بهترین ایده برای اولین پروژه برنامه نویسی و قرار دادن آن در رزومه

18 مرداد ۱۴۰۱

بهترین ایده برای اولین پروژه برنامه نویسی و قرار دادن آن در رزومه

کسانی که به‌ تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند یا این که دوره برنامه‌نویسی خود را به پایان رسانیده‌اند، پس حتماً دنبال کسب تجربه عملی از آموخته‌های خود می باشند. فارغ‌التحصیل هر دانشگاهی که باشید و هر چقدر که معدل، بار علمی و دانسته‌های شما بالا باشد، برای کارفرمایان هیچ اهمیتی ندارد. زیرا آن چه که مهم است و به دنبال آن هستند، رزومه عملی و نمونه کار شما است. حتماً تجربه این را داشته‌اید که برای مصاحبه شغلی وارد شرکتی شدید و بلافاصله قبل از شروع مصاحبه از شما خواسته شده که نمونه کار ارائه دهید! در حقیقت تقریباً غیرممکن است که بدون داشتن نمونه کار و پروژه اجرا شده‌ای بتوانید کار پیدا کنید. شما باید در رزومه خود چند پروژه کار شده داشته باشید. در  این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه اولین پروژه برنامه نویسی خود را بگیرید. پس تا پایان مقاله با ما باشید.

گرفتن اولین پروژه برنامه نویسی

اگر شما دارای رزومه قوی‌ای باشید طبیعتاً خیلی سریع پروژه‌‌های دلخواهتان را پیدا خواهید کرد یا این که شغل مورد نظر را به دست می‌آورید. همان‌ طور که می‌دانید توسعه‌دهنده وب یا برنامه‌نویس شدن این‌ طور نیست که حتماً نیازمند این باشد که مدرک دانشگاهی داشته باشید. در واقع می‌توان بدون مدرک برنامه‌نویس شد. توسعه وب یک حرفه منعطف با چندین نقطه ورود به این حوزه است. اگر می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه در زمینه برنامه‌ نویسی شغل یا پروژه پیدا کنید، به خواندن مطالب زیر ادامه دهید. زیرا ما در ادامه راه‎‌های مختلفی برای پیدا کردن پروژه برنامه نویسی به شما معرفی خواهیم کرد.

پیدا کردن پروژه یا سمت برنامه نویسی ساده

یک شغل یا پروژه برنامه نویسی در سطح ابتدایی موقعیتی مناسب برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان وب است. این موقعیت بسیار مناسب کسانی است که تجربه کمی دارند و همچنین شامل وظایف اساسی است. از آن جایی‌که شغل سطح پایه اغلب اولین موقعیت برنامه‌نویس پس از کسب مدرک است، ممکن است دانشی را که در حین آموزش به دست آورده‌اند به کار گیرند. در نهایت نیز می توانند از این طریق مهارت‌های عملی مورد نیاز برای موفقیت در آینده را بیاموزند. در یک شغل برنامه‌نویسی سطح ابتدایی، می‌توانید اتصالات شبکه را توسعه دهید و در کنار افراد متخصص و باتجربه در این زمینه روی پروژه‌ها کار کنید.

کارآموزی در زمینه کدنویسی

به دنبال فرصت‌های کارآموزی باشید. بسیاری از شرکت‌های فناوری اطلاعات دوره‌های کارآموزی پولی یا بدون حقوق را برای دانشجویان، فارغ‌التحصیلان یا کسانی که برنامه‌نویسی را آموخته‌اند ارائه می‌دهند. این یک فرصت عالی برای نشان‌ دادن خود است. حتی اگر در ازای کار در آن شرکت‌ها دستمزدی هم دریافت نکنید مشکلی نیست. از این طریق شما تجربه کاری مناسب را کسب خواهید کرد. به طوری که برنامه‌نویسی را به‌ صورت تجربی و عملی یاد می‌گیرید. حتی نقاط ضعف خود را پیدا می‌کنید و آن ها را بهبود می‌بخشید.

همچنین ممکن است در دوره کارآموزی پروژه‌هایی را هم بر عهده شما بگذارند و شما می‌توانید در آینده آن ها را در رزومه خود ذکر کنید. به خصوص اگر شرکتی که برای آن کارآموزی می‌کنید شرکتی معتبر و مشهور باشد. پس کار کردن برای آن ها فرصت بسیار خوبی خواهد بود. زیرا هم تجارب و دانش موردنیاز را کسب می‌کنید و هم حضور در این شرکت به‌ نوعی یک مزیت برای شما محسوب می‌شود. اگر در دوران کارآموزی خود را به شرکت ثابت کنید، احتمال این که در آینده به استخدام آن ها درآیید یا بتوانید پروژه‌های بزرگ‌تر را قبول کنید نیز وجود دارد.

ارتباط با سایر برنامه‌نویسان

یک شبکه حرفه‌ای گسترده که در آن برنامه‌نویسان زیادی حضور دارند، بسیار مفید و کارگشا است. زیرا برنامه‌نویسان اغلب دانش و اطلاعات مربوط به مشاغل بالقوه را به اشتراک می‌گذارند. شما با شرکت در جلسات، کنفرانس‌ها یا ارتباط و تعامل آنلاین با دیگر برنامه‌نویسان آشنا می شوید. حتی ممکن است افرادی را بیابید که می‌توانند به شما در بهبود مهارت‌های برنامه‌نویسی کمک کنند و نکاتی را در مورد یافتن مشاغلی که نیازی به تجربه ندارند را به شما ارائه دهند. شما به‌راحتی می‌توانید از طریق یک شبکه و گروه با همکاری با دوستان برنامه‌نویس خود در پروژه‌های چالش‌برانگیز شرکت کنید. همچنین پروژه برنامه نویسی موردنظر خود را به دست آورید.

شرکت در چالش‌ها و مسابقات برنامه‌نویسی

چالش‌ها و مسابقات کدنویسی زیادی برای برنامه‌نویسان وجود دارند که دارای جوایز مختلفی مانند اعطای گواهینامه یا ارائه شواهد مبنی بر تأیید مهارت شما هستند. برخی از شرکت‌ها هستند که مسابقات و چالش‌های کدنویسی را تحت‌نظر دارند. بنابراین ممکن است برنامه نویسانی را استخدام کنند که به خوبی در رقابت‌ها می‌درخشند یا استعداد بالایی دارند. شرکت در این چالش‌ها فرصتی عالی برای تمرین و آزمودن مهارت‌ها و ارتقا شما است. همچنین می‌توانید یک گروه تخصصی با  سایر شرکت‌کنندگان ایجاد کنید. با این کار به‌راحتی پروژه برنامه نویسی دلخواه خود را پیدا می‌کنید.

استفاده از وب‌سایت‌های مخصوص

وب‌سایت‌های فریلنسری یا کارمزدی مختلفی چه در سطح داخلی و چه در سطح بین‌المللی وجود دارند که شما می‌توانید در آن ها ثبت‌نام کنید. سپس رزومه و نمونه کارهای خود را در آن قرار دهید. در این وب‌سایت‌ها پرو‌ژه‌های مختلفی گذاشته می‌شود. افراد زیادی برای گرفتن آن‌ها داوطلب می‌شوند. سپس بر اساس  قوی بودن رزومه متقاضیان، پروژه به آن شخصی که تخصص و رزومه قوی‌ای داشته باشد تعلق خواهد گرفت. سایت‌هایی مانند پونیشا، کارلنسر، کاریتو، پارسکدرز، انجام میدم، دورکاری و do it  جز سایت‌های فریلنسری ایرانی و سایت‌هایی مثل Guru ،UpWork ،Freelancer.com و PeoplePerHou، سایت های خارجی هستند. شما به کمک این سایت‌ها چه در سطح داخلی و چه در سطح بین‌المللی به‌راحتی می‌توانید پروژه برنامه نویسی ساده و ارزان قیمت را قبول کنید. سپس بعد از اینکه رزومه و امتیاز بالایی کسب کردید سراغ پروژه‌های مهم و بزرگتر بروید.

اخذ مدارک و گواهی‌نامه‌های مربوطه

اگر در زمینه برنامه‌نویسی تجربه عملی ندارید، می‌توانید با اخذ گواهینامه، رزومه خود را قوی‌تر کنید. دوره‌ها و گواهینامه‌های برنامه نویسی زیادی وجود دارند. این گواهینامه‌ها تخصص شما را در زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف یا نرم‌افزارهای خاص نشان می‌دهند. مثلاً گواهینامه‌ای داشته باشید که بتواند به کارفرمایان نشان دهد که شما به زبان برنامه‌نویسی پایتون تسلط دارید. گواهینامه‌ها از نظر هزینه، مدت‌ زمان دوره و الزامات متفاوت هستند؛ بنابراین جزئیات گزینه‌های مختلف را بررسی کنید تا گزینه‌ای را پیدا کنید که با نیازهای شما مطابقت داشته باشد.

 عملی کردن ایده‎‌های خود 

اگر ایده‌هایی برای پیاده‌سازی یک پروژه برنامه نویسی در ذهن دارید می‌توانید آن ها را عملی کنید. برای مثال اگر برنامه‌نویس وب هستید می‌توانید یک وب‌سایت قوی طراحی کنید و آن را به‌صورت حرفه‌ای بالا بیاورید. اگر هم برنامه‌نویس اندروید و غیره هستید، برای مثال می‌توانید یک اپلیکیشن کارآمد طراحی نمایید. با انجام این کارها شما یک نمونه کار عملی و قوی در رزومه خود خواهید داشت. شاید هم در آینده بتوانید همین پروژه اول خود را بسط دهید و از آن کسب درآمد کنید. پس داشتن نمونه کار را هرگز فراموش نکنید!

اشتباه رایج در گرفتن پروژه برنامه نویسی

اگر شما بر این باور هستید که مهارت‌های لازم در برنامه‌نویسی را دارید، اما هنوز نمی‌توانید که شغل یا پروژه برنامه نویسی مناسبی را پیدا کنید، ممکن است اشتباهی کرده باشید. برای مثال مهارت‌های کامپیوتری را ارتقا نداده و به‌ صورت کامل بر آن مسلط نیستید و فقط سراغ یک فیلد خاص رفته‌اید و بقیه مهارت‌ها را نادیده گرفتید. این موضوع باعث می‌شود در صورت بروز یک مشکل شما دچار چالش شوید. پس بهتر است به‌صورت فول استک، آرام‌آرام مهارت‌های خود را قوی کنید.

یا این که هنگام گرفتن پروژه یا مصاحبه به کارفرمایان، نشان نداده اید که اهل یادگیری هستید و به یادگیری بیشتر علاقه دارید. برای اینکه خود را یک برنامه‌نویس عالی نشان دهید، هنگامی که مهارت‌های اصلی و استعدادهای اصلی خود را نشان دادید، ثابت کنید که همچنان به یادگیری علاقه دارید. برنامه‌نویسی یک شغل ثابت نیست. تکنیک‌ها، زبان‌ها و مهارت‌های جدید همیشه ظاهر می‌شوند. شما باید پویا باشید تا در اوج بمانید.

 

محبوب ترین مقالات