آشنایی با چند مفهوم بنیادی جاوااسکریپت که هر توسعه دهنده ای باید بداند

24 دي ۱۴۰۱

آشنایی با چند مفهوم بنیادی جاوااسکریپت که هر توسعه دهنده ای باید بداند

جاوا اسکریپت که مخفف آن به زبان لاتین، js نوشته می شود نوعی از مشهورترین و پرکاربرد ترین زبان های برنامه نویسی است که سطح بسیار بالایی داشته و به نوعی زبان چندالگویی می باشد. این زبان هم امکان استفاده به صورت شیء گرا را دارد و هم می تواند به صورت ساختار یافته عمل کند. دنیای طراحی وب و برنامه نویسی انقدر گسترده است که پذیرای هر گونه تحول جدید در فضای مجازی و اینترنتی می باشد. جاوااسکریپت توانسته تا به اکنون بسیاری از رقبای خود را در برنامه نویسی کنار بزند. این زبان داینامیک و سطح بالا یک زبان کاملا همه فن حریف هم در وادی اپلیکیشن های گوشی های اندروید و هم در سیستم کامپیوتر و فضای وب می باشد.

آموختن زبان صفر و یک برای نرم افزارهای کامپیوتری اولین پله برقراری خوانش زبان آن ها ست. اما کم کم برنامه نویساان سعی نمودند بر این زبان مسلط شده و بلعکس کاری کنند تا سیستم های کامپیوتری به درک زبان انسان مسلط شوند. این تسلط منجر به کشف و طرح برنامه زبان جاوااسکریپت شده است. زبان جاوااسکریپت علاوه بر زبان نفسری به نحوی زبان کامپایلری می باشد. در زبان کامپایل تمامی کدها ترجمه شده و به طور دقیق پردازش و اجرا می شوند.

دلایل استفاده از جاوااسکریپت برای وب

سن و سال استفاده از جاوا اسکریپت به حدودا 20 سال پیش باز می گردد. پس از گذر از این زمان، دنیای برنامه نویسی محبوب ترین زبان دنیای وب را جاوااسکریپت می داند. به گونه ای که چیزی بالغ بر 90 درصد وب سایت های دنیای مجازی با جاوااسکریپت کار می کنند. دلیل این محبوبیت میزان امکاناتی است که این برنامه به توسعه دهندگان وب سایت ها می دهد تا صفحاتی خلاق و به روز داشته باشند. برخی از برنامه نویسان در شکل جدیدی از طراحی وب از ترکیب جاوا اسکریپت با html و Css ترکیب جدیدی از فضای وب را ارائه داد.

امروزه قدرتمندترین زبان برنامه نویسی، جاوا اسکریپت معرفی شده است‌ تا جایی که حتی قدرت تجزیه و تحلیل داده ها را نیز دارد. از طرفی موتور جاوا اسکریپت می تواند همانند یک مترجم قوی زبان پلاس و گوگل را بفهمد. همچنین جاوا اسکریپت می تواند رفتارهای متعددی برای وب سایت شما تعریف کند؛ به طوری که با کلیک بر روی نوع درخواست خود بر روی یک‌ وب سایت، توسط سیستم هوشمند جاوا اسکریپت به آنچه از اطلاعات می خواهید دست خواهید بافت. نکته مهم اینکه زبان جاوا اسکریپت بسیار متفاوت تر از جاوا می باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی 8 تکنیک برای نوشتن کد تمیز (Clean Code) در جاوا اسکریپ

آشنایی با چند مفهوم بنیادی از جاوا اسکریپت

در این بخش با برخی از مفاهیم بنیادی جاوا اسکریپت که حتی یک برنامه نویس در سطح مبتدی هم بتواند آن را بفهمد، آشنا خواهیم شد‌.

  • ساختار کد

ساختار کد به این معنی است که جاوا اسکریپت از تعدادی گزاره تشکیل شده که متشکل از نقطه ویرگول هستند. هر یک از آن گزاره ها اگرچه در ظاهر فقط نقطه به نظر می آیند اما در واقع هر یک جمله ای هستند که ماهیت و پاسخ دهی ویژه ای در آن تعریف شده است.

  • متغیرهای جاوا اسکریپت

متغیرها به مکان هایی گفته می شود که وظیفه ذخیره اطلاعات را دارند. در این بخش به کمک کلیدواژه let برای یک‌ متغیر نام و عنوان مشخص می نماییم. سپس به متغیر مقدار داده می شود که به کمک علامت = مقدار دهی داده شده را می پذیرد‌.

  • انواع

نکته دیگر اینکه انواع داده ها در جاوا اسکریپت بسیار گسترده تر از سایر زبان های برنامه نویسی است‌. همچنین‌گاه نیاز است که مابین انواع مختلف سوئیچ انجام شود.

  • عملگرها

در خصوص عملگرها در برنامه نویسی باید گفت که مخصوص جاوا اسکریپت نیستند و مشابهت بین سایر زبان های برنامه نویسی در عملگرها وجود دارد.

  • گزاره های شرطی

در این میان مشهورترین گزاره، if است که به عنوان ستون فقرات ابتدایی ترین پروژه جاوا اسکریپت عمل می کند.

بیشتر بخوانید:  معرفی فریمورک NUXT.JS جاوااسکریپت

قواعد زبان جاوااسک ریپت

برنامه کامپیوتری به پکیج کاملی از دستورالعمل ها گفته می شود که توسط کامپیوتر اجرا می گردند‌. در دنیای بزرگ زبان برنامه نویسی به این دستورالعمل ها statement می گویند که پکیج تشکیل دهنده آن ها در کنار هم، برنامه جاوااسکریپت را به وجود آورده است.  همچنین باید در قواعد زبان جاوااسکریپت نقش سمیکالون را خوب بشناسیم. سمیکالون سعی دارد هر یک از دستورالعمل های به کار رفته در زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت را از یک دیگر جدا نماید. باید توجه داشت که وجود فضای خالی در برنامه جاوااسکریپت هیچ خللی ایجاد نمی کند و هر یک از صفحات خالی به عنوان یک space کمک می کند تا خوانایی کدها افزایش بیشتری پیدا کنند.

نکته مهم دیگر توجه به کلمات کلیدی در جاوااسکریپت می باشد. هریک از استدلال ها و statement ها در برنامه جاوااسکریپت حتما دربردارنده یک کلمه کلیدی هستند و از طرفی به مجری و مفسر کدها در وب این اطلاعات را می دهد که هر کدام از استدلال ها دربردارنده چه هدف و چه رفتاری هستند. کلمات کلیدی کمک می کنند تا مرورگر روشن شده و رفتار اجرا کننده را کنترل می نماید. چگونگی تعریف مقادیر، چگونگی مقداردهی مقادیر و چگونگی محاسبه آن ها قواعدی دارند که در بخش سینتکس زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت مشخص می شوند‌. شما می توانید برای آموزش زبان جاوااسکریپت به دوره های کدیاد مراجعه کنید.

محبوب ترین مقالات