چگونه یک توسعه دهنده بلاکچین شوم؟

22 مرداد ۱۴۰۱

چگونه یک توسعه دهنده بلاکچین شوم؟

همان طور که می دانید در عصر کنونی، صنعت بلاکچین و رمز ارزها در حال پیشرفت است. همچنین شرکت‌های زیادی به این فناوری علاقه مند می باشند. بنابراین افراد زیادی سعی دارند که با این مفهوم آشنا شده و وارد این بستر شوند. در این مقاله‌، ما به عنوان تیم تحریریه سایت کدیاد قصد داریم تا شما را به طور کامل با مسیر یادگیری، وظایف و‌ مسئولیت‌های یک توسعه دهنده آشنا کنیم. همچنین در ادامه به معرفی یک زبان برنامه نویسی مرتبط یعنی زبان سالیدیتی خواهیم‌ پرداخت. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

بلاکچین چیست؟

بلاکچین چیست؟

در واقع می‌توان گفت که یک دیتابس توزیع شده در بین کلاینت‌ها یا نودهای گوناگون یک شبکه‌ی کامپیوتری به اشتراک گذاشته می‌شود. آیا می‌دانید چرا از اهمیت بالایی برخوردار است؟ بله درست است. بلاکچین برای پیاده سازی سیستم رمز ارزها است. از بین تمامی آن‌ها بیت کوین بزرگ‌ترین نقش در معرفی بلاکچین را در جهان داشته است.

به نظر شما آیا رمز ارزها جدا از بلاکچین‌ها هستند؟ اغلب اوقات افراد مبتدی به اشتباه تصور می کنند که رمز ارزها جدا از بلاکچین‌ها هستند. در صورتی که این طور نیست. در واقع رمزارزهایی نظیر اتریوم، دوج، بیت کوین و امثال این ها، براساس شبکه بلاکچین کار می کنند. اما موضوع این است که هدف اصلی Bolckchain چیست؟ در واقع هدفی که دنبال می کند، بالا بردن سطح ضمانت و امنیت برای کاربران است. از طرفی دیگر، داده هایی که در چنین شبکه ای ثبت و ذخیره سازی می شوند دارای امنیت بالایی هستند و برای تایید آن ها نیاز به شخص ثالث وجود ندارد. پس تا به اینجای این مطلب متوجه شدیم که به دلیل امنیت بالای آن، دیگر هنگام انتقال بخشی از پولتان به صورت رمز ارز، نیازی ندارید که این کار را به واسطه ی بانک انجام دهید.

توسعه دهنده بلاکچین چه کاری انجام می دهد؟

توسعه دهنده بلاکچین چه کاری انجام می دهد؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه و ساده بگوییم، این توسعه دهنده در فرایند توسعه زیر ساخت‌ها وارد عمل می شود. اگر بخواهیم‌ کمی موضوع را بازتر کنیم باید با این موضوع آشنا شویم که دو گروه گوناگون از این توسعه دهنگان داریم. گروه اول، Core blockchain Developer یا همان توسعه دهندگان بلوکی هستند. گروه دوم، Blockchain Developer Software یا توسعه دهندگان نرم افزاری زنجیره بلوکی هستند. نقطه مشترک این دو‌ گروه، توسعه زنجیره بلوکی است.

توسعه دهنده‌ی گروه اول یا پایه زنجیره بلوکی، معماری و امنیت سیستم را طراحی می کند. به عبارتی دیگر این توسعه دهندگان، زیر بنای زنجیره بلوکی با سنگ بنا را پایه گذاری می کنند و بقیه‌ی مولفه‌ها بر اساس آن پیاده سازی خواهند شد. بعضی اوقات نیز شرایط موجود باعث می شوند که یک توسعه‌دهنده هر دو نقش را بر عهده داشته باشد. البته این موضوع بیشتر متوجه کسب و کارهای کوچک است که دامنه‌ی محدودی دارند. یا کسب و‌ کارهایی که قصد دارند از حالت قدیمی و سنتی به حالت جدید و مدرن تغییر یابند.

مسئولیت‌های یک توسعه دهنده Blockchain

مسئولیت‌های یک توسعه دهنده Blockchain

آیا با وظایف و مسئولیت‌های یک توسعه دهنده Blockchain آشنایی دارید؟ وظایف چنین توسعه‌دهنده‌ای در ابتدا دادن راه حل‌های ابتکاری و خلاقانه برای حل مشکلات چالش بر انگیز است. این راه‌ حل‌ها می تواند برای کنترل نمودن و حفظ یکپارچگی باشد. همچنین این فرد مسئولیت توسعه، تحلیل و تجزیه، طراحی و در نهایت اشکال زدایی برنامه‌های رایانه‌ای به خصوص برای کانال‌های خدمت رسانی و سخت افزارهای خاص را بر عهده دارد. جالب است بدانید که چنین توسعه‌دهندگانی روی چندین سیستم خاص کار می کنند تا مطمئن شوند که زیر ساخت مربوطه، مشکلی ندارد. در خصوص وظایف آن‌ها نیز، موارد زیر را مدنظر قرار دهید.

  • توسعه Back - End همسو با پروتکل‌های زنجیره بلوکی از پیش تعریف شده
  • نظارت و طراحی قراردادهای هوشمند
  • طراحی پروتکل‌های زنجیره بلوکی
  • توسعه Front - End شامل پاسخگویی به الزامات مشتریان

مسیر یادگیری یک توسعه دهنده بلاکچین

مسیر یادگیری یک توسعه دهنده بلاکچین

در ابتدا خوب است که با انواع این توسعه دهندگان آشنا شوید. در واقع مانند فناوری‌ها، این نوع توسعه دهندگان نیز انواع مختلفی دارند که به طور کلی به دو نوع توسعه‌دهنده اصلی و توسعه‌دهنده نرم افزار تقسیم بندی می شوند. هر‌ کدام از این دو گروه، وظایف و نقش‌های مخصوص به خود را دارند. حال که تا حدودی با این موضوع آشنا شدید، در ادامه می خواهیم به موضوع اصلی بپردازیم و به طور کامل آن را بررسی کنیم.

قدم اول، درک مفاهیم ابتدایی

گام اول برای یادگیری هر کاری، آشنایی با مفاهیم اولیه و ابتدایی آن است. شما به عنوان یک‌ توسعه‌دهنده‌ی مبتدی، باید با یک سری اصطلاحات آشنا شوید. در ادامه به این اصطلاحات اشاره خواهیم کرد.

ماینر: افرادی که از قدرت محاسباتی خودشان برای حل معادلات استفاده می کنند.

بلاکچین: در واقع زنجیره‌ای از بلوک است که در آن هر کدام از بلوک‌ها دارای ارزش و بدون نظارت مرکزی است.

مکانیسم اجماع: به مکانیسمی گفته می شود که یک شبکه به صورت متمرکز از طریق آن اجماع به برخی از موارد می پردازد.

عدم تمرکز: Blockchain، غیر متمرکز است و هیچ مرکزی نظارتی بر آن ندارد.

قدم دوم، یادگیری فرآیند

افرادی که تازگی می خواهد وارد این مسیر شوند، هیچ گونه تجربه‌ی عملی در خصوص رمزارزها و غیره ندارند. بنابراین پیشنهاد می کنیم که برای شروع کارتان ابتدا یک کیف پول بسازید و استفاده کنید. سپس به یک صرافی معتبر مراجعه کنید و چندین ارز خریداری کنید. بعضی‌ افراد در خصوص تعداد سوال می پرسند. باید بگوییم نیازی نیست که مقادیر زیادی از رمز ارزها را خریداری نمایید. تنها تعداد اندکی را برای شروع کار خریداری کنید تا بتوانید فرایند کار را یاد بگیرید. پس در این قسمت و برای یادگیری فرایند، باید با کیف پول آشنا شوید. همچنین یاد بگیرید که چگونه با صرافی‌ها کار کنید.

قدم سوم، کد زدن

حال شما به عنوان یک‌ توسعه دهنده‌ بلاکچین، در این مسیر با چالش‌های زیادی رو به رو خواهید شد. همان طور که می دانید ایجاد و نگهداری یک بلاکچین عمومی کار ساده‌ای نیست. زیرا تعداد زیادی از سیستم‌های بلاکچین با زبان C++ نوشته شده‌ اند. شما برای انتخاب زبان برای توسعه بلاک‌چین باید به مواردی از قبیل کارایی بالا، رفتار قطعی، امنیت بالا و مدیریت منابع دقت لازم را داشته باشید. در خصوص قرارداد هوشمند نیز باید بگوییم که یک پروتکل رایانه‌ای است که برای ساده کردن، تایید یا اجرای مجادله یک قرارداد در نظر گرفته شده است. جالب است بدانید که این موضوع برای اولین بار توسط نیک زابو در سال 1996 مطرح شد.

در این قسمت ما سه گام اساسی مسیر یادگیری را به طور کاملا خلاصه برایتان گفتیم. همان طور که می‌دانید برای یادگیری این مسیر باید مطالعات و آموزش‌های جامع‌تری را ببینید. از این رو می توانید آموزش‌ توسعه دهنده بلاکچین با زبان سالیدیتی از مقدماتی تا پیشرفته کدیاد را تهیه کنید تا بتوانید یک توسعه دهنده بلاک‌چین موفق در این زمینه‌ شوید.

زبان برنامه نویسی سالیدیتی چیست؟

زبان برنامه نویسی سالیدیتی چیست؟

در حال حاضر، تعداد زیادی از برنامه نویسان از چندین شاخه‌ی برنامه نویسی استفاده می کنند. به عنوان مثال زبان‌هایی مانند C که شامل C، #C++ و غیره است یا جاوا و پایتون، استفاده می کنند. سالیدیتی نیز به گونه‌ای طراحی شده است که یادگیری آن برای افراد برنامه نویس که چند زبان را کار کرده اند، آسان باشد. همان طور که می دانید سالیدیتی یک زبان برنامه‌ نویسی محبوب و پر کاربرد است که برای نوشتن قراردادهای هوشمند، که در قسمت قبل به آن اشاره‌ی کوتاهی کردیم، در شبکه اتریوم طراحی شده است. خوب است بدانید که این زبان سطح بالا و شی گرا است که از زبان‌های C++، پایتون و جاوا اسکریپت الهام گرفته است. همچنین حروف زبان Solidity شبیه به حروف زبان برنامه نویسی جاوا است.

ویژگی‌ و کاربرد این زبان

در خصوص ویژگی خاص این زبان باید بگوییم که سالیدیتی باعث شفافیت و امنیت بلاکچین اتریوم شده است. همچنین استفاده از آن این امکان را به شما می دهد تا در حراج‌ها،‌ مزایده‌ها و فرایندهای رای‌گیری شرکت کنید. از طرفی دیگر‌ ضمن ایجاد و‌ نوشتن قرارداد هوشمند در اتریوم، امکان بهبود و توسعه شبکه را نیز برای شما فراهم می کند. یکی از کاربردهای بسیار مهم زبان سالیدیتی این است که این زبان باعث اتصال بلوک های قبلی و بعدی شبکه بلاک‌چین می شود تا در آخر یک مجموعه زنجیره وار تشکیل شود. اگر قصد یادگیری این زبان را دارید، باید بگوییم که در دوره‌های آموزشی کدیاد موجود است و می توانید به آموزش زبان سالیدیتی مراجعه کنید تا بیشتر با آن آشنا شوید.

سخن پایانی

در این مطلب ما علاوه بر ذکر وظایف، مسئولیت‌ها و مسیر یادگیری یک‌ توسعه دهنده‌ بلاکچین، به معرفی زبان سالیدیتی نیز پرداختیم. همچنین سعی کردیم‌ به سوالات احتمالی که ممکن بود در ذهنتان پیش آمده باشد نیز پاسخ‌ بدهیم. اما به شما پیشنهاد می کنیم که در خصوص اصطلاحاتی که در زمینه رمزنگاری‌ مورد استفاده قرار می گیرند‌، اطلاعات بیشتری کسب کنید. زیرا این اصطلاحات از اهمیت بالایی برخوردار هستند. اگر هم به قسمت‌های فنی نرم افزارهای بلاک‌چین علاقه مند هستید و قصد دارید که در این زمینه برنامه‌ نویسی انجام دهید و به یک‌ توسعه دهنده موفق تبدیل شوید، باید در خصوص اقتصاد رمز ارزها اطلاعات خود را به روز نگه داشته و گسترش دهید. در آخر تلاش‌ زیادی برای یادگیری آن کنید تا بتوانید در این زمینه موفق شوید. برای آشنایی بیشتر با بلاکچین و زبان سالیدیتی و یادگیری آن ها می توانید به توضیحات دوره ی جامع آموزش بلاکچین و زبان سالیدیتی در کدیاد مراجعه کنید.

محبوب ترین مقالات