جاوا یا دارت مسئله این است! _ معرفی دو زبان برنامه نویسی موبایل

10 دي ۱۴۰۰

جاوا یا دارت مسئله این است! _ معرفی دو زبان برنامه نویسی موبایل

 

 

فرقی ندارد که شما یک فرد مبتدی باشید یا یک برنامه نویس حرفه ایی  در هر صورت شما گاهی اوقات بین دو زبان که تقریبا ویژگی های آنها یکسان است گیر میکنید.

 ما در این مقاله به معرفی 2 زبان برنامه نویسی جاوا و دارت و ویژگی های این دو زبان پرداخته اییم اگر شما علاقمند به  زبان های برنامه نویسی هستید و میخواهید در بین این دو زبان برنامه نویسی موبایل بهترین آنها را انتخاب کنید با ما در ادامه این مقاله در کدیاد همراه باشید.

 

 

جاوا چیست

 

جاوا چیست؟

 

جاوا یکی از زبان های برنامه نویسی برای گسترش و کد نویسی نرم افزارهای رایانه ای میباشد. که مخفف عبارت(jsut Another vague acronym) و یکی   از پرطرفدارترین و محبوب ترین زبان ها در میان برنامه نویسان است .

 

اگر شما کاربر معمولی رایانه باشید،احتمالا هنگامی که یکی از برنامه  شده ،است(runtime) هایتان نیازمند( محیط میزبان زبان اجرا) یا با آن برای اولین بار اشنا و مواجه شده اید،و به این دلیل مجبور شدید بسته ی جاوا را دریافت و بروی سیستم عامل خود نصب نمایید.

 

 در حال حاضر زبان جاوا بدلیل ویژگی های خوبش در همه جا دیده میشود، کامپیوتر، موبایل،کنسول بازی و ... ،همچنین جاوا دارای افزونه ی خاصی برای مرورگرهای اینترنتی میباشد،که برای اجرای برنامه هایی که با این زبان و مخصوص مرورگر نوشته شده،ضروری میباشد.

 

 

تاریخچه جاوا

 

 

تاریخچه جاوا

اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی آقای جیمز گاسلینگ و همکارانش از دشواری زبان  ++c احساس نارضایتی میکردند و به همین خاطر تصمیم گرفتند،زبانی را ابداع کنند که علاوه بر قدرت زبان ++c  از سادگی و آسانی بیشتری برخوردار باشد.

 

آنها در ابتدا نام Oak به معنای "بلوط" را برای این زبان نام گذاری کردند،دلیل این نام گذاری این بود که یک درخت بلوط کنار اتاق اقای گاسلینگ وجود داشت.مدتی بعد مدیران شرکت سان مایکروسیستمز(شرکت گاسلینگ و همکارانش) تصمیم گرفتند نام بهتری برای این زبان انتخاب کنند.

 

و تصمیم گرفتند از مخفف نام های خودشان یعنی Arthur van hoff و James Gosling و همچنین Andy Bechtolsheim استفاده کنند و در نتیجه نام Java   را برای این زبان انتخاب کردند.

 

هر چند در تفاسیر گفته شده است  ArthurوAndy که در تیم اولیه بودند پس از زمانی شرکت سان را ترک کرده و در ادامه جیمز گاسلینگ به همراه دو تن از کارمندان سان مایکروسیستمز به نام های mike  sheridanو patrick Naughton  به همراهی اقای گاسلینگ توسعه زبان جاوا را تحت نام پروژه سبز ادامه داده و سپس با تغییر نام به جاوا آن را انتشار دادند،اما چیزی  که روشن است کاسلینگ نقش مهمی در خلق این زبان داشته است.

 


آموزش زبان برنامه نویسی جاوا


 

 

ویژگی های زبان دارت

 

ویژگی های زبان جاوا

 

  • یادگیری آسان آن  ( آموزش و یادگیری این زبان نسبت به زبان های دیگر مثل سی شارپ و سی پلاس پلاس ساده است).

 

  • شی گرا (جاوا یک زبان شی گرا میباشد منظور از شی گرا این که است ما نرم افزار خود را به عنوان ترکیبی از انواع مختلف اشیائی که هر دو "داده و رفتار" را شامل میشود سازماندهی میکنیم).

 

  • بستر مستقل (یک پلتفرم محیط سخت افزاری یا نرم افزاری است که در آن یک برنامه اجرا می شود)

 

  • امن (جاوا کاملا امن میباشد چون هیچ نشانگر صریحی ندارد).

 

  • مدیریت حافظه را به طور خوکار انجام میدهد.

 

  • زبان جاوا یک زبان اوپن سورس و رایگان میباشد.

 

  • بر روی هر نوع سیستم عامل و هرگونه وسیله الکترونیکی قابل اجرا هستند و شعار جاوا (یک بار بنویس و همه جا اجرا کن)میباشد که به هیمن ویژگی دلالت میکند. 

 

دارت چیست؟

 

 دارت چیست؟

 

دارت یا (Dart) زبان برنامه نویسی مبتنی بر نوع داده شی گرا است.از دارت میتوان برای ساخت اپلیکشین های موبایل استفاده کرد. زبان برنامه نویسی دارت در سال ۲۰۱۱ با هدف ایجاد تحول در نظام توسعه اپلیکیشن های موبایل توسط گوگل به بازار ارائه شد.

 

این زبان برنامه نویسی در واقع تلاش میکند امکانات جاوا اسکریپت را ارائه داده و محدودیت های آن مانند مشکل حافظه را حل کند.در حال حاضر جهت گیری ها و صحبت های زیادی درباره این زبان در دنیای برنامه نویسی وجود دارد.

 

دارت یک زبان چند منظوره است که زمان کامپایل سریعی دارد،منجسم است و همچنین یادگیری و تدریس آن آسان است،همچنین دارت کاملا شی گرا با نوع بندی اختیاری و یک زبان مبتنی بر کلاس است که پشتیبانی مناسبی از برنامه نویسی (تابعی ) و همچنین (واکنشی)دارد.

 

تاریخچه دارت

 

تاریخچه زبان دارت

 

زبان Dart در کنفرانس GOTO  در آرهوس دانمارک در اکتبر 2011 به دست  لارس باک و کاسپر لوند، تاسیس و در نوامبر 2013 به صورت رسمی عرضه  و معرفی گردید.

دارت برای پشتیبانی بهتر از فلاتر به وجود آمد. زبان Dart قبل از نشر فلاتر استفاده نمیگردید. لذا منطقی است که دوباره این زبان را بررسی و استفاده کنیم. Dart درواقع به جای جاوا اسکریپت ابداع شد تا بتواند کارایی و استفاده  آن را داشته باشد.

 


 آموزش زبان برنامه نویسی دارت


 

ویژگی های  زبان دارت

 

  • یادگیری و آموزش زبان برنامه نویسی dart,امری بسیار آسان و سریع میباشد.

 

  • اسناد و مقالات فراوانی در زمینه زبان برنامه نویسی dart در سرتاسر اینترنت وجود دارد.

 

  • این زبان از عملکردی سریع برخوردار میباشد.

 

  • برنامه هایی که با dart نوشته شده است نسبت به آنهایی که با جاوا اسکریپت نوشته شده اند،سریع تر و آسان تر اجرا میشود.

 

  • یک زبان برنامه نویسی پایدار و ثابت است که نتیجه باکیفیتی را حاصل میکند.

 

  • به صورت تلفیقی از JlT و AOT  استفاده می کند.

 

  • اگر میخواهید بدون آنکه برنامه یا نرم افزاری را دانلود و روی سیستم عامل خود نصب و راه اندازی کنید ، اولین محصول خود را با استفاده از زبان برنامه نویسی dart بنویسید،میتوانید از dartpadاستفاده کنید و این یک مزیت برای این زبان برنامه نویسی حساب میشود.

 

 

کلام اخر

 

زبان برنامه نویسی دارت یک زبان جوان و نوظهور است که توسط گوگل حمایت میشود.این زبان برنامه نویسی که مخصوص برای برنامه نویسی وب و اپلیکیشن های تک صفحه ای و سریع ابداع شده است .

و در حال حاضر برخی از کارشناسان این زبان را پر از اشکال های ساختاری و فاقد اعتبار دانسته و زبان هایی مانند جاوا،کاتلین یا سی شارپ را برای کاربردهای همانند پیشنهاد میکند.

 وظرفیت بالای زبان برنامه نویسی جاوا آن را در بین متخصصان به محبوب ترین زبان تبدیل کرده است.با استفاده از جاوا برنامه نویسی اندرویدی بسیار ساده و سریع تر انجام خواهد شد.

 برای دسترسی بیشتر به مقالات و ویدیوهای آموزشی زبان های برنامه نویسی با ما در کدیاد همراه باشید.

محبوب ترین مقالات