معرفی انواع دیتابیس های مناسب در توسعه پایگاه داده

21 شهريور ۱۴۰۱

معرفی انواع دیتابیس های مناسب در توسعه پایگاه داده

انواع دیتابیس ها و پایگاه‌ های داده‌، قسمتی مهم از زندگی مدرن هستند. به نظر شما اگر پایگاه داده وجود نداشت، چه اتفاقی می افتاد؟ بله درست است؛ دیگر توابع کامپیوتری هم وجود نداشت! اگر شما نیز جزء آن دسته از افراد هستید که برای اهداف شخصی یا حتی اهداف کاری خود نیازمند ذخیره سازی اطلاعات هستید؛ باید در خصوص انواع و نحوه مدیریت پایگاه داده اطلاعات زیادی را کسب نمایید. با خواندن این مطلب، اطلاعات مفیدی در خصوص انواع دیتابیس ها کسب خواهید کرد. زیرا ما قصد داریم ضمن توضیح پایگاه داده، مفهوم آن و کاربردهای دیتابیس ها، به معرفی چند مورد از بهترین دیتابیس ها و ذکر مزایا و معایب آن‌ها بپردازیم. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

منظور از پایگاه داده چیست؟

منظور از پایگاه داده چیست؟

پایگاه داده در واقع مجموعه‌ای سازمان یافته از داده‌ها است که به سادگی در دسترس و‌ قابل مدیریت است. شما می توانید داده‌ها را در ردیف‌ها، جدول‌ها و ستون‌هایی سازماندهی و‌ مرتب کنید؛ تا با فهرست نمودنشان، پیدا کردن اطلاعات مربوط به آن‌ها برایتان راحت‌تر شود. از طرفی دیگر، کنترل کننده‌های پایگاه داده یک Database را طوری می سازند که فقط یک مجموعه نرم افزار دسترسی به آن داده را برای همه‌ی کاربران فراهم نماید. هدف اصلی پایگاه داده این است که حجم بسیار زیادی از اطلاعات را ذخیره، بازیابی و مدیریت نماید. در این متن در خصوص داده نیز سخن گفتیم. شاید برایتان سوال شده باشد که اصلا داده چیست؟ در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

مفهوم داده چیست؟

داده‌ها، گروهی از یک‌ واحد کوچک و مجزا از اطلاعات هستند. به عبارتی دیگر، می‌ توان از آن ها در شکل‌های گوناگون مثل اعداد، متن، بایت، رسانه و غیره استفاده نمود. حتی می‌‌ توان آن ها را روی کاغذ یا حافظه‌ی الکترونیکی ذخیره کرد. (در اینجا بیشتر منظور ما پایگاه داده و داده‌هایی است که بر روی حافظه‌ی الکترونیکی ذخیره می شوند.) اگر بخواهیم لغت داده را بررسی کنیم؛ Date از لغت Datum به معنی یک تکه از اطلاعات، گرفته شده است. در محاسبات، داده‌ اطلاعاتی هستند که می توانند به طریقی برای حرکت و پردازش ترجمه شوند. نکته قابل توجه این است که داده‌ها قابل تعویض می باشند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با دیتابیس یا پایگاه‌داده

کاربردهای دیتابیس

کاربردهای دیتابیس

خوب است قبل از معرفی انواع دیتابیس های مناسب برای پایگاه داده، به بررسی کاربردهای آن بپردازیم. در حقیقت کاربردهای آن را می توان در سایت‌های زیادی در شبکه‌ی جهانی وب مشاهده کرد. این سایت‌ها از طریق پایگاه‌های داده کنترل و‌‌ مدیریت می شوند. مثلا مدلی از خالی بودن اتاق‌های یک هتل را تصور کنید. چنین مدلی، مثالی از یک وب سایت است که از دیتابیس استفاده می کند. همچنین پایگاه‌های داده‌‌ی زیادی نظیر Oracle ،Sybase ،My SQL ،SQL Server ،PostgreSQL و غیره؛ در دسترس هستند. خوب است بدانید که پایگاه‌های داده مدرن، به وسیله‌ی سیستم مدیریت DBMS کنترل و مدیریت می شود.

انواع دیتابیس ها را بشناسید!

انواع دیتابیس های مختلفی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها برای یک هدف خاص و معین استفاده می شوند. همچنین کاربردهای مشخصی نیز دارند. در ادامه به بررسی هر کدام از آن‌ها به طور جداگانه خواهیم پرداخت.

  • Oracle - اوراکل

اولین نسخه مربوط به این ابزار مدیریت پایگاه داده، مربوط به اواخر دهه‌ی 70 میلادی است. جدیدترین نسخه‌ی Oracle برای فضای ابری طراحی شده است و این توانایی را دارد تا در یک یا چند سرور عمل کند. این نرم افزار، مدیریت پایگاه داده‌های دارای میلیاردها رکورد را می تواند برای شما امکان پذیر نماید. بعضی از ویژگی‌های آخرین نسخه‌ی اوراکل شامل استفاده از یک چارچوب شبکه است.

در خصوص مزایای آن باید بگوییم که شما می توانید جدیدترین نوآوری‌ها و ویژگی‌ مربوط به محصولات آن‌ها را پیدا نمایید؛ زیرا اوراکل تمایل دارد تا محدودیت برای سایر ابزارهای پایگاه را مشخص کند. یکی دیگر از مزایای فوق العاده‌ی اوراکل این است که دارای ابزارهای مدیریتی بسیار قوی است. از این رو شما می توانید ابزارهایی را پیدا کنید که بتواند هر کاری را انجام دهند. در کنار داشتن این مزایا، دارای معایبی نیز هست که باید حتما به آن‌ها توجه کنید. اولین مورد این است که ممکن است برای سازمان‌‌های کوچک این موضوع گران تمام شود و بعد از نصب می تواند نیازمند منابع قابل توجهی باشد.

  • Microsoft SQL Server - مایکروسافت SQL سرور

مانند دیگر پایگاه‌های اطلاعاتی، می توانید از بین چندین نسخه موجود، Microsoft SQL Server را انتخاب و به کار بگیرید. یکی از ویژگی‌های خوب نسخه‌ی 2016 آن این است که شامل پشتیبانی داده‌های زمانی است؛ که امکان پیگیری تغییرات ایجاد شده را با گذشت زمان فراهم می کند. در آخرین نسخه‌ی Microsoft SQL Server امکان مخفی نمودن داده های پویا، فراهم شده است؛ که این مورد به شما این اطمینان را می دهد که فقط افراد مجاز می‌ توانند داده‌ها را مشاهده و بررسی کنند. این سرور سریع و پایدار است. مدیریت پایگاه داده بر روی سرور مبتنی بر Cloud است و حتی بره روی سرورهای محلی نیز کار می کند. این موتور توانایی ردیابی و تنظیم سطح عملکرد را نیز دارد و می تواند باعث کاهش استفاده از منابع بشود.

  • MySQL - مای اس‌ کیو ال

این دیتابیس یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین پایگاه‌های داده تحت وب است. این نرم افزار کاملا رایگان است؛ ولی بعضی اوقات با ویژگی‌ها‌ و پیشرفت‌های امنیتی به روز می شود. این نرم افزار دیتابیس این امکان را به شما می دهد که از بین موتورهای ذخیره سازی گوناگون، یکی را انتخاب کنید. همچنین دارای رابط کاربری ساده و دستورات ساختار یافته است. خوب است بدانید این سیستم کاملا قابل اطمینان است. MySQL این توانایی را دارد تا با پایگاه‌‌های داده‌ای مانند Oracle و DB2 نیز همکاری کند. از معایب MySQL می توان به زمان زیادی که کار با این نرم افزار می برد و همچنین پیشتیبانی نکردن از XML و OLAP اشاره کرد.

  • MongoDB - مونگو دی بی

یکی دیگر از نرم افزارهای دیتابیس رایگان تجاری، MongoDB است؛ که برای برنامه‌هایی طراحی شده است که از داده‌های بدون ساختار و ساختار یافته استفاده می کنند. برنامه‌های MongoDB بسیار متنوع است. شما می‌ توانید با متصل شدن به پایگاه داده به برنامه‌ها از طریق درایوهای پایگاه داده کار کنید. از این رو پیدا کردن درایوی که با زبان برنامه نویسی مورد استفاده کار کنند بسیار ساده است. با استفاده از آخرین نسخه‌ی MongoDB می توانید از موتورهای ذخیره سازی قابل جا به جایی استفاده کنید. استفاده از MongoDB بسیار راحت و ساده است. همچنین این موتور از JSON و سایر اسناد No SQL پشتیبانی می کند. همچنین معایبی نظیر فرایند راه اندازی طولانی و ایمن نبودن تنظیمات پیش فرض را دارد.

  • MariaDB - ماریا دی بی

ماریا دی بی نیز یک نرم افزار رایگان است. هر چند نسخه‌های پولی از آن نیز ارائه شده است. خوب است بدانید که پلاگین‌های گوناگون و متنوعی برای آن ارائه شده است و سریع ترین منبع پایگاه داده منبع باز است. MariaDB این امکان را به شما می دهد تا از بین موتورهای ذخیره سازی مختلف یکی را برگزینید و استفاده کنید. MariaDB با MySQL که کمی قبل به معرفی آن پرداختیم، نیز سازگار است و با تطبیق دادن دقیق API و دستورات، جایگزین می شود. سیستمی سریع و پایدار است. همچنین رمزگذاری در سطح سرور، شبکه و برنامه برای آن در دسترس است.

تفاوت پایگاه داده بلاکچین و‌ معمولی در چیست؟

تفاوت پایگاه داده بلاکچین و‌ معمولی در چیست؟

در واقع ساختارهای داده از جمله تفاوت‌های اصلی این دو محسوب می شوند. بلاکچین اطلاعات را در قالب گروه‌ها جمع آوری می کند و در آخر داده را در خود نگهداری می کند. احتمالا می دانید که هر بلوک ظرفیت مشخصی برای ذخیره سازی دارد که بعد از پر شدن بلوک مورد نظر، بسته می شود و به بلوک دیگری وصل می شود. با ادامه‌ی این روند، زنجیره‌ای از داده‌ها را تشکیل می دهد. ولی دیتابیس از جدول ساختاری برای ذخیره سازی داده‌ها استفاده می کند. این ساختار از یک جدول زمانی استفاده می کند و با استفاده از ماهیت غیر متمرکز بلاکچین به وجود می آید. در آخر اگر تمایل دارید که بیشتر درباره‌ی بلاکچین و زبان سالیدتی بدانید، به شما پیشنهاد می کنیم دوره‌ی بلاکچین کدیاد را به صورت رایگان مشاهده کنید. حتی می توانید به مقاله چگونه یک توسعه دهنده بلاکچین شوم؟ مراجعه کنید.

با کدیاد برنامه نویس حرفه ای شو!

در این مقاله متوجه شدیم که پایگاه های داده دارای اسم‌های گوناگونی مانند بانک اطلاعاتی یا دیتابیس می باشند؛ که ما به مجموعه‌ی آن‌ها اطلاعات می گوییم. اين اطلاعات دارای ساختاری نظام یافته و سازماندهی شده می باشند. همچنین متوجه شدیم که این Databaseها در قالبی ذخیره سازی می شوند که برای دستگاه‌ها و رایانه‌ها قابل خواندن، دسترسی و ذخیره شدن باشند. در انتها نیز به معرفی پنج مورد از بهترین انواع دیتابیس ها پرداختیم و ویژگی‌های هر کدام را ذکر کردیم. امیدواریم تا انتهای مطلب همراه ما بوده باشید و اطلاعات مفیدی را کسب کرده باشید. به عنوان کلام آخر از شما دعوت می کنیم تا با مراجعه به بلاگ کدیاد، سایر مقالات کاربردی و مفید را نیز مطالعه کنید.

محبوب ترین مقالات