مهارت های نرم برای برنامه نویسان

22 خرداد ۱۴۰۰

مهارت های نرم برای برنامه نویسان

شما صرفا با بلد بودن یک زبان برنامه نویسی و چند فریم ورک به درآمد های آنچنانی برنامه نویسی نخواهید رسید. بعضی از برنامه نویس ها مانند یک دانشمند همه چیز را میدانند و قدرت بالایی در تولید انواع نرم افزار و استفاده از زبان های برنامه نویسی دارند ولی به هیچ عنوان به اندازه تخصص و علمی که دارند درآمد کسب نمی کنند. تنها دلیلی که باعث به وجود آمدن این مشکل برای بعضی از برنامه نویسان میشود این است که آنها فکر میکنند که صرفا دانستن یک زبان برنامه نویسی برای آن ها درآمد خلق میکند.

در این مقاله کد یاد درباره مهارت های نرم برای برنامه نویسان صحبت میکنیم. آن مهارت هایی که واقعا برای شما درآمد و پول خلق میکنند. چیز هایی که اکثر برنامه نویس ها به آن بی توجهی میکنند و آن مهارت ها را در اولویت بسیار پایینی قرار میدهند. راه های کسب درآمد از برنامه نویسی کم نیستند ولی کسانی میتوانند از این راه ها به خوبی استفاده کنند که به غیر از برنامه نویس مهارت های دیگری هم داشته باشند.

شما بدون مهارت های نرم به یک برنامه نویس معمولی با درآمد معمولی تبدیل خواهید شد. اگر رویاهای بزرگی در سرتان پرورش میدهید و به دنبال چیزی بیشتر از یک درآمد معمولی هستید ، به شما پیشنهاد میکنم که این مقاله را تا آخر مطالعه کنید. یادگیری برنامه نویسی قسمتی از مسیر شماست. مهارت های مکمل هستند که شما را از بقیه برنامه نویس ها جدا میکنند و جلو می اندازند.

 

مهارت نرم در برنامه نویسی چیست؟

 

مهارت نرم چیست؟

مهارت های نرم ، مهارت های درونی و شخصیتی شما هستند. اکثر این مهارت ها ریشه در نگرش و طرز تفکر شما دارد و این طرز تفکر باعث میشود رفتاری را از خود بروز دهید که نه تنها در برنامه نویسی بلکه در هر رشته کاری دیگر حرفی برای گفتن داشته باشید. اگر در افراد موفقی که میشناسید دقیق تر نگاه کنید، میبینید که در کنار تخصصی که در حوزه کاریشان دارند ، طرز فکر ها و رفتاری دارند که در بین افراد معمولی کمتر دیده میشود. مهارت های نرم اکتسابی هستند و صرفا با تمرکز بر روی رشد فردی پرورش پیدا میکنند. به همان اندازه که یادگیری برنامه نویسی برای شما اهمیت دارد ، توسعه این مهارت ها هم برای شما مهم است. بهتر است برای پرورش این مهارت هایی که در ادامه به انها اشاره میکنیم ، زمان کافی را در نظر بگیرید.

 

مهارت ارتباطات

 

مهارت ارتباطات

این مهارت به تنهایی قسمت بزرگی از موفقیت شما را تشکیل میدهد. ارتباطات به شما کمک میکند که بیشتر یادبگیرید ، بهتر کار کنید و سریع تر رشد کنید. در برنامه نویسی ارتباطات سازنده باعث افزایش درامد شما میشود و در کنار آن برای شما اعتبار به دنبال خواهد آورد. هر چقدر شما دایره ارتباطات وسیع تر و سازنده تری داشته باشید، شانس موفقیت و پیشرفت شما بیشتر خواهد شد. اگر تنها یک میان بر برای موفقیت وجود داشته باشد آن ارتباطات است.

در بیشتر برنامه نویس ها ضعف در برقرار کردن ارتباط درست و موثر مشهود است و همین موضوع سبب میشود که نتوانند به آن چه که میخواهند برسند. ارتباطات موثر یعنی شما با برنامه نویس ها تازه کار ، حرفه ای و افراد پر نفوذ در مشاغل مختلف ارتباط سازنده برقرار کنید. 

افرادی که در برنامه نویسی از شما حرفه ای تر هستند ، میتوانند تجربه های ارزشمندشان را در اختیار شما قرار دهند، مسیر درست را به شما نشان دهند، شما را از اشتباهاتتان آگاه کنند و در کل به شما اعتبار ببخشند. 

آن دسته از افرادی که در برنامه نویسی از شما عقب تر هستند هم میتواند برای شما فرصت های خوبی ایجاد کنند. شاید بتوانند پروژه هایی که به صورت اتفاقی گرفته اند و توانایی انجام دادن آن ها را نداشته باشند را به شما واگذار کنند و باعث افزایش درآمد برای شما شوند. شما میتوانید با آموزش دادن و راهنمایی کردن آن ها درآمد ایجاد کنید و در کل میتوانید برای آنها یک راهنما باشید که همین موضوع میتواند در آینده برای شما فرصت هایی را خلق کند.

افراد پر نفوذ در حوزه های مختلف کاری به شما فرصت های بسیار زیادی برای شکوفا شدن میدهند. شما میتوانید پروژه های بزرگ را از طریق همین افراد بگیرید. در کل در شروع راه برنامه نویسی همین افرادی که به واسطه ارتباطات به شما اعتماد کرده اند میتوانند رزومه شما را خلق کنند و شروع خوبی برای شما باشند.

مهارت بازاریابی

مهارت بازاریابی

بدون این مهارت شما دیده نخواهید شد حتی اگر یک نابغه باشید. شاید تا الان افراد زیادی را دیده اید که از لحاظ اطلاعات در سطح بسیار پایین تری از شما قرار دارند ولی درآمد بسیار بالاتری داردند. این موضوع به مهارت بازاریابی آن افراد برمیگردد. اگر بتوانید مهارت ها و تخصص های خود را به خوبی بازاریابی کنید ، به هیچ عنوان دیگر دغدغه کسب درآمد از برنامه نویسی را نخواهید داشت. بازاریابی میتواند شما را ثروتمند کند. پس برای یادگیری مهارت بازاریابی زمان بگذارید. به هر نحوی که راحت تر هستید بازاریابی را شروع کنید. شاید دوست داشت باشید از طریق بازاریابی آنلاین کسب و کارتان را گسترش دهید ، شاید هم ترجیح میدهید که به روش کمی سنتی تر و از طریق تلفن خدمات خود را به مشتری بالقوه معرفی کنید.

در نهایت اگر به دنبال چیزی بیشتر از آن چه که الان در اختیار دارد میخواهید ، به دنبال یادگیری بازاریابی باشید. حتی اگر زمان کافی برای بازاریابی خدمات خود ندارید سعی کنید که یک بازاریاب پیدا کنید و با هم به دنبال بازاریابی تخصص خود باشید. همه برنامه نویس های بزرگی که درآمد های بسیار عالی از کار خود دارند بازاریابان بسیار خوبی هستند. حتی استیو جابر ، بیل گیتس ، مارک زاکر برگ و... با بازاریابی محصولات خود توانستند به بزرگ ترین ثروتمندان عصر حاضر تبدیل شوند.

 

مهارت سخنرانی

 

مهارت سخنرانی

اکثر برنامه نویسان به دلیل این که زمان بسیار زیادی را صرف نوشتن کد ها در تنهایی میکنند در این مهارت مشکل دارند. در صورتی که اگر شما نتوانید در مورد کسب و کارتان و مهارت های خود به خوبی صحبت کنید ، چگونه میخواهید موفق باشید.

در هر صورت شما باید بتوانید به افراد بفهمانید که چه کار هایی بلدید و چه مهارت هایی دارید. اگر این کار را به خوبی انجام دهید ساده تر از بقیه برنامه نویس ها به پروژه و در نهایت به پول خواهید رسید.دوره های زیادی وجود دارند که مهارت سخنرانی را به شما آموزش میدهند که به شما پیشنهاد میکنیم یکی از آن ها را انتخاب کرده و شروع به یادگیری مهارت سخنرانی کنید. البته میتوانید از کتاب ها و تمرین هایی که ارائه میدهند هم استفاده کنید. 

 

مهارت تولید محتوا

مهارت تولید محتوا

تولید محتوا یکی از مهارت هایی است که به شما کمک میکند در فضای اینترنت برند خود را بسیار بزرگتر و درآمد خود را بسیار بیشتر کنید. تولید محتوا میتواند اسم شما یا شرکت شما را در سطح کشور یا حتی جهانی بزرگ کند. میتواند شما را به درآمد رویایی برساند و فرصت های بسیار بزرگی پیش روی شما قرار دهد. 

به هر شکلی که راحت هستید تولید محتوا را شروع کنید. شاید دوست داشته باشید بنویسید ، پادکست صوتی بسازید ، ویدئو بسازید و یا در اینستاگرام یا فضای مجازی تولید محتوا کنید. در هر صورت تولید محتوا میتواند بزرگ ترین سرمایه گذاری زندگی شما باشد.

البته باید به خاطر داشته باشید که شما برای موفقیت به روش تولید محتوا ، باید صبور باشید و به دنبال برداشت نتیجه کارتان در آینده باشید. البته در نهایت به چیزی خواهید رسید که ارزش تمام سختی که کشیدید را دارد.

تولید محتوا میتواند سرمایه گذار ، مشتری ، اعتبار و هزاران چیز دیگر را برای شما به ارمغان بیاورد. شما میتوانید وب سایت شخصی خود را ایجاد کنید و شروع به تولید محتوای ارزشمند در رسته کاری تان کنید. و یا در اینستاگرام ، لینکدین ، ویرگول ، توییتر ، یوتوب ، آپارت و یا هرجایی که راحت هستید ، محتوای هدفمند بسازید. البته اگر زمان کافی ندارید میتوانید برون سپاری محتوا کنید و یا با دوستانتان به صورت اشتراکی فعالیت کنید.

 

مهارت نوشتن قرار داد

مهارت نوشتن قرار داد های کاری

بسیاری از برنامه نویس ها شکست های سنگینی متحمل میشوند. آن هم به خاطر توجه نکردن به اصول نوشتن یک قرار داد است. البته نیاز نیست که تبدیل به یک وکیل خبره شوید. همین که نسبت به حقوق خودتان آگاه باشید میتوانید از ضرر های مالی و زمانی بسیار جلوگیری کنید.

حتما در برای نوشتن قرار داد های کاری ، چه پروژه های کوچک چه پروژه های بزرگ ، چه پروژه هایی که با دوستانتان پیش میبرید چه هر نوع پروژه دیگر با یک وکیل خبره صحبت کنید. در کنار آن خودتان هم نسبت به حقوقی که دارید کاملا آگاه باشید.این یکی از مواردی است که جدی نگرفتن آن باعث به وجود آمدن مشکلات بسیار بزرگ و جبران ناپیذیر برای شما خواهد شد.

 

مهارت مدیریت زمان

 

مهارت مدیریت زمان

بدون شک نمیتوانید موفق شوید اگر نتوانید زمانتان را به درستی مدیریت کنید. شما باید پروژه هایتان را پیش ببرید ، هر روز آموزش ببینید ، بازاریابی کنید ، تفریح و ورزش کنید. بدون برنامه ریزی درست و دقیق به هیچ عنوان نمیتوانید زندگی هدفمندی داشته باشید.

اگر اکثر برنامه نویسان به بدقولی شناخته میشوند ، به این دلیل است که مدیریت زمان ندارند و همیشه پروژه هایشان را نزدیک به ددلاین شروع میکنند. اگر زمان یادگیری، خانواده و یا ورزش را ندارید به این دلیل است که هنوز نمیتوانید زمانتان را به شکل بهینه مدیریت کنید و این مشکلی بسیار بزرگ است. چون شما برای قسمت های بسیار مهم زندیگتان زمان ندارید و این یعنی شکست!!!

همه کار های سخت و بزرگ با مدیریت زمان قابل انجام است. یک فیل بزرگ را میتوان خورد به شرطی که آن را تکه تکه کرد. کارهای بزرگ را میتوان انجام داد به شرطی که آن را کوچک کنیم و هر روز قدمی برای انجام آن برداریم. 

مهم ترین دارایی همه ما زمان است و اگر بتوانید این دارایی ارزشمند را به درستی مدیریت کنیم میتوانید به قله های رفیع موفقیت برسیم. به شما پیشنهاد میکنیم که چند کتاب مدیریت زمان را مطالعه کنید و برای برنامه ریزی کارهای روزانه تان یک دفتر داشته باشید. همیشه هدف داشته باشید و اهدافتان را دنبال کنید. اهداف کاری ، اهداف یادگیری ، اهداف فروش و کسب درآمد. این اهداف را مکتوب کنید و برنامه های دقیق و مشخص برای آن ها تعیین کنید و آن را دنبال کنید. اگر این کار را انجام دهید به یک اسطوره تبدیل خواهید شد. البته نه یک شبه ولی مسیر موفقیت برای شما بسیار کوتاه تر خواهد شد.

 

مهارت تیم سازی

 

مهارت تیم سازی

کارهای بزرگ را نمیتوانید به تنهایی انجام دهید. هیچ موفقیت و درآمد بزرگی یک نفره ساخته نخواهد شد. شما باید بتوانید با تیم کار کنید و تیم درست کنید. کار کردن با یک تیم بسرعت یادگیری شما را چندین برابر میکند. مشکلات را سریع تر و راحت تر حل میکنید و در کنار آن کارهای بزرگ را به سرعت میتوانید انجام بدهید.

برای این که بتوانید تیم بسازید و درون یک تیم کار کنید باید انعطاف پذیر باشید. باید انتقاد پذیر باشید و بتوانید با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید. لازم نیست که برای ساختن یک تیم همه در یک دفتر یا یک مکان خاص کار کنید. البته این موضوع باعث افزایش انگیزه شما خواهد شد ولی اگر امکان چنین کاری را نداشتید سعی کنید که تیم های انلاین با دیگر برنامه نویس ها ایجاد کنید و یک هدف خاص را دنبال کنید. به مرور زمان شما میتوانید راحت تر با افراد مختلف کار کنید و شاید بتوانید رهبری یک گروه بزرگ از افراد را به دست بگیرید و کارهای بسیار بزرگی انجام دهید. 

رزومه سازی

 

مهارت رزومه سازی

رزومه خوب یعنی ثروت ، یعنی چیزی که برای شما درآمد و پول خلق میکند. رزومه خوب یعنی اعتبار. به شدت برای ساختن یک رزومه قابل توجه جدی باشید. هرچقدر که میتوانید در اول کار برنامه نویسی خود ، رزومه بسازید. اگر طراح وب سایت هستید و هنوز موفق به گرفتن پروه نشدید با وب سایت شخصی تان شروع کنید.

سعی کنید هر پروژه ای که انجام میدهید را با توجه به این که قرار است رزومه شما شود انجام دهید. با وسواس خاصی برای انجام دادن بهترین کار خود ، آن را پیش ببرید. اگر توانستید با تیم های و برند های بزرگ کار کنید ، به هیچ عنوان این فرصت را از دست ندهید. سعی کنی یک cv کامل و زیبا برای خودتان درست کنید. جتما در مورد اصول نوشتن و طراحی یک رزومه خوب در اینترنت سرچ کنید. دقت کنید که روزمه شما بیانگر گذشته شما و کارهایی است که انجام دادید. پس به هیچ عنوان آن را چیزی بی ارزش ندانید.

 

چگونه مهارت های نرم خود را پرورش دهیم؟

شما به غیر از این که باید برنامه نویس خوبی شوید باید به مرور زمان مهارت های نرم خود را با شرکت در سمینار های رشد شخصی ، مطالعه کتاب های مختلف و دیدن ویدئو ها و فلیم های آموزش افزایش دهید. این مهارت ها هستند که به شما کمک میکنند فرصت هایی را ببینید که بقیه برنامه نویس ها از دیدن آنها عاجز هستند.

 

محبوب ترین مقالات