نظر بزرگان دنیا در مورد برنامه نویسی

28 شهريور ۱۴۰۰

نظر بزرگان دنیا در مورد برنامه نویسی

نظر بزرگان دنیا در مورد برنامه نویسی و نتایج فوق العاده یادگیری آن

آیا تا به حال به نظر بزرگان دنیا در مورد برنامه نویسی فکر کرده‌اید؟ درک این مطلب که با یادگیری برنامه‌نویسی، صرفاً قادر به انجام مهارت‌های فنی نبوده و این تخصص می‌تواند در سایر ابعاد زندگی نیز کمک‌کننده باشد، آسان نیست. بسیار از بزرگان این صنعت، ناخواسته به این وادی کشیده شدند ولی پیشرفت‌هایی قابل‌توجه و تأثیرگذار در این راه برای خود و کل جهان به ارمغان آوردند.

یادگیری زبان برنامه‌نویسی، اهرمی مؤثر در پیشبرد افراد در سایر ارکان زندگی به شمار می‌رود. دقت، تمرکز، اعتمادبه‌نفس، توانایی حل مشکل، ایجاد آرامش درونی تا رسیدن به هدف و... تنها نمونه‌های نتایج مثبتی هستند که از یادگیری و انجام برنامه‌نویسی، بر زندگی افراد جاری می‌شود. نظر بزرگان دنیا در مورد برنامه نویسی در این حیطه همیشه جالب و تلنگری است که افراد را به فکر فرو می‌برد.

دنیای برنامه نویسی و زبان های گوناگون

فواید یادگیری برنامه‌نویسی

یکی از مهم‌ترین مواردی که به هنگام آموزش زبان برنامه‌نویسی به آن می‌رسیم آن است که چرا باید این زبان‌ها را یاد گرفت؟! در واقع اصلی‌ترین پاسخ در این زمینه آن است که بدانیم با فهم دنیای زبان‌های برنامه‌نویسی متوجه می‌شویم که برای هر مشکلی در دنیا، راه‌حلی وجود خواهد داشت. در طول انجام پروژه‌های برنامه‌نویسی، با مشکلات متعدد، سؤالات بسیار و باگ‌های سیستمی بی‌دلیل مواجه می‌شویم؛ اما برای حل آن‌ها و پیشبرد پروژه در زمان مقتضی، از پا نمی‌نشینیم.

واقعاً چرا برنامه‌نویسی را یاد بگیریم؟

یکی از رفتارهایی که در اکثر برنامه نویسان مشهود است، پایداری آن‌ها برای حل مشکلات سیستمی است. به‌گونه‌ای که ممکن است برای رفع فلان مشکل، ساعت‌ها بلکه روزها وقت و زمان گذاشته و خسته و ناامید نشوند.

شاید درک این موضوع برای سایر افراد سخت باشد، ولی به شیرینی پس از حل معما می‌ارزد.؛ به همین علت نظر بزرگان دنیا در مورد برنامه نویسی آن است که آموزش این علوم، موجب شده فرد حلال مشکلات ریز و درشت خود نیز شود. باگ‌های زندگی شخص را نمی‌ترسانند، بلکه او را برای رفع موانع، قوی‌تر می‌کنند.

تنوع در تولید اپلیکیشن های مختلف

پرسشگری

از جمله مواردی که در دنیای برنامه‌نویسی می‌بینیم، پرسشگری، تحلیل و حلال بودن است. همین موارد به‌طوری اثرگذار در رفع مشکلات سرویس‌های اطلاعاتی، سایت‌ها، اپ ها، نرم‌افزارها و سایر موارد، مؤثر است. پرسشگری موجب می‌شود ذهن پرورش یافته و به حل باگ‌های ایجاد شده بپردازد، انگیزه فرد را بالا برده و نیروی مضاعفی در این زمینه ایجاد کند.

از نظر بزرگان دنیا در مورد برنامه نویسی هر فردی باید یاد بگیرد که چه طور کد بزند؛ چرا که برنامه‌نویسی به افراد یاد می‌دهد که چه طور فکر کنند. استیو جابز، نابغه دنیای برنامه‌نویسی، چنین گفته‌ای دارد. در واقع او می‌خواهد، دیگران به این نکته توجه کنند که ذهن منبع راه‌حل‌های گوناگون و راهکارهای منحصربه‌فرد است. پس هنگامی‌که مهارت برنامه‌نویسی و کدزنی را یاد بگیرد، می‌تواند تحلیلگر قابلی شده و این رفع مشکل را از دنیای نرم‌افزاری بیاموزد.

بزرگان صنعت برنامه نویسی

خلاقیت

ازآنجایی‌که مشکلات و باگ‌های دنیای برنامه‌نویسی و دنیای واقعی، مشابه هم بوده و هرگز پایانی برای آن‌ها نمی‌توان متصور بود، یادگیری زبان برنامه‌نویسی و آموزش آن، در تک‌تک لحاظت زندگی این امر را یادآوری می‌کند. عدم ایجاد نگرانی از مواجه با بروز مشکلات، رفع ترس‌های ناشی از ناممکن بودن رفع آن و ایجاد اعتمادبه‌نفس در یافتن راه‌حل‌های ناب و ناگهانی و... همگی از نتایج بالقوه آموزش کد نویسی هستند. افراد در فرآیند آموزش برنامه‌نویسی به هر زبانی، یاد می‌گیرند که هرگز مشکلی بدون راه‌حل وجود ندارد.

هرچقدر به رفع مشکلات بیشتری اقدام کنید، مهارت و خلاقیت شما بالاتر رفته و راه‌حل‌های بهتر، یونیک‌تر و سریع‌تری پیدا کرده و برای باگ‌های به وجود آمده در آینده خبره‌تر می‌شوید. نیکول نگروپونته، در مبحث نظر بزرگان دنیا در مورد برنامه نویسی می‌گوید:

برنامه‌نویسی این امکان رو به فرد می‌دهد تا در مورد خودِ «فکر کردن» بیندیند و هنگامی‌که هم که به رفع مشکل می‌پردازد، در مورد خودِ «یادگیری» آموزش می‌بیند. به همین دلیل است که افراد پس از دست‌وپنجه نرم کردن با باگ‌های برنامه‌نویسی، در حل مشکلات روزمره نیز، خلاقانه‌تر بوده و راه‌حل‌های باکیفیت‌تری را ارائه خواهند داد.

درآمدزایی از صنعت برنامه نویسی

مهارت

استیو جابز معتقد بود با یادگیری برنامه‌نویسی می‌توان روش‌های درست فکر کردن را، همانند سایر مهارت‌های زندگی، به نحو بهتری آموخت. در واقع پس از آموزش در این حیطه، مهارت تولید محصولی جدید، منحصربه‌فرد و کاربردی را یاد گرفته و حس آفریننده بودن به اشخاص دست می‌دهد.

همین احساس موجب می‌شود نسبت به تولید خود وابستگی پیدا کرده و در حفظ و ارتقاء آن بکوشند. به‌عنوان‌مثال سایت‌های فروش اینترنتی، پس از دوره زمانی مقتضی و پیشرفت در جذب فالوئر، همچون فرزندی برای مؤسس آن خواهند بود تا به توسعه هر چه بیشتر آن بپردازد.

از نظر بزرگان دنیا در مورد برنامه نویسی، کدزنی مهارت خلق گزینه‌های نوینی است که به تبلور ایده‌های جدید کمک کرده و خلق ارزش می‌کند. در واقع تولید محصول جدید یک برنامه‌نویس، نه‌تنها جذاب و هیجان‌انگیز است که به پیشرفت علم کمک کرده و ابزاری مجازی، کارآمد و قوی ایجاد می‌کند تا بسیاری از مشکلات انسان‌های دیگر را رفع کند، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و مدیریت زمان بهتری را به سایرین بدهد.

مهارت ایجاد دستاوردی نوین، برای سایر قسمت‌های زندگی نیز کاربرد دارد. بسیاری از باگ‌های زندگی با افزایش مهارت رفع مشکلات، حل می‌شوند؛ بدون آنکه نگرانی مضاعفی ایجاد کنند.

بهترین برنامه نویسان، برترین آفرینندگان

آفرینش

بسیاری از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های موجود در دنیا، حکم بازآفرینی را دارند. به‌عنوان‌مثال سایت‌ها و اپ‌هایی مانند آمازون، فیس‌بوک، تلگرام، اینستاگرام، لینکدین و... نه‌تنها خود محصولی پول‌ساز و پرمنفعت برای صاحبانشان به شمار می‌روند، بلکه بستری سودآور مناسب سایر افراد جامعه نیز خواهند بود. همین آفرینش محصول که بتواند منفعتی دوجانبه به تولیدکننده و مصرف‌کننده برساند، ارزش روانی، عاطفی و مالی توأمانی خواهد داشت.

نظر بزرگان دنیا در مورد برنامه نویسی همچون گابل لوگان نیوول این است که: در آینده برنامه‌نویسان نقش جادوگران را بازی خواهند کرد؛ چراکه قدرتی جادویی داشته و دیگر افراد جامعه فاقد آن قدرت هستند! همین یک جمله نشان از میزان تأثیرگذاری تولید محصولات برنامه‌نویسی در دنیای امروزی است.

در واقع برنامه‌نویس می‌تواند مشگل‌گشای بسیاری از موارد لاینحل باشد. ازآنجایی‌که اکثر افراد، استفاده‌کننده از این مدل ابزارهای مجازی هستند، خلق و آفرینش چنین امکاناتی، مسلماً درآمد بالایی را نیز ایجاد می‌کند.

ذهن‌های خلاق دنیای برنامه نویسی

پرورش قدرت ذهن

ازآنجایی‌که برنامه‌نویسی با هوش، درک و تمرکز افراد سر و کار دارد، ورزشی سازنده برای مغز انسان به شمار می‌رود. علاوه بر آن حس رضایتی عاطفی را ایجاد می‌کند تا علاوه بر درآمدزایی بالا از این راه، حس بی‌نظیری از کمک، خلاقیت و توانایی را نیز برای افراد ایجاد کند. افزون بر آن، اغلب دانشمندان معتقدند، برنامه نویسان دچار زوال عقل نشده و در سنین بالا درگیر مشکلات حافظه‌ای همچون آلزایمر، دمانس و بیماری‌هایی از این دست نمی‌شوند.

از آن نظر که مرتباً در حال خلق فرمول‌های ریاضی و ایجاد راه‌حل‌های گوناگون هستند، نورون‌های مغری فعالی داشته و به‌گونه‌ای ورزشی هر روزه انجام می‌دهند. از این‌رو برنامه‌نویسی یکی از دروس جذاب آموزشی در بسیاری از مدارس پیشرفته به شمار می‌رود که با به چالش کشیدن ذهن انسان از کودکی، آن را پرورش داده و در توسعه ذهنی افراد مؤثر است. حتی برنامه‌نویسی نیاز به هدفی خاص نداشته و همچون ورزش جسمی، کاری در جهت بهبود توانایی‌های مغزی به شمار می‌رود.

لینوس توروالدس معتقد است: بسیاری از کد نویسان، خوب کد نویسی می‌کنند اما نه به این خاطر که کسب درآمد کنند‌ یا توسط دیگران تحسین بشوند! بلکه به این خاطر که کد نویسی کار بسیار جذابی است. همین نظر بزرگان دنیا در مورد برنامه نویسی نشان‌دهنده و اثبات‌کننده این مطلب است که این حوزه مختص گروهی خاصی نبوده و برای تمامی اقشار جامعه و گروه‌های انسانی علاقه‌مند، می‌تواند مفید باشد.

کدهای برنامه نویسی، ورزش ذهن و مغز انسان

آینده شغلی

افرادی که کار در حوزه برنامه‌نویسی را انتخاب می‌کنند، به این مسئله به‌خوبی توجه دارند که دنیا دارد به‌سوی پیشرفت‌های تکنولوژیکی با استفاده از فناوری اطلاعات پیش رفته و امروزه بیشتر شغل‌های دنیا با این فناوری سر و کار دارند. در اصل حوزه‌ای از صنعت، آموزش، صنایع غذایی، بورس و مالی و بانکداری و... را پیدا نمی‌کنید که بدون تکنولوژی‌های برنامه‌نویسی و شبکه بتوانند کار خود را پیش برده و بهترین کیفیت را ارائه دهند.

راه های کسب درآمد از برنامه نویسی 

از نظر بزرگان دنیا در مورد برنامه نویسی، این حوزه آینده‌ای مطمئن در کسب درآمد داشته و شغلی با آینده‌ای روشن محسوب می‌گردد.

با گسترش سایت‌ها، اپ‌ها و نرم‌افزارهای گوناگون، حتی ماشین‌آلات صنعتی با پایه برنامه‌نویسی، تکنولوژی‌های مؤثر در لوازم‌خانگی و بوردهای تخصصی، تولید خودروهای هوشمند، حمل‌ونقل شهری و کشوری متصل به سیستم‌های کامپیوتری و... کاربرد این شغل در تمامی صنف‌ها واجب و موردنیاز است. تقریباً هیچ جایی نیست که به برنامه نویسان و متخصصان حوزه کد نویس نیازی نداشته باشند.

نوآوری

یکی از بهترین نتایجی که برنامه‌نویسی با خود به همراه می‌آورد، توانایی در خلق ایده‌های نو است. به همین علت است که کوچک و بزرگ، زن و مرد و سن بالا و پایین می‌توانند در دنیای برنامه‌نویسی موفق بوده و به نوآوری و اختراع‌ها و آرزوهای خود بپردازند.

از این نوع پیشرفت‌های ناگهانی مثال بسیار است؛ مانند جاروبرقی‌های هوشمند، خانه‌های بدون نیاز به کلید و پریز، خودروهای بدون راننده و خط تولیدهای بدون اپراتور. حتی بسیاری از افراد اقدام به تولید وسایلی می‌کنند تا نیازهای شخصی آنان را برطرف کند. دنیای دیجیتال و فناوری اطلاعات، راه را برای هر صنف و سنی باز گذاشته است.

بسیاری از اپلیکیشن‌ها حتی به ایجاد ارتباط میان انسان‌ها با زبان‌های مختلف کمک می‌کنند، مانند اپ‌های ترجمه هم‌زمان. این نرم‌افزارهای هوشمند کمک می‌کنند تا انسان‌ها از کیلومترها دورتر از هم با تفاوت‌های ظاهری، فرهنگی، جسمی، ملیتی و مذهبی دوستان بسیار خوبی برای یکدیگر شده و زبان خود را متوجه بشوند.

از نظر بزرگان دنیا در مورد برنامه نویسی همچون استیفن هاوکینگ: خواه به‌ دنبال کشف رموز جهان باشید و خواه به‌ دنبال یک شغل در قرن بیست‌ویکم بگردید، اصول پایه‌ای برنامه‌نویسی یک مهارت ضروری است که باید آن را آموخت. این گفته فصل الخطابی پیرامون فواید مفید یادگیری برنامه‌نویسی است.

دنیا در دستان برنامه نویسان آینده

گفتار و نظر بزرگان دنیا در مورد برنامه نویسی

بسیاری از دانشمندان و متخصصان حوزه برنامه‌نویسی، گفتارهایی در این زمینه دارند که علاوه بر راه گشا بودن، کلیدی قیمتی پیرامون فهم دنیای مبهم برنامه‌های کامپیوتری می‌شود. اگرچه جهان برنامه‌نویسی، فضایی دیجیتال و غیرقابل لمس محسوب می‌شود، اما نتایجی کاملاً مشخص و قابل درک دارد. از جمله این سخنان تعدادی را با ذکر نام گویندة آن، یکدیگر مرور می‌کنیم.

  • مارتین فولر

پیرامون درک متقابل انسان‌ها از کد نویسی مارتین فولر می‌گوید: هر فردی قادر به نوشتن کد برای ماشین‌آلات کامپیوتری و دیجیتالی هست، اما تفاوت در زمانی است که برنامه نویسان خبره بتوانند کد تولیدی خود برای سایر افراد تشریح و قابل‌فهم نمایند.

  • دنیس ریتچی

دنیس ریتچی در مورد کار با سیستم‌عامل یونیکس معتقد است: این سیستم‌عامل بسیار ساده بوده و درعین‌حال فهم چگونگی کارکرد آن، نیاز به ذهنی نابغه و هوشی سرشار دارد.

  • کوری هوس

در عوض کوری هوس اعتقاد به گویایی کد نویسی بدون نیاز به توضیح اضافی دارد. در واقع او معتقد است: برنامه‌نویسی همچون بیان لطیفه است که معنای آن در خود جمله نهفته گردیده، اگر نیاز به توضیح و بسط موضوع بشوید یعنی طرق مقابل متوجه نشده و کارایی لازم را نداشته است.

  • کن تامپسون

اندر جذابیت‌های کد نویسی و برنامه‌نویسی برای متخصصان این حوزه همین نظر بزرگان دنیا در مورد برنامه نویسی بس است که توسط کن تامپسون گفته شده: یکی از بهترین روزهای زندگی من روزی بود که هزار خط کد اضافی را با مقدار کمی جایگزین کردم.

  • مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ، غول افسانه‌ای دنیای فیس‌بوک معتقد است: در آینده‌ای نزدیک، برنامه‌نویسی حکم آموزش‌های اولیه همچون نوشتن و خواندن را برای کودکان پیدا کرده و نیاز به آن در همه زمینه‌های احساس خواهد شد، به‌گونه‌ای که بزرگ‌ترها افسوس می‌خورند چرا زودتر اقدام به آموزش آن نکرده‌اند.

  • بیل گیتس

بیل گیتس خدای دنیای مایکروسافت پیرامون نظر بزرگان دنیا در مورد برنامه نویسی به این امر اعتقاد دارد که: سنجش میزان برتری در کد نویسی با تعداد خطوط کد مثل سنجش میزان وزن در حین ساخت هواپیماست؛ پس هرچقدر کمتر باشد بهتر است!

  • جان وودز

یکی از شوخ‌ترین و درعین‌حال واقعی‌ترین جملات در مورد کد نویسی از زبان جان وودز بیان شده است که می‌گوید: همیشه طوری کد بزنید که گویی فردی که پس از شما قرار است آن پروژه رو پشتیانی کند یک دیوانة زنجیری است! اگر بداند شما کجا زندگی می‌کنید کارتان تمام است!

نتیجه‌گیری

امروزه کارآمدی، تأثیرگذاری و درآمدزایی دنیای برنامه‌نویسی بر هیچ‌کسی پوشیده نبوده و اثرات آن در تمامی حوزه‌های صنعتی، حمل‌ونقل، غذایی، نظامی، پزشکی و... بسیاری دیگر از انواع فعالیت‌ها مشخص است. این حوزه از زبان‌های مختلفی تشکیل یافته است که بر حسب کارایی می‌توانند به بهترین شکل مورداستفاده قرار بگیرند. فناوری اطلاعات و دنیای دیجیتال، از جذابیت‌های متنوعی برخوردار است و در کنار آن نیز فواید متعددی برای شخص و دنیای پیرامون خود به ارمغان می‌آورد.

نظر بزرگان دنیا در مورد برنامه نویسی بسیار جذاب و قابل‌توجه است. ازآنجایی‌که اکثر مشاهیر دنیای امروزی، به‌گونه‌ای با دنیای دیجیتال، شبکه و فناوری اطلاعات و داده‌ها، روزانه سر و کار دارند، ارزش اطلاعاتی آن را متوجه شده و توصیه به یادگیری هر چه بیشتر این زبان‌ها دارند. آینده‌نگری آنان پیرامون حوزه فناوری اطلاعات کاملاً به‌جا بوده و توسعه آن را پیش‌بینی می‌کنند. در واقع آینده در دست برنامه نویسان است.

محبوب ترین مقالات