چگونه برنامه نویسی تمرین کنیم

25 خرداد ۱۴۰۰

چگونه برنامه نویسی تمرین کنیم

13 اصل مهم برای رسیدن به جواب چگونه برنامه نویسی تمرین کنیم

برنامه نویسی یکی از حوزه‌های پردرآمد و پرکاربرد بین مشاغل مرتبط با تکنولوژی و فناوری است و افراد زیادی در حال حاضر مشغول به برنامه نویسی یا فراگیری این رشته مدرن هستند. اگر شما نیز از افراد علاقه‌مند به حوزه برنامه نویسی هستید و قصد یادگیری تکنیک‌های برنامه نویسی را دارید، توصیه می‌کنیم مطالعه این مقاله را از دست ندهید‌. در این مقاله برای افرادی که در زمینه برنامه نویسی مبتدی هستند و تمایل به یادگیری این رشته دارند مطالب مفیدی ارائه داده و آن‌ها را به پاسخ سوالشان یعنی چگونه برنامه نویسی تمرین کنیم برسانیم.

همراه ما باشید تا با یادگیری تکنیک‌هایی برنامه نویسی را تمرین کرده و به یک برنامه نویس حرفه‌ای و موفق تبدیل شوید.

تمرین حرفه‌ای برنامه نویسی

ضرورت یادگیری برنامه نویسی

برای رسیدن به پاسخ اینکه چگونه برنامه نویسی تمرین کنیم لازم است که ابتدا به پاسخ این سوال برسیم " چرا باید برنامه نویسی را یاد بگیریم؟" برای یادگیری برنامه نویسی دلایل متعددی وجود دارند که حیاتی بودن دانش برنامه نویسی را در دنیای مدرن و پیشرفته امروزی گوشزد می‌کنند. دلایل ضرورت یادگیری برنامه نویسی به شرح زیر هستند:

یادگیری حل مسائل

وقتی که به دنبال اجرایی کردن این مسئله هستید که چگونه برنامه نویسی تمرین کنیم، در واقع دارید تمرین می‌کنید که مسائل را به بهترین شیوه ممکن حل کنید. یادگیری برنامه نویسی موجب می‌شود که کلیه‌ مشکلات رایجی که در پروژه‌ها برایتان پیش آمده و با آن‌ها مواجه می‌شوید را حل کرده و بتوانید برنامه‌هایی را که نوشته و طراحی کرده‌اید با قدرت حل مسئله، حل کرده و بهبود ببخشید.

اقدام کردن برای یادگیری برنامه نویسی بدون محدویت سنی

تولید کننده بودن در جهت برنامه نویسی

وقتی که سوال چگونه برنامه نویسی تمرین کنیم برای شما مطرح می‌شود، یعنی اولین قدم برای یادگیری برنامه نویسی را برمی‌دارید و با این قدم برای خودکفا بودن مقتدرانه اقدام می‌کنید و می‌توانید برنامه‌ای که نیاز دارید برای کسب و کار خود اعم از وب‌سایت، اپلیکیشن و... را خودتان طراحی کنید و دیگر لازم نیست هزینه‌ای بابت طراحی برنامه به برنامه‌ نویسان بپردازید و یا زمان زیادی را به خاطر طراحی برنامه صرف کنید.

مصرف کننده بودن را از همین امروز کنار گذاشته و با نکاتی که در این مقاله در رابطه با اینکه چگونه برنامه نویسی تمرین کنیم، ارائه می‌دهیم شروع به یادگیری دانش و مهارت برنامه نویسی کنید تا با تمرین و پشتکار قادر به دستیابی به موفقیت در این زمینه شده و برنامه‌های مورد نیازتان را خودتان طراحی کنید.

تمرین ذهنی

این تفکر که ذهن انسان نیز به ورزش و تمرین نیاز دارد باعث می‌شود که ذهن شما  تقویت شده و درصد احتمال به آلزایمر و فراموشی در میانسالی در شما کاهش یابد. برنامه نویسان حرفه‌ای و متخصص در جواب افرادی که سوال می‌کنند "چگونه برنامه نویسی تمرین کنیم" در ابتدا به این افراد تبریک می‌گویند؛ زیرا با اقدام کردن در جهت یادگیری و تمرین برنامه نویسی قدم موثری برای تمرین و تقویت ذهنی خود برداشته‌اند.

تمرین و تکرار مداوم برای کد نویسی و یادگیری برنامه نویسی

داشتن آینده شغلی مطمئن

اگر داشتن شغل مناسب و پردرآمد از اصلی‌ترین دغدغه‌های شما است به دنبال پاسخ سوال چگونه برنامه نویسی تمرین کنیم، باشید؛ زیرا با یادگیری علم برنامه نویسی دریچه‌ای روشنی از فناوری و تکنولوژی به روی زندگی شما گشوده می‌شود و می‌توانید به بهترین موقعیت‌های شغلی در این زمینه دست یابید.

9 راه اصلی از راه‌های کسب درآمد از برنامه‌نویسی

کافی است درآمد سالانه بهترین برنامه نویسان در سطح جهان را مورد مطالعه قرار دهید، بدون شک با آگاهی داشتن نسبت به مزایای علوم مرتبط با برنامه نویسی علاقه‌مند به یادگیری هنر و دانش برنامه نویسی خواهید شد.

اجرایی کردن ایده‌ها

با یادگیری برنامه نویسی یک شانس بزرگ و منحصر به فرد به خود می‌دهید. دیگر لازم نیست ایده‌های بکر و منحصر به فرد خود را به برنامه نویسان گفته و برایشان شرح داده و سپس منتظر بشینید که آیا می‌توانند برنامه دلخواه و مدنظر شما را بنویسند یا خیر؟ با  اجرا کردن سوال چگونه برنامه نویسی تمرین کنیم قدم محکمی در راستای یادگیری برنامه نویسی برداشته  و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید به ایده‌هایتان جامه تحقق پوشانیده و آن‌ها را اجرایی کنید.

تاثیر گروهی کار کردن در زمینه یادگیری برنامه نویسی

انتخاب بستر مناسب برای برنامه نویسی

قبل از اینکه شروع کنید به یادگیری برنامه نویسی و یافتن پاسخ مناسبی برای اینکه چگونه برنامه نویسی تمرین کنیم، بهتر است هدف خود را از برنامه نویسی و آموزش آن مشخص کنید. در ابتدا لازم است که بدانید در کدامین بستر برنامه نویسی و کد نویسی می‌خواهید فعالیت کنید. بسترهای یادگیری و فعالیت برنامه نویسی به شرح زیر هستند:

  • برنامه نویسی دسکتاپ
  • برنامه نویسی تحت وب
  • برنامه نویسی موبایل

در ادامه هر یک از بسترهای نام برده را برای آشنایی بیشتر توضیح خواهیم داد. همراه ما باشید تا برنامه نویسی و اصول موفقیت در این حرفه مدرن را به بهترین نحوه ممکن بشناسید.

  • معرفی برنامه نویسی دسکتاپ

به تمامی افرادی که در زمینه نرم افزارهای تحت سیستم عامل‌های متفاوت اعم از مک، لینوکس‌ و ویندوز فعالیت داشته و برنامه نویسی می‌کنند، برنامه نویسی در حوزه دسکتاپ گفته می‌شود در برنامه نویسی مناسب دسکتاپ، کد برنامه‌هایی نوشته می‌شوند که قابلیت استفاده در کامپیوترهای خانگی و لپ‌تاپ‌ها را دارند. حجم این قبیل از برنامه‌ها مرتبط با سیستم عامل‌های ویندوز بوده و برنامه نویسان زیادی در این زمینه فعالیت دارند. از جمله مهم‌ترین برنامه‌های نوشته شده در زمینه دسکتاپ می‌توانیم Office را نام ببریم که برنامه‌ای به شدت کاربردی و محبوب است. در حال حاضر افراد به سایر بسترهای برنامه نویسی بیشتر علاقه نشان می‌دهند.

برای نوشتن برنامه نویسی در حوزه دسکتاپ فریمورک‌ها و زبان‌های برنامه نویسی ویژه و به خصوصی وجود دارند که پلتفرم‌های دسکتاپ را براساس کراس پلتفرم و زبان‌های برنامه نویسی و فریمورک‌ها پشتیبانی و گروه بندی می‌کنند.

برنامه نویسی شغلی مناسب برای نیروی جوان

  • معرفی برنامه نویسی تحت وب

در حال حاضر نرم‌افزارهای تحت وب و وب‌سایت‌ها محبوبیت ویژه‌ای بین کاربران دارند و این یعنی برنامه نویسی تحت وب بستر مناسبی است برای یادگیری و تمرین کردن و در نهایت رسیدن به موفقیت‌های بزرگ. برای این منظور می‌توانید طراحی سایت را یاد گرفته و در حوزه پر درآمد طراحی وب‌سایت کسب درآمد کرده و تمامی کسب و کارها را به سمت مدرن و بروز شدن سوق دهید.

 

برنامه نویسی تحت وب به کلیه نرم‌ افزارهایی گفته می‌شود که تحت وب تولید می‌شوند و از مهم‌ترین زبان‌های برنامه نویسی که برای برنامه نویسی تحت وب مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانیم به php، ASP.NET، JAVA،  ، پایتون و سایر زبان‌های مناسب برنامه نویسی تحت وب اشاره کنیم.

برنامه‌هایی که تحت وب طراحی و نوشته می‌شوند به شدت در دسترس بوده و این دلیل بر محبوبیت این دسته از برنامه‌ها و نرم افزارها است. به عنوان مثال امروزه همه‌ افراد به برنامه‌های جیمیل، یاهو و برنامه‌هایی از این قبیل دسترسی داشته و به سهولت از آن‌ها استفاده می‌کنند.

برای اینکه آموزش ببنیم که چگونه برنامه نویسی تمرین کنیم  و برنامه نویسی تحت وب را به خوبی آموزش دیده و یاد بگیریم، لازم است که پشتکار زیادی داشته و به صورت مداوم تمرین کنید لازم به ذکر است که در این زمینه به ویرایشگرهای متنی مشابه دریم ویوور برای نوشتن کدها نیاز خواهید داشت.

برای چگونه تمرین کردن برنامه نویسی زمان صرف کنید و آموزش ببینید

  • معرفی برنامه نویسی موبایل

در این بستر قادر به نوشتن کدهایی خواهید بود که مناسب موبایل و تبلت‌ها هستند. از آنجایی که گوشی‌های همراه بخش جدانشدنی زندگی افراد شده‌اند‌، توجه به این بستر برنامه نویسی نیز خالی از لطف نبوده و منجر به موفقیت‌های بزرگی می‌شوند.

تکنیک‌هایی برای یادگیری و تمرین برنامه نویسی

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای افراد مبتدی در زمینه برنامه نویسی پیش می‌آید، این است که چگونه برنامه نویسی تمرین کنیم تا پیشرفت خوبی در این زمینه داشته باشیم. روش‌های متعددی برای تمرین برنامه نویسی وجود دارند که برخی از آن‌ها حکم کیمیا را داشته و به مرور زمان می‌توانند معجزه کنند. در ادامه تعدادی از روش‌های تمرین برنامه نویسی را برایتان شرح خواهیم داد.


پیشنهاد مطالعه: مهارت های نرم برای برنامه نویسان


تمرین مداوم داشتن

مهم‌ترین مسئله برای اینکه چگونه برنامه نویسی تمرین کنیم، این است که به صورت مداوم تمرین داشته باشید و هیچ وقت پروسه‌ تمرین کردن را ترک نکنید. حتما شنیده‌اید که می‌گویند "رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود" اینکه یک هفته به خوبی تمرین کنید و سپس تمارین خود را رها کنید علاوه بر این که باعث پیشرفت شما نمی‌شود بلکه موجب پسرفت می‌شود.

توصیه می‌کنیم که با یک برنامه منظم به صورت روزانه و بدون وقفه تمرین کرده و برای یادگیری برنامه نویسی وقت بذارید تا در کوتاه زمان مدت به موفقیت‌های بزرگی در این زمینه دست یابید.

برنامه ریزی

قبل از هر کاری برای تمرین کردن در زمینه برنامه نویسی لازم است که برنامه ریزی دقیقی در زمینه یادگیری برنامه نویسی و تمرین آن داشته باشید. در وهله اول لازم است که از خود بپرسید که هدف شما از یادگیری زبان برنامه نویسی چیست؟ به دنبال چه مقاصدی از یادگیری و تمرین در برنامه نویسی هستید؟ در طول روز به چه میزان می‌توانید برای تمرین برنامه نویسی وقت صرف کنید؟ چگونه برنامه نویسی تمرین کنیم؟

اگر برای سوال‌های عنوان شده پاسخ مناسبی یافتید می‌توانید با خیالی آسوده شروع به برنامه ریزی کرده و در راستای آموزش و تمرین برنامه نویسی فعالیت کنید. به هنگام برنامه نویسی لازم ‌است که حوزه علاقه‌مندی خود را در زمینه برنامه نویسی مشخص کنید. به عنوان مثال اگر به برنامه نویسی در زمینه وب علاقه دارید تمرکز خود را به روی این حوزه بگذارید‌.

مرور کنید

تمرین کردن کافی نیست. گاهی لازم است مواردی را که آموخته‌اید مرور کرده و از آن‌ها استفاده کنید تا دانش شما در این زمینه حفظ و تثبیت شود. از کوچک‌ترین فرصت‌ها برای مرور مسائلی که یاد گرفته‌اید استفاده کرده و اجازه بدهید که مثال‌ها و نکات مهم ملکه ذهن شما شده و در حافظه‌تان برای همیشه ثبت شوند.

اگر به برنامه زندگی خود دقت ویژه‌ای داشته باشید متوجه می‌شوید که زمان‌های از دست رفته زیادی در طول روز دارید. به عنوان مثال زمانی که در ایستگاه مترو منتظر هستید. می‌توانید از این زمان‌های ویژه برای مرور دانش و مهارت‌های خود در زمینه برنامه نویسی و کد نویسی استفاده کنید.

آموزش دهید

آموزش یکی از بهترین تمرین‌ها برای یادگیری برنامه نویسی‌ است. وقتی شما توانایی آموزش مطلبی را به شخص داشته باشید، یعنی به خوبی متوجه آن شده و دستی بر آتش دارید.  اگر برای آموزش دادن به دیگران اعتماد به نفس کافی نداشته و دچار استرس می‌شوید بهتر است از خانواده خود شروع کنید.

به عنوان مثال به خواهر یا برادر خود برنامه نویسی مقدماتی را به زبان ساده آموزش دهید. توجه داشته باشید که هر چقدر شما موضوعات را بهتر و دقیق‌تر درک کنید، به نسبت بهتر می‌توانید به افراد آموزش بدهید و آموزش خود راهکار مناسبی است برای اینکه چگونه برنامه نویسی تمرین کنیم‌.

آموزش دادن برنامه نویسی به دیگران روشی برای یادگیری بیشتر

پروژه بگیرید

انجام پروژه برنامه نویسی از دیگر روش‌های موثر برای تمرین برنامه نویسی است. زمانی که وارد پروژه کاری می‌شوید، اهداف شما به صورت ناخودآگاه جدی‌تر شده و با قاطعیت بیشتری برای آن‌ها تلاش خواهید کرد. به کمک پروژه‌ها به صورت مداوم تمرین کد نویسی‌ خواهید داشت و این یعنی قدم برداشتن به سمت موفقیت‌های بزرگ.

چنانچه برای انجام پروژه دچار اضطراب و استرس می‌شوید، بهتر است از پروژه‌های ساده و کوچک شروع کنید، به عنوان مثال نوشتن کد برای یک ماشین حساب ساده. به مرور زمان پروژه‌های خود را پیچیده‌تر کرده  و از ایده‌های خلاقانه استفاده کنید.

 

برخی از افراد سوال می‌کنند که چگونه برای تمرین برنامه نویسی پروژه بگیریم. در پاسخ به این افراد می‌توانیم بگوییم که به طریق روش‌های زیر می‌توانید برای گرفتن پروژه کاری کوچک و حتی بزرگ اقدام کنید، این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • گرفتن پروژه از وب‌سایت‌هایی که برون سپاری دارند

وب‌سایت‌های متعددی هستند که به دنبال برنامه نویسان برای نوشتن برنامه و طراحی سایت هستند، می‌توانید در این وب‌سایت‌ها ثبت نام کرده و رزومه‌ خود را ارسال کنید نا پروژه مناسبی با توجه به مهارت‌هایی که دارید گرفته و به صورت فریلنسرینگ مشغول به کار شوید. لازم به ذکر است که این روش نه تنها تمرین خوبی برای برنامه نویسی است بلکه موجب کسب درآمد نیز می‌شود.

  • از  شرکت‌های معتبر پروژه بگیرید

برخی از شرکت‌های بزرگ به دنبال استخدام برنامه نویسان و کد نویسان هستند و حتی برای افراد آماتور دوره‌های کارآموزی برگزار می‌کنند. کافی است در این زمینه جست و جو کرده و رزومه خود را به انضمام مهارت‌ها و تجربه‌های کاری که دارید برای این شرکت‌ها ارسال کرده و مشغول به کار شوید.

  • از آشنایان و دوستان خود پروژه بگیرید

وقتی که در زمینه برنامه نویسی و کد نویسی کار و فعالیت می‌کنید، حتما دوستان و آشنایانی نیز در این زمینه دارید، برای دریافت پروژه‌های کاری می‌توانید از این افراد کمک و مشورت بگیرید.

  • راه‌اندازی برندینگ شخصی خود

می‌توانید به عنوان یک فریلنسر برند خود را راه‌اندازی کرده و به برند سازی در زمینه برنامه نویسی بپردازید و از این طریق پروژه‌های کاری دریافت کرده و ضمن اینکه کسب درآمد می‌کنید مهارت‌های خود را افزایش داده و برنامه نویسی را تمرین کنید.

استفاده درست از ابزارهای برنامه نویسی

به جای حفظ کردن یاد بگیرید

حفظ کردن برای یک برنامه نویس درست به مانند سقوط از پرتگاه بلند است. اگر اصول برنامه نویسی را حفظ کنید به هیچ عنوان برنامه نویس خوبی نخواهید شد و در نهایت فقط یک برنامه نویس مبتدی خواهید ماند. برخی از دانشجویان برنامه نویسی کلیه سورس‌ها را حفظ می‌کنند و این رایج‌ترین اشتباه میان دانشجویان برنامه نویسی است. توصیه می‌کنیم برای اینکه به جواب چگونه برنامه نویسی تمرین کنیم برسید، به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشید.

اگر برای یادگیری زبان برنامه نویسی به صورت عجولانه و با شتاب عمل کنید، باید بگوییم که تنها تکنیک‌ها را حفظ کرده‌اید و به زودی ممکن است همه‌ی آن‌ها را فراموش کنید، بنابراین آهسته و پیوسته برای یادگیری مهارت‌های زبان برنامه نویسی اقدام کنید.

تمرین صبوری

هیچ برنامه نویس موفقی یک شبه راه صد ساله را طی نکرده است. برای موفقیت در برنامه نویسی حداقل باید هفت تا هشت ماه وقت صرف کنید تا به مهارت ویژه‌ای دست یافته و بتوانید کسب درآمد کنید. صبوری از مهم‌ترین ویژگی‌های برنامه نویسان ماهر و کاردرست است. بهتر است تمرین صبوری پیشه کرده و با گام‌های کوچک به سمت موفقیت‌های بزرگ قدم بردارید.

تمرکز داشتن به روی تمرین‌های کد نویسی

مشاهده و آنالیز سورس کد

بهتر است سورس کدهای بهینه و باکیفیت را مورد بررسی و آنالیز قرار دهید. این روش تاثیر چشم‌گیری بر روی موفقیت شما در برنامه نویسی دارد.  سورس کدها برنامه‌هایی هستند که از قبل توسط برنامه نویس‌ها نوشته شده‌اند و شما برای تمرین برنامه نویسی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

کمک گرفتن از معلم یا برنامه نویس حرفه‌ای

برنامه نویسان موفق همواره در تلاش هستند که تکنیک‌های برنامه نویسی را به افراد علاقه‌مند آموزش بدهند. به این منظور به افرادی که سوال می‌کنند چگونه برنامه نویسی تمرین کنیم، می‌گوییم که کمک گرفتن از افراد متخصص بهترین تمرین برای شماست. زمانی که از یک برنامه نویس حرفه‌ای کمک می‌گیرید به زودی مسیر موفقیت و ترقی را طی خواهید کرد.

شرکت در بازی‌های آنلاین برنامه نویسی

بازی و سرگرمی یکی از روش‌های مناسب برای تمرین یادگیری است. در حال حاضر سایت‌های متعددی وجود دارند که بازی‌هایی مرتبط با برنامه نویسی و نوشتن کد ارائه می‌دهند. این روش را حتماً امتحان کنید. به این منظور می‌توانید بازی Code Combat و Codin Game را امتحان کرده و از نرم‌افزار Solo Learn کمک بگیرید.

نت برداری هنگام تمرین برنامه نویسی

مطالعه کتاب‌های رایگان موجود در اینترنت

امروزه کمتر کسی است که برای یادگیری مهارتی به کلاس مراجعه کند. کافی است در اینترنت درباره کتاب‌هایی برای تمرین برنامه نویسی جست و جو کرده و با مطالب مفیدی مواجه شوید.  اگر تسلط خوبی به زبان انگلیسی داشته باشید، می‌توانید از این منابع استفاده بهینه داشته باشید.

 

در ادامه تعدادی از کتاب‌های مفیدی که می‌توانید در زمینه یادگیری و تمرین برنامه نویسی از آن‌ها استفاده کنید برایتان معرفی کرده و توصیه می‌کنیم که حتما این کتا‌ب‌ها را مطالعه کنید. این کتاب‌های آموزش برنامه نویسی عبارت‌اند از:

  • کتاب برنامه نویسی Clean Code
  • کتاب برنامه نویسی Clean Architecture
  • کتاب برنامه نویسی Design Pattern: Elements of Reuseable Object-Oriented Software
  • کتاب برنامه نویسی Release It
  • کتاب برنامه نویسی The Road To Learn React
  • کتاب برنامه نویسی Learn Enough Comand Line to Be Dangerous
  • کتاب برنامه نویسی Mobile Developer's Guide to The Galaxy
  • کتاب برنامه نویسی Soft Skills: The Software Developer's Manual
  • کتاب برنامه نویسی Eloquent JavaScript

کلیه کتاب‌های برنامه نویسی نام برده برای اینکه چگونه برنامه نویسی تمرین کنیم موثر بوده و با مطالعه این کتاب‌ها و به کار گیری اصول ارائه شده در این کتب‌ها می‌توانید مهارت‌های خود را در زمینه برنامه نویسی به میزان بسیار زیادی افزایش داده و پیشرفت کنید.

شرکت در دوره‌های برنامه نویسی و همایش‌ها

بهترین گزینه ممکن برای تمرین برنامه نویسی شرکت در همایش‌ها و دوره‌های آموزشی برنامه نویسی است. امروزه کلاس‌های آموزشی و همایش‌ها به صورت آنلاین و ورکشاپ برگزار می‌شوند و مسیر موفقیت افراد را برای یادگیری بهتر هموار می‌کنند.

مراجعه به سایت‌های آموزشی آنلاین

در پاسخ افرادی که سوال می‌کنند، چگونه برنامه نویسی تمرین کنیم باید بگوییم که تمرین برنامه نویسی مسئله‌ای است که زمانی به موفقیت شما منجر می‌شود که با آموزش همراه شود. به این منظور توصیه می‌کنیم به وب‌سایت‌های آموزشی برنامه نویسی آنلاین و کد نویسی سر زده و با یادگیری مطالب مفید آموزشی در این زمینه تمرین و تکرار داشته باشید.

انتخاب زبان مناسب برای برنامه نویسی

زبان‌های متعددی برای کد نویسی و برنامه نویسی وجود دارند،‌ بهتر است در ابتدای کار برای خود زبان برنامه نویسی انتخاب کرده و با توجه به قابلیت‌های این زبان و کارآیی آن شروع به یادگیری و تمرین کنید. توصیه ما برای یادگیری برنامه نویسی استفاده کردن از دوره های رایگان وبسایت کد یاد است. شما میتوانید ، دوره آموزش رایگان پایتون ، دوره آموزش رایگان #C ، آموزش رایگان PHP ، آموزش رایگان جاوا اسکریپت را از وب سایت کد یاد دنبال کنید.

داشتن تمرکز به روی مباحث کد نویسی

جمع بندی وسخن پایانی

در این مقاله برایتان گفتیم که چگونه برنامه نویسی تمرین کنیم و روش‌های متعددی برای تمرین برنامه نویسی ارائه دادیم. فراموش نکنید که یادگیری برنامه نویسی و موفقیت در این زمینه زمانی امکان‌پذیر است که به صورت مداوم تمرین و تکرار داشته باشید.پشتکار فراون مهم‌ترین عاملی است که تفاوت بسیار زیادی بین برنامه نویسان حرفه‌ای و مبتدی ایجاد می‌کند‌. انتخاب اینکه برنامه نویسی حرفه‌ای باشید یا مبتدی با شماست. 

برای حرفه‌ای شدن باید سخت کوش بوده و به هیچ عنوان از شکست‌های کوچک نهراسید. تمامی برنامه نویسان موفق در ابتدا و شروع کار خود با خطاهای بسیاری مواجه شده‌اند اما استراتژی آن‌ها در این زمینه تلاش مضاعف و یادگیری و تمرین بسیار زیاد بوده و نقاط ضعف خود را به نقاط قوت تبدیل کرده‌اند.

محبوب ترین مقالات