فیگما چیست؟ و کاربردهای این نرم افزار برای توسعه دهنده ها

14 بهمن ۱۴۰۰

فیگما چیست؟ و کاربردهای این نرم افزار برای توسعه دهنده ها

 

فیگما یکی از انقلابی‌ترین اپلیکیشن‌های ویرایش گرافیکی است که امروزه دنیای طراحی وب و اپلیکیشن را به‌صورت گسترده‌ای تسخیر کرده است و طرفداران زیادی دارد. یکی از ویژگی‌های کلیدی این نرم‌افزار که باعث شده تا امروزه محبوبیت بسیار زیادی داشته باشد این است که تمام افراد می‌توانند به‌صورت کاملا رایگان از آن استفاده کرده و از مزایای فوق‌العاده این نرم‌افزار بهره‌مند شوند. این نرم‌افزار در واقع یک نرم‌افزار طراحی رابط کاربری است که شما می‌توانید آن را در مرورگرهای خود نیز اجرا کرده و از آن استفاده کنید. این نرم‌افزار چندین سال است که به‌عنوان یکی از بهترین نرم‌افزارهای موجود در این حوزه شناخته می‌شود و در حال حاضر بسیاری از توسعه‌دهندگان وب در سراسر دنیا از آن استفاده می‌کنند.

اگر شما هم تاکنون اطلاعاتی را درباره فیگما (Figma) به دست نیاورده‌اید و با قابلیت‌های متنوع و بسیار جذاب این نرم‌افزار آشنا نیستید جای درستی آمده‌اید. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این نرم‌افزار بسیار کاربردی صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را درباره ویژگی‌های مختلف آن در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه‌مند به آشنایی بیشتر با این برنامه هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

 

فیگما

 

فیگما

آشنایی با نرم‌افزار فیگما

فیگما در واقع یک نرم‌افزار مبتنی بر وب گرافیکی است که امروزه برای طراحی رابط کاربری مورداستفاده قرار می‌گیرد و کاربرد دارد. شما می‌توانید از این نرم‌افزار برای انجام انواع کارهای طراحی رابط کاربری استفاده کنید و طرح‌های اولیه خود را در آن پیاده‌سازی کنید. نکته بسیار مهمی که درباره این نرم‌افزار وجود دارد این است که شما می‌توانید از آن برای طراحی رابط‌های کاربری اپلیکیشن‌های موبایل، نمونه‌سازی از طرح‌های اولیه‌ای که ایجاد کرده‌اید، ایجاد پست‌های مخصوص شبکه‌های اجتماعی و سایر کارهای گرافیکی استفاده کنید؛ بنابراین توسعه‌دهندگان و طراحان در استفاده از این نرم‌افزار فوق‌العاده هیچ محدودیتی ندارند و می‌توانند به شکل گسترده‌ای از آن استفاده کنند. دقت داشته باشید که این نرم‌افزار با سایر نرم‌افزارهای گرافیکی متفاوت است.

 

دلیل تفاوت اصلی این نرم‌افزار با سایر نرم‌افزارهای گرافیکی این است که شما می‌توانید در مرورگر خود از این نرم‌افزار استفاده کنید. در واقع با استفاده از این نرم‌افزار شما می‌توانید بدون نیاز به خرید مجوز و نصب این نرم‌افزار روی سیستم خود به پروژه‌هایی که دارید دسترسی پیدا کرده و از آنها استفاده کنید. نکته دیگری که درباره این نرم‌افزار برای طراحان جذاب است این است که هر طراح می‌تواند به‌صورت کاملا رایگان هم‌زمان سه طرح مختلف را ایجاد کرده و روی آنها کار کند؛ بنابراین شما برای یادگیری کارکردن با این نرم‌افزار، آزمایش کردن آن و انجام پروژه‌های کوچک هیچ نیازی به خرید مجوز ندارید و تنها زمانی نیازمند خرید یک مجوز خواهید بود که قصد داشته باشید روی پروژه‌های بیش از اندازه بزرگ کار کنید و نیاز داشته باشید تا به‌صورت هم‌زمان به بیش از سه طرح دسترسی داشته باشید.

 

استفاده از فیگما

 

استفاده از فیگما

چگونه از فیگما استفاده کنیم؟

همان‌طور که در بخش قبلی نیز ذکر کردیم فیگما یک نرم‌افزار مبتنی بر وب است و به همین علت نیز تنها چیزی که شما برای شروع استفاده از آن نیاز دارید یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر رومیزی به همراه یک مرورگر خوب و قوی است که بتوانید این نرم‌افزار را روی سیستم خود اجرا کنید. در ادامه شما می‌توانید برای ثبت‌نام رایگان و استفاده از این نرم‌افزار به‌راحتی وارد وب‌سایت نرم‌افزار فیگما شده و در آن ثبت‌نام کنید. پس از ثبت‌نام شما می‌توانید بلافاصله طرح‌های خود را در این برنامه اجرا کرده و شروع به کارکردن روی آنها کنید. یکی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های این برنامه نرم‌افزاری این است که برای افراد مبتدی بسیار جذاب است و کارکردن با آن برای افرادی که تجربه‌ای در این زمینه ندارند بسیار ساده و راحت است. شما می‌توانید از قالب‌های ازپیش‌ساخته‌شده در این نرم‌افزار استفاده کنید یا این‌که طرح‌هایی را از ابتدا خودتان ایجاد کنید.

 

نکته مهم دیگری که باید درباره Figma بدانید این است که منابع بسیار زیادی برای یادگیری کارکردن با این نرم‌افزار وجود دارد و شما می‌توانید از منابع مختلف برای آموزش کار با آن استفاده کنید. پس نیازی نیست که نگرانی خاصی در خصوص این موضوع داشته باشید. اگر کارکردن با این نرم‌افزار را به‌صورت اصولی و با استفاده از آموزش‌های استاندارد بیاموزید می‌توانید مطمئن باشید که روند یادگیری شما بسیار سریع‌تر خواهد بود و می‌توانید در کمترین زمان از این نرم‌افزار برای ایجاد طرح‌های بسیار جذاب استفاده کنید.

 

استفاده از فیگما

 

همکاری زنده

همکاری زنده برای طراحی رابط کاربری در فیگما

بدون شک یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای نرم‌افزار فیگما که باعث شده است تا این نرم‌افزار امروزه توسط بسیاری از طراحان و توسعه‌دهندگان مورداستفاده قرار گیرد قابلیت همکاری زنده آن است. این ویژگی برای تیم‌های بزرگ و کوچک می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد چراکه امکانی را برای آنها فراهم می‌کند تا بتوانند به‌صورت هم‌زمان روی طرح‌های مشترک کار کنند و تغییرات اعمال شده روی طرح‌ها را مشاهده کنند. نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که تغییرات اعمال شده روی طرح‌ها در واقع به‌صورت آنلاین ذخیره می‌شوند؛ بنابراین نیازی نیست که شما نگرانی خاصی در خصوص تغییرات هم‌زمان یا عدم هماهنگی با تیم خود باشید و می‌توانید با خیالی راحت از فیگما برای کارکردن اشتراکی روی پروژه‌های مختلف استفاده کنید.

 

نکته دیگر این است که آخرین تغییرات اعمال شده همواره به‌صورت آنلاین ذخیره می‌شوند و نیازی نیست که شما به‌صورت دائمی تغییرات را در سیستم خود ذخیره کنید. این ویژگی یک مزیت بسیار بزرگ دیگر نیز برای شما دارد و آن این است که شما می‌توانید به‌صورت هم‌زمان با مشتری خودتان نیز روی طرحی که دارید کارکرده و طراحی رابط کاربری یا هر محصول گرافیکی دیگر را انجام دهید. شما در جلساتی که با مشتری خود دارید می‌توانید طرحی که ساخته‌اید را به اشتراک بگذارید و به‌صورت آنلاین تغییراتی که مشتری مدنظر دارد را روی طرح اعمال کنید تا بتوانید بعدها از این تغییرات برای اصلاح طرح کلی استفاده کنید.

 

 

ویژگی‌های مهم

 

آشنایی با برخی از ویژگی‌های مهم فیگما

فیگما نرم‌افزاری است که ویژگی‌های بسیار زیادی را در اختیار توسعه‌دهندگان و طراحان وب و اپلیکیشن قرار می‌دهد و به همین علت نیز امروزه موردتوجه قرار گرفته است. یکی از ویژگی‌های کلیدی و مهم آن این است که برای نمونه‌سازی می‌توانید اتصالات و hotspotها را روی طرح خود پیاده‌سازی کنید تا بتوانید نحوه برخورد کاربر با طراحی که انجام داده‌اید را مورد بررسی قرار دهید. نکته دیگر این است که این نرم‌افزار به شما اجازه می‌دهد تا طراحی‌هایی که انجام داده‌اید را در قالب کدهای CSS، SVG، IOS و اندروید دریافت کنید که این ویژگی نیز برای توسعه‌دهندگان می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد. فراموش نکنید که این نرم‌افزار یک نرم‌افزار آنلاین است و استفاده از آن نیازی به نصب ندارد و در مرورگر شما اجرا می‌شود. به همین علت برخلاف بسیاری از نرم‌افزارهای سنگین گرافیکی دیگری که امروزه وجود دارند شما برای استفاده از آن نیازی به یک سیستم قدرتمند نخواهید داشت.

 

کاربرد فیگما به‌قدری گسترده است که این نرم‌افزار موفق شده است تا جز 5 نرم‌افزار قدرتمند در این زمینه قرار گیرد. این نرم‌افزار تمام ابزارهایی که شما برای طراحی رابط‌های کاربری یا محصولات گرافیکی دیگر به آنها نیازی دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد و هیچ‌گونه محدودیتی را در این زمینه برای شما ایجاد نمی‌کند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید با استفاده از این برنامه تحت وب شما می‌توانید کدهای موردنیاز خود را به‌صورت دستی نیز استخراج کرده و از آنها استفاده کنید.

 

کاربرد برای توسعه دهندگان

 

کاربرد برای توسعه‌دهندگان

ویژگی‌ها و کاربردهای مهم فیگما برای توسعه‌دهندگان

در بخش‌های قبلی اشاره کردیم که این نرم‌افزار دارای کاربردهای بسیار زیادی برای توسعه‌دهندگان است و قابلیت‌های متنوعی را در اختیار آنها قرار می‌دهد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم‌افزار گرافیکی این است که از بیش از 1000 تم مختلف وردپرس و همین‌طور افزونه‌های کاربردی وردپرس پشتیبانی می‌کند که توسعه‌دهندگان در صورت نیاز می‌توانند از آنها نیز در طراحی‌های خود استفاده کنند. اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا با استفاده از فیگما اقدام به طراحی رابط کاربری برای سایت کنید بدون شک این ابزارها می‌توانند مزایای بسیار زیادی را برای شما داشته باشند و باعث شوند تا روند طراحی رابط کاربری سایت برای شما ساده‌تر شود. علاوه بر این شما می‌توانید با عضویت در Envato Elements از عناصر طراحی رابط کاربری که برای شما فراهم شده است نیز استفاده کنید. شما با عضویت در Envato Elements می‌توانید به کتابخانه‌های فوق‌العاده جذابی نیز دسترسی داشته باشید و از آنها در طراحی‌های خود استفاده کنید.

این نرم‌‎افزار همچنین به شما اجازه می‌دهد تا کتابخانه‌هایی از کامپوننت‌های قابل‌استفاده مجدد ایجاد کنید که کل تیم بتوانند به آنها دسترسی پیدا کرده و از آنها در طراحی‌های گرافیکی خود استفاده کنند. علاوه بر این هریک از اعضای تیم می‌توانند به‌روزرسانی‌ها و اصلاحاتی را در هریک از این کامپوننت‌ها اعمال کنند که این کار از طریق اعطای مجوز صورت می‌گیرد. به‌طورکلی این نرم‌افزار روند همکاری‌های تیمی را در طراحی رابط‌ها و محصولات گرافیکی بسیار ساده‌تر کرده است و همین عامل نیز باعث جذب توسعه‌دهندگان به این نرم‌افزار شده است.

 

 

نکات جزئی

نکات جزئی‌تر درباره فیگما

بدون شک مشخص‌کردن بهترین ویژگی فیگما کار بسیار سختی است چراکه این نرم‌افزار قدرتمند ویژگی‌های متنوعی را در اختیار شما قرار می‌دهد. کاربرد فیگما در طراحی انواع اپلیکیشن‌ها، وب‌سایت‌ها، رابط‌های کاربری، عناصر گرافیکی و ... باعث شده است تا این نرم‌افزار امروزه یکی از محبوب‌ترین‌ها در این زمینه به شمار بیاید. یکی از دلایل دیگر این موضوع این است که فیگما برخی از کارهای جزئی را برای طراحان و توسعه‌دهندگان انجام می‌دهد که سایر نرم‌افزارها چنین عملکردی ندارند. این عملیات‌ها با وجود جزئی بودن از اهمیت زیادی برخوردار هستند که در ادامه برخی از مهم‌ترین آنها را به شما معرفی خواهیم کرد:

 

  • در این نرم‌افزار یک گره که روی یک بردار قرار گرفته است می‌تواند بخش‌های مختلفی داشته باشد که به آن متصل هستند. (حالت استاندارد در نرم‌افزارها 2 بخش است که این مسئله در figma بیشتر است).

 

  • این نرم‌افزار به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید به‌صورت هم‌زمان چندین تصویر را وارد برنامه کرده و آنها را دقیقا در جایی که مدنظر دارید قرار دهید.

 

  • قابلیت شبکه‌های برداری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های Figma است که به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید فایل‌های گرافیکی بسیار پیچیده و درعین‌حال جذابی را طراحی کنید.

 

  • زمانی که در این نرم‌افزار یک شی را در اطراف canvas تکان می‌دهید می‌‌توانید مشاهده کنید که عرض و ارتفاع آن در خط‌کشی که در قسمت پایینی قرار دارد برای شما نمایش داده می‌شود.

 

نکات مهم

 

نکات مهم

نکات مهم درباره نرم‌افزار فیگما

امروزه نرم‌افزارهای گرافیکی بسیار زیادی هستند که هریک از آنها ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی دارند و امکاناتی را به شما ارائه می‌دهند که استفاده از آنها می‌تواند تجربه جدید و جذابی برای شما باشد. بااین‌حال فیگما در سال‌های اخیر موفق شده است تا توجه بسیاری از افراد حرفه‌ای و متخصص در این حوزه را به خود جلب کند. در این مطلب سعی کردیم برخی از مهم‌ترین مواردی که باعث جذابیت هرچه بیشتر این نرم‌افزار شده بود را به شما توضیح دهیم. بااین‌حال موارد متعدد دیگری نیز وجود دارند که باعث شده‌اند تا Figma یک نرم‌افزار بسیار جامع و کامل برای توسعه‌دهندگان و طراحان باشد. همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز به این موضوع اشاره کردیم فیگما نرم‌افزاری است که دارای منابع متعددی برای یادگیری است و شما می‌توانید از هریک از این منابع بر اساس سلیقه‌ای که دارید استفاده کنید. در کنار این موضوع باید دقت داشته باشید که برای کارکردن با این نرم‌افزار شما تنها به یک مرورگر قوی و به اینترنت پرسرعت نیاز پیدا خواهید کرد تا بتوانید تغییرات را به‌صورت آنلاین ذخیره کنید.

نکته دیگری که باید درباره این نرم‌افزار بدانید تیم توسعه‌دهندگان فوق‌العاده قدرتمند آن است که به‌خوبی از این نرم‌افزار پشتیبانی می‌کنند و به‌روزرسانی‌های متعددی را برای آن منتشر کرده‌اند. ارائه پشتیبانی قوی و به‌روزرسانی ابزارهایی که هریک کاربردهای زیادی را در طراحی گرافیکی دارند باعث می‌شود تا توسعه‌دهندگان بتوانند با خیالی راحت از این برنامه استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوند. کارکردن با این برنامه برای افرادی که تجربه کمی در زمینه طراحی گرافیکی دارند نیز بسیار ساده و راحت است و افراد در هر سطح و تخصصی می‌توانند از آن استفاده کنند. پس اگر شما هم به دنبال یک نرم‌افزار جامع و کامل برای انجام طراحی‌های گرافیکی خود در زمینه‌های مختلف از جمله طراحی رابط کاربری برای اپلیکیشن‌ها و سایت، طراحی پست‌های مخصوص شبکه اجتماعی یا سایر محصولات گرافیکی هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از این نرم‌افزار استفاده کنید.

محبوب ترین مقالات