بهترین توزیع های لینوکس برای برنامه نویسان

25 فروردين ۱۴۰۱

بهترین توزیع های لینوکس برای برنامه نویسان

بیش از 600 توزیع لینوکس برای انتخاب وجود دارد، بنابراین حتی کاربران باتجربه نیز ممکن است برای انتخاب توزیع مورد علاقه خود دچار مشکل شوند.
در حالی که لینوکس ممکن است سیستم عامل مورد علاقه کاربران معمولی نباشد، ولی سیستم عامل محبوب و مورد علاقه توسعه دهندگان و برنامه نویسان می باشد.
در حالی که لینوکس عمدتاً بین برنامه نویسان شهرت دارد، در چند دهه گذشته اقداماتی برای ارائه نسخه هایی از لینوکس انجام شده است که برای کاربران عادی دوستانه تر باشد، مانند ارائه یک رابط کاربری گرافیکی بیشتر (GUI) ،و کتمر نیازمند بودن به اجرای دستورات در خط فرمان. می توانید در باره محیط های گرافیکی لینوکس همانند (Gnome , KDE , XFCE, I3) و.... بیشتر تحقیق کنید
.

چرا انتخاب توزیع مهم است ؟
توزیع‌های لینوکس از نظر عملکرد، پایداری، تجربه کاربری، سهولت نصب و پیکربندی، در دسترس بودن ، پشتیبانی برنامه، پشتیبانی از سخت‌افزار، در دسترس بودن در معماری‌های خاص و موارد دیگر به طور قابل‌توجهی متفاوت هستند. انتخاب شما برای توزیع، یا توزیع‌ها، می‌تواند تا حد زیادی به کاری که می‌خواهید انجام دهید و نحوه انجام آن ، بستگی داشته باشد. اگر شما هم به دنبال یادگیری لینوکس هستید ، میتوانید آموزش رایگان لینوکس از وبسایت کدیاد را دنبال کنید.
 



در ادامه ، نگاهی به 12 تا از بهترین توزیع های لینوکس برای توسعه‌دهندگان و برنامه نویسان خواهیم انداخت.

قبل از شروع مقاله ، خواهشا اول توزیع موردنظر خود را بر روی ماشین مجازی همانند VM WARE , VIRTUAL BOX  امتحان کنید. و برای آشنایی با نحوه نصب کردن آن به یوتوب و چنل TechHut مراجعه کنید.

 1- Arch Linux :

Arch Linux یک توزیع مورد علاقه برای طرفداران و علاقه مندان سرسخت لینوکس است ، که می خواهند کنترل کامل سیستم عامل خود را به دست بگیرند.

منظور از کنترل کامل یعنی شما می‌توانید Arch Linux را برای ساختن یک سیستم عامل سفارشی‌سازی شده انتخاب کنید و هر تنظیمات و افزونه و محیط گرافیکی دلخواهی را برای خود پیاده‌سازی کنید. اما آرچ لینوکس به روش نصب دشوارش مشهوراست و مانند بقیه توزیع‌ها رابط گرافیکی برای نصب ندارد و شما برای نصب نیاز به درک کامل ترمینال و دستورات لینوکس دارید!

پس برای شروع و اولین تجربه از لینوکس ، این توزیع انتخاب خوبی برای شما نیست.

 

2- Manjaro :

Manjaro انتخاب افرادی است که نصب Arch را دشوار می دانند. این توزیع نصب کننده رابط کاربری گرافیکی آسانی دارد، که فرآیند نصب را بسیار قابل مدیریت می کند. با ترکیب تمام قدرت آرچ لینوکس، برای مبتدیانی که به دنبال جایگزینی برای Arch هستند بسیار مناسب است. دلیل مناسب بودن جایگزینی با Arch ،نصب کننده گرافیکی آن است که سختی‌های نصب کردن Arch را برطرف کرده است.

ناگفته نماند که این توزیع دومین توزیع محبوب دنیا محسوب می شود.

3- Debian GNU :

یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ ترین توزیع‌های لینوکس است و دلیل اهمیت آن این است که توزیع های دیگر مبتنی بر آن هستند. مانند (Ubuntu,Kali,Parrot…..) که جلوتر به آن‌ها می پردازیم. دبیان یکی از بزرگترین مخازن نرم افزار منبع باز را دارد ، از این رو، برای یافتن ابزارها و کتابخانه های برنامه نویسی مورد علاقه خود با مشکل مواجه نخواهید شد.

بسته‌ها و مخازن به دقت انتخاب شده و برای گنجاندن در بیلد «Stable» آزمایش می‌شوند و سیستم‌عامل را برای توسعه‌دهندگان مناسب می‌سازد.

وب سایت رسمی این توزیع ، دارای کتابچه های راهنمای گسترده ای است، از جمله فصلی در مورد برنامه نویسی که با شما در مورد اصول ایجاد یک اسکریپت صحبت می کند، آن را کامپایل می کند و از Autoconf استفاده می کند تا به اسکریپت های شما اجازه می دهد تا در سایر توزیع های لینوکس کامپایل شوند.

 

 

4-Ubuntu :


اوبونتو در میان محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکس قرار دارد و دارای جامعه بزرگی است، از انجمن های رسمی گرفته تا گروه های شخص ثالث.

این یکی از گسترده‌ترین توزیع‌های لینوکس برای همه انواع کاربران، از مبتدیان لینوکس گرفته تا مبارزان فعال و متعصب است. به لطف رواج آن، اساساً می توان تمام ابزارها و کتابخانه های برنامه نویسی را در مخازن رسمی اوبونتو یا آرشیو بسته های شخصی پیدا کرد.

اگر شما یک برنامه نویس اندروید هستید ، این توزیع می‌تواند یکی از مناسب‌ترین انتخاب ها برای شما باشد.

در واقع، اوبونتو توزیع منتخب پروژه منبع باز اندروید برای ساخت فایل های منبع است. بیلد اندروید به طور مرتب با استفاده از جدیدترین نسخه های اوبونتو آزمایش می شود. وب سایت رسمی توزیع دارای میزبان چندین آموزش راهنما و منابع دیگر است.

برای برنامه نویسان، نسخه پشتیبانی طولانی مدت اوبونتو (LTS) یک محیط توسعه پایدار را فراهم می کند که نیازی به ارتقاء آن هر شش ماه یکبار نیست.

 

 

5- Kali :

کالی لینوکس یک توزیع برای تست نفوذ و هک قانونمند اراِِِئه شده است و برای افراد مبتدی اصلاً توصیه نمی شود.

با این حال اگر علاقه‌مند به دنیای امنیت و شبکه هستید این توزیع برای شما ساخته شده است.اما با این حال می تواند به عنوان یک همراه عالی برای برنامه نویسان عمل کند .

این یک توزیع مبتنی برDebian است و با ابزارهای مختلفی که از پیش نصب شده ، به شما در انجام کارها کمک می کند.

6 – fedora :

فدورا یکی از آینده نگرانه ترین توزیع های لینوکس است.این توزیع متعلق به Red Hat است و در چندین نسخه به نام Spins موجود است. از تنظیمات خودکار هوشمند و بسته های به روز شده پشتیبانی می کند و آن را به یک سیستم عامل برنامه نویسی جامع برای توسعه دهندگان تبدیل می کند. یکی از بزرگترین مزیت های فدورا چرخه انتشار 9 ماهه آن است که تمام ویژگی های جدید را به آخرین نسخه آورده است.

علاوه بر این، فدورا فقط با عناصر منبع باز عرضه می شود. انجمن و مجلات فدورا نیز یک مرحله بسیار دوستانه برای به اشتراک گذاشتن مشکلات خود و درک نحوه استفاده از فدورا و ابزارهای آن است.

جدا از اینکه راه اندازی و نصب بسیار آسان است، فدورا یک پورتال توسعه دهنده اختصاصی نیز دارد. برای مشاهده راهنماهای اختصاصی در مورد توسعه وب، خط فرمان، دسکتاپ و برنامه های تلفن همراه، به سادگی روی «شروع یک پروژه» کلیک کنید.

اگر این کافی نبود، مخازن فدورا همچنین شامل Eclipse، یک IDE کاملاً ویژه و چند زبانه است. Eclipse احتمالا بیشتر برای جاوا شناخته شده است، اما همچنین دارای C/C++ و PHP IDE است. شما می توانید عملکرد آن را حتی بیشتر با افزونه ها گسترش دهید.

7- cent OS :

CentOS یک توزیع مبتنی بر Red Hat Enterprise Linux (RHEL) است(برای درک بهتر درباره RHELL بیشتر تحقیق کنید).

CentOS می تواند نرم افزار تجاری مبتنی بر RHEL را که برای RHEL ساخته شده است اجرا کند. همچنین دارای یک مجموعه نرم افزار Red Hat و مخزن CentOS با مدیریت بسته قدرتمند YUM برای نصب برنامه های مورد نیاز برای توسعه است.

CentOS Stream یک نوع رایگان و مبتنی بر جامعه از لینوکس Red Hat Enterprise (RHEL) است.

CentOS Stream خود را به‌عنوان یک توزیع «برنامه‌نویس پیشرو» می‌داند که به کاربران کمک می‌کند با جدیدترین فناوری‌های موجود در اکوسیستم منبع باز همگام شوند و در عین حال از ثبات یک توزیع کاملاً آزمایش‌شده اطمینان حاصل کند.

8 – open SUSE :

 

openSUSE اغلب مانند اوبونتو و فدورا مشهور نیست اما این توزیع یک محیط فوق العاده برای توسعه دهندگان ایجاد می کند. پروژه openSUSE دو توزیع ارائه می دهد: openSUSE Leap و openSUSE Tumbleweed.

OpenSUSE Leap یک نسخه LTS است که به عنوان یک نسخه به روز باقی می ماند و ثبات را تضمین می کند، در حالی که Tumbleweed یک نسخه متحرک برای کسانی است که می خواهند آخرین نرم افزار را امتحان کنند.

علاوه بر این ،یکی از مزایای قابل توجه openSUSE مدیریت بسته YaST آن است که خودکار کردن وظایف مختلف را آسان می کند
یکی دیگر از ویژگی های برجسته این توزیع قابل اعتماد لینوکس برای توسعه دهندگان، روش تحویل نرم افزار آن است. چیز مورد علاقه من در مورد openSUSE این است که می توانید به وب سایت پورتال نرم افزاری آن بروید و هر چیزی را تنها با یک کلیک نصب کنید. پایگاه داده بسته گسترده و جامعه پشتیبانی آن یکی دیگر از نکات مثبت است
.

9- Pop!_OS:

System76، یک تولید کننده سخت افزار کامپیوتر، Pop!_OS را برای پیاده سازی روی محصولات خود ایجاد کرد. قبلاً، آنها کامپیوترهای خود را با نصب اوبونتو ارسال می کردند. این قبل از آن بود که آنها تصمیم بگیرند که مشتقات خود را از سیستم عامل بسازند.

Pop!_OS بسیار شبیه به اوبونتو عمل می کند، اما تفاوت اصلی در محیط دسکتاپ بازنگری شده است. Pop!_OS یک محیط دسکتاپ gnome اصلاح شده را اجرا می کند، که برای کمک به کاربران در مدیریت گردش کارشان ساده شده است. فهرست کاملی از امکانات منحصربه‌فرد برای فهرست کردن بسیار طولانی است، اما شامل فضاهای کاری، میانبرهای صفحه‌کلید و انباشته شدن پنجره‌ها می‌شود. پس از چند دقیقه کار با آن، مدیریت و اجرای همزمان ویندوز و برنامه‌ها را بسیار آسان می‌بینید.

Pop!_OS تعداد زیادی زبان برنامه نویسی و همچنین ابزارهای ضروری برای برنامه نویسی را ارائه می دهد.

10- Elementary OS  :

elementaryOS از نظر ظاهری یک توزیع فوق العاده لینوکس است ظاهری زیبا و شکیل دارد، همچنین بر پایه اوبونتو، یکی از بهترین توزیع های لینوکس برای برنامه نویسی است. بنابراین، اگر می‌خواهید ترکیب خوبی از برنامه‌نویسی و حس‌های مشابه macOS داشته باشید، elementaryOS را نصب کنید


  11- Solus OS :

Solus با استفاده از محیط دسکتاپ Budgie، یکی از تمیزترین توزیع ها به نظر می رسد و یکی از بهترین توزیع ها برای برنامه نویسی است زیرا با ابزارهای برنامه نویسی زیادی همراه است.

Solus از این جهت برای برنامه نویسی ایده‌آل است که از چندین ویرایشگر و IDE مانند Atom، Idea و Gnome Builder و همچنین چندین سیستم کنترل نسخه از جمله Git، Bazaar و سایرین از طریق ابزارهای گرافیکی مانند GitKraken و git-cola پشتیبانی می کند.

12- Raspberry Pi OS :

این توزیع بهترین توزیع برای توسعه دهنگان پایتون است !

Raspberry Pi OS که قبلاً با نام Raspbian شناخته می شد، یک توزیع لینوکس پر از ویژگی است که برای کار دست به دست با رایانه جیبی طراحی شده است که به سرعت محبوبیت آن افزایش یافته است.

Raspberry Pi OS با ابزارهای برنامه نویسی مختلفی از جمله BlueJ، Geany، Python، Greenfoot، Mathematica، Node-RED، Scratch و غیره عرضه می شود که این فرآیند را کارآمدتر می کند. گنجاندن این ابزارها همچنین آن را به یک سیستم عامل لینوکس عالی برای یادگیری برنامه نویسی سیستم های جاسازی شده تبدیل می‌کند.

همانطور که می دانیم، Pi برای یک ابزار آموزشی ایجاد شده است، بنابراین Raspbian بهترین سیستم عامل است اگر شما شروع به یادگیری کدنویسی کرده اید. . اگر یک کدنویس جدید هستید، بخش خاصی برای شروع سفر پایتون شما برای یادگیری همه چیز در مورد این زبان برنامه نویسی دارد. در صورتی که می خواهید زبان های برنامه نویسی مختلف را یاد بگیرید، این توزیع لینوکس برای شما بهترین است تا دانش خود را بیاموزید.

امیدوارم که از این مقاله خوشتون اومده باشه و تونسته باشین توزیع موردنظرتونو پیدا کنین موفق و سربلند باشید :)

خوشحال میشم که نظرتونو درباره این مقاله بیان کنید و اگه توزیع لینوکس بهتری سراغ دارید تو قست نظرات معرفی کنید

 

 

 

 

 

محبوب ترین مقالات