لینوس توروالدز، مردی که در مقابل مایکروسافت قد علم کرد

2 دي ۱۴۰۱

لینوس توروالدز، مردی که در مقابل مایکروسافت قد علم کرد

تغییر و تحول در دنیای علم و تکنولوژی از جمله امور بسیار هیجان انگیز و در عین حال مورد استقبال و حمایت می باشد؛ که در بخش های مختلف در دنیای علم در حال نمود و مطرح شدن است. از جمله مثال های این شکوفایی علمی، شکفتن دریچه های جدیدی در دنیای مجازی، کامپیوترها و هوش مصنوعی است. مایکروسافت از قابل دسترس ترین و در عین حال پیچیده ترین بخش های نرم افزار کامپیوتری است که کم و بیش هر فردی را با خود سرگرم نموده است.

دنیای بزرگ مایکروسافت کمک می کند تا مردم به طور روزانه امور کاری خود را، اعم از تایپ و ارائه مقاله، گزارشات تصویری، ثبت تصاویر، محاسبات عددی و هزاران برنامه پربرکاربرد دیگر، در قالب نرم افزار مایکروسافت تشریح و تببین نمایند. اما آن چه جدای از دنیای مایکروسافت نظر همگان را به خود جلب نموده، ایجاد فضای جدید دیگری در کامپیوتر بوده که نه تنها نیازی به برنامه نویسی و کدنویسی های مایکروسافت ندارد؛ بلکه بسیار دقیق تر و کامل تر از آن در حال انجام می باشد. برنامه نرم افزاری لینوکس، که توسط یک دانشمند علم کامپیوتر به نام لینوس توروالدز ابداع و نوشته شد، فضای جدیدی از دانش رایانه ای را پیش چشم همگان گشود.

تاثیر لینوس توروالدز در فضای کامپیوتری

توروالدز از کودکی به ریاضیات، محاسبات و کامپیوتر بسیار علاقه نشان می داد و قطعا این علاقه مندی او را به سمت خلق اثر جدید بیش از پیش تشویق می نمود. لینوس تلاش کرد با توسعه سیستم عامل جدید، فضای گسترده ای را از سیستم ویندوز ارائه دهد. این دانشمند فنلاندی موثرترین برنامه نویس دنیای بزرگ رایانه محسوب می شود. با توسعه هسته لینوکس، فضای سیستم عامل اندروید درهای جدیدی به سوی برنامه نویسی گشود. سال ها بعد، شرکت های بزرگ جهانی خواستار ارائه روند فعالیت خود با لینوکس گردیدند؛ چرا که تا بدان روز شرکت های بزرگ به دنبال یک رقیب کارامد و ارزان به جای مایکروسافت بودند.

توروالدز پس از سال ها تحقیقات دانشگاهی ‌‌و به عنوان یک مدرس کامپیوتر سعی در تغییر اثرگذار در مشکلات ناشی از بار مالی مایکروسافت و نرم افزارهای مشابه داشت. گنجایش پذیرش حجم اطلاعات توسط لینوکس، نه تنها کمتر از مایکروسافت نبود، بلکه بسیار دقیق تر از آن عمل می کرد. دستیابی به این اندازه موفقیت، توروالدز را تشویق به قدم های بعدی توسعه برنامه نویسی از جمله لینوکس می کرد. امنیت بالای حفظ اطلاعات در لینوکس این اعتماد را به کاربر می دهد تا از این بستر مجازی برای ارائه مطالب خود استفاده نماید.

دیدگاه توروالدز در خصوص آینده روشن لینوکس

رقابتی که بین سیستم عامل ویندوز و لینوکس ایجاد شده، شرکت های چند منظوره را در تصمیم گیری برای استفاده نکردن از نرم افزاری غیر از لینوکس تشویق می کند. توانایی بالای این پلتفرم در حفظ داده ها، استفاده مداوم بدون بروز هیچ گونه اختلال، ارتباط گیری شبکه ای با سایر شرکت ها بدون نیاز به مراجعه حضوری و مواردی از این قبیل، از جمله موارد مهم و اثرگذار در انتخاب و جایگزینی لینوکس می باشد. توروالدز سعی دارد در هر قدم، به روز رسانی برنامه لینوکس را عقب نیندازد؛ چرا که تجارت جهانی امروزه به شدت وابسته به معرفی و تبلیغات از طریق فضای مجازی است.

کدنویسی های جدید در لینوکس قدم های او را در مسیر رشد بیشتر و آینده ای روشن و پربار، محکم تر می نماید. امروزه پشتیبانی لینوکس، از سرورهای سازمانی گرفته تا گوشی های اندروید و سیستم های کامپیوتری، نشان از توانایی بالای این برنامه دارد. حتی بورس های بزرگ دنیا و فضای کسب و کارهای بزرگ جهانی از طریق این سیستم عامل در حال فعالیت هستند.  لینوکس یک سیستم عامل نرم افزاری است که می تواند حتی بخش های متعدد سخت افزار کامپیوتر را نیز مدیریت نموده و در صورت بروز هر گونه اختلال سخت افزاری در سیستم، آن را رفع و رجوع نماید.

تقابل مایکروسافت با لینوکس، اختراع لینوس توروالدز

توروالدز صرفا یک مخترع معمولی نیست. نوع کد نویسی های لینوکس شاهدی برای این ادعا است. پشیبانی های پی در پی او و بخش های جدیدی که برتری لینوکس را در مقایسه با مایکروسافت نشان می دهد، رقابت تنگاتنگی بین پلتفرم ساخته شده توروالدز و سایر نرم افزارها ایجاد نموده است. ارائه رایگان این برنامه توسط توروالدز در مقایسه با صاحب مایکروسافت، که روز به روز بر ثروتش افزوده می شد، محبوبیت توروالدز را در بین همگان بیشتر می کرد. اگرچه باورها و سبک زندگی توروالدز او را از کسب درآمد و فکر به پول دور کرده بود، اما نفوذ وی در قلب مردم در انتخاب و تقابل با رقیبانش روز به روز او را ثروتمندتر می نمود.

سال ها بعد لینوکس تحول عجیبی در زندگی مادی توروالدز ایجاد کرد. دو شرکت بزرگ تجاری، که مشتاق بر توسعه کاری خود بر اساس نرم افزار لینوکس بودند، پس از موفقیت در بازار جهانی بخشی از درآمد شرکت خود را به پاس قدردانی از توروالدز به او عطا نمودند و توروالدز به یک مهندس خلاق و میلیونر تبدیل گردید. خوب است بدانید که لینوکس چندین نسخه جدید برای انواع کاربرها دارد. به علاوه تا به امروز لینوکس برنامه ای ارائه شده به صورت رایگان و قابل دسترس همگان بوده است. شما کدام یک از این دو رقیب را بیشتر می پسندید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد لینوکس یا افراد سرشناس دیگر در زمینه تکنولوژی و برنامه نویسی، می توانید به بلاگ کدیاد مراجعه کنید.

محبوب ترین مقالات