ترندهای UX و UI در سال 2022

10 مرداد ۱۴۰۱

ترندهای UX و UI در سال 2022

در چند سال اخیر با پیشرفت علم برنامه‌نویسی شاهد تغییرات و تحولات بسیار زیادی بودیم. ارائه‌ی خدمات اکثرا در قالب وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها صورت گرفت. در نتیجه طراحی دیجیتال اهمیت بسیار بالایی پیدا کرد. بنابراین پیشرفت یک طراح وابسته به یادگیری ترندهای به روز UX و UI شد. در این مطلب قصد داریم چند مورد از برترین ترندهای رابط کاربری و تجربه‌ی کاربری را به شما معرفی کنیم. اگر از دسته طراحان دیجیتال هستید یا به این حوزه علاقه‌مند هستید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تعریفی از UI و UX

 

تعریفی از UI و UX

 

UI کوتاه شده‌ی عبارت user interface design به عنوان طراحی رابط کاربری یا به عبارتی طراحی بخشی از اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های قابل رویت برای مخاطب می‌باشد. تصاویر، متون، دیاگرام‌ها، ماژول‌ها، جداول و ویدئوها به علاوه رنگ و موقعیت هر کدام، بخشی از ‌رابط های کاربری هستند.

 

UX ( user experience design ) یا تجربه‌ی کاربری، مهم‌ترین بخش هر محصول و خدمات دیجیتال است. این بخش به معنای تجربه و احساس کاربر بعد استفاده از محصول و خدمات است. UX این قابلیت را فراهم می‌کند تا مخاطب به هر بخشی از سایت که می خواهد، دسترسی داشته باشد.

 

برترین ترندهای UX و UI در سال 2022

 

برترین ترندهای UX و UI در سال 2022

 

در ادامه با برترین ترندهای UX و UI در سال 2022 آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

 

۱. طراحی بی‌نظیر به سبک شیشه‌ای

 

سبک Glass morphism یک پس زمینه‌ رنگارنگ با جلوه‌های شیشه‌ای مات و اشیایی که به صورت نیمه شفاف ‌و شناور در فضا به نظر می‌آید، ایجاد می‌کند. این سبک یکی از ترندهای طراحی رابط کاربری (UI) است. به طوری که در چند سال اخیر بین طرفداران خود محبوبیت والایی کسب کرده است. Glass morphism در طراحی وب و برنامه‌های دسکتاپ کمک ویژه‌ای کرده است. اگر قصد دارید در زمینه‌ی طراحی به صورت حرفه‌ای فعالیت داشته باشید، توصیه می‌کنیم در سبک بسیار مدرن و نوین Glass morphism آموزش حرفه‌ای ببینید.

 

۲. انیمیشن‌سازی پویا و طراحی سه بعدی به کمک UX و UI

 

یکی از موانع طراحان و توسعه دهندگان در سال‌های گذشته، انیمیت کردن اشیا بوده است. زیرا علاوه بر اینکه اینترنت زیادی مصرف می‌کردند، با سرعتی بیش از اندازه پایین بارگذاری می‌شدند. با پیشرفت حوزه‌ی ارتباطات و ارائه‌ی اینترنت 5G اطلاعات با سرعت بیشتری رد و بدل شد. افراد در کمترین زمان ممکن می‌توانستند به فایل‌ها، اسناد و همچنین فایل انیمیشنی و سه بعدی، به راحتی دسترسی پیدا کنند. از سال 2021 والپیپرهای یک بعدی به عنوان تم‌های جدید ویندوز 11 وارد بازار شدند. در سال بعد طراحی سه بعدی یکی از بهترین ترفندهای رابط کاربری و تجربه‌ی کاربری شناخته شد. چرا که کاربران را به راحتی به خود جذب می‌کند‌ و دقیقا موضوعی است که به رشد برندها کمک زیادی خواهد کرد. بنابراین اگر طراح هستید بهتر است طرح‌های سه بعدی را برای وب‌سایت‌ها ارائه دهید.

 

۳. تایپوگرافی به سبکی مدرن

 

یکی از جذاب‌ترین بسترهای طراحی در زمینه‌ی UI می‌باشد. در تایپوگرافی مدرن سبک‌های ساده جای خود را به متن‌های با کیفیتی مانند متون برجسته و حکاکی داده‌اند. رشد تایپوگرافی تا به سطحی رسید که متن برجسته و حکاکی شده با کیفیت بالا روی کاغذ بدون روکش تکرار می شود. در صورتی که اجرای این سبک با ابزار به سختی امکان پذیر است. همچنین این قابلیت برای طراحان فراهم شده تا بخش‌های مختلف را از یکدیگر جدا کنند و سبک های نوآورانه‌ای ارائه دهند. طراحان سعی می‌کنند با به‌کارگیری دقیق فونت ها مطلب خود را به صورت بولدتر به مخاطب انتقال دهند تا تاثیر بیشتری بر مخاطب بگذارند.

 

۴. تاثیر تجربه‌ی کاربری بر هوش مصنوعی

 

با وجود این که در آینده قرار بر این است که بسیاری از خدمات به کمک ربات‌ها انجام شوند، هوش مصنوعی بدون وجود انسان ها نتایج با کیفیتی نخواهد داشت. ارتقای ظرفیت هوش مصنوعی به کمک تجربه‌ی کاربر امکان پذیر است. با کاربرد صحیح  UX دسترسی کاربر به محتوای مناسب به راحتی صورت می‌گیرد. به نوعی تجربه کاربری به طور مستقیم بر کاربرد فناوری هوشمند در وب سایت‌ها تاثیر دارد. فروشندگانی که به صورت غیر حضوری و آنلاین خدمات خود را ارائه می‌دهند، با جایگزین کردن سیستم‌های پشتیبانی هوشمند به جای سنتی از طریق چت بات‌ها، کیفیت خدمات خود را ارتقا دادند.

 

۵. متاورس دنیایی ساخته شده به کمک UI و UX

 

متاورس، به معنای فضایی از سیستم واقعیت مجازی، به کمک نیل استنفنسون ارائه شد. این قابلیت یک جهان سه بعدی است که این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند تا نسخه‌ی سه بعدی خود را بسازد و به صورت آنلاین با سازه‌های سه بعدی دیگر کاربران، ملاقات کند‌. زیرساخت متاورس هنوز تکمیل نشده و این برنامه صرفا در بخش‌های خاصی مانند برنامه‌ها و بازی‌ها قابل اجرا است. توسعه‌دهندگان در تلاش هستند تا به کمک رابط کاربری و رابط تجربی، بتوانند متاورس را به صورت همه‌جانبه‌ و کاربردی، برای تمامی افراد ایجاد کنند. به طوری که همه‌ی اشخاص به راحتی و سادگی بتوانند با محتوای دیجیتال و مجازی تعامل داشته باشند.

 

6. قدرت سبک مینیمال در  UI

 

مینیمالیسم کلمه‌ای با معنای گسترده در حوزه‌های مختلف فعالیت‌های انسانی مثل معماری، هنر، عکاسی، ادبیات، موسیقی و حتی آشپزی می‌باشد. مینیمالیسم سبکی از طراحی به همراهی رابط کاربری و تجربی است که با کمترین المان‌های تاثیرگذار در کم‌ترین زمان ممکن مفهوم را به مخاطب انتقال می‌دهند. تایپوگرافی فوق العاده به موفقیت شما در زمینه‌ی ارتقا رابط کاربری کمک می‌کند. معمولا در زمینه فونت‌هایی به کار می‌روند که بولد هستند. با انتخاب المان‌های همسو با برند، سبک مینیمال کمک می‌کند تا تبلیغات کسب و کار ها موثرتر باشند. گرافیستی که در این زمینه فعالیت دارد باید با دقت تمامی خطوط، اشکال، نقاط، رنگ‌ها، فضاهای خالی و تمامی المان‌‌ها را به دقت سازماندهی کند. به گونه‌ای که اصل کلیدی سبک مینیمالیست که استفاده از تنها بخش‌های مهم به منظور جلب توجه مخاطب و ایجاد ظرافت کلی در یک اثر هنری است را پیاده کند.

 

۷. همپوشانی المان‌ها و لایه‌ها

 

ترند طراحی سایت به سبک overlapping design، با همپوشانی لایه‌ها حس ابعاد و عمق را در پروژه‌ها بدون ایجاد حالت سه بعدی می‌افزاید. این سبک برای هر طرحی کاربرد دارد. زمینه‌ها، جعبه‌ها، تصاویر، رابط های کاربر و المان‌ها می‌توانند با یکدیگر همپوشانی پیدا کنند. در اجرای این طرح می‌بایست نهایت دقت را داشته باشید تا طرح خوانا و مفهوم درست ارائه گردد. همچنین همپوشانی قسمت‌های مختلف نباید برای مخاطب شما سردرگمی ایجاد کند.

 

۸. طراحی هولوگرافیک یا نئون

 

یکی از ترندهای طراحی رابط کاربری و تجربی که با رابط‌های واقعیت مجازی، متاورس و هولوگرام رابطه‌ی تنگاتنگی دارد، طراحی نئون یا هولوگرافیک می‌باشد. در تعریفی ساده هولوگرام تصویری از نور می‌باشد که از یک شی پراکنده می‌گردد و به صورت سه بعدی نمایش داده می‌شود. رد پای سبک نئون را می‌توان در رنگ‌های پر طراوت و درخشان، شکل‌های گرد، انتزاعی و بافت‌های هولوگرام دید. نتیجه‌ی سبک طراحی هولوگرام یک اثر شفاف و شبیه به حالت مایع است. در نهایت شبکه‌‌ای چشم نواز ایجاد می‌کند. سبک نئون اگر در طراحی دیجیتال پیاده شود، می‌تواند کاملا به صورت هیپنوتیزمی عمل کند. کاربرد گسترده هولوگرافیک را می‌توان در فضای رمزنگاری مشاهده کرد که برای سنجیدن میزان آینده نگری رابط‌ها استفاده می‌شود.

 

9. ارائه‌ی تصاویر زیبا

 

یکی از اقداماتی که به قدرت UX و UI می‌افزاید استفاده از المان‌های محبوب در تصاویر است. مخصوصا تصاویری که به سبک خط طراحی شده اند و دارای نکات انیمیشن هستند. در عین حال که کمی غریب و غیر قابل اجرا است، برای روند طراحی و رابط کاربری بسیار جذاب است. طراح با انتخاب المان‌های هنری به صورت خلاقانه و کمی تخیلی، باید به گونه‌ای تصاویر را ارائه دهد که به نوعی دقیقا بر روی صفحه‌ی نمایش طراحی شده است. به کمک تصاویر زیبا و صحیح، احساس، عقاید و هویتی که دارید به شکل بصری انتقال می‌دهید و به محبوبیت وب سایت و اپلیکیشن شما کمک ویژه‌ای می‌کند. امروزه همکاری شرکت‌های بزرگ همواره با گرافیست‌های حرفه‌ای برای تولید تصاویر فوق‌العاده یکی از بهترین ترندهای طراحی UX و UI می‌باشد.

 

10. تجربه کاربر صوتی (VUI)

 

یکی از داغ‌ترین ترندهای تکنولوژی در سال 2022 ربات‌های گفتگوی صوتی و دستیارهای مجازی شناخته‌شده‌اند. این ابزار قادر است سبک جست و جوی اطلاعات، یادداشت‌برداری و موارد دیگر را تغییر دهد. به هیچ عنوان کاربرد بی‌نهایت روند صوتی UX را نمی‌توان نادیده گرفت. اما انتظار داریم که در چند سال اخیر بتوانیم اطلاعات بیشتری از این روند کسب کنیم.

 

چگونه می‌توان روند صوتی UX را ارتقاء داد؟

 

چگونه می‌توان روند صوتی UX را ارتقاء داد؟

 

چیزی که می‌تواند به این روند بهبود بخشد، وب‌سایت‌های غوطه‌وری، مثل تجارب وب در جهان، بازی‌ها و مدل‌های جهان‌ساز هستند. این موارد با امتیازات موسیقی و جلوه‌های صوتی به ارتقای این کاربر صوتی کمک کنند. بهترین کاربرد UX صوتی برای طراحی وب می‌باشد. زیرا موسیقی قادر است وحدت اساسی در داستان‌سرایی مبتنی بر وب را به وجود آورد.

 

برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها با ارائه‌ی اشکال پویا و سه بعدی در ارتقای این روند تاثیرگذار هستند. چرا که یک انیمیشن فوق العاده می‌بایست صدای قوی و تاثیرگذار داشته باشد. این مورد تنها مختص سایت‌های بزرگ نیست حتی ساده‌ترین سایت‌ها هم می‌توانند از سیگنال‌های معنی‌دار استفاده و بازخورد کاربر از طریق صدا را دریافت کنند. کاربرد این رابط توسط شرکت‌های بزرگی مثل اپل، اندروید و گوگل روز به روز به پیشرفت رابط کاربری صوتی کمک می‌کند.

 

در پایان

 

در این متن شما را با بهترین ترندهای UX و UI سال ۲۰۲۲ آشنا کردیم. این رابط‌ها به حدی قدرت دارند که در آینده می‌توانند دنیا را متحول کنند. اگر به حوزه‌ی طراحی سایت علاقه‌مند هستید توصیه می‌کنیم حتما آموزش در این حوزه را جدی بگیرید. تیم کدیاد با مدرسان حرفه‌ای در این زمینه همراه شما است تا به راحتی به تسلط در استفاده از نکات طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری برسید.

جهت مشاهده آموزش طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری با نرم افزار فیگما، با آکادمی کدیاد همراه باشید.

محبوب ترین مقالات