معرفی ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای در تاریکی

26 مرداد ۱۴۰۱

معرفی ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای در تاریکی

این روزها که بازار ارز دیجیتال داغ است. گروهی از افراد به جز فعالیت در این فضا، به بررسی تاریخچه و گذشته ی این تارنمای جامع می پردازند. تاریخچه‌ای که غیر از جذابیت، معماهای نهفته ای درون خود دارد. همان طور که می‌دانید ارز دیجیتال یک تارنمای فوق ‌العاده در زمینه اطلاع‌رسانی، ارائه ابزارهای تخصصی و آموزش‌های سطح پیشرفته در زمینه ی بیت کوین، بلاکچین و رمزارز ها است. نام ساتاشی ناکاموتو، در این زمینه، مانند یک معمای حل نشده همیشه زبان‌زد علاقمندان بوده‌ است.

در این محتوا، در ادامه ی معرفی چهره‌های تاثیرگذار دنیای کامپیوتر و برنامه‌نویسی، مجموعه ی کدیاد قصد دارد که به معرفی این فرد عجیب و مرموز بپردازد.

لکه ای سفید در دنیای سیاه مالی

جهانی را تصور کنید که زندگی در آن جریان دارد. در نقطه ای از این جهان که توصیف شد، در کشور آمریکا، تصمیمی گرفته می‌شود تا به مردم خدمات بهتری رسانده شود. طبق این تصمیم به افرادی که شرایط لازم برای دریافت وام را نداشتند، وام داده شد. به طوری که در سال 2007، میزان وام‌ها به حدود یک تریلیون دلار رسید.

می‌توانید حدس بزنید چه بر سر این کشور آمد، یک بحران اقتصادی فاجعه‌آمیز آمریکا را فرا گرفت و به دنیای اقتصاد، نزدیک چهار تریلیون دلار خسارت زد. این بحران تا سال 2008 ادامه داشت. در همین اوضاع ساتوشی ناکاموتو، با انتشار یک وایت پیپر، ارز دیجیتال را دگرگون کرد.

ساتوشی ناکاموتو کیست؟

ساتوشی ناکاموتو کیست؟

این سوال را به طور دقیق نمی‌توان پاسخ داد. هنوز مشخص نیست که نام ساتوشی ناکاموتو به یک فرد دلالت دارد یا یک گروه، اما می‌دانیم که با ایجاد بیت‌کوین، پاسخی به بحران مالی زمان خود بود. بحرانی که مانند طوفان به بانک‌های دنیا زد و نشان داد که حتی بزرگترین بانک‌ها نیز می‌توانند شکست بخورند.

اگر دنبال توضیح منطقی‌تری هستید، باید بگوییم که ناکاموتو ارزهای دیجیتال را خلق کرد تا کنترل مالی را از موسسات دست‌اندرکار بزرگ بگیرد و فرصت مشارکت را در یک سیستم مالی غیرمتمرکز برای مردم عادی فراهم کند.

نگاهی به تاریخچه ی استخراج بیت کوین

شاید اغراق آمیز باشد ولی می‌توان گفت که بیت کوین اولین فرصت سرمایه‌گذاری بود. اتفاقی که برای بار نخست، در سیستم مالی غیر سنتی اتفاق افتاد. در این جریان مردم قادر بودند بدون واسطه مشارکت داشته باشند. ارزهایی مانند بیت‌کوین با استفاده از بلاک چین خود باعث ایجاد امنیت می‌شوند. جنسیس بلاک بیت‌کوین در سه ژانویه 2009 توسط ساتوشی ناکاموتو استخراج شد. جنسیس بلاک اساس اصلی بلاک چین است.

بیت کوین خصلت متن بازی دارد. یعنی کسی نمی‌تواند آن را کنترل کند و مالک خصوصی ندارد. این ارز دارای طراحی و ساختار عمومی است و هر کسی می‌تواند مشارکت دلخواه را در این شبکه داشته باشد. در ماه‌های ابتدایی پس از استخراج، تقریبا نتیجه ی آن چنانی گرفته نشد. ماینرها، افرادی که از کامپیوترها برای محاسبات پیچیده استفاده می‌کردند، تنها محض کنجکاوی و علاقه شخصی این کار را می‌کردند اما کم کم رشد تصاعدی بیت‌کوین شروع شد و هر واحد آن به مرز 70 هزار دلار رسید.

معامله ی پیتزایی

معامله ی پیتزایی

نخستین معامله ی بیت کوین در روز 22 می 2010 یعنی خرداد ماه سال 1389 اتفاق افتاد. در آن زمان، یک مرد اهل فلوریدا، دو پیتزا را که ارزشی حدود 25 هزار دلار داشتند، با 10000 بیت‌کوین تعویض کرد.

پس از این رویداد، این تاریخ روز پیتزای بیت‌کوین نام گرفت. روزی که اولین معامله اقتصادی ارز دیجیتال به سرانجام رسید و در جدیدی به روی جهان مالی گشوده شد. فکرش را بکنید، در آن روزها قیمت هر واحد بیت کوین، یک پوند بوده است که اصلا قابل مقایسه با ارزش فعلی آن نیست.

سرانجام ساتوشی ناکاماتو، علامت سوال دنیای دیجیتال

ارتباط با ساتوشی به صورت الکترونیکی بود، در آخرین ایمیل‌ها، توسعه‌دهندگان فقط یک جمله از این فرد یا گروه دیده بودند :" به سراغ چیزهای دیگری رفتیم " به‌دلیل نداشتن اطلاعات بیشتر، هویت او ناشناخته باقی ماند.

می‌گویند که او یک میلیون واحد بیت کوین در اختیار دارد. به بیان بهتر چیزی حدود 23 میلیارد دلار است. یعنی اگر کل بیت‌کوین های حاکم بر دنیای اقتصاد را 21 میلیون واحد در نظر بگیریم، ساتوشی ناکاماتو، مالک 5 درصد این مجموعه است. بنابراین توضیحات، ناکاماتو نه تنها یک مغز خلاق محسوب می‌شود بلکه در دنیای ارزها، برتری خاصی نیز دارد.

سرنخ‌های پیدا شده

تمام آدرس‌های ناکاماتو به روزهای اول استخراج بیت‌کوین بر میگردد. در طول این سال‌ها، ارزهای زیادی توسط این آدرس‌ها جابه‌جا شده و با شک و شبهه‌های زیادی همراه بوده است. تحلیل‌گر RSKLabs نشان می‌دهد که بیت‌کوین های ساتوشی دست نخورده باقی مانده اند و این جا‌به‌جایی حساب‌ها ربطی به ساتوشی ناکاماتو ندارد.

در سال 2020 توییتی در فضای توییتر سر و صدای زیادی به پا کرد. توییتی که ادعا داشت 40 بیت کوین، یعنی مبلغ 05/391 دلار، از حساب‌های مرتبط با ساتوشی که از 2009 غیرفعال بوده، برداشت شده و به کیف پولی ناشناس منتقل شده است.

بسیاری از کاربران دچار ترس شده بودند و فکر می‌کردند که با انتقال این مبلغ، ضررهای زیادی می‌کنند. همین شایعات باعث شد که قیمت بیت‌کوین چهار درصد کاهش پیدا کند.

هویت‌ های احتمالی ناکاماتو

هویت‌ های احتمالی ناکاماتو

با گذشت این چند سال، افراد زیادی ادعا کرده اند که ابداع‌کننده بیت کوین هستند. در ادامه به بررسی این مدعیان می‌پردازیم.

  • کریگ رایت

این فرد یک دانشمند استرالیایی‌تبار بود که شواهد زیادی برای متهم کردنش وجود داشت. در سالی که کنفرانس سرمایه‌گذاران بیت‌کوین برگزار شد، رایت در این کنگره حضور پیدا کرد. اما این دانشمند دلیل قانع‌کننده‌ای برای حضور خود داشت. او گفته بود که مدرک فوق لیسانس آمار و دو مدرک دکتری معتبر دارد که باعث می‌شود از این مسائل سر در بیاورد. بعد‌ها چندین ایمیل از او یافت شد که در حال مکاتبه با وکیل خود در این زمینه بود.

ملاقات‌های مشکوک کریگ رایت با وکلا و مقامات مالیاتی ادامه داشت و حتی چند رونوشت پخش شد که در یکی از آن‌ها، دانشمند استرالیایی گفته بود : " من سعی کردم که این قضیه را پنهان کنم که از سال 2009 درحال مدیریت بیت‌کوین هستم." رایت تا سال 2021 ، تلاش کرد که ساتوشی بودن خود را در دادگاه‌ به اثبات برساند اما موفق نشد.

  • نیک سابو

او یک مهندس کامپیوتر و محقق مشهور است که روی یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز به نام بیت گلد کار می‌کرد. تعریف سابو از بیت گلد جالب بود : " پروتکلی که می‌توان در آن، بی‌نیاز از واسطه، کوین‌های پرهزینه و غیرقابل‌جعل ساخت "

این تعریف شما را یاد بیت کوین نمی‌اندازد؟

فریزبی یک نویسنده بود که در کتاب خود ادعا کرد که سابو همان ساتوشی ناکاموتو است زیرا سبک‌نوشتاری شبیه به‌ یکدیگر دارند و مدارک دیگری که هیچ‌وقت به تایید نرسید.

اهمیت شناسایی ساتوشی ناکاماتو

در مورد شخصیتی حرف می‌زنیم که یکی از بزرگترین اختراعات تاریخ بشریت را انجام داده است. فردی مرموز و عجیب که هویت مشخصی ندارد. شما کنجکاو نیستید فردی را بشناسید که با خلق یک سیستم‌ مالی، در بحرانی فاجعه‌آمیز، دنیا را دگرگون کرده است؟

خصوصیات ناکاماتو

خصوصیات ناکاماتو

در ادامه ویژگی‌های ناکاماتو را وارسی می‌کنیم

  • نبوغ خارق‌العاده

از زمان راه‌اندازی بیت کوین، هیچ هکری موفق به نفوذ به این سیستم نشده است. این ارز پس از سال‌ها هنوز کارآمد است و حرف زیادی برای گفتن دارد. همزمان با افزایش علاقمندان این حوزه، جهان ارز دیجیتال رشد کرده و بزرگتر می‌شود.

می‌دانیم که ساتوشی یک نابغه کدنویس است که کدهای بیت‌کوین را در 31 هزار خط نوشته و پلتفرمی بی‌نظیر را ابداع کرده است. جالب‌ است بدانید که کامینسکی، هکر مشهوری که در رزومه ی خود کشف نقص‌های بزرگ اینترنتی را دارد، سعی کرد تا با دسترسی به بیت‌کوین، نقص‌هایش را کشف کند اما ناموفق بود.

  • تسلط عجیب به زبان انگلیسی

وایت پیپرهای فعلی نشان می‌دهد که ساتوشی ناکاموتو مسلط به زبان انگلیسی بریتانیایی است زیرا در ایمیل های خود، از اصطلاحات انگلیسی زیادی استفاده کرده است.

  • یک نفر یا چند نفر؟

ادعایی وجود دارد که می‌گوید گروهی وجود دارد به نام ساتوشی و تمام اتفاقات مذکور، از عهده ی یک نفر بر نمی‌آید.

  • نامعلوم بودن جنسیت این نابغه

در طول تاریخ شاهد این موضوع بودیم که گروهی از زنان نویسنده یا فعال در حوزه فناوری، جنسیت خود را پنهان کرده‌اند. به همین دلیل این شک و شبهه نسبت به ساتوشی داستان ما نیز وجود دارد.

ختم کلام کدیاد

تا حد امکان جورچین به‌هم ریخته ی ساتوشی ناکاماتو را باز کردیم و مجددا به بررسی این معما پرداختیم. از تمام‌ گفته‌های بالا که بگذریم، ساتوشی می‌تواند الگوی تمامی انسان‌های کره زمین باشد. شما برای ایجاد تحول جهانی، باید از خود شروع کنید. روی باور‌ها و ویژگی‌های خود سرمایه‌گذاری کرده و خالق ایده‌هایی نو باشید. فراموش نکنید که در جریان بیت‌کوین، همه چیز از یک وایت پیپر ساده و معامله‌ی پیتزایی شروع شد.

محبوب ترین مقالات