ساخت نمونه کار با html و css به راحتی آب خوردن!

24 بهمن ۱۴۰۰

ساخت نمونه کار با html و css به راحتی آب خوردن!

ساخت نمونه کار با html و css همواره می‌‌تواند چالش‌های زیادی را برای توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسانی که به‌تازگی کار خود را آغاز کرده‌اند و قصد دارند به یک متخصص در این زمینه تبدیل شوند داشته باشد. به‌طورکلی روند ساخت یک نمونه کار خوب با استفاده از زبان‌های HTML و CSS ممکن است بسیار طاقت‌فرسا باشد و نیازمند زمان زیادی باشد. همین عامل نیز باعث می‌شود تا بسیاری از افرادی که قصد انجام این کار را دارند حتی پیش از این‌که شروع کنند از انجام‌دادن آن منصرف شوند. در چنین شرایطی ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که چگونه می‌توانیم اقدام به طراحی نمونه کار با html و css کنیم بدون این‌که در طول این مسیر به مشکل خورده یا خسته شویم؟

 

ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را درباره ساخت یک نمونه کار جذاب و زیبا در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم به‌تازگی وارد این مسیر شده‌اید و قصد دارید که با ساخت نمونه کارهای جذاب رزومه خود را تقویت کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

 

انتخاب موضوع

انتخاب موضوع

موضوع نمونه کار خود را انتخاب کنید

اولین و یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت نمونه کار با html و css این است که شما یک موضوع را برای پروژه و نمونه کار خود انتخاب کنید. انتخاب موضوع نمونه کار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و می‌تواند نقش بسیار مهمی را در رزومه شما ایفا کند. شما باید سعی کنید موضوعاتی را برای نمونه کار خود انتخاب کنید که طرفدار بیشتری دارند و سازمان‌ها و کسب‌وکارهای زیادی هستند که علاقه‌مند به طراحی سایت در آن زمینه می‌باشند. به‌این‌ترتیب می‌توانید با یک طراحی زیبا و جذاب نمونه کار خود را در داخل رزومه‌ای که ایجاد کرده‌اید قرار دهید و شانس بیشتری برای بهبود موقعیت شغلی خود داشته باشید. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که برای انتخاب موضوع نمونه کار html css با مشکل مواجه شده‌اید و دقیقا نمی‌دانید که چه موضوعاتی را انتخاب کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم کمی در این زمینه جستجو کنید.

 

موضوعاتی از قبیل فروشگاه‌های اینترنتی، وب‌سایت‌های تجاری، وب‌سایت‌های پزشکی و حتی بلاگ‌ها امروزه از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار هستند و افراد زیادی تقاضای طراحی این سایت‌ها را دارند. یک نکته کلیدی و بسیار مهم دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که سعی کنید موضوعاتی را انتخاب کنید که اگر قصد دارید چندین نمونه کار را برای خود ایجاد کنید سعی کنید تنوع موضوع را در این زمینه رعایت کنید. انتخاب موضوعات مختلف به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید در سبک‌های مختلف سایت‌هایی را طراحی کنید و مهارت‌های خود را نیز در این زمینه ارتقا دهید.

 

چیدمان عناصر

چیدمان عناصر

طرح اولیه از وب‌سایت خود را ایجاد کنید

گام بعدی برای طراحی هر وب‌سایتی با استفاده از زبان‌های HTML و CSS این است که شما یک طرح اولیه از آنچه که قصد دارید بسازید را ایجاد کنید. در واقع شما باید مشخص کنید آنچه که قصد ساخت آن را دارید به چه شکل خواهد بود و باید یک تصور اولیه از نتیجه نهایی داشته باشید. به همین علت نیز اولین گام از ساخت نمونه کار با html و css این است که یک طرح اولیه را از سایتی که قصد ساخت آن را دارید ایجاد کنید. برای انجام این کار می‌توانید هم از قلم و کاغذ استفاده کنید هم از نرم‌افزارهای کامپیوتری که به این منظور طراحی و ساخته شده‌اند استفاده کنید. نرم‌افزارهای کامپیوتری که در این زمینه وجود دارند معمولا ویژگی‌ها و قابلیت‌های زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهند که استفاده از آنها می‌تواند به شما کمک کند تا طرح اولیه بهتری را برای سایت خود ایجاد کنید.

 

یک نکته کلیدی و بسیار مهم که باید به آن دقت داشته باشید این است که طرح اولیه شما نیازی نیست که به زیبا‌ترین شکل ممکن طراحی شود. شما در این طرح اولیه قصد دارید تنها شکل کلی سایت خود را طراحی کنید و مشخص کنید که هریک از عناصر مختلف در چه موقعیتی قرار می‌گیرند. اگر از مداد و کاغذ برای این طراحی استفاده می‌کنید ممکن است طرح نهایی شما بسیار خشن به نظر برسد. جای هیچ نگرانی نیست چراکه شما در ادامه بیشتر روی این طرح اولیه کار می‌کنید و آن را به یک وب‌سایت بسیار زیبا تبدیل خواهید کرد.

 

تنظیم boilerplate code

تنظیم boilerplate code

تنظیم boilerplate code برای راه‌اندازی سایت

پس از آن که طرح اولیه از وب‌سایت خود را ایجاد کردید زمان آن است که ساختار اولیه کدهای سایت خود را ایجاد کنید. برای این منظور شما باید کدهای boilerplate را در فایل‌های اولیه سایت خود قرار دهید. دقت داشته باشید که این کدها در واقع کدهای پایه‌ای برای اجرای هر سایتی به شمار می‌آیند که معمولا به آنها کدهای boilerplate گفته می‌شود. این کدها یک ساختار اولیه را برای سایت شما ایجاد می‌کنند. به‌منظور قراردادن این کدها در سایت خود کافی است که ابتدا یک پوشه خالی را ایجاد کنید که این پوشه برای وب‌سایت شما خواهد بود، در ادامه دو فایل خالی index.html و style.css را داخل این پوشه ایجاد کنید و boilerplate code پایه را که در ادامه آمده است داخل فایل index.html قرار دهید:

 

<!DOCTYPE html>

<html>

    <head>

        <title>Boberick the llama</title>

        <link rel="stylesheet" href="style.css">

    </head>

    <body>

        <h1>Just testing this works!</h1>

    </body>

</html>

 

حال به‌راحتی هرچه تمام شما می‌توانید این فایل را اجرا کرده و خروجی آن را در صفحه مرورگر مشاهده کنید. به‌این‌ترتیب کدهای اولیه شما آماده هستند و شما یک ساختار اولیه را در اختیار دارید که می‌توانید کدهای HTML و CSS خود را درون آنها قرار دهید. فراموش نکنید که کدهای HTML در واقع ساختار اولیه سایت شما را ایجاد می‌کنند و در ادامه با استفاده از کدهای CSS شما می‌توانید عناصری که ایجاد کرده‌اید را زیباتر کنید. به‌این‌ترتیب ما گام بعدی برای ساخت نمونه کار با html و css را نیز طی کردیم.

 

ساخت عناصر HTML

ساخت عناصر HTML

ساخت عناصر وب‌سایت با استفاده از HTML

حال زمان آن است که عناصری که در مرحله قبلی طرح اولیه آنها را ایجاد کرده بودید را کدنویسی کنید. اگر با زبان HTML آشنایی داشته باشید حتما می‌دانید که عناصر مختلفی در اختیار شما قرار دارد که می‌توانید از آنها برای ایجاد یک ساختار کلی برای سایت خود استفاده کنید. از جمله رایج‌ترین این عناصر می‌توان به <header>، <main> و ... اشاره کرد که هریک از آنها دارای کاربردهای مخصوص به خود هستند. یک نکته مهم در این بخش این است که سعی کنید تنها موقعیت عناصری که قصد طراحی آنها را دارید را مشخص کنید. در واقع این ساختار اولیه در ادامه با استفاده از CSS تکمیل شده و موارد مربوط به زیبایی‌شناختی نیز به آن اضافه خواهد شد.

پس از آن که عناصر دلخواه خود را در صفحه قرار دادید و موقعیت آنها را نیز مشخص کردید زمان آن است که محتوای آنها را نیز مشخص کنید. برخی از عناصری که در صفحه سایت قرار دارند حاوی محتوای مشخصی هستند. به‌عنوان‌مثال عناصری که نشان‌دهنده نام سایت هستند باید با تصویر مربوط به لوگو یا متن مربوط به نام سایت پر شود، اطلاعاتی که در بخش پایینی قرار می‌گیرند باید با متن پر شوند و به همین ترتیب سایر عناصر موجود در صفحه سایت شما نیز باید با محتوای مرتبط پر شود. به‌این‌ترتیب شما این گام از ساخت نمونه کار با html و css را نیز طی کرده و آماده ورود به گام بعدی طراحی نمونه کار با html و css خواهید بود.

 

استایل‌دهی

استایل‌دهی

استایل‌دهی به پروژه گام بعدی ساخت نمونه کار با HTML و CSS

گام بعدی از ساخت نمونه کار با html و css مرحله‌ای است که شما باید در آن کمی از کدهای CSS استفاده کنید تا استایل زیبایی را به عناصر استفاده شده در سایت خود بدهید. در بخش‌های قبلی درباره این موضوع صحبت کردیم که شما می‌توانید با استفاده از HTML یک ساختار اولیه را برای سایت خود ایجاد کنید. هریک از عناصری که در کدهای HTML تعریف کرده‌اید یک شکل ظاهری پیش‌فرض دارند که شما به‌راحتی می‌توانید آنها را تغییر دهید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید اندازه و ابعاد متن و همین‌طور رنگ آن را تغییر دهید. یک نکته کلیدی و بسیار مهم در استفاده از CSS این است که این زبان استایل‌دهی دارای فریم‌ورک‌های مخصوصی نیز می‌باشد که شما برای راحتی هرچه بیشتر می‌توانید از این فریم‌ورک‌ها استفاده کنید.

این فریم‌ورک‌ها در واقع به شما کمک می‌کنند تا مواردی که ازپیش‌ساخته شده‌اند را دوباره ایجاد نکنید. در نتیجه شما در زمان استایل‌دهی به عناصر خود می‌توانید به میزان زیادی در زمان صرفه‌جویی کرده و در مدت‌زمان کوتاه‌تری نتیجه دلخواه خود را دریافت کنید. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که فریم‌ورک‌های CSS کدنویسی را برای شما راحت‌تر می‌کنند ولی نتیجه یکسان و حتی شاید بهتری را به شما ارائه می‌دهند. دلیل این موضوع نیز این است که این فریم‌ورک‌ها بر اساس استانداردهای جهانی استایل‌دهی عناصر را متناسب باسلیقه و نیاز شما انجام می‌دهند.

 

اضافه‌کردن رنگ و پس‌زمینه

اضافه‌کردن رنگ و پس‌زمینه دلخواه به نمونه کار

تا به اینجای کار شما بیشتر مراحل ساخت نمونه کار با html و css را طی کرده‌اید و آماده این هستید که پروژه خود را تکمیل کنید. نکات بسیار مهمی درباره ساخت نمونه کار وجود دارد که شما برای طراحی سایت باید به آنها دقت داشته باشید. یکی از مهم‌ترین این نکات عوامل زیبایی‌‌شناختی پروژه سایت شما می‌باشد. هرچه شما بتوانید سایت‌های زیباتر و جذاب‌تری را طراحی کنید احتمالا می‌توانید رزومه قوی‌تری داشته باشید و در موقعیت‌های شغلی بهتری مشغول به کار شوید. به همین علت است که شما در زمان طراحی نمونه کار html css باید سعی کنید از رنگ‌ها و پس‌زمینه‌های جذابی استفاده کنید. این دقیقا همان چیزی است که باعث می‌شود تا نمونه کار شما به یک نمونه کار قدرتمند تبدیل شود و شما بتوانید حساب جدی روی آن باز کنید.

 

برای انتخاب پس‌زمینه مناسب شما باید سعی کنید بر اساس موضوعی که دارید رنگ‌ها و تصاویر مختلف را بررسی کنید. برای این‌که به شکل بهتری این کار را انجام دهید به شما پیشنهاد می‌کنیم نمونه‌هایی که در حال حاضر وجود دارند را بررسی کنید تا بتوانید از آنها الهام بگیرید. علاوه بر این شما برای انتخاب رنگ‌هایی که در صفحه سایت خود استفاده می‌کنید نیز باید به نکات مهمی توجه داشته باشید. نکات مربوط به روان‌شناسی رنگ‌ها در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است. برای انتخاب رنگ‌های مناسب به شما پیشنهاد می‌کنیم با مفاهیم مربوط به روان‌شناسی رنگ آشنا شوید.

 

نکات پایانی

نکات پایانی

نکات پایانی برای ساخت نمونه کار با HTML و CSS

پس از آنکه روند ساخت نمونه کار با html و css را به اتمام رساندید زمان آن است که ایرادهای عملکردی موجود در سایت خود را بررسی کنید. برای این کار نوشتن تست می‌تواند بسیار مفید باشد که شما حتما باید در این زمینه مهارت داشته باشید. گاهی اوقات ممکن است شما نیاز داشته باشید عناصر جدیدتر یا شکل و شمایل بهتری را به نمونه کار خود بدهید. برای این‌که بتوانید مشکلات موجود در سایت را شناسایی کنید و ایده‌های جدیدی را در این زمینه دریافت کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم از به اشتراک گذاشتن نمونه کارهای خود ترسی نداشته باشید. سعی کنید با آغوشی باز انتقادهایی که به پروژه شما می‌شود را بپذیرید و درصورتی‌که انتقادهای درستی هستند سعی کنید با برطرف‌کردن مشکلات سایت خود را روزبه‌روز بهتر کنید.

 

یک نکته کلیدی و بسیار مهم دیگر که در زمان ساخت نمونه کار باید به آن دقت زیادی داشته باشید این است که سعی کنید یک داکیومنت خوب و استاندارد را برای سایتی که طراحی کرده‌اید بنویسید. نوشتن داکیومنت برای نمونه کار نشان‌دهنده این است که شما در این زمینه نیز تخصص خوبی دارید و می‌توانید داکیومنت‌های حرفه‌ای را برای سایت‌هایی که طراحی می‌کنید تهیه کنید. به‌این‌ترتیب شانس شما برای استخدام در شرکت‌های مختلف و همین‌طور دریافت پروژه بیشتر می‌شود و شما می‌توانید در موقعیت‌های شغلی بهتری مشغول به کار شوید. فراموش نکنید که در مسیر ساخت یک نمونه کار مهم‌ترین مسئله این است که شما از مسیر لذت ببرید. زمانی که با خستگی تمام این کار را انجام دهید نه‌تنها خیلی سریع منصرف می‌شوید بلکه نتیجه نهایی نیز برای شما چندان مطلوب نخواهد بود. ساخت یک نمونه کار به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را بهبود دهید و مواردی که بلد نیستید را نیز بیاموزید. به همین علت است که شما باید این کار را با نهایت انرژی و با بیشترین مقدار انگیزه انجام دهید.

محبوب ترین مقالات