معرفی دنیس ریچی، پدر علم برنامه نویسی

7 شهريور ۱۴۰۱

معرفی دنیس ریچی، پدر علم برنامه نویسی

از زندگی افراد موفق دنیا چه می دانید؟ آیا با زندگی بزرگ ترین کارآفرینانان جهان آشنا هستید؟ آیا تاکنون در خصوص موفقیت های آن ها مطالعه کرده اید؟ در مورد دنیس ریچی چه می دانید؟ در این مقاله قصد داریم به معرفی پدر علم برنامه نویسی یعنی دنیس ریچی بپردازیم و شما را با موفقیت ها و فعالیت های مهم وی در این زمینه آشنا کنیم. در واقع خواندن چنین زندگینامه هایی و آشنایی با افراد مشهور جهان، می تواند برای ما انگیزه ای برای ادامه دادن و رسیدن به موفقیت در حوزه های کاریمان باشد. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

دنیس ریچی کیست؟

دنیس مک‌ آلیسار ریچی‌، یک دانشمند علوم رایانه‌ی آمریکایی بود که به عنوان خالق زبان برنامه نویسی C از او یاد می شود. همچنین او مشارکت‌های زیادی در توسعه سیستم عامل یونیکس به کمک و همراهی کن تامسون داشت. دنیس ریچی و تامسون در سال 1983 میلادی، برنده‌ی جایزه تورینگ از انجمن ماشین‌های حسابگر شدند. جالب است بدانید که این دو فرد در سال 1990 میلادی مدال همینگ را از‌ کانون مهندسین برق و الکترونیک دریافت نمودند. دنیس در سال 2007 میلادی خود را بازنشسته کرد. اما قبل از آن در سال 1999 مدال ملی فناوری را از رئیس جمهور آن زمان، یعنی کلینتون، دریافت کرد. در زمان بازنشسته شدن در سال 2007 میلادی، رئیس دپارتمان تحقیقات نرم افزار سیستم شرکت لوسنت بود. در اینجا تا حدودی با این فرد آشنا شدید. در ادامه قصد داریم با زندگی شخصی و شغلی، جوایز، میراث و سایر فعالیت‌های او بیشتر آشنا شویم.

زندگینامه شخصی

دنیس ریچی در 9 سپتامبر سال 1941 در برانکسویل نیویورک به دنیا آمد. پدر وی، آلستیر ای ریچی، یکی از دانشمندان آزمایشگاه بل بود. همچنین یکی از نویسندگان تئوری طراحی مدارهای سوئیچینگ بود. او‌ در زمان کودکی خود به همراه خانواده‌اش به شهر سامیت در ایالت نیوجرسی رفت. دوران دبیرستان خود را نیز در همین شهر طی کرد. سپس برای ادامه تحصیل، در رشته ریاضیات و فیزیک در دانشگاه هاروارد پذیرفته شد. دنیس ریچی در همین رشته فارغ التحصیل شد. بعدها دکترای خود را با نظارت پاتریک سی فیشر دریافت کرد. جالب است بدانید که پایان نامه‌ی او در خصوص پیچیدگی محاسباتی و ساختار برنامه بود.

زندگینامه شغلی

دنیس ریچی همانند پدرش در سال 1967 در آزمایشگاه‌های بل، مرکز تحقیقاتی علوم رایانه، شروع به کار کرد. همه‌ی برنامه نویسان او را به عنوان پدر علم برنامه نویسی می شناسند. در حقیقت دلیل عمده‌ی شهرت او نیز به خاطر ابداع زبان برنامه نویسی C می باشد. همچنین زبان برنامه نویسی C در دنیای کنونی، در اکثر نرم افزارها و سیستم عامل‌ها تعبیه شده است. از طرفی دیگر، تاثیر آن بر اکثر زبان‌های برنامه نویسی نیز مشهود است. همان طور که کمی قبل اشاره کردیم، ریچی و کن تامیسون با هم همکار بودند. این دو فرد جز دانشمندانی بودند که برای نوشتن نسخه‌ی اصلی یونیکس تلاش زیادی کردند.

جوایز و موفقیت‌های دنیس ریچی

کمی قبل، اطلاعات اندکی را در خصوص دنیس ریچی و همکار او، یعنی تامسون به شما دادیم. در واقع او و تامسون جایزه‌ی تورینگ برای تئوری توسعه سیستم عامل‌ها یونیکس را، در سال 1983 توسط انجمن ماشین‌های محاسب، دریافت کردند. جایزه‌ی تورینگ یک جایزه‌ی نوبل کامپیوتری به حساب می آید و یکی از جوایز ارزشمند در این زمینه است. این جایزه از سال 1966 میلادی تا به حال، به افرادی تعلق می گیرد که سهم به سزایی در زمینه فناوری و کامیپوتر دارند. این دو فرد موفق در سال 1990 میلادی نیز برای ابداع سیستم عامل یونیکس و همچنین زبان برنامه نویسی C، مدال ریچارد همینگ را توسط کانون مهندسین برق و الکترونیک دریافت نمودند.

جالب است بدانید در سال 1999 میلادی نیز تامسون و دنیس ریچی به صورت مشترک مدال ملی فناوری، که یکی از عالی‌ترین نشان های ملی ایالات متحده‌ی آمریکا در حوزه‌ی فناوری‌های نوین است، را از بیل کلینتون -رئیس جمهور وقت آن زمان- دریافت کردند. همچنین لازم به ذکر است که در سال 2005 میلادی کانون تحقیقات صنعتی برای تشکر از زحمات دنیس ریچی در زمینه. علم و فناوری و توسعه سيستم عامل یونیکس، جایزه بزرگ خود را به وی اهدا کردند. سال برایتان سوال شده باشد که چنین جایزه‌ای به چه افرادی داده می‌ شود؟ در واقع جایزه بزرگ کانون تحقیقات صنعتی به افرادی داده می شود که از لحاظ نوآوری و خلاقیت فردی سرآمد هستند‌. همچنین به طور گسترده به توسعه صنعت ها با هدف کمک به جامعه، اقدام به فعالیت‌هایی می کنند.

دلیل اصلی شهرت دنیس ریچی چیست؟

در این قسمت می خواهیم از زبان خود پدر علم برنامه نویسی، با توجه به مصاحبه‌هایی که با او شده است، به بررسی این موضوع بپردازیم‌. دنیس ریچی در حقیقت علت عمده‌ی شهرت خود را این گونه بازگو می کند؛ شهرت من، به علت توسعه زبان برنامه نویسی C است که در واقع پایه و اساس سیستم عامل یونیکس است. همچنین همانطور که می دانید، من یکی از چندین مؤلف کتاب محبوب C Programming Language، که مردم با نام انجیل برنامه نویسی از آن یاد می کنند، هستم.

در قسمت قبل دلیل اصلی شهرت وی را از زبان خودش برایتان بازگو کردیم. خوب است بدانید که یکی از وظایف اصلی او در توسعه سیستم عامل یونیکس، پورت کردن آن‌ها به روی پلتفرم و ماشین‌های مختلف بود. قبل از توسعه این زبان مادر و سیستم عامل، نرم افزارهای رایانه‌ای و سیستم عامل‌های کامپیوتری، محدودیت‌های بسیاری داشتند‌. یکی از این محدودیت‌ها این بود که هر کدام از آن‌ها تنها بر روی سخت افزار خاصی اجرا می شد.

سیستم عامل یونیکس و زبان C

حتما تا به اینجای مطلب متوجه شده اید که اگر ریچی تصمیم می گرفت که عمرش را روی موضوعات دیگری مانند ریاضیات بگذارد، یونیکس و زبان C هیچ گاه به وجود نمی آمد. در دنیای کنونی از زبان برنامه نویسی C در بسیاری از زوایای کامپیوتر استفاده می شود. به عبارتی دیگر، زبان C زبان مادر به حساب می آید و بسیاری از زبان‌های مدرن برنامه نویسی بر اساس این زبان، توسعه یافته‌ اند. سیستم عامل UNIX هم تاثیر زیادی در علم کامیپوتر دارد و یکی از سیستم عامل‌های محبوب لینوکس است.

پدر علم برنامه نویسی، در سن 70 سالگی فوت کرد

ریچی در سال 2011 میلادی و در سن هفتاد سالگی در شهرک هایت نیوجرسی از دنیا رفت. وی در سال‌های آخر زندگی خود، دچار بیماری‌هایی نظیر سرطان و ناراحتی قلبی شد. مرگ وی درست یک هفته پس از مرگ استیو جابز اتفاق افتاد. قصد مقایسه این دو فرد بزرگ و موفق را نداریم‌. اما دنیس ریچی آغازگر انقلابی بزرگ بود تا فردی مانند استیو جابز و شرکت وی یعنی شرکت اپل، روی آن قرار بگیرد؛ تا بتواند پیشرفت کند و به شرکتی بزرگ تبدیل شود.

سخن آخر

در طول زمان افراد موفق زیادی بودند که با ویژگی‌های منحصر به فرد، تلاش و پشتکار و متوقف نشدن در شرایط سخت، رشد کرده اند. در نهایت به موفقیت‌های بزرگ و عظیم رسیده اند. در جهان کم نیستند افرادی که کارهای بزرگ و ارزنده کرده اند و جامعه مدیون تلاش‌های بسیار آن‌ها است. در این مقاله ما به معرفی پدر علم برنامه نویسی، دنیس ریچی پرداختیم. چیزی که در زندگی همه‌ی افراد موفق بوده، این است که هیچ وقت حتی در زمان بروز مشکلات، دست از تلاش کردن نکشیده‌ اند.

شما هم می توانید با تلاش و پشتکار فراوان به موفقیت‌های بزرگ در حوزه‌ی کاری خود برسید. پس وقت را تلف نکنید و همین الان شروع کنید. اگر این فرد را می شناسید یا قبلا در خصوص او مطالعه کردید، می توانید در قسمت دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید با مراجعه به بلاگ کدیاد، سایر مقالات کاربردی و مفید را نیز مطالعه کنید.

محبوب ترین مقالات