دولوپر چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از ویژگی های اصلی و مهم فول استک دولوپر این است که به تمام پیچ ‌وخم‌ های موجود در طراحی و برنامه نویسی سایت مسلط است و برای مدت ‌زمان طولانی در هر دو زمینه فعالیت کرده است. امروزه بسیاری از افرادی که به‌ صورت مقدماتی با مفاهیم طراحی سایت آشنا هستند و اطلاعات اندکی نیز درباره برنامه نویسی سایت دارند، خود را یک برنامه نویس فول استک می دانند. دقت داشته باشید که داشتن اطلاعات به‌تنهایی از اهمیت چندانی برخوردار نیست و شما باید در عین‌ حال تجربه و تخصص کافی در زمینه برنامه نویسی و توسعه سایت را نیز داشته باشید.

قابلیت های مهم دیگر برنامه نویس فول استک این است که قادر باشد تا مسائل مختلف را به خوبی تحلیل کرده و آنها را حل کند. توانایی حل مسئله برای یک برنامه نویس فول استک از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که در زمان طراحی سایت احتمالا با مشکلات و مسائل مختلفی مواجه می شود که باید قادر باشد تا تمامی آن ها را حل کند. توانایی جستجو برای حل مشکلات و ارورهای کدهای مختلف نیز از دیگر ویژگی های یک برنامه نویس فول استک است.  

 

فول استک دولوپر

 

آشنایی با مهارت های مختلف فول استک دولوپر

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید تبدیل به یک برنامه نویس فول استک شوید، حتما علاقمند هستید تا با مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس فول استک آشنا شوید. اولین مهارت یک فول استک دولوپر این است که باید طراحی رابط کاربری را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

با مباحث مربوط به UI و UX  آشنا باشد و ایده های جذابی برای پیاده سازی انواع رابط های کاربری داشته باشد. یک برنامه نویس فول استک باید با زبان های برنامه نویسی وب آشنا و تسلط کافی روی آنها داشته باشد. البته نیازی نیست که تمامی زبان های موجود در این حوزه را بشناسید. بلکه تنها یادگیری کامل یک یا چند زبان می تواند نیازهای شما را برطرف کند.

به عنوان یک دولوپر فول استک باید به مفاهیم کار با پایگاه داده مسلط باشید و با مباحث امنیت نیز آشنایی داشته باشید. امنیت سایت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که بدون داشتن دانش کافی در این زمینه نمی توانید به یک برنام نویس فول استک تبدیل شوید. توانایی کار با انواع API ها، آشنایی با مباحث سئو و بهینه سازی سایت، مدیریت انواع پروژه های نرم افزاری و همینطور آشنایی با انواع هاست و سرور و کارکردن با آنها نیز از دیگر مهارت های لازم برای چنین برنامه نویسی می باشند.

شما می توانید از همین الان با آکادمی آموزش رایگان برنامه نویسی کدیاد، یادگیری برنامه نویسی را بدون هیچ هزینه ای آغاز کنید.


 

موقعیت های شغلی فول استک دولوپر

 

 برای یک فول استک دولوپر چه موقعیت های شغلی امکان پذیر است؟

اگر شما هم یک فول استک دولوپر هستید یا اینکه قصد تبدیل شدن به یک برنامه نویس فول استک را دارید حتما سوالات زیادی درباره موقعیت های شغلی مختلف برای برنامه نویسی دارید. یک دولوپر فول استک قادر است تا در موقعیت های شغلی مختلف مشغول به کار شود.

در بسیاری از پروژه های طراحی سایت، بسیاری از کسب‌ و کار ها علاقمند هستند تا از یک فرد به‌ جای یک تیم استفاده کنند و به این ترتیب هزینه های خود را کاهش دهند؛ بنابراین شما می توانید به‌عنوان یک برنامه نویس فول استک برای این کسب‌ و کار ها اقدام به طراحی و ساخت وب‌سایت کنید.

جایگاه شغلی دیگری که برای برنامه نویس فول استک وجود دارد مدیریت پروژه‌ های نرم‌ افزاری بزرگ است. در بسیاری از تیم‌ های برنامه‌ نویسی سایت، نیاز به یک برنامه‌ نویس فول استک احساس می شود تا مدیریت بخش های مختلف طراحی و ساخت وب‌سایت را برعهده گیرد. بنابراین شما به‌عنوان یک فول استک دولوپر می توانید در این موقعیت های شغلی نیز مشغول به کار شوید. 

 

 

 درآمد یک فول استک دولوپر چقدر است؟

درآمد یک فول استک دولوپر به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مهم ‌ترین عواملی که می تواند روی درآمد یک برنامه نویس فول استک تاثیرگذار باشد، میزان مهارت او در بخش طراحی سایت و رابط کاربری است. به همین شکل میزان تجربه و تخصص شما در زمینه برنامه نویسی بک اند نیز می تواند درآمد شما را افزایش یا کاهش دهد. هرچه مهارت های شما بیشتر باشند و شما تجربه بیشتری در زمینه طراحی و برنامه نویسی سایت داشته باشید می توانید درآمد بیشتری را به‌‎عنوان یک برنامه نویس فول استک داشته باشید.

عامل مهم دیگری که می تواند روی درآمد یک دولوپر فول استک تاثیرگذار باشد،، میزان مهارت او در حل مسئله است. در برخی از موقعیت های شغلی، اگر شما مهارت بالایی در حل مسائل مختلف داشته باشید، می توانید درآمدی چند برابری داشته باشید. تجربه و تخصص در زمینه حل مشکلات و برطرف کردن ارورهای پروژه نیز یکی دیگر از عواملی است که می تواند روی درآمد یک برنامه نویس فول استک تاثیرگذار باشد. 

 

 

 فول استک دولوپر یا تیم برنامه نویسی؟ کدام یک گزینه بهتری هستند؟

بدون شک یک تیم برنامه نویسی که هریک از اعضا در زمینه خاصی تخصص دارند می تواند گزینه بهتری برای انجام پروژه های بزرگ نرم افزاری باشد. دلیل این موضوع این است که تیم برنامه نویسی می تواند سرعت بیشتری در انجام کارها نسبت به یک شخص داشته باشد و در نتیجه سرعت بالاتری در انجام پروژه خواهد داشت. علاوه بر این، هریک از اعضای تیم روی یک موضوع خاص تمرکز دارند و این مسئله می تواند به میزان زیادی روی کیفیت پروژه نیز تاثیرگذار باشد.

با این حال همانطور که در بخش های قبلی نیز بیان کردیم، همواره در یک تیم برنامه نویسی نیاز به یک برنامه نویس فول استک نیز احساس می شود تا بتواند بخش های مختلف پروژه نرم افزاری را به یکدیگر مرتبط کند. بنابراین فول استک دولوپر هم می تواند به‌تنهایی پروژه های نرم افزاری را انجام دهد و هم اینکه می تواند مدیریت یک تیم برنامه نویسی را برعهده بگیرد.  

مسیر فول استک دولوپر

 مسیر تبدیل شدن به یک برنامه نویس فول استک

یکی از اشتباهات رایجی که بسیاری از افراد برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس فول استک انجام می دهند، این است که تلاش می کنند تا مهارت های مورد نیاز را با شرکت در دوره های آموزشی مختلف یکی یکی بیاموزند. یادگیری مهارت های جدید بدون شک می تواند تاثیر زیادی روی موفقیت شما به‌عنوان یک برنامه نویس فول استک داشته باشد. ولی نباید فراموش کنید که تجربه نقش بسیار مهمی را در مسیر تبدیل شدن به یک برنامه نویس فول استک دارد.

به‌عنوان یک توصیه مهم برای تبدیل شدن به یک فول استک دولوپر، سعی کنید ابتدا یک مهارت را به خوبی بیاموزید و با عضویت در یک تیم تا جای ممکن مهارت خود در آن زمینه را افزایش دهید. زمانی که تجربه کار در یک حوزه خاص را به دست آوردید و با همه چالش های آن مواجه و موفق به حل این چالش ها شدید، می توانید شروع به یادگیری یک مهارت جدید در کنار مهارت های قبلی خود کنید. به این ترتیب، در طی یک بازه زمانی مشخص می توانید تبدیل به یک برنامه‌ نویس فول استک شوید. 

 

 

چگونه برنامه نویس فول استک شویم؟

تبدیل شدن به یک برنامه نویس فول استک، یک مسیر شغلی هیجان انگیز است که به طیف گسترده ای از مهارت ها نیاز دارد. برنامه نویسان فول استک هم در توسعه front-end و هم در توسعه back-end مهارت دارند، که باعث می شود در صنعت فناوری به شدت مورد توجه قرار گیرند. در ادامه، ما راهکار های لازم برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس فول استک را در اختیار شما قرار می دهیم.

 

یادگیری یک یا چند زبان برنامه نویسی

برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس فول استک، باید پایه ای قوی در زبان های برنامه نویسی مانند HTML، CSS، جاوا اسکریپت و SQL داشته باشید. این زبان ها برای توسعه front-end و back-end ضروری هستند. شما می توانید این زبان ها را از طریق دوره های آنلاین، در وبسایت های تخصصی نظیر آکادمی آموزش برنامه نویسی کدیاد یاد بگیرید. بیایید تا این زبان ها را بررسی کنیم.

 

  

  1. یادگیری css و html: 

شما در اولین قدم خود برای تبدیل شدن به یک فول استک دولوپر باید به خوبی css و html را یاد بگیرید. شما با استفاده از این دو زبان می توانید اسکلت و ساختار یک اپلیکیشن را طراحی کنید. البته اولین قدم شما زیاد سخت نیست و شما در مدت کوتاهی می توانید این دو زبان را فرا بگیرید. برای یادگیری HTML و CSS می توانید به دوره رایگان آموزش HTML و CSS آکادمی کدیاد مراجعه کنید که به زبان ساده و کاملا جامع، این دو را آموزش داده است.

 

  1. یادگیری زبان جاوا اسکریپت:

یکی از مهم ترین زبان های برنامه نویسی که شما باید در مسیر خود آن را یاد بگیرید، javascript می باشد. این زبان برنامه نویسی هم در سمت کاربر و هم در سمت سرور کاربرد دارد. یادگیری جاوا اسکریپت به شما کمک می کند تا صفحات وب پویا خلق کنید. دوره رایگان آموزش جاوا اسکریپ آکادمی کدیاد را از دست ندهید که از صفر تا صد این زبان را دربر گرفته است.

 

  1. یادگیری زبان برنامه نویسی سمت سرور:

شما برای یادگیری برنامه نویسی فرانت اند انتخاب های محدودی برای انتخاب زبان دارید ولی در بک اند اوضاع متفاوت است. زبان های زیاد و قدرتمندی وجود دارند که شما با استفاده از آن ها می توانید در سمت سرور کدنویسی کنید. محبوب ترین زبان های برنامه نویسی سمت سرور را می توان PHP ، پایتون، جاوا، سی شارپ و جاوا اسکریپت نامید که هر کدام بسته به هدف شما می تواند یک زبان بسیار قدرتمند باشد.

آکادمی آموزش برنامه نویسی کدیاد برای هر یک از این زبان ها دوره ی جامعی را طراحی کرده که همگی کاملا رایگان می باشند! برای تماشای دوره، روی زبان مورد نظر کلیک کنید:

این ها فقط بخش کوچکی از دوره های آکادمی کدیاد می باشد، اگر قصد شروع برنامه نویسی را دارید، با آکادمی کدیاد دیگر بهانه ای نخواهید داشت! زیرا 90% دوره های ما رایگان می باشند و مابقی آنها با قیمت ها بسیار پایین! توجه داشته باشید که تمامی دوره های کدیاد 2 سال پشتیبانی رایگان از سوی مدرس دوره را دارند.

نکته حائز اهمیت این است که دانشجویان بااستعداد دوره های کدیاد، به استخدام این آکادمی درخواهند آمد و شغل آنها تضمین شده است!

 

  1. یادگیری زبان sql:

sql یک زبان کوئری برای برقرار کردن ارتباط با پایگاه های داده است. شما برای کار با پایگاه داده باید بتوانید از دستورات sql استفاده کنید.

دوره رایگان آموزش sql server 2016 آکادمی کدیاد را از دست ندهید!

 

مدیریت سرور:

یکی دیگر از چیزهایی که شما به عنوان فول استک دولوپر باید بیاموزید، مدیریت سرور می باشد. شما باید بتوانید یک سرور را به خوبی نگهداری کنید و اگر مشکلی در آن به وجود آمد آن را برطرف کنید. 

 

تسلط بر فرانت اند

فریم ورک فرانت اند مجموعه ای از ابزارها و کتابخانه هایی است که برای ساختن رابط کاربری یک وب سایت یا برنامه استفاده می شود. برخی از فریم‌ورک های محبوب front-end عبارتند از React، Angular و Vue.js. برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس فول استک، تسلط بر حداقل یک فریم ورک فرانت اند مهم است، دوره متخصص فرانت اند وبسایت کدیاد بهترین گزینه برای شروع آموزش فرانت اند است.

React یک کتابخانه جاوا اسکریپت است که برای ساخت رابط کاربری استفاده می شود. Angular نیز فریمورکی است که برای ساخت برنامه های وب پویا استفاده می شود. Vue.js هم یک فریمورک پیشرونده است که برای ساخت رابط کاربری استفاده می شود.

 

اهمیت پایگاه داده

پایگاه های داده بخش اساسی توسعه وب هستند. شما باید درک خوبی از نحوه کار پایگاه داده ها و نحوه استفاده از آنها در برنامه های خود داشته باشید. برخی از پایگاه های داده محبوب عبارتند از MySQL، MongoDB و PostgreSQL.

MySQL یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای است که برای ذخیره و بازیابی داده ها استفاده می شود. MongoDB یک پایگاه داده NoSQL است که برای ذخیره و بازیابی داده های بدون ساختار استفاده می شود. PostgreSQL نیز یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای منبع باز قدرتمند است.

 

تفاوت برنامه نویس فرانت اند و بک اند؟

برنامه نویس Front-end بر رابط کاربری و تجربه کاربری یک وب سایت یا برنامه تمرکز می کند.  آنها از زبان هایی مانند HTML، CSS و جاوا اسکریپت برای ایجاد عناصر بصری استفاده می کنند که کاربران با آنها تعامل دارند.

اما برنامه نویس Back-end بر روی عملکرد پشت صحنه یک وب سایت یا برنامه تمرکز می کند. آن ها از زبان هایی مانند جاوا، پایتون و روبی برای ایجاد منطق و ساختار های داده ای استفاده می کنند که فرانت اند را تقویت می کند. برنامه نویسان بک اند، همچنین با پایگاه های داده و فناوری های سمت سرور کار می کنند تا اطمینان حاصل کنند که همه چیز به خوبی اجرا می شود.

 

وظایف فول استک دولوپر چیست؟

یک توسعه دهنده فول استک مسئول توسعه و نگهداری هر دو قسمت فرانت اند و بک اند وب سایت ها و برنامه ها است. آنها پایگاه های داده را ایجاد و مدیریت می کنند و کدها را به چندین زبان برنامه نویسی، آزمایش و اشکال زدایی می کنند تا از عملکرد و قابلیت آن اطمینان حاصل کنند.

فول استک دولوپر، با طراحان و سایر اعضای تیم همکاری می کند تا پروژه به موفقیت برسد، با روندها و فناوری های نوظهور به روز بمانند، وب سایت ها و برنامه های کاربردی را برای سرعت، امنیت و مقیاس پذیری بهینه کنند، مشکلات را عیب یابی کنند، و در صورت نیاز به مشتریان یا کاربران پشتیبانی فنی ارائه دهند.

 

راه حل تبدیل شدن به یک برنامه نویس فول استک

برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس فول استک، باید مهارت های خود را با انجام پروژه های مختلف افزایش و بهبود دهید. با پروژه های کوچک شروع کنید و به تدریج به سمت پروژه های پیچیده تر بروید. این به شما کمک می کند تا تجربه کسب کنید و مهارت های خود را بهبود بخشید.

همچنین، انجام پروژه های مختلف به شما کمک می کند تا مهارت های خود را به کارفرمایان نشان دهید. شما می توانید یک وب سایت برای خود ایجاد کنید و نمونه کار های خود را در آن قرار دهید تا رزومه شما باشد. بعلاوه، شرکت در پروژه های منبع باز Github هم می تواند در نشان دادن توانایی های شما بسیار تاثیرگذار باشد.

 

 نکات طلایی که هر کسی برای تبدیل شدن به فول استک دولوپر باید بداند

برای اینکه به یک فول استک دولوپر تبدیل شوید از چالش های جدید نترسید و سعی کنید که تا جای ممکن چالش های مختلف در این مسیر را با جان ‌و دل بپذیرید. توانایی یادگیری یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن دقت داشته باشید. سعی کنید هر روز زمانی را برای یادگیری قرار دهید و علاوه بر تجربه ای که در زمان کارکردن به دست می آورید دانش خود را نیز افزایش دهید. اشتباه کردن بخشی از کار شما است. به همین علت نباید از اشتباه کردن بترسید. سعی کنید از اشتباهات خود تا جای ممکن درس بگیرید و سعی کنید در آینده این اشتباهات را تکرار نکنید.

احتمالا اگر در مسیر تبدیل شدن به یک برنامه نویس فول استک قرار بگیرید بارها و بارها شکست خواهید خورد و شکست خوردن بخشی از مسیر یادگیری شما خواهد شد. نکته ای که وجود دارد این است که نباید از این شکست ها بترسید و باید سعی کنید بعد از هر شکست با قدرت مسیر خود را ادامه دهید. آخرین نکته نیز این است که سعی کنید تا جای ممکن تجربیات و تخصص خود در زمینه های مختلف را افزایش دهید و در کنار مسائل تخصصی مسائلی از قبیل ارتباط موثر با دیگران و ... را نیز بیاموزید. 

 

 

 نتیجه گیری

یک فول استک دولوپر شخصی است که هم به برنامه نویسی سرور و بک اند سایت آشناست و هم به مفاهیم طراحی سایت و طراحی رابط کاربری یا برنامه نویسی فرانت اند مسلط است. معمولا موقعیت های شغلی متفاوتی برای یک برنامه نویس فول استک وجود دارد که شما بعنوان یک دولوپر فول استک می توانید در هر یک از این موقعیت ها مشغول به کار شوید. مهارت های مختلفی که شما باید برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس فول استک به دست بیاورید شامل مفاهیم طراحی رابط کاربری، UI و UX، کار با پایگاه داده، زبان های برنامه نویسی سمت سرور و ... می باشند که شما باید در طول مدت زمان فعالیت خود این مهارت ها را بیاموزید. 

 

پرسش های متداول

  1. چگونه شروع به یادگیری برنامه نویسی کنم؟

منابع زیادی برای یادگیری برنامه نویسی در دسترس هستند، از جمله آموزش های آنلاین و بوت کمپ های کدنویسی، اما آکادمی آموزش برنامه نویسی کدیاد، می تواند یکی از بهترین انتخاب های شما برای یادگیری برنامه نویسی باشد.

  1. برای برنامه نویس شدن به چه مهارت هایی نیاز دارم؟

برنامه نویسی به مهارت های حل مسئله قوی، توجه به جزئیات و توانایی تفکر منطقی نیاز دارد. شما با صبر، تمرین و پشتکار و یادگیری مستمر و روزانه، می توانید خیلی زود به یک برنامه نویس حرفه ای تبدیل شوید.

  1. پنج زبان برنامه نویسی رایج کدامند؟

 برخی از زبان های برنامه نویسی محبوب و رایج عبارتند از جاوا، پایتون، ++C، جاوا اسکریپت و روبی. هر زبانی نقاط قوت و ضعف خود را دارد، بنابراین زبانی را انتخاب کنید که بیشتر با آن راحت هستید

محبوب ترین مقالات