سیستم کامپیوتر مناسب برنامه نویسی

17 خرداد ۱۴۰۰

سیستم کامپیوتر مناسب برنامه نویسی

 

کامپیوترهای موجود در بازار هرکدام سیستم‌های متفاوتی دارند و برای کارها و اهداف متفاوتی مورداستفاده قرار می‌گیرند. اگر شما نیز قصد دارید که به دنیای برنامه‌نویسی وارد شوید و به دنبال تهیه یک کامپیوتر عالی برای رسیدن به این هدف هستید باید با سیستم کامپیوتر مناسب برنامه‌نویسی آشنا باشید. برای برنامه‌نویسی باید سیستم کامپیوتری شما حداقل‌هایی را داشته باشد تا بتوانید با قدرت بیشتری به برنامه‌نویسی بپردازید.

 

سیستم مناسب برنامه نویسی

 

مشخصات کامپیوتر مناسب برنامهنویسی

همان‌طور که می‌دانید سخت‌افزار کامپیوتر، نقش مهمی را برای افزایش کارایی برنامه‌نویسان بازی می‌کند. با‌این‌حال، اگر برای شروع مسیر برنامه‌نویسی تصمیم به خرید و تنظیم سخت‌افزار کامپیوتر خود کرده‌اید، به‌سرعت احساس می‌کنید که گیج شده‌اید، چراکه با سیل نظرات مختلف، تعداد بی‌شماری از مشاوره‌های فنی و تعداد زیادی فروشگاه مختلف برای انتخاب بهترین دسکتاپ یا لپ‌تاپ روبه‌رو می‌شوید که می‌تواند کاری بسیار دلهره‌آور برای شما باشد.

 


اگه تازه وارد هستید پیشنهاد میکنیم این مقاله کدیاد رو بخونید:

برنامه نویسی چیست؟ یک برنامه نویسی دقیقا چه کاری انجام میدهد؟


 

قبل از شروع خرید برای رایانه رومیزی یا لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی، دانستن حداقل مشخصاتی که برای برنامه‌نویسی احتیاج دارید بسیار مهم است. همیشه داشتن یک کارت گرافیک پرقدرت یا پردازنده i7 برای برنامه‌نویسی ایده خوبی است. این موضوع می‌تواند به معنای موفقیت در آینده شما به‌عنوان یک برنامه‌نویس باشد.

هنگام برنامه‌نویسی، یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در نظر بگیرید این است که قرار است از کدام زبان برنامه‌نویسی استفاده کنید. این زبان می‌تواند زبان برنامه نویسی پایتون (Python) برای توسعه بازی یا زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت (JavaScript) برای طراحی وب باشد، در نتیجه هر زبان برنامه‌نویسی کارهای مشخصی را بهتر از بقیه بسترهای موجود انجام می‌دهد. به همین ترتیب، دانستن بهترین مشخصات سیستم کامپیوتر مناسب برنامه‌نویسی بسیار مهم است. به‌طورکلی، حداقل نیازهای سیستم کامپیوتر مناسب برنامه‌نویسی شامل موارد زیر می‌شوند:

 

حداقل کامپیوتر مورد نیاز برای برنامه نویسی

 

  • پردازنده Intel Core i5 یا i7
  • وضوح تصویر Full HD، ایده‌آل 1920 در 1080
  • 8 گیگابایت RAM

 

سیستم‌عامل مناسب

مسلماً، اینکه شما چه سیستمی را بهترین سیستم کامپیوتر مناسب برنامه‌نویسی بدانید به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. اولین مورد آن این است که ترجیح شما به چه سیستمی است. اینکه آیا شما یک مشتری وفادار به برند اپل هستید و فقط برای کار خود به‌عنوان یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار به MacBook Air علاقه‌مند هستید؟ یا آیا مشتری پروپاقرص ویندوز هستید؟ شاید مهم‌ترین مورد این باشد که شما برای چه کاری از پردازنده خود استفاده می‌کنید. علاوه بر این موارد شما همچنین باید اصول اولیه مانند عمر باتری خوب، فضای ذخیره‌سازی و مواردی که برای برنامه‌نویسی و استفاده روان از پردازنده شما سازگار هستند را در نظر بگیرید..

 

وضوح تصویر یا رزولوشن و ارتقا کیفیت مانیتور

یکی از پرکاربردترین وسایلی که برنامه‌نویسان به طور مرتب از آن استفاده می‌کنند مانیتور است. توسعه‌دهندگان وب، مهندسین نرم‌افزار و برنامه‌نویسان موبایل درحالی‌که برنامه‌نویسی می‌کنند هر ساعت به تماشای مانیتور خود می‌پردازند. آن‌ها هر ساعت کد نوشته شده را بررسی کرده و وقت خود را برای تجزیه‌وتحلیل خطوط مختلف کد و تعیین اینکه چه عواملی در بهبود کد مؤثر هستند، صرف می‌کنند.

 


اگه شما هم دوست دارید یک طراح وب شوید دوره رایگان زیر رو بهتون پیشنهاد میکنیم:

آموزش رایگان html  ، css  [دوره صفر تا صد]


 

به همین دلیل است که انتخاب یک مانیتور عالی کلید موفقیت در اجرای برنامه‌نویسی است، چراکه نه‌تنها از سلامت چشمان شما محافظت می‌کند بلکه سبب خستگی کمتری در چشمان شما می‌شود. توصیه می‌شود همیشه یک مانیتور با وضوح تصویر 1920x1080p اچ‌دی را در نظر داشته باشید. اگرچه ممکن است فکر کنید 1080 × 1920 فقط برای مواردی مانند پخش فیلم با کیفیت 4K و انجام بازی مفید است، اما خوبی‌های بسیاری برای شما دارد. در برنامه‌نویسی، شما باید دقیق و تیزبین باشید. هرچه وضوح و رزولوشن تصویر شما بالاتر باشد، جزئیات پیچیده‌تری را در یک‌زمان می‌توانید ببینید و تغییر دهید. این عمل کار شما را بسیار راحت‌تر می‌کند.

مطمئناً، شما می‌توانید از وضوح پایین‌تری مانند 768 در 1366 (معمولاً بالاترین استاندارد با وضوح غیر HD) استفاده کنید، اما اگر می‌خواهید بهترین تنظیمات سیستم کامپیوتر مناسب برنامه‌نویسی را داشته باشید، واقعاً چرا باید از وضوح تصویر صرف‌نظر کرد؟ صرف‌نظر از پردازنده، سیستم‌عامل و مارک تجاری، اولین مرحله ارتقا مانیتور به یک مانیتور با قابلیت 1080 × 1920 است. قطعاً توصیه می‌شود که از صفحه نمایشگرهای کوچک اجتناب کنید و کیفیت کار خود را با خرید این دستگاه پایین نیاورید.

 

قدرتGPU : داشتن یک پردازنده گرافیکی

GPU واحد پردازنده گرافیکی است که مخفف عبارت (graphical processing unit) است. به‌عنوان یک برنامه‌نویس، باید اطمینان حاصل کنید که برنامه‌هایی که از گرافیک استفاده می‌کنند می‌توانند به‌درستی اجرا شوند. استفاده از این کارت‌های گرافیکی ممکن است سرعت پردازش شما را بالاتر ببرند. اگرچه ممکن است این مورد بیشتر مختص برنامه‌نویسی گرافیکی خاصی باشد، اما به‌روزرسانی کارت گرافیک خود نیز یک ایده عالی برای برنامه‌نویسی باکیفیت است.

بهتر است که کارت‌های گرافیکی هر دو شرکت NVIDIA و AMD را بررسی کنید و بهترین را انتخاب کنید، چراکه این دو شرکت بزرگ‌ترین برندهای تولیدکننده کارت‌های گرافیک محسوب می‌شوند. لازم به ذکر است که NVIDIA Geforce و AMD Ryzen بهترین پردازنده‌های گرافیکی برای سیستم کامپیوتر مناسب برنامه نویسی هستند. می‌توانید بستن یک سیستم کامپیوتر مناسب برنامه‌نویسی را با یک پردازنده گرافیکی میان‌رده مدرن از سری NVIDIA® GeForce® RTX و AMD Radeon get انجام دهید.

 

فضای ذخیره‌سازی و حافظه بیشتر: یک SSD یا هارددیسک به‌روز

مسلماً بهترین روش به‌روزرسانی پردازنده، SSD یا درایو solid-state برای افزایش سرعت بهینه اجرای برنامه است. SSD مخفف solid-state drive است. با بالابردن ظرفیت هارد، مدیریت فایل‌ها و برنامه‌ها با سرعت بالاتری انجام می‌گیرند و کیفیت کار شما بالاتر می‌رود.

احتمالاً از این‌که هنگام برنامه‌نویسی سیستم شما با استفاده از یک هارددیسک سنتی خنک شود و با سرعت حلزون حرکت کند سبب نگرانی شما می‌شود. به همین دلیل است که داشتن پیشرفته‌ترین درایو SSD بیش از سایر حداقل‌های موردنیاز برای سیستم کامپیوتر مناسب برنامه‌نویسی حیاتی‌تر است.

از به‌روزرسانی SSD خود نترسید، زیرا این کار برای عملکرد روان و ذخیره‌سازی بهینه داخلی ضروری است. شما برای همه پروژه‌های خود فضای بسیار زیادی را برای ذخیره اطلاعات می‌خواهید، به‌خصوص اگر برنامه‌نویسی چیزی بیش از یک سرگرمی برای شما باشد و در پروژه‌های بزرگ شرکت می‌کنید. در حالت ایده‌آل، شما برای عملکرد بهینه و فضای ذخیره‌سازی چیزی در حدود 26 گیگابایت SSD می‌خواهید. اگر فایل‌های حجیمی دارید بهتر است از یک هارد اکسترنال یا خارجی استفاده کنید.

 

رم مهم‌ترین نکته برای افزایش سرعت

رم یا RAM مخفف عبارت random access memory است. به‌عنوان یک توسعه‌دهنده و برنامه‌نویس، شما می‌خواهید تا هر ذره حافظه را که می‌توانید افزایش دهید. پروژه‌های بزرگ می‌توانند زمان و فضای هارددیسک زیادی را اشغال کنند؛ بنابراین، شما تا همان اندازه که می‌توانید RAM نیاز دارید. بهترین مشخصات مربوط به RAM  16 گیگابایت DDR4 است. در حالت ایده‌آل، اگر بتوانید سیستم خود را روی 32 گیگابایت ببندید برای شما بسیار عالی خواهد شد. در نظر داشته باشید که حداقل 8 گیگابایت کافی است و اصلاً به سراغ کمتر از این میزان رم نروید.

 

تهیه یک پردازنده سریع و پرقدرت CPU

پردازنده مرکزی شما نیز باید به‌روز باشد. داشتن بهترین CPU مهم‌ترین نکته در سرعت و کیفیت برنامه‌نویسی است، چراکه مستقیماً با سرعت سیستم کامپیوتر مناسب برنامه‌نویسی کار دارد. کدهای نوشته شده در ادیتورها در هنگام اجرا به‌اصطلاح کامپایل می‌شوند که سرعت آن‌ها به قدرت CPU وابسته است. سعی کنید در هنگام خرید CPU با فرکانس بیشتر از 2.5 گیگاهرتز تهیه کنید که تعداد هسته‌های بالاتر و کش بیشتر داشته باشد.

تعویض واحدهای پردازش مرکزی به‌خصوص در لپ‌تاپ‌ها به‌مراتب دشوارتر از کارت‌های گرافیک و درایوهای SSD است. اگر پردازنده لپ‌تاپ شما در حال کهنه شدن و ضعیف شدن باشد، ممکن است لازم باشد یک لپ‌تاپ جدید را به طور کامل خریداری کنید. این امر خصوصاً در مورد لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت بیشتر صدق می‌کند، چراکه معمولاً برای مصارف روزمره تولید شده و برای برنامه‌نویسی آن‌چنان‌که باید مناسب نیستند.

CPU با قدرتی چیزی در حدود 64 گیگابایت، بهترین شرایط را برای شما ایجاد خواهد کرد. آنچه که شما باید به دنبال آن بگردید حداقل پردازنده نسل 8 اینتل i7 بوده که بسیار قدرتمند است. داشتن بهترین CPU برای برنامه‌نویسی به شما امکان کدنویسی با سرعت و دقت در سیستم کامپیوتر مناسب برنامه‌نویسی را می‌دهد.

هنگام انتخاب CPU جدید، به پردازنده‌ای نیاز دارید که بتواند قدرت محاسباتی بالایی را به شما تحویل دهد. برای اهداف برنامه‌نویسی، بهتر است حداقل با پردازنده 8th Gen® Intel® i7 یا پردازنده AMD Ryzen ™ 5000 شروع کنید.

 

ویژگی های مهم سیستم برنامه نویسی

 

ویژگی‌های مهم دیگر برای یک سیستم مناسب

مواردی که در بالا برای یک سیستم کامپیوتر مناسب برنامه‌نویسی ارائه شدند شامل مواردی مانند کیفیت صفحه‌نمایش، فضای RAM، پردازنده مرکزی یا CPU، حافظه و کارت گرافیک بودند. بااین‌حال، موارد دیگری نیز وجود دارند که توجه به آن‌ها نیز کیفیت این سیستم را بالاتر می‌برد. از این مواد می‌توان به وزن، جابه‌جایی و عمر باتری اشاره کرد.

 

وزن و قابلیت جابه‌جایی سیستم

یکی از این موارد وزن و قابلیت جابه‌جایی سیستم شما است. اگر قرار باشد در یک شرکت برنامه‌نویسی کار کنید یا حتی در کلاس‌های حضوری آن شرکت کنید احتمالاً توانایی جابه‌جایی و به همراه بردن لپ‌تاپ برای شما اهمیت بالایی خواهد داشت. برای حضور در شرکت اگر سیستم موردنیاز به شما داده نشود شما نیاز دارید که هر روز لپ‌تاپ خود را به همراه ببرید و اگر وزن مناسبی نداشته باشد تنها خسته خواهید شد.

 

کیبورد مناسب

مسئله مهم دیگر توانایی کیبورد لپ‌تاپ شما است. برای یک برنامه‌نویسی موفق شما باید کیبوردی داشته باشید که به‌راحتی توانایی جابه‌جایی انگشتانتان بر روی صفحه برای شما مقدور باشد. باید کیبوردها نرم بوده و صدای کمی تولید کنند، در نتیجه کیبوردهای مخصوص گیم آن‌چنان انتخاب مناسبی برای برنامه‌نویسی نیستند؛ زیرا صدای بلندی تولید می‌کنند.

در هنگام کار با لپ‌تاپ توجه کنید که باید درست نشسته و دستانتان در زاویه مناسبی قرار گیرند. در این صورت نه‌تنها سلامت خود را هنگام استفاده از سیستم حفظ کرده‌اید، بلکه بهره‌وری خود را نیز می‌توانید افزایش دهید و دیرتر خسته شوید.

 

توانایی باتری

اگر فردی هستید که مدت زیادی لپ‌تاپ به همراه دارید قدرت باتری برای شما مهم خواهد بود. لپ‌تاپ‌هایی با صفحه‌نمایش کوچک قدرت باتری بیشتری دارند، اما درصورتی‌که توانایی دسترسی به پریز برق را دارید بهتری است از یک لپ‌تاپ با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر در حد 15 اینچ استفاده کنید که دلیل آن در بالا بیشتر مورد بررسی قرار گرفت.

 

چند پیشنهاد برای بهترین لپ‌تاپ‌های مناسب برنامه‌نویسی

 

چند پیشنهاد برای بهترین لپ‌تاپ‌های مناسب برنامه‌نویسی

برای شروع برنامه‌نویسی باتوجه‌به انتظاری که از این مسیر خواهید داشت باید لپ‌تاپ مناسبی برای خود پیدا کنید. اینکه از چه نرم‌افزارهای جانبی استفاده می‌کنید و نیاز به چه سرعتی در اجرای برنامه‌هایتان دارید شما را برای انتخاب بهتر راهنمایی خواهند کرد. در زیر برخی از بهترین لپ‌تاپ‌ها برای نیازهای برنامه‌نویسی آورده شده‌اند.

 

پیشنهادهای ویژه

  • MacBook Pro (16 اینچ) برای دوستداران محصولات اپل با مشخصات زیر:
  • 11 ساعت دوام باتری
  • 8 هسته‌ای Intel Core i9
  • 64 گیگابایت
  • 8 ترابایت
  • AMD Radeon Pro 5600M

 

دو مدل مختلف Apple MacBook Pro وجود دارد: 13 اینچ و 16 اینچ. مدل 16 اینچی علاوه بر SSD و RAM بسیار قدرتمندی که دارد به دلیل داشتن صفحه‌نمایش بزرگ‌تر انتخاب مناسب‌تری برای برنامه‌نویسان خواهد بود.

 

  • دل XPS 13 9300
    • Intel Core i7
    • 16 گیگابایت
    • 512 گیگابایت
    • گرافیک Intel Iris Plus

 

 

درحالی‌که بعضی افراد دوست دارند حتماً از محصولات اپل و MacBook Pro استفاده کنند، برنامه‌نویسان دیگر ممکن است برای برنامه‌نویسی لپ‌تاپ با سیستم‌عامل ویندوز را بخواهند.

Dell XPS به‌راحتی یکی از بهترین لپ‌تاپ‌ها برای توسعه‌دهندگان محسوب می‌شود. این لپ‌تاپ رزولوشن عالی تصویر را با سبک ارگونومیک خاص خود ترکیب می‌کند. این دستگاه خیلی بزرگ و ضعیف نیست و گرافیک عالی Intel HD را به شما ارائه می‌دهد.

 

  • HP Envy 13
    • نسل دهم Intel Core i7
    • 8 گیگابایت
    • 256 گیگابایت SSD
    • گرافیک Intel Iris Plus

 

HP Envy 13 یکی از بهترین گزینه‌ها برای برنامه‌نویسان تازه‌کار و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار است. در طراحی این لپ‌تاپ از صفحه‌کلیدهای بزرگ برای تایپ چندساعته استفاده شده است و همچنین این دستگاه دارای صفحه تاچ بوده تا کار با کد آسان‌تر شود.

 

سخن آخر برای سیستم کامپیوتر مناسب

برای بستن و تهیه یک سیستم کامپیوتر مناسب برنامه‌نویسی شما باید ابتدا نیازهای خود برای برنامه‌نویسی را پیدا کنید. اینکه شما برنامه‌نویس وب، موبایل یا دسکتاپ باشید بر روی انتخاب سیستم‌عامل موردنیاز شما و نوع کامپیوتر اثرگذار خواهد بود. همچنین، گاهی اوقات بنا بر دلایلی دیگر محصولات یک شرکت را نسبت به شرکت دیگری ترجیح می‌دهید که مسلماً تأثیری مستقیم در انتخاب نهایی شما خواهد داشت. در نتیجه، اولین قدم شناسایی نیازها خواهد بود و در قدم بعد تنظیم قابلیت‌های لپ‌تاپ مناسب با این نیازهاست.

محبوب ترین مقالات