معرفی بهترین کد ادیتور ها برای برنامه نویسی وب و بررسی ویژگی‌های هرکدام

24 مهر ۱۴۰۰

معرفی بهترین کد ادیتور ها برای برنامه نویسی وب و بررسی ویژگی‌های هرکدام

برنامه‌نویسی تحت وب و یا به اصطلاح web development یکی از مشاغل تخصصی در زمینه نرم ‌افزار است. همان طور که از اسمش پیداست، در این رشته برنامه و اپلیکیشن‌هایی کد زنی می‌شوند که در بستر وب قابل راه‌اندازی و اجرا هستند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و پررنگ شدن نقش اینترنت در زندگی افراد، برنامه‌نویسی تحت وب نیز به یکی از مشاغل پردرآمد دنیا تبدیل شده است. توسعه‌دهندگان وب برای به انجام رساندن پروژه‌های خود از ابزارهای کمکی گوناگونی استفاده می‌کنند که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها کد ادیتورها هستند. در این مقاله به طور مفصل به بررسی این ابزار کاربردی خواهیم پرداخت و شما را با بهترین کد ادیتور ها برای برنامه نویسی وب به طور کامل آشنا خواهیم کرد.

ویرایشگر کد یا کد ادیتور به چه اپلیکیشن‌هایی گفته می‌شود؟

شما نیز حتی اگر به مقدار کمی با کامپیوترها سر و کار داشته ‌باشید قطعا اپلیکیشن notepad را می‌شناسید. این اپلیکیشن از جمله ساده‌ترین نرم‌ افزارهای ویرایشگر متن ( یا همان ویرایشگر کد – کد ادیتور ) به شمار می‌آید. بنابراین برنامه‌هایی که فضایی برای نوشتن و ویرایش کدها در اختیار کاربر قرار می‌ّدهند، در دسته کد ادیتورها قرار می‌گیرند.

برنامه نویسی تحت وب یکی از پرطرفدارترین مشاغل دنیاست.

مزایای استفاده از اپلیکیشن‌های ویرایشگر کد – Code Editors

 برنامه‌هایی که به طور ویژه برای ویرایش کدهای برنامه‌نویسی ساخته شده‌اند مزایای بسیاری دارند. این اپلیکیشن‌ها زبان‌های برنامه‌نویسی را می‌شناسند و بنابراین در صورت نیاز و با آگاهی از نصب افزونه‌های کمکی قادر به پردازش کدهای ذخیره شده و اجرای آن‌ها در بستر مورد نظر هستند. البته کد ادیتورهای زیادی هستند که برای اجرای دستورات نوشته شده احتیاجی به دانلود و نصب افزونه اضافه‌ای ندارند. کد ادیتورها به برنامه‌نویس‌ها در خواندن و سازماندهی دستوراتشان از روش‌های مختلفی کمک می‌کنند.

برای مثال هایلایت کردن سینتکس و اتمام خودکار برخی از قطعات کدها از خدماتی است که یک کد ادیتور به توسعه‌دهنده ارائه می‌دهد. به همین دلیل تمامی برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن در همه زمینه‌های مختلف شامل برنامه نویسی وب، برنامه نویسی اندروید، ویندوز و ... از کد ادیتورها برای سازماندهی کدهایشان استفاده می‌کنند. 

چه تفاوت‌هایی بین IDE و کد ادیتور وجود دارد؟

Ide خلاصه شده عبارت Integrated Development Environment به معنای محیط توسعه یکپارچه است. در واقع تفاوت چندانی بین کد ادیتورها و نرم افزارهای ide وجود ندارد و می‌توان گفت که هر ide به طور بالقوه یک نرم افزار ویرایشگر کد به حساب می‌آيد. برخی کد ادیتورها مانند نوت پد امکانات و خدمات کمتری برای توسعه اپلیکیشن به برنامه‌نویسان ارائه می‌دهند اما نرم افزارهای ide دارای خدمات توسعه در سطح بالایی هستند. معمولا کد ادیتورها از حجم کمتری برخوردارند و فضای کمتری در سیستم عامل اشغال می‌کنند و نسبت به نرم افزارهای ‌ide سبک‌تر هستند.

استفاده از یک کد ادیتور حرفه ای، شما را به عنوان یک شخص متخصص معرفی خواهد کرد.

چرا باید از نرم افزارهای ویرایشگر کد استفاده کنیم؟

اگرچه بالاتر گفتیم که نرم افزاری مثل نوت پد نیز یک کد ادیتور به حساب می‌آید اما با وجود بهترین کد ادیتور ها برای برنامه نویسی وب و بسترهای دیگر که خدمات بی‌نظیری نیز دارند، چه دلیلی وجود دارد که از چنین برنامه‌های ساده‌ای استفاده کنیم؟ در صورتی که این‌گونه عمل کنیم علاوه بر اینکه خودمان را از بهره‌مند شدن از بسیاری از فیچرهای پرکاربرد و مفید این کد ادیتورها محروم کرده‌ایم، جلوه تخصصی خود را نیز لگدمال کرده‌ایم و کمتر کسی به ما به عنوان یک توسعه‌دهنده حرفه‌ای نگاه خواهد کرد. در نتیجه اشخاص برای سپردن پروژه‌های حساس خود به ما اعتماد نخواهند کرد و به همین سادگی آینده شغلی ما بر باد خواهد رفت.

بهترین کد ادیتور ها برای برنامه نویسی وب کدامند؟

خوشبختانه امروزه اپلیکیشن‌های زیادی برای ویرایش کدهای شما ساخته شده است. هر کدام از این برنامه‌ها ویژگی‌ها و خدماتی را برای راحت و حرفه‌ای‌تر کردن کار شما به عنوان یک دولوپر ارائه کرده‌اند. شما می‌توانید با در نظر گرفتن اولویت‌های خود و بر اساس سلیقه شخصی‌تان، کد ادیتور مورد پسند خود را از میان ده‌ها نرم افزار کاربردی انتخاب کرده و دست به کد شوید! در ادامه به بررسی و شناخت کامل برخی از بهترین کد ادیتور ها برای برنامه نویسی وب خواهیم پرداخت.

Vscode در دسته پرکاربردترین ide ها

ویژوال استودیو کد – Visual Studio Code

ویژوال استودیو کد که جزو ده برنامه برتر ویرایشگر کد به شمار می‌آید، در سال ۲۰۱۵ توسط کمپانی مایکروسافت ریلیز شد. این نرم افزار قدرتمند و محبوب قابلیت‌های بی‌شماری را در اختیار دولوپر قرار می‌دهد. از جمله ساده‌ترین خدمات وی اس کد هایلایت کردن سینتکس کدها و پشتیبانی از بیش از ده‌ها زبان مختلف برنامه‌نویسی است. این اپلیکیشن توسط توسعه‌دهندگان بسیاری در سراسر دنیا استفاده می‌شود و به علت داشتن بی‌نهایت افزونه کاربردی توانسته است در دسته بهترین کد ادیتور ها برای برنامه نویسی وب قرار گیرد. در ادامه با چند تا از پُر استفاده‌ترین افزونه‌های ویژوال استودیو کد آشنا خواهیم شد.

افزونه سرور زنده – live server extension

این افزونه همان طور که از نامش پیداست به شما قابلیت تغییر همزمان کد و مشاهده آن در مرورگر را می‌دهد. برای نصب آن کافی است به قسمت اکستنشن رفته و live server را سرچ کنید. پس از آن که افزونه لایو سرور را نصب کردید در قسمت پایین سمت راست یک گزینه Go live مشاهده خواهید کرد. با کلیک بر روی این گزینه، افزونه مورد نظر برای شما فعال شده و می‌توانید در لحظه نتیجه تغییراتی که در دستورات خود اعمال می‌کنید را در صفحه مرورگر مشاهده کنید.

افزونه Live Share

گاهی افراد این افزونه را با لایو سرور اشتباه می‌گیرند. اساس کار لایو شیر کاملا متفاوت از افزونه ذکر شده بوده و شباهتی به آن ندارد. با استفاده از این اکستنشن توسعه‌دهنده قادر خواهد بود تا کدهای خود را با دیگر اعضای تیم به اشتراک بگذارد و در صورت لزوم به بررسی کد دیگر افراد و اصلاح ایرادات موجود بپردازد.

فضای داخل محیط ویژوال استودیو کد

افزونه Prettier

این افزونه به شما در سازماندهی سر و شکل دستوراتتان کمک خواهد کرد. از جمله مزایای استفاده از این کد می‌توان به خوانا بودن و یا به اصطلاح تمیز کد زدن Clean Coding اشاره کرد. افزونه پرتیر می‌تواند فاصله‌های مورد نیاز را در میان دستورات شما ایجاد کند. همچنین با استفاده از رنگ‌های متفاوت، قطعه کدهای مختلف را از یکدیگر جدا کرده و از این طریق به شما در رفع باگ‌های احتمالی کمک بسیاری خواهد کرد.

برکتس – Brackets

یکی دیگر از بهترین کد ادیتور ها برای برنامه نویسی وب اپلیکیشن برکتس است. این برنامه پرکاربرد که در سال ۲۰۱۴ توسط کمپانی ادوبی ساخته‌ شد، امروزه برای تمامی سیستم عامل‌ها در دسترس است و توسعه‌دهندگان زیادی از آن برای به انجام رساندن پروژه‌های خود استفاده می‌کنند. این برنامه به طور مخصوص برای توسعه در بستر وب تهیه شده است و قابلیت ویرایش سریع فایل‌های اچ تی ام ال، سی اس اس و جاوا اسکریپت را به کاربر می‌دهد.

محیط ویرایشگر برکتس

ویژگی‌های نرم افزار Brackets

Easy to use : یکی از بزرگ ترین ویژگی‌های این نرم افزار، ساده بودن استفاده از آن است. شما با هر سطح دانشی از کدنویسی قادر خواهید بود به سادگی از این اپلیکیشن برای کد زدن استفاده کنید.

Live preview : برکتس به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید پیش نمایش زنده‌ای از کدهای اجرا شده خود داشته باشید. به این ترتیب دیباگ کردن و رفع احتمالات اشکالی چه از نظر ظاهری و چه از نظر منطق برنامه نویسی برای توسعه‌دهنده ساده‌تر خواهد بود.

ویرایشگر اتم – Atom Editor

یکی دیگر از نرم افزارهای قدرتمندی که در دسته بهترین کد ادیتور ها برای برنامه نویسی وب قرار می‌گیرد نرم افزار اتم است. این اپلیکیشن نیز دارای ورژن‌های مختلف برای سیستم عامل‌های لینوکس، مک و ویندوز است و با قابلیت‌هایی که ارائه می‌کند توسط برنامه‌نویسان زیادی انتخاب می‌شود. کد ادیتور اتم توسط گیت‌هاب توسعه یافته و در سال ۲۰۱۵ برای استفاده در اختیار عموم قرار گرفت.

برای دانلود این اپلیکیشن، می‌توانید به صفحه اصلی اتم مراجعه کنید.

مزایای استفاده از ویرایشگر اتم

این اپلیکیشن که با استفاده از فریم ورک الکترون کدزنی شده است، دارای پکیج منیجرهایی در درون خود برنامه است. این موضوع باعث می‌شود دستورات نوشته شده توسط شما در داخل کد ادیتور پردازش شود که در نهایت منجر به صرفه‌جویی در زمان، انرژی و همچنین بالا بردن کیفیت کار شما خواهد شد.

سابلیم تکست – Sublime Text

یکی دیگر از بهترین کد ادیتور ها برای برنامه نویسی وب سابلیم تکست نام دارد که توسط Sublime hq ارائه شده ‌است. دانلود و نصب این اپلیکیشن کاملا رایگان است اما برای استفاده از خدمات و برخی فیچرهای آن، لازم است هزینه‌ای را متقبل شوید. سابلیم تکست برای تمامی پلتفرم‌های ویندوز، لینوکس و مک در دسترس است و همان‌طور که گفتیم دانلود و نصب آن کاملا رایگان است.

سابلیم تکست، کدادیتور ساده اما پرطرفدار

چرا باید از سابلیم تکست به عنوان کد ادیتور خود استفاده کنیم؟


lightweight : این نرم افزار ویرایشگر کد که در سال ۲۰۰۸ ریلیز شد، مزایای زیادی دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها سبک بودن آن است. با استفاده از سابلیم تکست شما دیگر برای باز کردن فایل‌های خود معطل نخواهید ماند و دیگر احتیاجی نیست برای ایجاد یک تغییر چند ثانیه‌ای، چندین دقیقه منتظر بمانید تا فایل مورد نظر در ویرایشگر باز شود.

Plugins‌ : برای سابلیم تکست پلاگین‌های زیادی ارائه شده است که استفاده از آن‌ها می‌تواند این ویرایشگر را به یکی از بهترین کد ادیتور ها برای برنامه نویسی وب تبدیل کند. البته برخی از این پلاگین‌ها رایگان نیستند و برای استفاده لازم است که ابتدا آن‌ها را خریداری کنید.

وب استورم – Web Storm

از محبوب‌ترین و بهترین کد ادیتور ها برای برنامه نویسی وب می‌توان به وب استورم اشاره کرد. این برنامه که توسط تیم جت برین JetBrain تهیه شده است در سال ۲۰۰۰ به طور رسمی در اختیار کاربران قرار گرفت. وب استورم همچنین یک ide قدرتمند به شمار می‌آید که فیچرهای بی نظیری برای راحتی کار توسعه‌دهنده ارائه کرده ‌است. این اپلیکیشن در کنار پشتیبانی از بیش از ده‌ها زبان برنامه نویسی، به طور اختصاصی برای جاوا اسکریپت آماده‌سازی شده ‌است.

چند دلیل برای اینکه وب استورم را به عنوان کد ادیتور خود انتخاب کنید

  1.  به عنوان یک برنامه‌نویس تحت وب، جاوا اسکریپت نقش حیاتی در کدهای شما ایفا خواهد کرد. بنابراین استفاده از کد ادیتوری که به طور ویژه برای این زبان اسکریپتی آماده‌سازی شده باشد مزیت بزرگی به شمار می‌آید.
  2.  وب استورم می‌تواند به عنوان دستیار هوشمند شما عمل کند. این برنامه ویرایشگر کد با دارا بودن قابلیت تکمیل خودکار دستورات شما، درک کدهای نوشته‌شده و پیشنهاد دادن روش‌های مختلف برای هندل کردن باگ‌ها و پیدا کردن ارورهای موجود در سورس کد به گزینه خوبی برای دولوپرها، به خصوص توسعه‌دهندگان وب تبدیل شده است.
  3.  کار برنامه‌نویسی معمولا به صورت تیمی انجام می‌شود. کد ادیتور وب استورم قابلیت ارتباط با دیگر افراد، نمایش دادن کد و امکان ایجاد تغییرات در آن را به کاربر ارائه می‌کند. بنابراین یک برنامه‌نویس به خوبی می‌تواند بر اپلیکیشن وب استورم به عنوان ویرایشگر همیشگی‌اش تکیه کند. 

ویرایشگر ویم، قدیمی‌ترین ویرایشگر کد که جزو برترین‌ها نیز هست.

ویرایشگر کد ویم – Vim

یکی از قدیمی‌ترین ویرایشگرهای کد که توانسته است همچنان در لیست بهترین کد ادیتور ها برای برنامه نویسی وب باشد نرم افزار ویم است. این اپلیکیشن در سال ۱۹۹۱ به طور رسمی در اختیار کاربران قرار گرفت. البته قطعا ویم امروز با نسخه اولیه تفاوت‌های بسیاری دارد و شاید به همین دلیل است که توانسته هنوز هم جزو ویرایشگرهای پرکاربرد باشد. اپلیکیشن ویم متعلق به vim.org است و در تمامی سیستم عامل‌ها از جمله ویندوز، لینوکس و مک قابل نصب و اجراست.

مزایا و معایب استفاده از نرم افزار ویم

این اپلیکیشن همان طور که گفته شد، از قدیمی ترین ویرایشگرها است. بنابراین رابط کاربری خیلی پیشرفته‌ای ندارد اما در عین حال کار با آن بسیار آسان است. ویم بیشتر توسط برنامه‌نویس‌هایی که خیلی اهل تایپ با کیبورد هستند و ترجیح می‌دهند در یک فضای ساده تر کد بزنند استفاده می‌شود. البته استفاده از این کد ادیتور مزیت‌های زیادی نیز دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها سبک بودن و اجرای سریع آن است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله تلاش شده است تا به بهترین کد ادیتورها برای برنامه نویسی وب پرداخته شود. برنامه‌هایی که مزایای بسیاری دارند و با در اختیار قرار دادن فضایی برای نوشتن و ویرایش کدها به برنامه‌نویسان در خواندن و سازماندهی دستورات کمک شایانی می‌کنند.

 


جاوا اسکریپت برای طراحان وب


 

محبوب ترین مقالات