برنامه‌نویس دسکتاپ

14 تير ۱۴۰۰

برنامه‌نویس دسکتاپ

یکی از حوزه‌های مطرح و بزرگ برای برنامه‌نویسی، برنامه‌نویسی برای دسکتاپ و برنامه‌نویس دسکتاپ شدن است. آشنایی با اینکه این نوع برنامه‌نویسی شامل چه مواردی می‌شود و اینکه چه زبان‌های برنامه‌نویسی آن را پشتیبانی می‌کنند شاید اولین قدم برای ورود به دنیای بزرگ برنامه‌نویسی در حوزه دسکتاپ باشد. در این مقاله شما با پایه‌های برنامه‌نویسی برای دسکتاپ سیستم‌عامل‌های مختلف آشنا خواهید شد.

 

آشنایی با مفهوم برنامه‌نویسی در حوزه دسکتاپ

برنامه‌نویسان در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند. از این موارد می‌توان به برنامه‌نویسی موبایل، برنامه‌نویسی وب و برنامه‌نویسی دسکتاپ اشاره کرد. بعضی دیگر از برنامه‌نویسان نیز در حوزه تحلیل داده، ماشین لرنینگ، هوش مصنوعی و شبکه عصبی فعالیت دارند.

برنامه‌نویس دسکتاپ، برنامه‌نویسی‌های مخالفی برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، مکینتاش و لینوکس انجام می‌دهد. از جمله برنامه‌هایی که برای دسکتاپ ویندوز نوشته شده‌اند می‌توان به فتوشاپ یا نرم‌افزارهای فشرده‌سازی اشاره کرد. هر سیستم‌عامل، برنامه‌های مخصوص به خود را دارد. به طور مثال، برای سیستم‌عامل لینوکس آفیس نوشته نشده است ولی در سیستم‌عامل ویندوز و مکینتاش قابل‌استفاده است.

در نتیجه، برنامه‌نویسی برای دسکتاپ به این معنی است که شما برای سیستم‌عامل‌های مختلف ویندوزی، لینوکسی و مکینتاش نرم‌افزار را تولید می‌کنید. در ایران به دلیل آنکه بیشتر مردم از سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کنند، تولید نرم‌افزار برای آن بازار کار گسترده‌ای دارد. در ادامه با زبان‌های برنامه‌نویسی که در این حوزه کاربرد دارند آشنا خواهید شد.

 

شروع مسیر برای برنامه‌نویس دسکتاپ

زبان‌های برنامهنویسی محبوب برای برنامه‌نویسی در حوزه دسکتاپ

باتوجه‌به اینکه در چه حوزه‌ای و برای چه سیستم‌عاملی برنامه‌نویسی خواهید کرد، این زبان‌های برنامه‌نویسی را باید برای یادگیری انتخاب کنید. در زیر زبان‌های برنامه‌نویسی موردنظر برای سیستم‌عامل‌های مختلف معرفی شده‌اند. با توجه به این موارد می‌توانید تصمیم نهایی خود را مبنی بر برنامه‌نویس دسکتاپ شدن بگیرید.

 

زبان‌های برنامه‌نویسی مناسب برای برنامه‌نویسی ویندوز

برای تبدیل به برنامه‌نویس دسکتاپ شدن در حوزه ویندوز، سه زبان برنامه‌نویسی اصلی وجود دارند که سی شارپ، جاوا و جاوا اسکریپت نام دارند. زبان برنامه‌نویسی سی شارپ از معروف‌ترین زبان‌ها برای برنامه‌نویسی ویندوز شناخته می‌شوند و بازار کار گسترده‌ای را به خود اختصاص داده‌اند.

ویندوز محبوب‌ترین سیستم‌عامل در ایران محسوب می‌شود و افراد زیادی سالانه از آن استفاده می‌کنند. به همین دلیل اگر به دنبال ساختن یک برنامه پرسود در داخل ایران هستید، توصیه می‌شود که به برنامه‌نویسی ویندوز . برنامه‌نویس دسکتاپ شدن وارد شوید.

 

مسیر رسیدن به برنامه‌نویس دسکتاپ به کمک سی شارپ

 

معرفی زبان برنامه‌نویسی سی شارپ یا C#

همان‌طور که اشاره شد این زبان از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در ایران شمرده می‌شود. این زبان چندمنظوره بوده و پارادایم‌های مختلف برنامه‌نویسی را پشتیبانی می‌کند. برنامه‌نویسی به روش شیءگرایی شیوه نویی برای برنامه‌نویسی نسبت به روش رویه‌ای است. این زبان برنامه‌نویسی همانند دیگر زبان‌های مطرح و محبوب از این پارادایم نیز پیروی می‌کند.

زبان برنامه‌نویسی سی شارپ نه‌تنها در برنامه‌نویسی دسکتاپ، بلکه در برنامه‌نویسی وب و موبایل نیز کاربرد دارد. به کمک آن نیز می‌توان برای سیستم‌عامل اندروید موبایل‌ها برنامه نوشت و بازی‌های مختلفی را تولید کرد. این زبان توسط شرکت مایکروسافت ساخته شده و با پلتفرم دات نت یا .NET در تعامل است. این بستر به زبان سی شارپ کمک می‌کند که قدرت بیشتری برای عملکرد داشته باشد و نیازهای مختلفی از کاربران را برطرف سازد.

این زبان از خانواده زبان‌های برنامه‌نویسی C بوده و اگر از قبل با اعضای این خانواده آشنا باشید یادگیری این زبان به‌مراتب برای شما ساده خواهد بود. ساختار زبان برنامه‌نویسی جاوا نیز به این زبان نزدیک است و با یادگیری هرکدام از آن‌ها می‌توانید در این حوزه پیشرفت کنید. یادگیری اولیه این زبان سخت بوده، اما کد زدن با آن بسیار ساده است.

 


یادگیری را شروع کنید : آموزش رایگان زبان سی شارپ


 

زبان برنامه‌نویسی سی شارپ، ساده، مدرن، همه‌منظوره و شیءگرا بوده و در ساعت 2000 توسط شرکت مایکروسافت به بازار عرضه شد. از آن زمان تابه‌حال به‌مراتب به محبوبیت آن افزوده شده است و افراد زیادی سالانه مسیر برنامه‌نویس دسکتاپ شدن خود را از آن آغاز می‌کنند.

 

تلاش برای تبدیل‌شدن به برنامه‌نویس دسکتاپ

 

معرفی پارادایم‌های مختلف برنامه‌نویسی

پارادایم شیءگرایی یا Object Oriented به برنامه‌نویسان کمک می‌کند که به اجزای برنامه‌نویسی به‌عنوان شیء نگاه کنند. این نگاه کمک می‌کند که کدها به‌صورت ساده‌تری انجام شوند و نیاز به خطوط طولانی، توابع بسیار و الگوریتم‌های پیچیده نباشد. در این روش، اشیا می‌توانند ویژگی‌های خود را به نسل بعدی یعنی فرزندان خود منتقل کنند و نیازی به تعریف دوباره ویژگی‌ها وجود ندارد.

در پارادایم رویه‌ای یا Procedural کاری که انجام می‌شود این است که برنامه خط به خط ترجمه شده و کامپایل می‌شود. برای این روش شما باید خطوط طولانی نوشته و از الگوریتم‌های پیچیده برای برنامه خود استفاده کنید. به همین دلیل زبان‌های برنامه‌نویسی پیشرفته و محبوب همگی از روش شیءگرایی پشتیبانی می‌کنند.

 

متن‌باز بودن زبان‌های برنامه‌نویسی

یکی از قابلیت‌های مطرح در زبان‌های برنامه‌نویسی مشهور متن‌باز بودن یا Open Source بودن آن است. اگر زبانی متن‌باز باشد، شما می‌توانید کدهای اصلی آن را به فراخور نیاز خود تغییر دهید و بستر مناسب برنامه‌نویسی را ایجاد کنید.

زمانی که فرمان اصلی در دست شما باشد، می‌‌توانید بستر پیش رو خود را به‌صورت موردنظر خود تغییر دهید. این کار چون دست شما را باز می‌گذارد قدرت بالایی برای برنامه‌نویسی به شما می‌دهد. برنامه‌های متن‌باز به شما این امکان را می‌دهند که به کد اصلی برنامه دسترسی داشته باشید و به‌راحتی آن را به چیزی که می‌خواهید تغییر دهید. زبان‌های برنامه‌نویسی مطرح دنیا بیشتر متن‌باز بوده که سبب محبوبیت آن‌ها شده‌اند. به همین علت می‌توانید به فکر موفقیت در برنامه‌نویس دسکتاپ باشید.

 

آشنایی با زبان برنامه‌نویسی جاوا یا Java

یکی از مشهورترین زبان‌های برنامه‌نویسی در حوزه دسکتاپ، زبان برنامه‌نویسی جاوا است. این زبان در گذشته بیشتر از امروز رواج داشته و امروزه بیشتر برنامه‌نویسان به سمت برنامه‌نویسی سی شارپ حرکت کرده‌اند. باتوجه‌به این موضوع شاید فعالیت در حوزه زبان برنامه‌نویسی سی شارپ بهتر از جاوا باشد، اما به دلیل اینکه بیشتر برنامه‌های قدیمی‌تر در این زبان نوشته شده‌اند، فراگیری زبان برنامه‌نویسی جاوا می‌تواند برای شما مفید واقع شود.

این زبان برنامه‌نویسی علاوه بر برنامه‌نویسی دسکتاپ در حوزه‌های دیگر نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. قبلاً، برنامه‌هایی که بر پایه جاوا نوشته می‌شوند به کمک swing تولید می‌شدند، اما امروزه حرکت به سمت JavaFX بوده است. در این بستر، شما می‌توانید کارهای طراحی را شفاف‌تر و مدرن‌تر از گذشته انجام دهید و برنامه‌هایی بنویسید که در پلتفرم‌های مختلف قابلیت اجرا داشته باشند.

 

زبان جاوا برای برنامه‌نویس دسکتاپ

 

آشنایی با زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت یا JavaScript

این زبان برنامه‌نویسی کمتر در حوزه برنامه‌نویسی دسکتاپ مورداستفاده قرار می‌گیرد، اما این امکان را دارد که برنامه‌های خوبی را بر این پایه به کمک زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت بنویسید. به کمک چهارچوب برنامه‌نویسی Electron می‌توانید مسیر برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت برای دسکتاپ را انجام دهید.

بسترهای دیگری برای ادیتور کد وجود دارند که از آن‌ها می‌توان به Visual Studio Code یا VScode، Slack، و ادیتور Atom اشاره کرد. در این ادیتورهای شما می‌توانید با سرعت بیشتری کدی که زدید را اصطلاح کنید یا اینکه کدنویسی ساده‌تری داشته باشید، چراکه به شما پیشنهاد می‌دهد از چه دستورهایی در برنامه استفاده کنید. ادیتور کد VScode یکی از قوی‌ترین ادیتورهای موجود است که بیشتر برنامه‌نویسان بر پایه آن برنامه‌نویسی می‌کنند.

 


یادگیری را شروع کنید : دوره رایگان جاوااسکریپت


 

آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی برای مکینتاش

برای تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویس دسکتاپ در حوزه مکینتاش یا مک می‌توان از زبان برنامه‌نویسی سوئیفت Swift استفاده کرد. با یادگیری این زبان جدید و قدرتمند شما می‌توانید به توسعه نرم‌افزارهای موبایل IOS نیز ورود کنید و بازار کار مدنظر خود را گسترده‌تر کنید.

 

آشنایی با زبان برنامه‌نویسی سوئیفت یا Swift

این زبان برنامه‌نویسی توسط شرکت اپل به بازار عرضه شده است. این شرکت از بزرگ‌ترین کمپانی‌های تولید محصولات الکترونیکی است و سیستم‌عامل مخصوص دستگاه‌های خود را تولید می‌کند. برای ورود به بازار برنامه‌نویسی دسکتاپ در حوزه مکینتاش و IOS باید با زبان‌های برنامه‌نویسی مربوطه مانند سوئیفت آشنا بود.

 

زبان برنامه‌نویسی سوئیفت برای توسعه tvOS، IOS، macOS و watchOS کاربرد دارد. به کمک این زبان می‌توانید برای مک و وسایل الکترونیکی دارای سیستم‌عامل IOS برنامه بنویسید. این زبان چند شیوه‌ای بوده و کامپایلری است. این زبان جلوی خطاهای برنامه‌نویسی ایجاد شده را می‌گیرد و امنیت بیشتری را به برنامه نوشته شده می‌دهد. اگر به دنبال یادگیری برنامه‌نویسی برای بازی‌های آیفون و آیپادهای اپل هستید باید با این زبان برنامه‌نویسی آشنا شوید. برای نوشتن برنامه‌های دسکتاپ مبتنی بر مکینتاش نیاز دارید که از زبان برنامه‌نویسی تولید شده توسط شرکت اپل استفاده کنید.

 

مسیر رسیدن به برنامه‌نویس دسکتاپ

 

آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی دسکتاپ برای لینوکس

برای برنامه‌نویس دسکتاپ  شدن در حوزه لینوکس بسترهای مختلفی از زبان‌های برنامه‌نویسی وجود دارند. در زیر دو سه مورد از این زبان‌ها نام برده می‌شوند. دو زبان جاوا و پایتون دوتا از مهم‌ترین گزینه‌ها برای برنامه‌نویسی دسکتاپ لینوکس هستند.

 

آشنایی با زبان برنامه‌نویسی جاوا برای برنامه‌نویسی لینوکس

این زبان برنامه‌نویسی برای برنامه‌نویسی دسکتاپ ویندوز و لینوکس کاربرد دارد. این زبان برنامه‌نویسی در پلتفرم‌های مختلفی قابلیت اجرا دارد و شما می‌توانید برنامه‌های مبتنی بر آن را در پلتفرم‌های مختلفی اجرا کنید. برای برنامه‌نویسی در سیستم لینوکس مهم نیست که در سیستم دیگری جز ویندوز اجرا می‌شود. شما می‌توانید این کدها را در ماشین مجازیJava Virtual Machine  یا jvm اجرا کنید.

 

آشنایی با برنامه‌نویسی پایتون برای دسکتاپ

یکی از مشهورترین زبان‌های برنامه‌نویسی زبان پایتون است که امروزه توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این زبان برنامه‌نویسی ساده بوده و سطح بالا است. سطح بالا بودن زبان برنامه‌نویسی به این معنا است که از زبان ماشین دور بوده و به زبان انسان نزدیک‌تر است. باتوجه‌به این موضوع، کارکردن با این زبان بسیار راحت‌تر از زبان‌های نزدیک به زبان ماشین است. زبان‌هایی که سطح پایین هستند به زبان ماشین نزدیک‌تر بوده و سرعت اجرای آن‌ها به‌مراتب بالاتر است.

این زبان شیءگرا بوده و در پلتفرم‌های مختلفی قابلیت اجرا دارد. زبان برنامه‌نویسی پایتون زبانی محبوب برای برنامه‌نویسی وب نیز است و در کارهای تحلیل داده، هوش مصنوعی، شبکه عصبی و یادگیری ماشین کاربرد فراوانی دارند. برای برنامه‌نویس دسکتاپ شدن پایتون یک گزینه بسیار مناسب است.

 

برنامه‌نویسی به کمک زبان پایتون برای برنامه‌نویس دسکتاپ لینوکس

 

نحوه شروع آموزش برنامه‌نویسی برای دسکتاپ

برای شروع برنامه‌نویسی ابتدا باید هدف خود از این مسیر را مشخص کنید. معین کنید که قرار است در چه حوزه‌ای و برای چه سیستم‌عاملی برنامه‌نویسی کنید. پس از تعیین اهداف خود، قدم در راه برنامه‌نویسی گذاشته و رفته‌رفته تجربه موردنظر خود را کسب کنید. راهکارهای مختلفی برای یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی وجود دارند. یکی از این روش‌ها، دیدن ویدئوهای آنلاین و خواندن کتاب‌های موجود در اینترنت است. زبان‌های برنامه‌نویسی که در این مقاله از آن‌ها نام‌برده شد، جزو معروف‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی هستند و شما می‌توانید ویدئوها و منابع آموزشی بسیاری را در اینترنت پیدا کنید.

یکی از بهترین روش‌هایی که برای یادگیری برنامه‌نویسی توصیه می‌شود، شرکت در کلاس‌های آموزشی است. در این کلاس‌ها شما علاوه بر یادگیری دروس تمرین‌هایی را حل می‌کنید که در نهایت اساتید بر روی آن‌ها نظر می‌دهند و شما را راهنمایی می‌کنند. در بستر این کلاس‌ها، شما می‌توانید سؤالات خود را از اساتید خبره بپرسید و سریع‌تر به حوزه موردنظر مسلط شوید؛ بنابراین، توصیه می‌شود که برای یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی دسکتاپ حتماً در کلاس‌های تعاملی شرکت کنید و با دیگر اعضای کلاس ارتباط برقرار کنید تا خلاقیت شما به‌مرور افزایش پیدا کند. از مهم‌ترین مراحلی که در یادگیری برنامه‌نویسی باید طی کنید، تمرین‌کردن بسیار است. شما با تمرین‌کردن می‌توانید سؤالات سخت‌تر و بیشتری را حل کنید که قدرت شما را افزایش دهد. با به‌دست‌آوردن تجربه کافی به کمک حل تمرین‌های متعدد شما می‌توانید در پروژه‌های بزرگ‌تر شرکت کنید و حتی به استخدام نیز فکر کنید.

 

بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای برنامه‌نویس دسکتاپ

 

بازی و مسابقه برای یادگیری برنامه‌نویسی و استخدام

یکی از بهترین روش‌ها برای تبدیل به یک برنامه‌نویس دسکتاپ شدن، شرکت کردن در مسابقه‌های مختلف اینترنتی است. در بستر این مسابقه‌ها شما می‌توانید قدرت خود را محک بزنید و با دیگران به رقابت بپردازید. شرکت کردن در این مسابقه‌های آنلاین ساده بوده و بیشتر اوقات نیز به‌صورت رایگان برگزار می‌شوند. باتوجه‌به این موضوع، شرکت در این مسابقات می‌تواند بستر مناسبی را برای یادگیری و محک‌زدن ایجاد کند.

گاهی اوقات نیز بعضی از این مسابقه‌ها شرایطی را ایجاد می‌کنند که بتوانید پس از کسب رتبه در شرکت‌های بزرگ برنامه‌نویسی شروع به کار کنید. مسئله مهمی که در استخدام وجود دارد داشتن توانایی کافی در برنامه‌نویسی و یک دید جامع است. در کنار مطالبی که یاد گرفتید باید تجربه کاری نیز داشته باشید تا بتوانید در شرکت‌های بزرگی استخدام شوید.

 

شروع مسیر تبدیل‌شدن به برنامه‌نویس دسکتاپ

 

سخن پایانی برای مسیر برنامه‌نویس دسکتاپ

اگر شما تصمیم گرفته‌اید که در حوزه برنامه‌نویس دسکتاپ فعالیت کنید باید ابتدا هدف خود از این مسیر را مشخص کنید. اینکه شما در چه سیستم‌عاملی برنامه‌نویسی خواهید کرد تعیین می‌کند که چه زبانی را باید فرا بگیرید. پس از مشخص‌شدن این هدف، از سایت‌های مختلفی که در سطح اینترنت وجود دارند می‌توانید کمک بگیرید تا مسیر یادگیری برای تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویس دسکتاپ را آغاز کنید. با شرکت در مسابقه‌های مختلف و انجام پروژه‌های متفاوت می‌توانید در این مسیر تجربه کسب کنید و در نهایت وارد بازار کار شوید. برای استخدام شدن یا انجام پروژه‌های بزرگ باید تجربه کافی را به دست آورید.

 

 

محبوب ترین مقالات