آموزش رزومه نویسی حرفه ای برای برنامه نویسان

22 آبان ۱۴۰۱

آموزش رزومه نویسی حرفه ای برای برنامه نویسان

اهمیت و ارزش بالای مشاغلی مانند برنامه‌نویسی و توسعه‌ وب، بر کسی پوشیده نیست. همچنین برنامه‌نویسان حرفه‌ای و متخصص شانس بالایی در به ‌دست آوردن پروژه‌ها و مشاغل مهم و کلیدی دارند. با‌ این‌حال ثابت کردن خود در مصاحبه شغلی و اثبات استعدادها و توانایی‌های خود به کارفرما کار آسانی نیست. برنامه‌نویس در این مواقع معمولا با صدها رقیب قدر دیگر در رقابت است. بنابراین نیازمند رزومه‌ای است که کارساز باشد و بتواند از سایر رقبا پیشی گیرد. اگر شما نیز به‌دنبال راه‌حلی برای نوشتن رزومه برنامه نویسی به‌ صورت حرفه‌ای هستید؛ پس این مقاله را تا پایان بخوانید! در این مقاله ما راهنمایی جامع را برای شما معرفی می‌کنیم؛ تا از طریق یک فرایند گام‌به‌گام و ساده، رزومه ای هدفمند و کامل تهیه کنید.

معیارهای نوشتن رزومه برنامه نویسی

نوشتن رزومه برنامه نویسی ممکن است چالش‌برانگیز باشد. خصوصا این موضوع زمانی تنش‌زا خواهد بود که شما تازه‌کار بوده، تخصص و تجربه چندانی هم نداشته و همچنین تا به‌ حال تجربه رزومه نویسی حتی در سطح ابتدایی را هم نداشته باشید. با رعایت نکات مهمی که ذکر خواهیم کرد به راحتی خواهید توانست رزومه‌ای کامل و جامع، که بازتابی از استعدادها، مهارت‌ها و نقاط قوتتان است را تهیه کنید. با نوشتن رزومه برنامه نویسی‌ استاندارد، که مطابق با توانایی‌های شما است، به‌راحتی به اهدافتان خواهید رسید.

بیشتر بخوانید: بهترین ایده برای اولین پروژه برنامه نویسی و قرار دادن آن در رزومه

 

نکات مورد نیاز رزومه‌نویسی برای برنامه نویسان

نکات مورد نیاز رزومه‌نویسی برای برنامه نویسان

قبل از آن‌ که رزومه نویسی را شروع کنید، بهتر است فرصت‌های شغلی‌ای که در آینده پیش روی شما است را در نظر بگیرید. مخصوصا اگر هدف شما تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب یا برنامه‌نویس باشد. همچنین رزومه‌ای ایجاد کنید که شامل این عناصر کلیدی باشد: خلاصه، سابقه استخدام، تحصیلات و مهارت‌ها؛ زیرا با طرح رزومه‌ای حرفه‌ای و خوانا، بهترین تاثیر را در اولین لحظه ملاقات هنگام مصاحبه شغلی خواهید داشت. یکی از نکات مهم و قابل توجه هنگام رزومه نویسی این است که از زیاده گویی اجتناب کنید و فقط نکات ضروری، با اهمیت و مرتبط را ذکر کنید. پس تا حد امکان از طولانی شدن رزومه خود جلوگیری کنید! در ادامه سایر نکات برجسته را ذکر خواهیم کرد.

  • درج دوره‌ها و آموزش‌های که دیده‌اید

در صورتی که حس می‌کنید در رزومه خود نکته قابل توجه و با ارزشی ندارید، حتما جزئیاتی در مورد دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی‌ای که گذرانیده‌اید، ارائه دهید. همچنین می‌توانید ذکر کنید که چه مدارک آموزشی‌ مرتبطی دریافت کرده‌اید. یکی دیگر از راه‌های نشان دادن صلاحیت و توانایی این است که پروژه‌های موفقی که به اتمام رسانیده‌اید را در رزومه خود درج کنید.

  • ذکر مهارت‌هایی که توان یادگیری آن ها را دارید

در‌ صورتی‌که مهارت و تخصص خاصی ندارید که در رزومه خود بگذارید، می‌توانید مهارت‌هایی که قابلیت یادگیری و فراگرفتن آن ها را دارید را ذکر کنید. همچنین ذکر کردن استعدادهای مختلفی که دارید نیز خالی از لطف نخواهد بود. با این‌ کار شما خود را فردی نشان می‌دهید که ظرفیت و علاقه به یادگیری مباحث جدید را دارد. حتما در هنگام مصاحبه خود را علاقه‌مند به فراگیری مباحث جدید نشان دهید. همچنین می‌توانید وجه تمایزات خود با سایر رقبا را بیان کنید.

  • نشان دادن تخصص در زمینه دیتا بیس

اگر که سابقه کار کردن با دیتا بیس یا همان پایگاه داده را دارید، حتما آن را در هنگام نوشتن رزومه برنامه نویسی ذکر کنید؛ زیرا کار با دیتابیس بیانگر این است که شما از سایر برنامه نویسان مبتدی متمایز هستید و تخصصی‌تر فعالیت داشتید. درج این نکته در رزومه باعث می‌شود که امکان موفقیت شما در برابر رقبا بیشتر شود.

بیشتر بخوانید: بهترین کشورهای مهاجرت پذیر برای برنامه نویس ها
 

ساختار کلی نوشتن رزومه برنامه نویسی

ساختار کلی نوشتن رزومه برنامه نویسی

رزومه وسیله‌ای برای تبلیغ و نشان دادن خود است. اولین وسیله‌ای است که برای معرفی خود استفاده می‎‌کنید و سعی می کنید ادعا کنید که بهترین انتخاب برای کارفرمای احتمالی خود هستید. از طریق رزومه خود باید مهارت‌های اصلی خود را به نمایش بگذارید. ساختاری که در ادامه بیان خواهیم کرد وجه مشترک تمام رزومه‌های برنامه نویسی است. پس شما باید برای هر شاخه از برنامه‌نویسی که می‌خواهید رزومه تهیه کنید این ساختار را رعایت کنید.

  • تیتر یا سرفصل

نوشتن رزومه برنامه نویسی را ابتدا باید از تهیه سرفصل شروع کنید. سرفصل رزومه شما جایی است که استخدام کنندگان را به راحتی می‌تواند به‌ خود جذب کند و بیشترین تاثیر را روی آن ها بگذارد. هدف اصلی تیتر این است که شما را از نظر بصری از سایر کاندیدها و رقبای شغلیتان متمایز کند. در این قسمت باید نام و اطلاعات تماس شما به‌ طور برجسته نمایش داده شود. اطلاعات تماس از قبیل کشور، استان، شهر و خیابان، شماره تماس (حدالمقدور دوتا) و آدرس ایمیل می باشند.

  • خلاصه

این قسمت را با خلاصه‌ای از بزرگترین و مهم‌ترین دستاوردهای مرتبط خود شروع کنید. این‌ قسمت کارفرما را برای قسمت اصلی رزومه آماده خواهد کرد. برای خلاصه رزومه خود می‌توانید کمی در مورد دستاوردهای خود بگویید و در عین حال می‌توانید تا حدی استاندارد آن ها را بزرگ‌نمایی کنید. البته سعی کنید که تا حد اغراق پیش نروید. بلکه فقط باید نشان دهید که به دستاوردهای حرفه‌ای خود افتخار می‌کنید. هدف شما از این قسمت باید این باشد که شخصیت حرفه‌ای خود را با توصیف خود، در کنار نکات برجسته و موفقیت‌های شغلی یا هر ویژگی‌ای که استخدام‌کنندگان و کارفرمایان را به گرفتن مصاحبه از شما ترغیب می‌کند، آشکار کنید. این‌ کار باید در دو تا چهار جمله انجام شود و البته استفاده از کلمات و عبارات کلیدی را فراموش نکنید!

به‌ یاد داشته باشید که مختصر بودن و  مدیریت فضای صفحه بسیار مهم است. هر کلمه‌ای که در این قسمت استفاده می‌کنید باید یک فعل عملی (توضیح یک کار یا دستاورد خاص)، یک اسم قدرتمند یا یک قید یا صفت باشد. برای مختصر و مفید بودن، می‌توانید جملات خود را کوتاه کنید. مثلا جملاتی مانند «در پروژه‌های قبلی من…» را حذف کنید و مستقیماً به سراغ حقایق بروید «به‌عنوان بخشی از تیم‌های توسعه‌دهنده بزرگ در امنیت سایبری، کد پیچیده را در ۴ زبان برنامه‌نویسی مختلف نوشتم.» تا جای امکان از کلمات جذاب استفاده کنید تا کارفرما به خواندن ادامه رزومه تشویق شود. از ذکر توضیحات اضافی‌ای که تاثیری بر خواننده نمی‌گذارد اکیدا خودداری کنید. اگر تازه فارغ التحصیل شده‌اید، باید پروژه های کوچک اما چشمگیری را که در دانشگاه انجام داده‌اید در رزومه ذکر کرده و دستاوردها و قابلیت‌های پروژه خود را برجسته کنید.

  • اطلاعات تحصیلی و آموزشی

از آن جا که شما قبلاً خلاصه ای از تجربیات و دستاوردهای خود را ارائه کرده‌اید، بنابراین الان نوبت این است که در مورد سوابق تحصیلی خود صحبت کنید. زیرا سازمان‌هایی وجود دارند که اهمیت زیادی به سوابق تحصیلی شما می‌دهند. بنابراین نیاز است که در مورد سوابق تحصیلی خود بیشتر بگویید. شما باید ابتدا از بالاترین مدرک خود بنویسید و آن را در رأس قرار دهید و سپس به ترتیب مدارک تحصیلی دیگر را ذکر کنید. برای کسب اطمینان بیشتر می‌توانید مدارک و گواهی‌نامه‌های مربوطه را نیز در پیوست قرار دهید.

  • مهارت‌ها

بخش بعدی رزومه شما مهارت‌های فنی شما خواهد بود. این بخش با ذکر مهارت‌های اصلی شما که بر آن ها تسلط خوبی دارید شروع می‌شود. بنابراین ابتدا تمام مهارت‌هایی را که بر آن ها تسلط کافی دارید ذکر کنید. سپس بقیه مهارت‌هایی که تسلط کمتری بر آن ها دارید را در سطوح پایین‌تر بیاورید. اگر فقط یک مهارت دارید، فقط در مورد آن مهارت بگویید. اگر هم مهارت خاصی ندارید پس بخش مهارت‌ها را حذف کنید.

مهارت‌هایی از قبیل تسلط بر زبان‌های برنامه نویسی‌ای مانند: C++، C، جی کوئری، HTML، HTML + CSS،  جاوا و غیره. یا مهارت‌های مربوط به پایگاه داده مثل MySQL و Sybase. بدین‌ترتیب همه مهارت‌هایی که در زمینه برنامه‌نویسی و آی‌تی دارید را لیست کنید.

بیشتر بخوانید: یادگیری برنامه نویسی چقدر طول می کشد؟

  • سوابق کاری

یکی از نکات مهمی که باید هنگام نوشتن رزومه برنامه نویسی به آن توجه کنید، ذکر سابقه و تجربیات کاری است. این قسمت مربوط به درج تجربه‌هایی است که در زمینه برنامه‌نویسی داشته اید. شامل نام شرکتی که در آن کار می‌کردید و مدت زمان استخدام در جایگاه برنامه نویسی می باشد. هنگام فهرست کردن وظایف خود، سعی کنید از کلمات کلیدی برنامه نویسی استفاده کنید که توجه مدیران استخدام را به خود جلب کند.

مثلا این‌گونه بنویسید:

سیستم اطلاعات کتابخانه [کتابخانه دانشگاه تهران، تهران، ایران]

مدت زمان: آبان 1396 - فروردین 1397

تعداد اعضای تیم: 3 نفر

در نقش: توسعه دهنده و آزمایش کننده

مهارت های مورد استفاده: Pro*C، Red Hat Linux، MySQL

ذکر نقاط قوت در نوشتن رزومه برنامه‌نویسی

  • ذکر نقاط قوت در نوشتن رزومه برنامه‌نویسی

پس از ارائه جزئیات کامل از تمام پروژه هایی که انجام دادید، اکنون می توانید در پایان عملیات نوشتن رزومه برنامه نویسی خود، در مورد نقاط قوت اصلی خود صحبت کنید. مانند نمونه‌ زیر:

دارای مهارت های شفاهی، نوشتاری و ارائه خوب

تحمل بالا در برابر استرس

لذت بردن از قبول مسئولیت ها

یادگیرنده سریع با توانایی درک خوب (علاقه‌مند به یادگیری)

عمل محور و نتیجه محور

علاقه‌مند به کار تیمی

مهارت مدیریت زمان عالی

رزومه قوی برنامه نویسی با آکادمی کدیاد

فارق از هر چیز می دانیدکه برای نوشتن یک رزومه ی قوی به عنوان برنامه نویس، نیاز است ابتدا مهارت های کدنویسی خود را به خوبی تقویت کرده باشید. آکادمی کدیاد با برگزاری دورهای آموزشی با بهترین اساتید دنیای برنامه نویسی و بعضا بدون هیچ هزینه ای، این راه را برای شما هموار می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر به دوره های آموزش برنامه نویسی کدیاد مراجعه کنید.

محبوب ترین مقالات