دارت

آموزش رایگان مقدماتی تا پیشرفته زبان دارت (Dart)

زبان برنامه نویسی دارت (Dart)، یکی از پرکاربردین ترین و جدیدترین زبان های چند منظوره است که به وسیله آن می توان کارهای مختلفی همچون طراحی و توسعه صفحات وب سایت، ایجاد اپلیکیشن های موبایل، دسکتاپ و کنسول را، انجام داد. همچنین این زبان قابلیت انطباق با تمام مرورگرها را داشته و همچنین از سرعت بسیار زیادی برخورد دارد.

آخرین بروزرسانی در تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
08 : 51 : 40

قیمت دوره :

courseTitle

زبان برنامه‌نویسی دارت یکی از جدیدترین علوم کامپیوتری است. امروزه بسیاری از شرکت‌ها در ایران و دنیا در حال استخدام از میان کارشناسانی در این زمینه برای طراحی اپلیکیشن‌های سبک و سریع هستند. در این مطلب قصد داریم در راستای معرفی دوره‌ی آموزشی مقدماتی تا پیشرفته رایگان dart از مجموعه‌ی کدیاد، به معرفی و کاربرد این زبان بپردازیم.

 

آشنایی با زبان برنامه نویسی دارت

سال ۲۰۱۱ گوگل زبان برنامه‌نویسی دارت را برای رفع مشکلات جاوا اسکریپت معرفی کرد. این کمپانی در سال ۲۰۱۳ اولین ورژن از دارت را ارائه داد. در واقع گوگل با ارائه‌ی دارت سعی داشت سرعت توسعه و امنیت پروژه‌های بزرگ را بالاتر ببرد. این زبان در ابتدای انتشار از سمت جامعه‌ی برنامه نویسی مورد استقبال قرار نگرفت. تا این که گوگل فریم ورک فلاتر را معرفی کرد.

فریم ورکی که می‌توان با استفاده از آن به صورت کلاس پلتفرم پروژه‌ها را توسعه داد. به نوعی می‌توانید برای اندروید، آی او اس و حتی وب و دسکتاپ برنامه بنویسید. همین باعث شد این زبان جذاب و شیرین مورد توجه برنامه‌نویس‌‌ها در سراسر دنیا قرار بگیرد. به خصوص در توسعه اپ‌های موبایل با شدت و سرعت قابل توجهی در حال محبوب‌تر شدن هستند. چرا که سرعت توسعه پروژه نسبت به جاوا، کاتلین و سوئیف خیلی بالاتر و کم هزینه‌تر هست.

 

بازار کار زبان برنامه نویسی دارت

از بازار کار داغ و آینده‌ی درخشان زبان دارت، علی‌الخصوص فریم ورک فلاتر، نمی‌توان گذشت. چرا که به شدت هزینه‌ی شرکت‌ها برای توسعه‌ی پروژه‌ها را کاهش می‌دهد. به علاوه پروژه‌های بزرگ و امن‌تری را می‌تواند ایجاد کند. همچنین در حال حاضر کامیونیت فلاتر که از dart استفاده می‌کند هم روز به روز فعال‌تر، پویاتر و بزرگ‌تر می‌گردد.

 

پیشنیازهای دوره آموزش زبان برنامه‌نویسی دارت

دارت یک زبان شی گرا است و از لحاظ سینتکس بر پایه‌ی C می‌باشد. به نوعی اگر جاوا، سی شارپ، جاوا اسکریپت، PHP، پایتون، کاتلین و زبان‌های این مدلی کار کنید، برنامه‌نویسی با دارت برای شما راحت‌تر است. اما اگر هیچ تجربه‌ای هم ندارید نگران نباشید. چون در کدیاد صفر تا صد آن را با هم پیش می‌رویم.

به یاد داشته باشید زمانی که می‌خواهیم یاد بگیریم حق داریم اشتباه کنیم یا خسته شویم. اما مهم این است که از مسیر خارج نشویم. با همه‌ی این موارد شجاعت به خرج می‌دهیم و پیش می‌رویم. چون برنامه‌نویسی دنیایی بسیار جذاب است و ما عاشق چالش‌هایی هستیم که در این دنیای شگفت‌انگیز قرار است برایمان رقم بخورد.

 

پروژه‌هایی که با زبان برنامه نویسی dart نوشته شده‌اند

از معروف ترین پروژه‌هایی که با این زبان نوشته شده اند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Google Ads
  • علی بابا
  • پروژه‌ی جذابی مثل Amazing Templates که یک اپ ویرایش تصویر و یک مکمل اینستاگرام است.
  • ریفکتلی که یک ژورنال باهوش است و با استفاده از هوش مصنوعی به شما کمک می‌کند تا افکار و مشکلات روزانتان را ساختاردهی کرده و به آن‌ها فکر کنید.
  • کریپتوگراف که یک اپ قدرتمند دیگر با زبان دارت و فریم ورک فلاتر است و گزارش لحظه‌ای و روزانه چیزی در حدود ۱۶۰۰ رمز ارز را در خود جای داده‌ است. می‌توانید بیت کوین و ارزهای دیگر را با این برنامه مدیریت کنید.
  • Chromium که مرورگری سریع، امن و پایداری است و به کمک این زبان ارائه شده است.
  • نسخه ای از انگولار به نام AngularDart که به طور کامل با این زبان نوشته شده است.
  • ArrowLogo پلتفرمی از زبان برنامه نویسی لوگو می‌باشد.
  • طراحی سیستم عامل ساده‌ای به نام Chromium OS برای اشخاصی که مدت زیادی در وب فعالیت دارند.
  • استفاده از Google Web Toolkit که به منظور ساخت برنامه‌های پیچیده تحت وب، ایجاد شده است.

 

آینده زبان برنامه‌نویسی Dart

از آن جایی که دارت و فریم ورکش فلاتر، پشتیبانی قدرتمند گوگل را دارد و با توجه به قابلیت‌هایی که در توسعه سریع و امن پروژه‌های بزرگ دارد، می‌توانیم در آینده شاهد پیشی گرفتن آن از سایر رقبا باشیم. هر چند در حوزه‌ی موبایل و توسعه با فلاتر هم همین الان از رقبایی مثل ری‌اکت‌نیتیو محبوب‌تر است.

 

کاربرد زبان برنامه‌نویسی Dart

  • امروزه زبان‌های چند منظوره کاربرد بسیار زیادی پیدا کرده اند. dart از جمله زبان‌های چند منظوره‌ای است که با یادگیری آن می‌توان در پلتفرم‌ها و حوزه‌های مختلف از آن استفاده کرد.
  • همان طور که اشاره شد نقطه‌ی عطف این زبان زمانی بود که گوگل از یک فریمورکی به نام Flutter به عنوان توسعه‌ی اپلیکیشن موبایل رونمایی کرد. به کمک این ابزار می‌توان ضمن برخورداری از پشتیبانی یک شرکت قدرتمند مثل گوگل، برای Android و iOS نیز اپلیکیشن ساخت.
  • دارت با هدف رفع مشکلات جاوا اسکریپت ارائه شد. جاوا اسکریپت برخلاف دارت نمی‌توانست از شی‌گرایی پشتیبانی کند. ضمن این که زمان استفاده از جاوا اسکریپت باید با Prototype کار کنیم که با چالش مواجه می‌شویم. بنابراین به راحتی می‌توان به جای استفاده از جاوا اسکریپت از دارت برای طراحی صفحات وب استفاده کرد.
  • به کمک دارت می‌توان اپلیکیشن‌های کنسولی ارائه داد.
  • کاربرد dart صرفا برای توسعه اپلیکیشن نیست. این زبان برای ساخت هر پلتفرمی در سرورها، وب، دسکتاپ و برنامه‌های تلفن همراه، کاربرد دارد.
  • این زبان در تمام مرورگرهای وب اجرا می‌گردد. زیرا زمانی که در برنامه‌های کاربردی تحت وب استفاده می‌شود به زبان جاوا اسکریپت منتقل می‌گردد.

 

مزایای زبان دارت

وجود یک سری ویژگی‌ها برای این زبان کاربردی باعث شده تا بتواند اپراتورهای متفاوتی را تحت پوشش قرار دهد. در ادامه به چند مورد از این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم.

1. ساپورت مرورگرهای مختلف

برای گرفتن پشتیبانی می‌بایست کدهای متفاوت به کمک یک کامپلیر بهینه گردد که از طریق این زبان قابل اجرا است.

2. منبع دارت آزاد است

دارت داری استانداردها و مجوزهای شناخته شده‌ای است که به راحتی دسترسی به ابزارهای مختلف را برای کاربران فراهم می‌کند.

3. سرعت بالا + اجرای منعطف

این زبان علاوه بر این که از سرعت بالایی برخوردار است، در جمع آوری و پیاده‌سازی اطلاعات بسیار منعطف عمل می‌کند. همچنین به راحتی می‌تواند به  زبان‌های متفاوت تفسیر و تبدیل شود.

4. دارای کتابخانه‌های کاربردی

این زبان کتابخانه‌های متفاوتی در حوزه‌ی علوم متفاوت در بر گرفته است و این شرایط را برای کاربران فراهم کرده که بتواند اطلاعات جامعی را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

 

چرا زبان دارت را یاد بگیریم؟

  • یادگیری این علم بسیار ساده است. به خصوص برای افرادی که به جاوا اسکریپت تسلط کافی دارند. یادگیری این علم حتی به کمک فیلم‌های آموزشی، که توسط گوگل و سایر فضاهای مجازی ارائه می‌گردد، امکان‌پذیر است.
  • عموما برنامه‌هایی که به کمک dart ارائه می‌شوند، برخلاف برنامه‌های نوشته شده به کمک جاوا اسکریپت، دارای سرعت بالاتر و عملکرد بهتری هستند.
  • به اسناد، مقالات و منابع بسیار زیادی در اینترنت، در این زمینه می‌توان دسترسی پیدا کرد.
  • این علم پایدار و ثابت می‌باشد و ضمن پشتیبانی از interfaceهای متفاوت، خروجی با کیفیتی ارائه می‌دهد.
  • استفاده بی‌نظیر dart از AOT و JIT به طور همزمان آن را از زبان‌های دیگر متمایز کرده است.
  • نصب و استفاده از dart  در حدی ساده است که با یک Dart pad هم به راحتی امکان پذیر است.

 

در پایان

در این مطلب سعی کردیم یکی دیگر از علوم برنامه‌نویسی را به شما عزیزان ارائه دهیم. dart  از جمله زبان‌های بسیار کاربردی است که به دلیل اهمیت برنامه نویسی و ارائه‌ی اپلیکیشن چند سال اخیر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اگر قصد دارید به تسلط کامل در این علم برسید دوره‌ی آموزشی زبان دارت از مجموعه کدیاد را به شما معرفی می‌کنیم. این آموزش کاملا رایگان است. در این دوره ضمن انجام تمرینات و چالش‌های گوناگون به راحتی به تسلط کافی می‌رسید. اگر به دنبال شغلی با درآمد عالی هستید و به دنیای برنامه نویسی علاقه دارید، این فرصت را از دست ندهید.

مشاهده بیشتر

سرفصل های دوره

فصل اول

استریم در دارت Stream