واقعاً چرا برنامه‌نویسی را یاد بگیریم؟

27 خرداد ۱۴۰۰

واقعاً چرا برنامه‌نویسی را یاد بگیریم؟

 

چرا برنامه‌نویسی را یاد بگیریم سوالی است که شاید برای هر فردی پیش بیاید. به همین علت در ادامه این مطلب می‌خواهیم به پاسخ این سوال برسیم و پاسخ قانع‌کننده‌ای را به شما ارائه دهیم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

عصر تکنولوژی و تناسب آن برنامه‌نویسی

اگر بخواهیم اسم درستی برای این زمانی که در آن زندگی می‌کنیم بگذاریم، بی شک اسم عصر تکنولوژی مناسب و برازندة آن است. احتمالاً این ترکیب را خیلی در زندگی روزمره‌تان شنیده‌اید، اما آیا فکر کرده‌اید چرا عصر تکنولوژی؟ چیزی که واضح است، این است که تکنولوژی، امروزه به تمام جنبه‌های زندگی ما ورود کرده است. از محیط کار گرفته تا زندگی شخصی و حریم خصوصی و…

هرگونه تکنولوژی، علاوه بر نکات مثبت، نکات منفی هم دارد که در مقابل تأثیرات خوب آن، بسیار ناچیز هستند و درواقع این هنر انسان است که بتواند در جهت مثبتی از تکنولوژی بهره‌مند شود؛ بنابراین در مورد تأثیرات مثبت آن در بهبود زندگی بشر جای هیچ‌گونه بحثی نیست اما باید بدانیم و یاد بگیریم که چگونه نسل آینده را در این امر تربیت کنیم و از آن‌ها صرفاً یک مصرف‌کننده نسازیم، بلکه تولید‌کننده‌هایی باشند که به پیشرفت صحیح تکنولوژی برای نسل‌های آینده خودشان نیز، کمک کنند.

آن‌ها باید تبدیل به افرادی شوند که می‌توانند تکنولوژی را با تمام گستردگی‌اش در دست بگیرند و چیزهای بهتری از آن خلق کنند. تمام فناوری‌هایی که در محیط پیرامون خود مشاهده می‌کنیم یک نقطه مشترک دارند و آن هم این است که توسط شرکت، گروه و یا حتی فردی کدنویسی و طراحی شده‌اند.

این فناوری و برنامه‌ها بعد از طراحی و تست، به مصرف‌کننده‌ها می‌رسند. امروزه برنامه‌نویسی یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که با یادگیری آن می‌توان به اهدافی بزرگ رسید؛ بنابراین ما در این مقاله می‌خواهیم به پرسش چرا برنامه‌نویسی را یاد بگیریم، پاسخ قانع‌کننده‌ای بدهیم.

دنیای بی‌انتهای کدنویسی

 

برنامه‌نویسی یعنی چه؟

برای برنامه‌نویسی چند تعریف آمده‌اند که برایتان می‌آوریم:

  • نوشتن مجموعه‌ای از دستورات برای آنکه کامپیوتر بفهمد چه‌کار کند.

  • هنر تبدیل کردن خواسته‌های بشر به زبان قابل‌فهم برای ماشین (کامپیوتر).

  • فرایند نوشتن و توسعه نرم‌افزار کامپیوتر

و یا اگر بخواهیم جزئی‌تر بگوییم برنامه‌نویسی رایانه به معنای فرایند تبدیل فرمول حل یک مسئله یا الگوریتم محاسباتی، به یک برنامه قابل‌اجرا (نرم‌افزار) است.

 

کد در برنامه‌نویسی به چه معناست؟

به زبان رایانه‌ها کد ماشینی (Machine Code) می‌گویند. این کدها به آنها می‌گویند چه کاری انجام دهند. درواقع هر عدد یا حرف به رایانه می‌گوید چه چیزی را در حافظه خود انجام یا تغییر دهد و این کار وظیفه برنامه‌نویس است که به آنها دستورالعمل دهد.

 

دنیای کدها در رایانه شما

 

زبان برنامه‌نویسی

یک زبان برنامه‌نویسی شامل دستورات، قوانین و لغات است که برنامه‌نویس می‌تواند از طریق این‌ها با کامپیوتر خود صحبت کند و همان‌طور که گفتیم، به او بگوید چه‌کار کند. یادگیری زبان برنامه نویسی است که به شما اجازه برقرار کردن ارتباط با کامپیوتر و سیستم ها را میدهد.

نحوه کار زبان‌های برنامه‌نویسی

در این مرحله سه اتفاق می‌افتد:

  • شما کد می‌نویسید تا بگویید چه اتفاقی بیفتد.

  • کدی که نوشتید، کامپایل می‌شود، یعنی به کد ماشینی تبدیل می‌شود که کامپیوتر بتواند آن را درک کند.

  • کامپیوتر کد شما را اجرا می‌کند.

ارتباط برنامه‌نویسی و زبان برنامه‌نویسی

ما از یک زبان برنامه‌نویسی برای به اختیار گرفتن کامپیوتر استفاده می‌کنیم. این یعنی ارتباط زبان برنامه‌نویسی برای انجام برنامه‌نویسی. هر خط کد به رایانه می‌گوید چه کاری انجام دهد و درنهایت به سندی پر از کد، اسکریپت می‌گویند.

برنامه‌نویسی درواقع یک مهارت است که در آن شما یک فرمول می‌سازید (مراحل یک کار) و آن را به زبانی که کامپیوتر درک می‌کند ترجمه می‌کنید. زبان رایانه‌ها، باینری BINARY است. حتماً شنیده‌اید که آن‌ها از ۰ و ۱ ساخته شده‌اند. برنامه‌نویس‌ها این فرمول‌ها را با استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی می‌نویسند؛ بنابراین هیچ‌کدام بدون آن یکدیگر، نمی‌توانند کار کنند. تمام این مراحل جذاب به ما انگیزه می‌دهند که چرا برنامه‌نویسی را یاد بگیریم.

 

زبان رایانه‌ها صفر و یک است

چرا برنامه‌نویسی؟

  • دلیل اول بدون تعارف پول است

نفوذ مهندسی نرم‌افزار در حوزه‌های مختلف آن‌قدر زیاد است که موقعیت‌های شغلی برنامه‌نویسی از تعداد برنامه‌نویسان بیشتر شدهاند. میزان درآمد برنامه‌نویسی نیز، با پیشرفت هرچه بیشتر تکنولوژی، رو به افزایش است. این مهارت مهم و سخت که درعین‌حال شیرین نیز است، این روزها علاقه‌مندان زیادی را به سمت خود کشانده است.

اگر برنامه‌نویسی را بلد باشید، فرصت‌های شغلی فراوانی برای شما وجود دارند. به عنوان مثال این قابلیت را خواهید داشت تا کار خود را به صورت فریلنسری و یا پروژه‌ای به پیش ببرید. همچنین استخدام در شرکت‌های مختلف نیز ایده خوبی است. در ادامه میزان حقوق برنامه‌نویسان را در کشورهای مختلف برایتان می‌آوریم. این امر نشان‌دهندة اهمیت برنامه‌نویسی در تمام دنیاست و دلیلی روشن برای اینکه چرا برنامه‌نویسی را یاد بگیریم.

  • آمریکا میانگین ۱۰۸ هزار دلار در سال
  • سوئیس ۸۳ هزار دلار در سال
  • نروژ ۷۲ هزار دلار در سال
  • دانمارک ۷۰ هزار دلار در سال
  • سوئد و آلمان بین ۵۴ هزار دلار تا ۶۴ هزار دلار در سال

 

برنامه‌نویسی مهارتی پول‌ساز

 

  • دومین دلیل افزایش خلاقیت و قدرت حل مسئله است

برنامه‌نویسان به یک جسم بی‌جان می‌گویند چطور کار کنند! چیزی را می‌سازند که وجود ندارد و درنهایت آن مخلوق، به بهبود اوضاع دنیا و پیشرفت تکنولوژی کمک بسیاری خواهد کرد؛ بنابراین آن‌ها نیز در نوع خود یک خالق یا آفریننده هستند.

برنامه‌نویس همیشه در حال یادگیری و حل مشکلات است‌. او برای ارتقای چیزی که ساخته است وقت می‌گذارد و آن را به حال خودش رها نمی‌کند. وقتی شما برنامه‌نویسی را یاد می‌گیرید، منطقی فکر می‌کنید و هوش و خلاقیت شما زیاد می‌شوند. این دستاورد به تمام مراحل زندگی شما کمک خواهد کرد.

  • سومین دلیل برای اینکه چرا برنامه‌نویسی را یاد بگیریم به‌روز بودن است

همان‌طور که در بالاتر اشاره کردیم عصر حاضر، عصر تکنولوژی است. دنیا به‌سرعت در حال تغییر است و اگر نتوانیم خودمان را با آن وفق دهیم، از خیلی چیزها عقب خواهیم ماند. یک برنامه‌نویس مجبور است چیزهای جدید بیاموزد. او همیشه به‌روز است و از اکثر آدم‌های اطرافش جلوتر. یک برنامه‌نویس در هر پروژه کارهای جدیدی انجام می‌دهد؛ زیرا می‌داند دستورالعمل‌های گذشته متعلق به همان جا هستند: گذشته.

او به سبب اطلاعات زیاد و به روزش از تمام دنیا، به‌راحتی پیچیدگی و سختی سیستم‌های جدید را درک و درنهایت حل‌وفصل می‌کند. این قدرت درک و حل مسئله، بی شک در کل زندگی همراهش خواهد بود.

 

امکان دورکاری در برنامه‌نویسی

 

  • چهارم پیاده‌سازی ایده‌های خودتان است!

قطعاً برای هر یک از شما پیش‌آمده در حال کارکردن با نرم‌افزار یا فناوری بوده باشید و نقاط ضعفی را حس کنید. شاید نتوانسته‌اید با آن خوب کار کنید، کلیدهای مختلف را پیدا نکرده‌اید و هر مشکل دیگر. یا حتی ایده‌های خیلی خوب و جدیدی دراین‌خصوص در ذهن دارید؛ در هر دو مورد، با دانستن و یادگیری برنامه‌نویسی می‌توانید خودتان حلّال مشکلات و خالق ایده‌هایتان باشید. جذاب نیست؟ آیا تنها همین مورد چهارم، پاسخ موجهی برای سؤال چرا برنامه‌نویسی را یاد بگیریم نیست؟

اگر بخواهیم نمونه‌های عینی را نام ببریم می‌توانیم به مدیر فیسبوک اشاره کنیم که وقتی ایده فیسبوک به ذهنش آمد با یکی دیگر از دوستانش شروع به برنامه‌نویسی و نوشتن کرد و در حال حاضر یکی از سه سایت برتر دنیا را در اختیار دارد.

اکنون‌که از مزیت‌های برنامه‌نویسی آگاه شدید، باید با خودتان صادق باشید و ببینید آیا می‌خواهید به این رشته ورود کنید؟ درصورتی‌که جواب شما مثبت است، با ما در ادامة این مقاله، تا انتها همراه باشید.

 

انتخاب یک زمینه برای برنامه‌نویسی

بستر‌های برنامه‌نویسی تا به امروز به سه دسته تقسیم شده‌اند:

نرم‌افزارهای آنلاین، سایت‌ها و دیگر چیزهایی که امروزه با آن‌ها سروکار دارید همه از طریق مرورگرها انجام می‌شوند. به این نوع ابزارها، اپلیکیشن‌های تحت وب می‌گویند که در حال حاضر بسیار پرطرف‌دار نیز هستند.

درنهایت به گزینه‌ای می‌رسیم که در سال‌های اخیر بیشترین متقاضی را داشته است. دلیل آن هم واضح است! استفاده از موبایل بیش‌ازپیش در زندگی مردم رسوخ کرده است و به همین علت، برنامه‌نویسان ترجیح می‌دهند در این زمینه متخصص شوند تا هم به درآمد بیشتری دست پیدا کنند و هم مصرف‌کنندگان بیشتری داشته باشند. برنامه‌نویسی موبایل امروزه دلیل خوبی برای این است که چرا برنامه‌نویسی را یاد بگیریم.

 

برنامه‌نویسی موبایل

 

برنامه‌نویسی موبایل

برنامه‌نویسی موبایلی خود نیز به دو بخش تقسیم می‌شود:

  • برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌های اندرویدی

  • برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌های ios

بین این دو، باتوجه‌به علاقه خودتان و همچنین توجه به این نکته که ۷۰ درصد مردم ایران، اندروید دارند، باید تصمیم‌گیری و شروع به یادگیری کنید.

بعد از انتخاب زمینة تخصصی خود، باید به زبان‌هایی که مربوط به آن زمینه هستند تسلط پیدا کنید. در ابتدا بهتر است یک زبان را انتخاب کرده و سخت نگیرید، بعد از حرفه‌ای شدن در آن زبان، می‌توانید به سراغ دیگر موارد بروید. در ادامه به توضیح مختصری از برخی زبان‌های ارائه شده خواهیم پرداخت.

انواع زبان‌های ارائه‌شده

  • جاوا | Java: از جاوا می‌توان به عنوان یکی از متنو‌ع‌ترین زبان‌هایی نام برد که در برنامه نویسی وجود دارد. به دلیل اینکه جاوا، از ماشین مجازی بهره‌مند است، با هر پلتفرمی سازگاری دارد و در بین برنامه‌نویسان محبوب است.

 

  • جاوا اسکریپت | Java Script:  جاوا اسکریپت نیز یکی دیگر از زبان‌های برنامه‌نویسی است که به صورت چند منظوره و با در نظر گرفتن استانداردها و قوانین موجود فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد. همچنین اگر بخواهیم به کارایی و استفاده از آن توسط کاربران نمره دهیم، باید بگوییم که در لیست پرامتیازترین زبان‌های برنامه نویسی جای می‌گیرد. شما میتوانید یادگیری رایگان جاوا اسکریپت را از وب سایت کد یاد همین الان شروع کنید.

 

  • پی‌اچ‌پی | PHP: پی‌اچ‌پی یکی از زبان‌های محبوب برنامه‌نویسی است که با هدف طراحی صفحات پویای وب توسعه داده شده است. رایگان بودن این زبان و پشتیبانی خوب باعث محبوبیت فراوانش شدهاند.شما میتواند دوره رایگان php را از وب سایت کد یاد مشاهده کنید.

 

  • پایتون | Python: پایتون به شدت به تازه‌کارها توصیه می‌شود. برنامه‌نویسان اغلب برای نوشتن وب اپلیکیشن و دسکتاپ اپلیکیشن‌ها از آن استفاده می‌کنند که بسیار محبوب و ساده است. آموزش جامع و رایگان پایتون در وب سایت کدیاد موجود میباشد.

 

  • سی پلاس پلاس | ++C: این زبان از قدرت بسیار بالایی برخوردار است که هدف از آن ساختن نرم‌افزارهای سیستمی بوده ولی شما می‌توانید از آن برای مواردی همچون بازی‌سازی، موبایل اپلیکیشن و... بهره ببرید. جالب است بدانید فیسبوک نیز با سی ‌پلاس ‌پلاس ساخته شده است.

 

  • سی شارپ | C#: سی‌شارپ با نام همه‌کاره شناخته می‌شود. زبانی بی‌نظیر و چندمنظوره با گرافیکی زیبا. امکان برنامه‌نویسی ویندوز، iOS ، ویندوز فون‌ها و برنامه‌نویسی برای توزیع‌های مختلف لینوکس نیز با سی شارپ وجود دارد. این زبان به‌قدری کامل است که اگر از هر برنامه‌نویسی سؤال کنید چرا برنامه‌نویسی را یاد بگیریم، او به شما پیشنهاد می‌دهد سی شارپ را یاد بگیرید و اگر توانستید آن را ول کنید! در دوره رایگان سی شارپ از وب سایت کد یاد شرکت کنید و این زبان را از پایه یاد بگیرید.

 

زبان‌های متنوع در برنامه‌نویسی

برای شروع یادگیری چه کنیم؟

برای یادگیری برنامه‌نویسی راه‌های زیادی وجود دارند. از جمله این راه‌ها عبارت‌اند از:

یادگیری از طریق وب‌سایت‌‌ها

وب‌سایت‌هایی طراحی شده‌اند که به شما این قابلیت را خواهند تا از صفر بتوانید برنامه‌نویسی را یاد بگیرید. برای دسترسی به این دنیای بی‌انتهای علم، تنها کافی است جستجو کنید و البته که برای بهره‌مندی از این وب‌سایت‌ها نیازمند چند مورد هستید:

  • بلد بودن زبان انگلیسی (برای استفاده از سایت‌های خارجی)
  • علاقه و حوصله زیاد
  • وقت کافی
  • برنامه‌ریزی دقیق
  • تمرین در حین آموزش
  • صبر و پشتکار

البته یادگیری برنامه نویسی در کدیاد بسیار ساده است و شما میتوانید به صورت رایگان قسمت زیادی از آنچه باید را یاد بگیرید.

کتاب‌های خودآموز و کلاس‌های حضوری

اگر آدمی نیستید که بتوانید خودآموز و خود خوان کاری را انجام دهید، به شما توصیه می‌کنیم به کلاس‌های حضوری بروید تا در مسیر و فضای یادگیری قرار بگیرید. اما اگر می‌توانید نظم و انضباط خود خوان بودن را اجرا کنید، در خانه و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای، شروع به یادگیری کنید.

این کار مناسب شما نیست!

چه کسانی نمی‌توانند برنامه‌نویس شوند!

  • از مسائل پیچیده فرار می‌کنید و حوصله‌شان را ندارید‌.
  • خلّاق و ایده‌پرداز نیستید.
  • اهل یادگیری و مطالعه نیستید.
  • کار سخت و طولانی را دوست ندارید.
  • نمی‌توانید دلایل قانع‌کننده برای کاری که کرده‌اید بدهید.
  • عجول هستید و انتظار درآمد میلیونی در ابتدای راه را دارید.

 

اگر این مواردی که گفتیم، مشخصات شما هستند، متأسفیم. در جواب به پرسش چرا برنامه‌نویسی را یاد بگیریم، باید بگوییم شما نیازی به برنامه‌نویس شدن ندارید! برای رسیدن به این مهارت یا باید خودتان را تغییر بدهید، یا انتظار موفقیت نداشته باشید.

باورهای اشتباه درباره برنامه‌نویسی

  • برای برنامه‌نویس شدن، باید نابغه باشید!

خیر. این‌طور نیست. شما برای اینکه بتوانید برنامه‌نویس خوب و موفقی شوید، نیازی به هوش خارق‌العاده و یا عجیبی ندارید. هر شخص با هوش معمولی نیز می‌تواند این مهارت را یاد گرفته و به یک حرفه‌ای تبدیل شود.

  • برنامه‌نویسی را باید فقط در دانشگاه یاد گرفت

درست است که برای یادگیری هر رشته و مهارتی، تحصیلات آکادمیک بسیار مهم و کاربردی است اما این‌طور نیست که بگوییم برنامه‌نویسی را فقط و فقط می‌شود در دانشگاه یاد گرفت و راه دیگری وجود ندارد. همان‌طور که در بالاتر هم اشاره کردیم، یادگیری خودآموز نیز بسیار کارآمد است و می‌شود با استفاده از منابع آنلاین، دوره‌های مختلف، سایت و کتاب‌های متنوع، این مهارت را آموخت؛ بنابراین اگر تحصیلات دانشگاهی در این زمینه ندارید، ناراحت و ناامید نباشید. صبر، تلاش و تمرین مداوم می‌تواند از شما برنامه‌نویس بسازد.

  • شما برای یادگیری بسیار جوان/پیر هستید

در هیچ جای دنیا و در هیچ کتاب و منبعی نوشته نشده است که برای یادگیری و آموزش، سن خاصی لازم است. برای هیچ کاری نه آن‌قدر زود است که دست‌دست کنید و نه آن‌قدر دیر که ناامید باشید و شروع نکنید.

  • سال‌ها طول می‌کشد تا برنامه‌نویس شوید

شاید قبل از شروع و یا حتی ابتدای یادگیری، با دیدن کدهای فراوان و خواندن تجربة دیگران کمی بترسید، اما باید بدانید برنامه‌نویسی نیز مانند دیگر مهارت‌ها و رشته‌ها، نیاز به تلاش دارد. اما بعد از یادگیری گرامر و قواعد اصلی و پایه آن، می‌توانید خیلی سریع‌تر در راه حرفه‌ای شدن قدم بردارید و بعد از نتیجه گرفتن به کسانی که از شما می‌پرسند چه زمانی و چرا برنامه‌نویسی را یاد بگیریم، تجربیاتتان را منتقل کنید.

 

مهارت برنامه‌نویسی نیازمند دقت فراوان است

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاربردی و ابتدایی برنامه‌نویسی را به شما آموزش دهیم. همان‌طور که گفتیم، این کار نیاز به عشق، صبر و تمرین دارد. برنامه‌نویس‌ها همیشه در حال فکرکردن و رفع اشتباهاتشان هستند و شاید این کار، ساعت‌های زیادی از روز درگیرشان کند؛ بنابراین پیشنهاد ما این است که واقع‌بین باشید. باید قبول کنید که برنامه‌نویسی کار ساده‌ای نیست و همین ساده نبودنش آن را خاص کرده است. اگر مشخصات و شرایط لازم برای برنامه‌نویس شدن را در خودتان می‌بینید، برای شما آرزوی موفقیت می‌کنیم.

در انتها امیدواریم این مطلب به شما کمک کرده باشد و متوجه شده باشید که چرا برنامه‌نویسی را یاد بگیریم.

 

محبوب ترین مقالات