آلن تورینگ، مردی که سرنوشت جنگ را عوض کرد

24 آبان ۱۴۰۱

آلن تورینگ، مردی که سرنوشت جنگ را عوض کرد

آلن تورینگ کسی است که نبوغش اولین محاسبات و بینش‌های مهمی در مورد آنچه امروزه به عنوان «هوش مصنوعی» شناخته می‌شود را ایجاد کرد. وی را به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین رمز‌شکنان جنگ جهانی دوم می‌شناسند. رمزنگاری او اطلاعاتی را به همراه داشت و عده‌ای معتقدند که پیروزی متفقین را تسریع کرده است. قهرمان مشهور جنگ، که اکنون پدر علم کامپیوتر و هوش مصنوعی به حساب می آید، کسی جز آلن تورینگ نیست. در این مقاله در مورد زندگی‌نامه وی و دستاوردهای او در زمینه پایه‌گذاری هوش مصنوعی صحبت خواهیم کرد. پس تا پایان مقاله با ما باشید.

آلن تورینگ کیست؟

آلن تورینگ یک ریاضیدان برجسته بریتانیایی بود که در خلال جنگ جهانی دوم نقش مهمی در شکستن رمزهای نازی داشت. او در مقاله مهم خود در سال 1936 ثابت کرد که هیچ روش الگوریتم جهانی‌ای برای تعیین صدق در ریاضیات وجود ندارد و ریاضیات همیشه حاوی گزاره‌های غیر قابل‌ تصمیم‌گیری است. وی نقش مهم و  گسترده‌ای در  تحقیقات بنیادی پیرامون علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی داشته‌ است.

بیشتر بخوانید: معرفی دنیس ریچی، پدر علم برنامه نویسی

 

زندگینامه آلن تورینگ

زندگینامه آلن تورینگ

آلن ماتیسون تورینگ متولد 23 ژوئن 1912، در شهر پدینگتون لندن به دنیا آمد. پدرش، جولیوس ماتیسون تورینگ، یکی از اعضای بریتانیایی خدمات مدنی هندوستان بود و اغلب خارج از کشور بود. مادر آلن، اتل سارا استونی، دختر مهندس ارشد راه‌آهن بود. والدین آلن در هند ملاقات و ازدواج کردند. هنگامی که آلن حدود یک سال داشت مادرش دوباره به همسرش در هند پیوست و آلن را به دوستان خانوادگی خود سپرد و انگلستان را ترک کرد. آلن به مدرسه فرستاده شد اما به نظر نمی رسید که هیچ سودی به دست آورد؛ بنابراین پس از چند ماه از مدرسه اخراج شد. سپس به مدرسه مقدماتی Hazlehurst فرستاده شد. او در این مدرسه به شطرنج علاقه‌مند شد و به انجمن مناظره نیز پیوست. او امتحان ورودی مشترک خود را در سال 1926 به پایان رساند و سپس به مدرسه شربورن رفت.

آلن تورینگ به خاطر دستخطش بارها مورد انتقاد قرار گرفت. در زبان انگلیسی نیز با مشکل مواجه شد، و حتی در ریاضیات نیز علاقه زیادی به ایده‌های خود داشت که نمی‌توانست با استفاده از روش‌هایی که معلمانش آموزش می‌دادند، راه‌حل‌هایی برای مسائل ارائه دهد. تورینگ علیرغم ارائه پاسخ‌های نامتعارف، تقریباً تمام جایزه‌های ریاضی را در زمانی که در شربورن بود، برد.

  • تحصیل در دانشگاه

آلن تورینگ در سال 1931 برای تحصیل در رشته ریاضیات وارد دانشگاه کمبریج شد. پس از فارغ التحصیلی در سال 1934، به پاس تحقیقاتی که در زمینه نظریه احتمالات داشت، به عنوان کمک هزینه تحصیلی در کالج کینگ (کالج او از سال 1931) انتخاب شد. در سال 1936 مقاله اصلی تورینگ "درباره اعداد قابل محاسبه، با کاربرد برای Entscheidungsproblem [مسئله تصمیم]" بسیار مورد توجه قرار گرفت. بعداً در همان سال تورینگ برای تحصیل در مقطع دکترا به دانشگاه پرینستون نقل مکان کرد. وی در زمینه ریاضیات و رمزشناسی مطالعات گسترده‌ای داشت. سپس بعد از اتمام دوره دکتری از آمریکا به کشور خود بازگشت. در انگلستان نیز به مدت دو سال در یک سازمان بریتانیایی کدشکن فعالیت کرد.

بیشتر بخوانید: لینوس توروالدز، مردی که در مقابل مایکروسافت قد علم کرد

خدمات تورینگ طی جنگ

خدمات تورینگ به دنیای مدرن صرفاً جنبه نظری نداشت. در طول جنگ جهانی دوم، او خدمات مهمی را به ارتش متفقین ارائه داد. وی در قالب یک رمز شکن برای دولت بریتانیا فعالیت کرد. تورینگ تلاش کرد دستگاه‌های رمزگذاری ماشین رمزی را که توسط ارتش نازی استفاده می‌شد، رمزگشایی کند. دستگاه رمز گذاری نازی‌ها، انیگما نام داشت. دستگاهی شبیه ماشین تحریر بود که حروف الفبا را برای رمزگذازی یک پیام مخلوط می‌کرد و فرایند رمزگشایی برای ارتش انگلیس دشوار بود. آلن تورینگ و همکارانش دستگاهی را ایجاد کردند که مشکل رمزگشایی را رفع می‌کرد. این رویداد به بریتانیا و متحدانش کمک کرد تا به اطلاعات محرمانه آلمان دسترسی پیدا کنند. سرانجام  همین به یک نقطه عطف مهم در جنگ منجر شد. برخی بر این باورند که بدون کار تورینگ، جنگ سال‌های زیادی طول می‌کشید و جان میلیون‌ها نفر دیگر نیز در خطر می‌افتاد. مشارکت تورینگ در فرآیند کدشکنی به همین جا ختم نشد. او دو مقاله در مورد رویکردهای ریاضی برای شکستن کد نوشت که جز افتخارات و دارایی‌های مهم برای انگلستان محسوب می‌شود.

آلن تورینگ، طراح اولیه کامپیوتر

آلن تورینگ، طراح اولیه کامپیوتر

در سال 1945، پس از پایان یافتن جنگ، آلن تورینگ برای تولید کامپیوتر الکترونیکی، در آزمایشگاه ملی فیزیک لندن، مشغول به فعالیت شد. طراحی او برای موتور محاسبات خودکار اولین مشخصات کامل یک کامپیوتر دیجیتال همه منظوره با برنامه ذخیره شده الکترونیکی بود (یک کامپیوتر بسیار سریع با حافظه بالا)؛ که البته با مخالفت همکارانش رو‌به‌رو شد. زیرا آن ها معتقد بودند که تولید چنین کامپیوتری عملا دشوار است. در نهایت یک دستگاه کوچکتر ساخته شد. وی که از روند کار راضی نبود به منچستر نقل‌ مکان کرد. پس از ورود تورینگ به منچستر، مشارکت اصلی او در توسعه کامپیوتر و طراحی یک سیستم ورودی-خروجی و طراحی سیستم برنامه‌نویسی آن بود. او همچنین اولین کتابچه راهنمای برنامه نویسی را نوشت. بدین‌ترتیب مجموعه اقدامات او باعث تحول کامپیوتر شد.

بیشتر بخوانید: معرفی ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای در تاریکی

آلن تورینگ، پیشگام در زمینه هوش مصنوعی

آلن تورینگ یکی از بنیانگذاران هوش مصنوعی و علوم شناختی مدرن بود. او پیشرو این فرضیه بود که مغز انسان تا حد زیادی مانند یک ماشین محاسبات دیجیتالی عمل می‌کند. او این نظریه را مطرح کرد که قشر مغز در بدو تولد مثل یک «ماشین سازمان‌یافته» محسوب می‌شود که از طریق «آموزش» به «یک ماشین جهانی یا چیزی شبیه به آن» تبدیل خواهد شد. تورینگ در اواخر دهه 1940 در بخش ریاضیات و بعداً در آزمایشگاه محاسبات دانشگاه منچستر به سمت‌های عالی دست یافت.

او برای اولین بار در مقاله خود در سال 1950 با عنوان "ماشین آلات محاسباتی و هوش" به موضوع هوش مصنوعی پرداخت. وی آزمایشی را به نام "تست تورینگ"  پیشنهاد کرد. این تست تلاشی برای ایجاد یک استاندارد طراحی هوشمند برای صنعت فناوری بود. در طول چند دهه گذشته، این آزمایش به طور قابل توجهی بر بحث‌های مربوط به هوش مصنوعی تأثیر گذاشته است. آزمون تورینگ که در علم کامپیوتر شهرت دارد و نام دیگر آن نیز بازی تقلید است، استانداری برای هوش مصنوعی می‌باشد که توسط آلن تورینگ طراحی شد. تورینگ در مارس 1951 به عضویت انجمن سلطنتی لندن انتخاب شد، که افتخاری بزرگ محسوب می‌شد.

علت مرگ آلن تورینگ

علت مرگ آلن تورینگ

در دوره زمانی‌ای که تورینگ در آن زندگی می‌کرد، همجنس‌گرایی جرم و گناه بزرگی محسوب می‌شد. ژانویه 1952 در جریان اتفاقی که برای تورینگ افتاد، وی مجبور شد به پلیس اعتراف کند که همجنس‌گرا است. پلیس و قانون بریتانیا او را محکوم کردند و مورد سرزنش زیادی قرار گرفت و دستیگر شد. تورینگ مجبور شد بین آزادی مشروط موقت به شرط دریافت هورمون درمانی یا رفتن به زندان یکی را انتخاب کند. او اولی را انتخاب کرد و خیلی زود از طریق تزریق هورمون استروژن به مدت یک سال تحت اخته شدن شیمیایی قرار گرفت.

در نتیجه محکومیت او، مجوز امنیتی تورینگ حذف شد و او از ادامه کار خود در سمت رمزنگاری منع شد و کار خود را از دست داد. تورینگ در 7 ژوئن 1954 درگذشت. نتایج کالبدشکافی علت مرگ را مسمومیت با سیانور اعلام کرد. بوی بادام تلخ نیز در اندام های حیاتی بدن گزارش شده بود. نتیجه کالبد شکافی اعلام کرد که علت مرگ خفگی ناشی از مسمومیت با سیانور بوده و حکم خودکشی را صادر کرد. البته عده‌ای علت مرگ او را مشکوک می‌دانند و معتقداند که او را به قتل رسانده‌اند.

آلن تورینگ، جاودانه ای در تاریخ علم مدرن

اندکی پس از جنگ جهانی دوم، برای قدردانی از خدماتی که آلن تورینگ ارائه داده بود به وی نشان امپراتوری بریتانیا اعطا شد. در واقع پس از درگذشت وی، تورینگ به طرق دیگر مورد تجلیل قرار گرفت. در سال 1999، مجله تایم او را به عنوان یکی از "100 فرد مهم قرن بیستم" معرفی کرد. برای مشاهده مطالب دیگر در زمینه برنامه نویسی می توانید به بلاگ آکادمی کدیاد مراجعه کنید.

محبوب ترین مقالات