برنامه نویسی اندروید با چه زبانی بهتر است؟

24 تير ۱۴۰۱

برنامه نویسی اندروید با چه زبانی بهتر است؟

برای برنامه نویسی اندروید از چه زبانی استفاده کنیم؟ برنامه نویسی اندروید با چه زبانی بهتر است؟

در این قسمت از سری مقالات مسیر یادگیری برنامه نویسی در کدیاد می خواهیم به شما بگوییم که برای برنامه نویسی اندروید باید از چه زبانی استفاده کنیم. شغل برنامه نویسی سال هاست که رواج یافته و تقریبا بیشتر مردم به خاطر جذابیت و در آمد عالی این شغل به سمت این شغل رفته اند. برنامه نویسی طیف بسیار گسترده ای دارد. یکی از این طیف های گسترده برنامه نویسی اندروید است. زبان هایی که می شود با آن اپلیکیشن های اندروید ساخت بسیار گسترده است ولی همه آن ها خوب نیست و چند نمونه از آن ها از تمام زبان ها بهتر است. برای همین ما تصمیم به نوشتن این مقاله کردیم که شما را با زبان های برتر برنامه نویسی اندروید آشنا کنیم. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

 

 

کدام زبان برنامه نویسی بهتر است؟

نه تنها در برنامه نویسی اندروید بلکه در هر برنامه نویسی دیگری هیچ کسی نمی تواند به شما بگوید که از چه زبانی برای برنامه نویسی استفاده کنید تا بهتر باشد. تنها فقط خود شما می توانید با حسب تجربه و توانایی هایتان تشخیص دهید که چه زبانی برای برنامه نویسی بهتر است. و هدف ما در این مقاله کمک و راهنمایی به شما است.

ما در این مقاله می خواهیم زبان های برتر برنامه نویسی اندروید را به شما معرفی کنیم. تا شما خودتان هر کدام را خواستید بر حسب تجربه تان انتخاب کنید. شما باید از بین این زبان هایی که در این مقاله می خواهیم به شما معرفی زبان هایی انتخاب کنید که بیشتر با آن احساس راحتی می کنید. یعنی زبان هایی انتخاب کنید که به با آن بیشتر احساس راحتی می کنید و کار با آن برای شما راحت تر است. برای همین ما به شما پیشنهاد می کنیم که تا آخر این مقاله را با دقت مطالعه کنید تا زبان های مناسب اندروید را بشناسید.

 

زبان برنامه نویسی جاوا

زبان جاوا زبان رسمی برنامه نویسی اندروید است و بیش از بیست سال قدمت دارد. و همچنین این زبان دومین زبان فعال در GitHub به حساب می آید و کار با آن راحت راحت و حرفه ای است. خیلی از زبان های برنامه نویسی خیلی زود از دوره خارج می شوند و غیر فعال می شوند. اما این زبان بیشتر از بیست ساله که فعال است و هنوز از کار نیفتاده است.

این زبان به غیر از صنعت برنامه نویسی اندروید در ده ها صنعت برنامه نویسی دیگر هم کاربرد بسیار ویژه ای دارد. زبان برنامه نویسی اندروید جاوا صرفا فقط یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه با الگوهایی که دارد کمک به درک بهتر زبان برنامه نویسی می کند. اما همان طور که گفتیم زبان جاوا از بیست سال پیش درست شده است. و برخی از ظرافت ها و و خصوصیات های زبان های امروزی را ندارد. و این یک کار را مشکل ساز کرده است.

ولی در عوض کار با آن راحت تر و سریع تر است. به همین خاطر برنامه نویسان خیلی از این زبان استفاده می کنند و به نداشتن ظاهر به روز آن توجه نمی کنند.


آموزش زبان برنامه نویسی جاوا


 

زبان kotiln

برنامه نویسی اندروید مخصوص برنامه نویسی ماشین های مجازی طراحی شده است. برای مثال ماشین هایی که در بازی های ماشین بازی هستند با این زبان ساخته شده اند. این زبان کار برنامه نویسی را بسیار راحت تر کرده است.

و می تواند هر مدل ماشینی را در بازی پشتیبانی می کند. همچنین این زبان برنامه نویسی اندروید ظاهری بسیار به روز دارد و همین ویژگی به طرفداران این زبان می افزاید. اما این زبان به تازگی درست شده است و هنوز معروف نشده است. اما در چند سال آینده مطمئن باشید که این زبان برنامه نویسی اندروید هم معروف و هم پر طرفدار می شود.

 

زبان برنامه نویسی #C

زبان برنامه نویسی اندروید یک زبان خارق العاده است و هیچ عیب و نکات بدی ندارد. شرکت مایکروسافت برنامه و ورد را با همین زبان نوشته است. این زبان قبلا یک اشکال بزرگی داشت که الان این اشکال رفع شده است. اشکالش این بود که این زبان تنها بر روی سیستم های ویندوزی قابل اجرا بود که الان این اشکال رفع شده است. همچنین اکنون با این زبان می توانید بازی های فکری هم بنویسید.


آموزش زبان برنامه نویسی #C


 

زبان برنامه نویسی پایتون

زبان برنامه نویسی اندروید زبان بومی اندروید نیست و متاسفانه اندروید از زبان های بومی پشتیبانی نمی کند. ولی یک راه حل عالی برای این مشکل است که در ادامه به آن اشاره می کنیم. یک سری ابزار است که می توانند به شما کمک کنند که در زبان پایتون برنامه ای که می خواهید بنویسید. و با کمک این ابزار ها این کد ها را تبدیل به APK کنید.

اما شاید با خودتان فکر کنید که این کار دوباره کاری است و طول می کشد. ولی با توجه به کیفیتی که این زبان دارد کاملا می ارزد و برای برنامه نویسان آن چنان این موضوع مهم نیست.


آموزش زبان برنامه نویسی پایتون


 

 

زبان‌های HTML5 + CSS + JavaScript

زبان برنامه نویسی اندروید این ها سه زبان است ولی با هم کار می کند. بر خلاف زبان های دیگر که در بالا معرفی کردیم که فقط برای یک برنامه خاصی بودند و نمی شد با آن برنامه دیگر ساخت. این سه زبان فرق می کند و می شود با آن هر برنامه ای ساخت و هیچ محدودیتی برای شما ایجاد نمی کند. این زبان ها طرفدار های زیادی دارد و همچنین این زبان ها ظاهری بسیار زیبا و به روز دارد و این ویژگی این زبان بسیار محبوبیت دارد و مهم است. البته راحتی و کیفیت زبان ها در مرحله اول است.


آموزش HTML و CSS

آموزش جاوااسکریپت


زبانLua

زبان برنامه نویسی اندروید هم عین زبان جاوا یک زبان قدیمی است. این زبان یک ویژگی دارد که آن را از زبان های دیگر متمایز و متفاوت می کند. این زبان آرایه‌ ابتدایی (Starting array) در یک به جای صفر و نداشتن کلاس‌های native دارد. این ویژگی یک ویژگی بسیار مهم برای برنامه نویسان است که این زبان این ویژگی قدرتمند را دارد.

این زبان مختص سایت های کسب در آمد و وبلاگ نویسی است و می توان با این زبان از اینجور سایت ها ساخت. زبانLua  یک زبان برنامه نویسی اندروید اصلی است و اندروید این زبان را پشتیبانی می کند. زبانLua دقیقا عین زبان جاوا قدیمی است و بیش از 15 سال است که ساخته شده است.

زبان‌های C و ++C

گوگل برای ساختن برنامه‌های اندرویدی، دو ابزار برنامه نویسی ارائه می‌دهد: SDK که از Java استفاده می‌کند و NDK که از زبان‌های بومی مانند C و ++C استفاده می‌کند. به یاد داشته باشید که نمی‌توانید تمام یک برنامه را با استفاده از C++ ،C و Java بسازید. بلکه زبان NDK به شما اجازه می‌دهد تا یک کتابخانه بومی ایجاد کنید و قابلیت‌هایش را در کد Java به کار ببرید.


آموزش ++C


 

چطور برنامه هایی می خواهید بسازید؟

منظور ما از زبان برنامه نویسی اندروید فقط بازی نیست بلکه هر اپلیکیشن و یا نرم افزاری که بر روی دستگاه های اندروید نصب می شود اندروید است. برای همین زبان هایی که در بالا به شما معرفی کردیم.

بستگی به نوع کاری که می خواهید انجام دهید انتخاب می شود. برای مثال یک زبان برای ساخت بازی های ماشین سواری است و نمی توان نرم افزار ها و یا اپلیکیشن های دیگر ساخت. پس یادتان باشد که قبل از اینکه زبان مورد نظرتان را انتخاب کنید.  باید بدونید که چه نرم افزار و یا اپلیکیشنی می خواهید بسازید و بنویسید.

 

جمع بندی

در مقاله بالا به شما 7 زبان برنامه نویسی اندروید معرفی کردیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. همچنین شما میتوانید با یادگیری فریمورک فلاتر و همچنین یادگیری زبان برنامه نویسی دارت، با یکبار کدنویسی اپلیکیشن اندروید یا ios خود را خروجی بگیرید. جهت آشنایی با دوره های آموزش رایگان برنامه نویسی با کدیاد همراه باشید. 

محبوب ترین مقالات