دارت فراگ چیست؟ + کاربردهای Dart Frog

3 اسفند ۱۴۰۱

دارت فراگ چیست؟ + کاربردهای Dart Frog

آیا می دانید دارت فراگ چیست؟ آیا با زبان برنامه نویسی دارت آشنا هستید؟ آیا از کاربرد فریم ورک فلاتر خبر دارید؟ آیا می دانید این دو چه ارتباطی به مبحث مورد نظر ما دارند؟ در این مقاله می خواهیم راجع به دارت فراگ، ریشه ها و کاربردش صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

دارت چیست؟

پیش از صحبت درباره دارت فراگ به سراغ زبان دارت می رویم. Dart یک زبان برنامه نویسی منبع باز (open source) بوده که برای نخستین بار توسط گوگل در سال 2011 ارایه شد. اما پس از مدتی در سال 2015 با معرفی ورژن دارت (2.0) محبوبیت خود را پیدا کرد. از Dart برای توسعه سمت وب و اپلیکیشن های موبایل استفاده می شود. از لحاظ کارکرد، Dart یک زبان مبتنی بر شی گرایی بوده و بسیار شبیه به جاوا، زبان C و جاوا اسکریپت می باشد. دارت از مفاهیم برنامه نویسی مانند رابط ها و کلاس های پشتیبانی می کند. اما برخلاف سایر زبان های برنامه نویسی از آرایه ها پشتیبانی نمی کند.

نکته قابل توجه در مورد دارت این است که علاوه بر استفاده از این زبان در سمت فرانت اند، برای نوشتن و توسعه در سمت سرور( بک اند) نیز استفاده می شود. Dart مدام در حال توسعه و بهتر شدن است. البته فعلا هیچ تغییر اساسی جدیدی اعمال نشده و تنها ویژگی های جدید و کاربردی به آن افزوده می شود تا شرایط را برای توسعه دهندگان مساعد نماید. در سال های اولیه ارایه این زبان، Dart در مقایسه با زبان های دیگر مانند سی شارپ، جاوا اسکریپت یا پایتون، قابلیت کم و محدودی داشت اما سپس با انتشار فلاتر این شرایط تغییر کرد.

بیشتر بخوانید: جاوا یا دارت، مسئله این است!

فلاتر

در سال های اخیر اپلیکیشن های موبایل محبوبیت فراوانی در بین مردم پیدا کرده اند. خوشبختانه زبان های برنامه نویسی و ابزارهای زیادی نیز در دسترس توسعه دهندگان وجود دارد. از جمله این ابزارها، فلاتر است؛ که پیش از پرداختن به دارت فراگ باید با آن آشنا شویم. فلاتر در سال 2018 ارایه شد. اغلب گفته می شود که فلاتر به تنهایی یک زبان برنامه نویسی است. اما در واقع فلاتر یک کتابخانه با مجموعه ای از ابزارهای توسعه دهنده بوده که به توسعه دهندگان کمک می کند تا اپلیکیشن های تلفن همراه را با استفاده از دارت ساخته و توسعه دهند. بزرگترین مزیت استفاده از دارت و فلاتر این است که به جای ساخت دو برنامه مجزا برای آیفون و اندروید، می توان تنها با یک پایه کد، یک برنامه نوشته و سپس آن را تبدیل به برنامه آیفون و اندروید کنید.

نزدیک ترین رقیب فلاتر، react native است و هنوز رقیبی در این زمینه بین فلاتر و ری اکت نیتیو وجود ندارد. در حال حاضر React-community بسیار بزرگتر و با قابلیت بیشتری از فلاتر عمل می کند. اما فلاتر نیز در حال رشد بوده و به گفته بسیاری از توسعه دهندگان، استفاده از فلاتر، تجربه توسعه بهتری را به همراه می آورد. در واقع توسعه اپلیکیشن در آن بسیار ساده تر است. علاوه بر این فلاتر کمی سریع تر از React Native عمل می کند. ویجت های فلاتر با استفاده از یک چهارچوب مدرن الهام گرفته از React ساخته شده اند.

بیشتر بخوانید: فلاتر چیست؟ + آشنایی با فلاتر

چرا باید از فلاتر استفاده کرد؟

  1. استفاده از فلاتر ساده و یادگیری آن بسیار راحت است. فلاتر یک چارچوب مدرن بوده که ایجاد اپلیکیشن موبایل با استفاده از آن بسیار ساده تر است. اگر با سوییفت یا ری اکت نیتیو کار کرده باشید، متوجه این موضوع خواهید شد.
  2. فلاتر انتخاب خوبی برای مواقعی است که می خواهید محصول خود را در اسرع وقت به سرمایه گذاران نشان دهید.
  3. توسعه یک برنامه تلفن همراه با فلاتر ارزان تر است، زیرا نیازی به ایجاد و نگهداری دو برنامه تلفن همراه یکی برای (iOS و دیگری برای اندروید) ندارید.
  4. می توانید به راحتی از ویجت های ارایه شده توسط فلاتر استفاده کنید. آن را شخصی سازی کنید تا یک رابط کاربری ارزشمند و زیبا به مشتریان خود ارایه دهید.

تاکنون به مزیت های دارت و فلاتر اشاره شد، اما باید این نکته را متذکر شد که دارت در زمان انتشار مانند بسیاری از زبان های نوظهور دارای نواقصی بود. دارت به صورت سنتی از توسعه فرانت حمایت می کرد و نیاز به چارچوبی جهت توسعه بک اند داشت و بسیاری از توسعه دهندگان نیز بر این عقیده بودند که به همین منظور دارت از دارت فراگ برای توسعه سمت سرور رونمایی کرد.

دارت فراگ(Dart Frog)

دارت فراگ در واقع یک فریم ورک و یک چارچوب آزمایشی جهت تولید برنامه سمت سرور است که توسط Very Good Venture ایجاد شده است. این یک ابزار فوق العاده است که به توسعه دهندگان کمک می کند تا یک پشته فناوری یکپارچه داشته باشند و مدل ها، منطق و سایر بخش های برنامه را به اشتراک بگذارند.

Dart Frog یک هسته ساده با سطح API کوچک به منظور کاهش منحنی یادگیری و زمان افزایش برای توسعه دهندگان فراهم می کند. این فرآیند ساخت backend هایی را که داده ها را از چندین منبع جمع آوری، ترکیب و عادی می کند، بهینه می کند.

دارت فراگ چگونه به توسعه بک اند می پردازد؟

دارت فراگ شامل یک هسته و حداقل یک API است تا پیچیدگی ها و زمان بارگذاری را کاهش دهد. هدف آن بهینه سازی در سمت بک اند است. بهترین قسمت دارت فراگ این است که می توان آن را به هر پایگاه داده ای متصل کرد. به عنوان مثال شما در دارت فراگ یاد می گیرید که چگونه اپلیکیشن خود را به پایگاه داده های Mongo DB و Firebase متصل کنید. از ویژگی های پشتیبانی شده توسط دارت فراگ می توان به مسیریابی سیستم فایل، مسیرهای شاخص، مسیر های تو در تو، مسیرهای پویا، میان افزار و پشتیبانی از فایل های استاتیک اشاره کرد.

اما یک نکته قابل توجه وجود دارد؛ از آنجایی که این پروژه هنوز در حال توسعه است. استفاده از آن در تولید اپلیکیشن توصیه نمی شود. در حال حاضر دارت فراگ باید به توسعه و بهبود خود بپردازد و اگر به تمامی این موارد دست یابد می توان آینده درخشانی برای آن متصور شد.

بیشتر بخوانید: نکات مهمی که باید درباره آینده شغلی زبان دارت بدانید

ویژگی های دارت فراگ

دارت فراگ هم در سیستم های مبتنی بر یونیکس و هم در ویندوز قابل اجرا است ویژگی های دارت فراگ عبارتند از:

  • بهبود عملکرد
  • بهبود پایداری (به خصوص در ویندوز)
  • بهبودهای گزارش
  • خطا در گزارش بهبودها
  • تشخیص تداخل مسیر
  • تشخیص مسیر سرکش
  • قالب بندی پیام خطا
  • تاب آوری و بازیابی از خطاها

سخن آخر در باب دارت فراگ

دارت فراگ یک رابط برنامه نویسی برای نرم افزارها می باشد. به وسیله دارت فراگ می توان نرم افزارهای مختلفی برای انواع سیستم عامل نوشت. واضح است که برای تسلط بر دارت فراگ می بایست بر ریشه های آن یعنی زبان دارت و فلاتر مسلط بود. از این رو پیشنهاد می کنیم آموزش فلاتر و آموزش رایگان دارت را در آکادمی کدیاد مشاهده کنید.

محبوب ترین مقالات