برای کد نویسی به چه ابزارهایی نیاز داریم؟

10 ارديبهشت ۱۴۰۱

برای کد نویسی به چه ابزارهایی نیاز داریم؟

شاید بارها این سوال را از خودتان پرسیده باشید که چگونه کد نویسی را یاد بگیرم و شروع کنم؟ این را در ابتدا بگوییم که هر کاری از سختی برخوردار است. کد نویسی و برنامه نویسی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. و مانند دیگر کارها سختی‌هایی دارند. اما با تمرین و تلاش و مداومت می‌توانید آن را به راحتی یاد بگیرید و در کارتان حرفه‌ای شوید. این را هم بگوییم که کد نویسی هیچ گونه ربطی به هوش شما ندارد. اینگونه تصور نکنید که برای یادگیری برنامه‌نویسی باید هوش آن را داشته باشید. در واقع آنچه که خیلی حائز اهمیت است مقدار تمرین مستمری است که شما برای یادگیری مباحث آن می‌گذارید. در این مطلب سایت کدیاد، ما قصد داریم به معرفی چندین ابزار و وسایل ساده و مورد نیاز شما برای شروع کد نویسی بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

آشنایی با کد نویسی و برنامه نویسی

برنامه‌نویسی رایانه‌ای با Computer Programming، یک‌ فرایند طراحی و ساختن یک برنامه‌ی رایانه‌ای یا انجام یک عمل خاص است. در واقع برنامه‌نویسی شامل کارهایی از قبیل ایجاد نمودن الگوریتم‌ها، تحلیل، مصرف منابع و یا پیاده سازی کردن الگورتیم به یک زبان برنامه‌نویسی است. به این کار کدینگ یا کد گذاری گفته می‌شود. همانطور که می‌دانید کد منبع یک برنامه می‌تواند به یک یا حتی بیشتر از یک زبان نوشته شود. مسلما این زبان برای یک برنامه نویس قابل فهم است.

 

کیفیت کار شما به کامپیوتر شما بستگی دارد!

اگر هنوز تازه اول کار هستید و به دنبال ابزارها و اطلاعات کافی در خصوص برنامه نویسی و کد نویسی هستید؛ خب بهتر است به شما بگوییم که در وهله‌ی اول مهم‌ترین و اساسی‌ترین ابزار یا وسیله‌ای که به آن نیاز دارید، کامپیوتر شما است. سعی کنید بهترین کامپیوتر یا لپ تاپ را بخرید. و یا اگر توان خرید آن را ندارید می‌توانید آن را برای خودتان مونتاژ کنید. این را هم بگوییم که کیفیت کار شما بستگی‌ به کامپیوتری که استفاده می‌کنید دارد. از همین رو کامپیوتر، ابزاری مهم به شمار میرود.

 

ابزارهای لازم برای کد نویسی

 

چه کامپیوتری تهیه کنم؟

شاید برایتان سوال شده باشد که چه کامپیوتری را تهیه کنید که مناسب این کار باشد؟ خوب بگذارید در ادامه چندین قابلیت را به شما خواهیم گفت و شما براساس آن تا حدودی می‌توانید کامپیوتر مورد نیاز خود را بررسی و‌ خریداری کنید.

در واقع مرحله‌های متفاوتی برای توسعه نرم افزارهای کامپیوتری وجود دارد. پس اگر کامپیوتر شما از این ویژگی‌ها و قابلیت‌ها برخوردار باشد، شما به راحتی و‌ با خیال راحت می‌توانید به برنامه نویسی و کد نویسی بپردازید. در ادامه به بررسی و ذکر چند نمونه و همچنین قابلیت آنها خواهیم پرداخت.

  • از لینوکس پشتیبانی کند.
  • دست کم یا حداقل 4 گیگ حافظه رم داشته باشد که در هر زمان که خواستید بتوانید به 16 گیگا بایت آن را ارتقا و توسعه دهید.
  • اگر از لپ تاپ استفاده می‌کنید، بهتر است لپ تاپی باشد که باتری آن، این قابلیت را داشته باشد که بتواند حدود شش ساعت روشن باشد.
  • استفاده نمودن از 256 گیگا‌بایت حافظه SSD به جای استفاده کردن از هاردهای قدیمی

 

از صفحه کلیدی با کیفیت استفاده کنید

یکی از قابلیت‌های مهم دیگر که شما به عنوان برنامه نویس یا کسی که به تازگی می‌خواهید کد نویسی را یاد بگیرید و به دنبال ابزار و وسایل آن هستید، ابزاری که خیلی با آن سر کار دارید صفحه کلید است. پس لازم است که از یک صفحه کلید با کیفیت و خوب استفاده نمایید.
جالب است این را هم بدانید که اغلب برنامه‌‌ نویسان داشتن صفحه کلیدی فشرده‌تر و کوچک‌تر را ترجیح‌ می‌دهند. یک موضوع دیگر این است که اگر تمایل دارید که در نور کم کار کنید، پس بهتر است که از صفحه کلیدهایی استفاده کنید که دارای نور پس زمینه هستند. به هر حال با توجه به شرایط خود صفحه کلیدی را انتخاب کنید که با آن راحت‌تر هستید.

 

پیکربندی کامپیوترمان قبل از شروع کد نویسی

 

پیکربندی کامپیوترمان قبل از شروع کد نویسی

این کار نیز از کارهای مهمی است که باید قبل از شروع برنامه نویسی و کد نویسی آن را انجام دهید. نمی‌گوییم کاری ضروری است. البته که شما با این کار می‌توانید هدفمندتر این کار را شروع کنید. در ابتدا خوب است که دسکتاپ کامپیوتر خود را مرتب کنید. منظورمان این است که دسکتاپ را به چند پنجره تقسیم بندی نمایید، تا بتوانید از نرم افزارهای مورد نیازتان به درستی استفاده کنید.

در مرحله‌ی بعد شما باید شرایط را برای عملکردهای تکمیل خودکار کد فراهم نمایید، که اصولا برنامه نویسان از یک‌ سری دستور العمل‌های مشابه در روند کار خود استفاده می‌نمایند. چنین ویژگی‌ای این امکان را به شما خواهد داد که کاراکتر‌های مشخص و معینی را برای این کار تایپ کنید. سپس بعدا کامپیوتر در ادامه، عبارت را، طبق دستور شما تکمیل و کامل کند.

 

بیایید به بررسی ابزارهای کد نویسی بپردازیم

حال برای شروع کار و شما به عنوان یک توسعه دهنده برای راحتی و‌ سادگی کارتان نیاز به یک سری ابزار دارید. که این ابزارها به شما این امکان را می‌دهند که کارایی بیشتر داشته باشید همچنین این خوبی را نیز دارد که شما با استفاده از این ابزار می‌توانید بر روی کارهای مهم‌تر تمرکز بیشتری کنید. این را هم بهتر است بگوییم که استفاده از ابزارهای کد نویسی جدید یا خودکار نمودن بعضی از ابعاد، کنترل بهتری را بر روی روند کاری شما ایجاد می‌کند. در ادامه به بررسی چندین ابزار مهم و کاربردی خواهیم پرداخت.

 

1- Standup

اين ابزار يک ابزاری کاربردی و‌ مفید برای مانیتور کردن پیشرفت تیم شما است. در واقع این ابزار ترکیبی از ابزارهای مشهوری مانند Trello، Github، bitbucket و ... است. این ابزار قابلیت اشتراک گذاری اطلاعات را برای هم تیمی‌های شما ساده‌تر نموده است. حتی یک رقابت سالمی را بین آن ها ایجاد می‌نماید. پس به راحتی می‌توانید آن را انتخاب و بسته به نیازتان به کارش ببندید.

 

2- Wrap

این یک‌ ابزار ساده برای کد نویسی است، که این امکان را می‌دهد که هر فرد پایانه‌ی خود را اشتراک گذاری کند. این اشتراک گذاری نیز به سادگی با تایپ دستور Warp Open امکان پذیر است. در واقع این ابزار به توسعه دهنگان این امکان را می‌دهد به سادگی پایانه‌ی خود اشتراک گذاری کنند. در نتیجه شما می‌توانید به راحتی از این ابزار برای برقراری ارتباط با دیگر اعضای تیم خود از راه دور استفاده کنید.

 

3- liveEdu

ابزار دیگر که یک مکان فوق العاده برای توسعه دهنگان است. در واقع یک پلتفرم و فضای مبنی بر پروژه است. اینطور بگوییم که اگر شما یک کد نویس یا برنامه نویس مبتدی هستید، در این فضا می‌توانید به راحتی مهارت خود را در طراحی، برنامه‌نویسی، توسعه ی بازی، کد نویسی و هوش مصنوعی بهبود بدهید. همانطور که واضح است بهترین راه یادگیری انجام دادن پروژه‌های واقعی است. این ابزار و‌ برنامه یک سری پروژه‌های با کیفیت آموزشی را در موضوعات متنوع ارائه می‌دهد، که به سادگی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

 

4- Darft

یک ابزار جدید ب نام Darft. اگر می‌خواهید در Kubernetes برنامه‌های جدید را تولید کنید، این ابزار به شما این امکان را می‌دهد، و شما می‌توانید از آن استفاده کنید. جالب است بدانید شما به عنوان توسعه دهنده یا یک کد نویس، با Darft می‌توانید حلقه درونی را مورد هدف خود قرار دهید. سپس برنامه‌ها را در Kubernetes Dev Sandbox مورد آزمون قرار دهید. این را هم بگوییم که Sandbox می تواند به سادگی از طریق یک URL عمومی دسترسی پیدا کند. همچنین می‌تواند با یک ویرایشگر محلی تغییر پیدا کند.

 

5- Prismic IO

این ابزار نوشتن مدرن و انتشار را برای بازاریابان ارائه می‌دهد. همچنین یک CMS برای برنامه‌های Back - End است. نکته دیگر این است که به سادگی با استفاده کردن از API با هر برنامه، سایت یا دستگاه‌های موجود ادغام و ترکیب نمود.

 

6- Bootsnap

آيا همه‌ی شما با این ابزار آشنایی دارید؟ با Ruby و عملکرد آن چطور؟ همه‌ی ما متوجه این هستیم که سرعت در بعضی از نرم افزار‌ها چقدر از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید این سرعت کافی و لازم را ابزار Ruby نداشته باشد. از طرفی دیگر Bootsnap سعی دارد که با کَش نمودن تعداد زیادی از متد‌های ابزار Ruby و همچنین بهبود بخشیدن به آن، سرعتش را بالاتر ببرد. پس به راحتی می‌توانید این ابزار را در صدر کار خود قرار دهید. نکته‌ای که لازم است برایتان بگوییم این است که هم اکنون Bootsnap برای مک و لینوکس قابل دسترسی است.

 

کد نویسی

 

صحبت پایانی ...

در اين مطلب سعی ما بر این بود به بررسی کوتاه چند ابزار برای کد نویسی بپردازیم. امیدواریم که مطلبی مفید برای شما بوده باشد. شما می‌توانید این ابزارها را بررسی کنید و بسته به نیازتان از آن‌ها استفاده کرده و آن‌ها را به کار ببندید. به عنوان کلام آخر این را برایتان مجددا تکرار می‌کنیم، که در هیچ‌ حوزه‌ای اگر تلاش و مدوامت و پیگیری لازم را نداشته باشید، به نتیجه نخواهید رسید. اگر به این حوزه علاقه مند هستید، تمام تلاش خود را برای یادگیری و افزایش مهارت خود انجام بدهید که نتیجه لازم را بگیرید. همچنین شما را به مطالعه سایر مقالات سایت کدیاد دعوت می‌کنیم.

محبوب ترین مقالات