10 زبان برتر برنامه نویسی در 2022

13 دي ۱۴۰۰

10 زبان برتر برنامه نویسی در 2022

  

 

اشتیاق یادگیری زبان های برنامه نویسی بسیار زیاد است .این روزها مردم یک سوال برایشان پیش می آید و آن این است که کدام زبان برنامه نویسی را باید در سال ۲۰۲۲ انتخاب کنیم و به چه دلیل؟در ادامه میفهمیم که هر کدام از زبان ها به ما چه امکاناتی میدهد و در رتبه بندی چه جایگاهی دارند.

 

همه این زبان های برنامه نویسیِ یاد شده  برای آینده اهمیت بسیار زیادی دارد.برای برنامه نویسان،کد نویسان و سایر توسعه دهندگانی که به دنبال کار میباشند، اهمیتی ندارد که در مورد یادگیری زبان های برنامه نویسی مورد استقاده در سرتا سر جهان به روز باشید.گرچه برخی این زبان ها شباهت زیادی دارند و برخی دیگر به درک کاملا متفاوتی نیازمند میباشند.بعلاوه این، داشتن دانش و فهم کافی و عمیق در مورد یک زبان برنامه نویسی خاص میتواند به یافتن کار بهتر و مناسب تر کمک زیادی کند.       

 

جاوا اسکریپت

 

  • زبان برنامه نویسی Java script  

 

در درجه اول،اجازه دهید جاوا اسکریپت را با جاوا اشتباه نگیریم. جاوا اسکریپت درمرحله اول یک زبان توسعه front-endمیباشد. به همین دلیل جاوا اسکریپت یک زبان چند پلتفرمی است، استفاده از آن رایج و متعدد میباشد.

 

پس به این دلیل که جاوا اسکریپت به آسانی و سهولت روی مرورگر شما اجرا می شود، احتیاجی به کامپایلر نخواهید داشت.کافیست از ابزارNotepadو یا SublimeText استفاده کنید.اگر به توسعه وب علاقه دارید، جاوا اسکریپت برای شروع کار عالی میباشند.

 

ساختار  این زبان شباهت فراوانی به زبان برنامه نویسی c  دارد، بدین وسیله شما را به ادامه و علاقه مند کردن یادگیری زبان های برنامه نویسی تشویق میکند. همچنین برای مبتدیان،جاوا اسکریپت بسیار پویا و روان و قابل سهولت میباشد و از آن جایی که استفاده استفاده از آن متعدد میباشد،شروعی مطمئن و محکم برای شما به حساب می آید.

 

قطعا جاوا اسکریپت میتواند شروع عالی برای یادگیری زبان های سخت و پیچیده تر مثل  ++c باشد.اما با این اوصاف عده ای اعتقاد دارند که جاوا اسکریپت مکان مناسبی برای شروع  برنامه نویسی نمیباشد و نمونه بدی از برنامه نویسی شی گرا میباشد.

 


آموزش زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت


 

تایپ اسکریپت

  • زبان برنامه نویسی typrscript

 

زبان برنامه نویسی تایپ اسکریپت(Typescript) یک زبان برنامه نویسی منبع باز است  که مایکروسافت ان را فراگیر کرده و از آن نگهداری میکند،این زبان یک زبانِ برنامه نویسی چندسکویی،متن باز و کامپایلری میباشد.

 

تایپ اسکریپت یکی از زیرمجموعه های زبان جاوا اسکریپت است که شما را کمک میکند تا کد های خود را به روش آسان تری نوشته و سپس با کامپایل کردن آنها خروجی استاندارد کد جاوا اسکریپت را به دست آورید.

 

تایپ اسکریپت برای توسعه برنامه های کاربردی و بزرگ و تبدیل به جاوا اسکریپت ساخته شده است.هدر این زبان برنامه نویسی برای ماژول های پایه Node.jsنیز در دسترس میباشد و این امکان را میدهد تا برنامه های Node.jsرا در Typescriptتوسعه دهیم


بیشتر بیاموزید:  زبان برنامه نویسی تایپ اسکریپت


 

 

سی پلاس پلاس

 

  • زبان برنامه نویسی++c

سی پلاس یک  programming languageمیباشد که دارای ویژگی زبان c و نیز(اولین زبان جهت گرا) است و مفهوم کلاس و اشیا را معرفی نمود.این زبان برنامه نویسی در سال ۱۹۹۸تحت نام IEC/   14882:1998ISO  استاندارد شد.

از زبان برنامه نویسی c++ یک زبان سطح وسط یا میانی یاد میشود.این زبان ویژگی های زبان های سطح بالا و پایین را به طور همزمان دارا میباشد.تمام نرم افزارهایی که به شکل روزمره در ویندوز با آنها کار میکنیم توسط زبان مادر سی و سی پلاس پلاس نوشته شده اند و همچنین در صنعت خودرو سازی،فضایی،معماری،بانکی‌،کنسول بازی و... کابرد فراوانی دارد.همچنین سی پلاس از برنامه سازی شی بنیاد(programming object-based) نیز پشتیبانی و حمایت میکند.

 


آموزش زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس


 

پایتون

 

  • زبان برنامه نویسی  Python

مهم ترین ویژگی زبان پایتون سادگی و سهولت آن میباشد و  این زبان میتواند زمینه برنامه نویسی و علوم کامپیوتر برای شروع کسانی که تازه وارد هستند باشد. زبان برنامه نویسی پایتون یکی از موثر ترین و  بهترین زبان های برنامه نویسی است که هر برنامه نویسی با آن احساس خوشایند و رضایت دارد.نقطه قوت این زبان این است که همه جا مورد استفاده قرار میگیرد و کاملا سازگار میباشد.

 

این زبان در دنیا کاملا فراگیر میباشد  و فرق نمیکند که هدف شما از استفاده این زبان به عنوان برنامه نویسی هوش مصنوعی  و یادگیری ماشینی و یا ایجاد وب اپلیکیشن و برنامه دسکتاپ است ، این زبان به بهترین شکل از عهده تمامی انها بر می اید و صرفا سادگی آن به معنای ضعیف بودن این زبان نمیباشد بلکه پایتون یک زبان چند منظوره،کاربردی و با کیفیت بالا می باشد.

 

 


آموزش زبان پایتون


 

روبی

 

  • زبان برنامه نویسی ruby

 

این زبان در سال 1993 توسط یوکیهرو ماتسوموتو ابداع شده است و یک زبان قابل انعطاف و بر پایه شی گرایی است که این یک فضیلت بزرگ برای افراد مبتدی است.

و سایت هایی مانند  github ،groupon از کدهای زبان برنامه نویسی روبی برای پشتیبانی وب سایت های خود استفاده میکنند.این زبان پویا و شی گرا به صورت وسیع در گسترش وب استفاده میشود .  به همین علت با یادگیری این زبان میتوانید به موقعیت و فرصت شغلی در بازار کار امید داشته باشید.

 

 

 

دارت

 

  • زبان برنامه نویسی دارت

زبان برنامه نویسی دارت  که توسط گوگل ساخته و ابداع شده را زبان نوظهور میتوان گفت و این زبان با هدف جایگزینی جاوا اسکریپ پا به این عرصه گذاشته است.زبان برنامه نویسی دارت ویژگی های فوق العاده ای به شما میدهد و همچنین از امنیت بالایی نیز برخوردار است، اکنون نیز گوگل در تلاش میباشد تا به امکانات و ویژگی های این زبان اضافه نماید.

 

گرامر این زبان شبیه به زبان ( c) میباشد که همچنین رابط ها،تایپ استاتیک ها،کلاس های انتزاعی و... را نیز پشتیبانی و ساپورت میکند.دارت یک زبان شی گرا است و این ویژگی و مزیت را دارد که شما با یادگیری این زبان میتوانید برنامه نویسی (وب،دستکاپ،موبایل) را انجام دهید و در واقع شما با یک تیر میتوانید سه هدف را نشانه گیری کنید.

 

امروزه سازمان ها و شرکت های ایرانی و خارجی زیادی در پروژه ها و برنامه های خود از این زبان بهره میبرند که با وارد شدن فریمورک فلاتر این زبان بیشتر از قبل ارزش یادگیری را دارد.

 


آموزش زبان دارت


 

 

کاتلین

 

  • زبان برنامه نویسی kotlin

 

یک زبان برنامه نویسی است که توسط یک شرکت نرم افزاری (JetBrainS)  و یک زبان کاربردی برای برنامه های اندروید میباشد.به همین دلیل میباشد که گوگل تصمیم گزفت کاتلین را به عنوان زبان اصلی و محور توسعه اندروید معرفی کند و آنرا در مقامی بالاتر و با ارزش تر از جاوا قرار بدهد.

 

کاتلین نخستین بار  توسط شرکت بزرگ و قدرتمند Jetbrainsدر سال ۲۰۲۱ احداث شد و نام آن از جزیره کاتلین،در مجاورت سن پترزبورگ گرفته شده است.طراح اصلی زبان کاتلین گفته است که این تیم تصمیم گزفته است این زبان را به نام جزیره،همانند جاوا نامگذاری کند.

 

از کاتلین میتوان به عنوان توسعه سمت سرور و سمت سرویس گیرنده وب و همچنین در توسعه اپلیکشن اندروید مورد استفاده قرار داد. کاتلین یه زبان برنامه نویسی کاملا هوشمند و هدفمند میباشد که در حال حاضر هزاران برنامه اندروید از جمله Basecampو pinterestبا Kathleen را توسعه یافته است.

 

سی

 

  • زبان برنامه نویسی c

زبان برنامه نویسی c که از آن به عنوان زبان زبان برنامه نویسی مادر یاد میشود که به دلیل سادگی و انعطاف پذیری بسیار بالا محبوب است.زبان برنامه نویسی c کاملا مستقل میباشد و بطور گسترده و فراگیر در برنامه های مختلف به کار  گرفته میشود.

 

زبان c  پایه ای برای برنامه نویسی میباشد ،اگر ما با زبان برنامه نویسی c اشنایی و درک کاملا داشته باشیم به آسانی می توانیم دانش مابقی زبان های برنامه نویسی را که از مفهوم c استفاده میکند درک کنیم.

 

 پی اچ پی

 

  • زبان برنامه نویسی php

زبان PhP یک زبان اسکریپت نویسی متن باز محبوب در دنیا است که به شکل اختصاصی مورد استفاده در طراحی و تولید  محتوای وب سایت ها شکل گرفته است و می تواند در قالب های HTML جاگذاری شود.

 

برعکسِ محبوب بودن بسیاری که زبان هایی همانند پایتون و جاوا اسکریپت در توسعه و افزایش بک اند به دست آورند PHP هنوز عملکردی عالی و قدرتمند دارد و با دست شرکت های بزرگی همانند فیس بوک،یاهو،ویکی پدیا مورد استفاده قرار میگیرد.

 

در حالی که یکی از هدف های مهم PHP  برنامه نویسی سمت سرور است،برای بکار بردن از رابط خط فرمان بهبود یافته است. زبان برنامه نویسی PHP دارای تگ های اختصاصی برای آغاز و پایین میباشد که به سهولت میتوان در میان کد های HTML خود با استفاده از تگ های بالا به شکل پی اچ پی وارد شوید.

 

 


آموزش زبان برنامه نویسی پی اچ پی


 

پرل

 

  • زبان برنامه نویسی Perl

 

زبان برنامه نویسی PERL که ساختارش  مانند زبان برنامه نویسی c است یک زبان با سطح بالا میباشد.پیشینه وزبان برنامه نویسی پرل به دست لری وال در سال 1987 منتشر گردید،معنی اصلی و واقعی این کلمه به معنای مروارید میباشد.

 

زبان برنامه نویسی پرل یک زبان تفسیری،سطح بالا شی گرا میباشد که برای برنامه نویسی سمت سرور استفاده میشود. پرل که یک زبان همه منظوره و داینامیک میباشد بعضی از ویژگی های زبان هایی مانند sed'sh  lips'Awk را دارا میباشد و در بسیاری از سیستم عامل ها به کار میرود.

 

 پرل برای فایل های نوشتنی کاربرد دارد .این زبان در زمینه هایی مانند بانک های اطلاعاتی،سیستم عامل،هوش مصنوعی و صفحع گسترده به کار گرفته میشود،صفحه گسترده شاید در نگاه اول عقلانی نباشد ولی شدنی و کاملا موثر میباشد.

 

 

کلام اخر:

ما در این مقاله سعی کردیم 10 تا از بهترین زبان های برنامه نویسی در سال 2022 را به شما معرفی کنیم،

برای ما در پایین این صفحه نظرات خود را کامنت کنید. با ما در کد یاد همراه باشید . 

محبوب ترین مقالات