اصطلاحات برنامه نویسی که باید بلد باشید.

22 اسفند ۱۴۰۰

اصطلاحات برنامه نویسی که باید بلد باشید.

 

هر حرفه و شغلی از اصطلاحات مخصوص به خودش برخوردار است. و حوزه و حرفه‌ی برنامه نویسی نیز از این قاعده مستثنی نیست و دارای اصطلاحات زیادی است که برای شما حتی اگر تازه اول مسیر برنامه‌ نویسی هستید باید آن‌‌ها را بلد باشید. یا دست کم با آن‌ها آشنایی داشته باشید. تسلط شما بر این نوع اصطلاحات باعث می‌شود حتی با کارفریان نیز به خوبی بتوانید ارتباط برقرار کنید. در این مقاله در کدیاد(Codeyad.com) با ما همراه باشید می‌خواهیم به بررسی اصطلاحات برنامه نویسی از مبتدی تا سطح میانی و ... بپردازیم.

 

برنامه نویسی را از کجا شروع کنم؟

اگر به تازگی قصد دارید که برنامه‌نویسی را شروع کنید اما مردد هستید نمی‌دانید از کجا شروع کنید. به نظر ما بهتر است ابتدا با اصطلاحات آن آشنا شوید. چرا؟ زیرا یکی از اصولی‌ترین و پایه‌ای ترین کاری که برای شروع به عنوان کسی به تازگی دارید این کار شروع می‌کنید، باید با جست و جو کردن در اینترنت و شرکت در انجمن‌های مختلف آ‌ن‌ها و پرسیدن سوالات و رفع آن‌ها طبیعتا نیاز دارید که با اصطلاحات برنامه نویسی آشنا باشید. اگر آشنایی نداشته باشید، نمی‌توانید به خوبی سوالات خود را بیان کنید.

 

 

رایج‌ترین زبان‌های برنامه نویسی کدام‌اند؟

اگر شما کسی که هستید که وارد این حوزه‌ی شدید. و در آن فعالیت دارید؛ مسلما باید با یک‌سری اصطلاحات رایج یا بعضا تخصصی این حوزه آشنایی کامل داشته باشید. همچنین همانطور که می‌دانید داشتن ارتباط موثر در پیشرفت شما در این حوزه اهمیت خیلی بالایی دارد. برای اينکه بتوانید به راحتی این ارتباط را برقرار کنید، باید بر این اصطلاحات برنامه نویسی از تسلط نسبی برخوردار باشید. در ادامه به بررسی پر اهمیت‌ترین و رایج‌ترین این اصطلاحات خواهیم پرداخت.

 

فرانت-اند - Front-end

در واقع فرانت-اند به آن قسمت قابل مشاهده یک نرم‌ افزار یا وب سایت برای کاربران گفته می‌شود. به طور کلی کدهایی که قابل فهم نیستند برای کاربران را در قالب‌های گرافیکی، یا بهتر است بگوییم بصری به نمایش در می‌آورند. تا کاربران بتوانند به سادگی و راحتی از آن وب سایت استفاده نمایند. در این بخش همه‌ی فرم‌های ورودی صداها، عکس‌ها، ویدئوها و... برای کاربران قابل درک و فهم و همچنین قابل نمایش است. اگر بخواهیم یک نتیجه‌ گیری کلی در این رابطه کنیم، اینطور است که ظاهر هر سایت یا نرم افزاری به سبب Front-end به نمایش گذاشته می‌شود. در واقع Back-end و Front-end با هم ارتباط دارند. بگذارید یک مدل ساده را برای فهم رابطه‌ی این دو برایتان بگویم. به این صورت است که اطلاعات به وسیله‌ی فرانت دریافت می‌شوند. و به بک ارسال می‌شوند و بعد از پردازش در آنجا، پاسخ برای نمایش دادن به کاربر مجددا به فرانت باز می‌گردد.

 

بک-اند - Back-end

حال که متوجه‌ی فرانت-اند شده‌اید. به راحتی می‌توانید تفاوت و یا رابطه‌ی این دو را به خوبی درک کنید. در فرانت-اند گفتیم آن قسمتی است که برای کاربران به نمایش گذاشته می‌شود. اما بخشی که برای کابران قابل مشاهده نیست را بک-اند می‌گوییم‌. به طور کلی بک-اند مغز برنامه‌ها و هسته‌ی مرکزی محسوب می‌شود.

  • حال وظیفه Back-end چیست؟ مهم‌ترین وظیفه‌ی آن کنترل کردن منطق برنامه است. همچنین روابط بین اجزا را کنترل می‌کند. بیایید مثالی ساده برای درک بهتر بک-اند و رابطه‌ای که باید فرانت دارد بزنیم تا کامل این موضوع برایتان جا بیوفتد‌. به عنوان مثال یک وب سایت یا نرم افزار مانند یک کوه یخی قطب در نظر بگیرید. به هر حال قسمتی از این کوه زیر آب خواهد بود. درست است؟ خوب این قسمتی که زیر آب است و قابل مشاهده نیست به مثابه Back-end است. و آن بخشی که شما می‌بینید و خارج از آب است را Front-end می‌گوییم.

 

برنامه - program

از دیگر اصطلاحات برنامه نویسی، program است. در واقع این نوعی دستورالعمل سازماندهی شده است و زمانی که اجرا شود، کارکردها را به انجام خواهد رساند‌. همانطور که حتما می‌دانید تحلیل‌های یک برنامه‌ هم به وسیله‌ی CPU یا همان پردازشگر مرکزی انجام خواهند شد. به عنوان مثال Microsoft Word، یک نمونه از برنامه برای تحلیل کردن کلمات برای تهیه و تدوین اسناد و مدارک متنی می‌باشد.

 

الگوريتم - Algorithm

اصطلاح دیگر الگوريتم است. در واقع الگوريتم یک‌سری قواعد و دستورات برای حل یک مسئله است. فرقی ندارد که چه مسئله‌‌ای باشد. می‌تواند از ساده‌ترین مسئله مثل ضرب یا جمع دو عدد یک رقمی باشد. تا پیچیدگی یک کار دیگر مانند تغییر فرمت یک ویدئو.

 

باگ - Bug 

یک اصطلاح جامع دیگر در برنامه‌نویسی، باگ است. و این زمانی به کار میرود که نقصی یا خطایی غیر قابل تصور در سخت افزار یا حتی نرم افزار رخ دهد. و در آخر باعث مشکل پیدا کردن در عملکرد یک برنامه شود. جالب است بدانید که باگ حتی ممکن است که آسیب‌ها و هزینه‌های جدی مالی یا حتی جانی بزند. پس در نتیجه، پیدا کردن و جلوگیری کردن از ایجاد شدن چنین نقصی در programs، خود تبدیل به یک شاخه‌ی مهم و پر اهمیت شده است.

 

دیباگ - Debug

همانطور که کمی قبل گفتیم، به خطا‌ها و اشکالاتی که در برنامه‌ها و روند کار پیش می‌آید، باگ گفته می‌شود. حال اشکال زدایی یا دیباگ یعنی اینکه آن مشکلات را پیدا و رفع کنید. به این کار دیباگ کردن می‌گویند.

 

بولین - Boolean

در واقع Boolean را می‌توانیم بگوییم که یک نوع متغیر است. و با توجه به اینکه بر حسب نوع و مقدار ورودی خود، صحیح بودن یا بالعکس غلط بودن آن را می‌سنجد. و بر اساس آن یک دستورالعملی که از قبل تعیین شده را به اجرا در می‌آورد.

 

فریم ورک - FrameWork

اصطلاح دیگری در برنامه نویسی که شاید بسیار آن را شنیده باشید. یا حتی دست کم یک‌بار آن را شنیده‌اید؛ فریم ورک است. به طور کلی FrameWork یا چارچوب برنامه نویسی دستورات و کدها با دستورالعمل‌هایی هستند که از قبل نوشته شده‌اند. و به واسطه و بر اساس آن می‌توانید برنامه‌ها را گسترش بدهید. نتیجتا FrameWork اجزای اساسی و بدیهات یک پروژه‌ی برنامه نویسی را از قبل تدوین و آماده کرده است تا برنامه نویسان به راحتی بتوانند برنامه‌ها خود را گسترش بدهند و در زمان نیز صرفه جوبی می‌شود. در نهایت استفاده کردن از FrameWork و توسعه دادن برنامه‌ها کاری مرسوم و رایج در بین برنامه‌نویسان است.

 

آ‌پی‌آی - API

اصطلاح دیگر که در برنامه نویسی رایج است، API است. و به مجموعه‌ای از دستورالعمل و یا دستوراتی گفته می‌شود که به وسیله‌ی آن، می‌توانیم یک برنامه بسازیم. و با دیگر برنامه‌ها هم ارتباط برقرار کنیم. اینطور بگویم که با در دست داشتم یک API از یک وب سایت یا نرم افزار، برنامه نویس‌ها می‌توانند به وسیله‌ی آن به سادگی اطلاعات را رد و بدل کنند.

 

زد بافر - Z-Buffering

این اصطلاحی که در بالا مطرح کردیم، در واقع یک تکنیک در حوزه‌ی برنامه‌نویسی است که با استفاده از آن تعیین می‌شود که آیا شیء در یک صفحه‌ مشاهده می‌شود یا نه.

 

کلاس - Class

کلاس یک طرحی است که Objectهای که تشابه و مشخصات یکسانی دارند را در کنار هم می‌گذارد و مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهد. اگر بخواهیم در این خصوص مثالی بزنیم باید بگوییم که کلاس شکل‌ها می‌تواند شامل یک مجموعه از دایره، شش ضلعی، مربع و... می‌باشد.

 

 

کد - Code

به گروهی از دستورات که در کنار هم نوشته می‌شوند را کد می‌گوییم. حال ممکن است که این کدهایی که نوشته می‌شوند از ترکیب چندین زبان برنامه نویسی با یکدیگر تشکیل شده باشند. یک امکان دیگر نیز وجود دارد که بعضا تعدادی از افراد به هر نوشته‌ای که در این حوزه از زبان‌های آن استفاده شده باشند را نیز Code می‌گویند.

 

کدی که دنبالشی اینجا نیست:) بیشتر بگرد

 

سینتکس - Syntax

اگر بخواهیم این را به چیزی تشبیه کنیم، اینطور باید بگوییم که همانطور که زبان‌ها همه‌ی انسان‌ها جهان از قواعد و قوانین مخصوص به خود پیروی می‌کند؛ سینکیس نیز مفهومی شبیه این دارد که این مثالی که زدیم در زمره‌ی حوزه‌ی Syntax قرار می‌گیرد. همچنین سینتکس در مقابل سمنتیک قرار می‌گیرد. و Semantic به بررسی مفهوم Codeها می‌پردازد. پس سینتکس شد نگارش و قرارگیری درست و صحیح عبارت‌ها در زبان می‌باشد.

 

لوپ - Loop

به دسته‌ای از دستورات که به هم دنبال هستند و تا هنگامی که نتیجه‌ی مورد قابل قبول صورت بگیرد، این‌ها مرتبا تکرار می‌شوند. اگر بخواهیم به طور کوتاه و‌ مختصر در رابطه با دستور کار و نحوه کار Loop بگوییم این است که زمانی که یک ورودی به آن بدهیم، از آن ورودی به عنوان خروجی برای مرحله‌ی پیش رو استفاده می‌کند. و این عمل به صورت مرتب و‌ مداوم تکرار می‌شود تا نتیجه قابل قبول واقع شود.

 

اسکریپت - Script

در برنامه‌نویسی، گروهی از دستورالعمل‌های مرحله‌ها است. و برای سیستم نوشته می‌شود، و سیستم نیز آن‌ها را خط به خط و ریز به ریز پردازش می‌کند.

 

تابع - Function

از دیگر اصطلاح‌ها مهم و پر اهمیت تابع‌ها هستند. که مجموعه‌اب از Codeها یک نرم افزار می‌باشند. که با فراخوانی یا Call آن‌ها کار خاصی انجام می‌شود. نکته حائز اهمیتی که خوب است بدانید این است که اگر این تابع‌ها را فراخوانده نشوند گویا هیچ‌ کاری انجام نشده است، و آن‌ها هیچ کاری را انجام نخواهند داد.

 

ایجکس - AJAX

این عبارت مخفف و ساده شده‌ی عبارت Asynchronous Javascript and XML ایت و معنی آن ترکیب XML و جاوا اسکریپت به صورت ناهمگام و غیر همزمان است. در واقع روشی برای دریافت کردن داده از یک سرور است.

 

هارکد - HardCode

از دیگر اصطلاحات برنامه نویسی هارکد است. و در واقع از آن برای Codeهایی استفاده می‌کنیم که Base و پایه و اساس یک نرم افزار است. و تغییر آن امکان پذیر نیست. و اگر تمایل داشتید که آن‌ها تغییر بدهید، یا ویرایش کنید، باید اساس و پایه نرم افزار را به طور کلی تغییر بدهید.

 

ری اکت - React

ری-اکت توسط Facebook ساخته شده است. و یک کتابخانه از جاوا اسکریپت است. که هدف مهم و اصلی آن کمک کردن به توسعه‌ی UI می‌باشد.

 

سورس کد - SourceCode

دسته‌ای از دستورات است که برای کاربران قابل درک و فهم‌ است. و بعد از ترجمه شدن آنها به وسیله‌ی کامپایلر، به وسیله‌ی Computer هم قابل اجرا و درک است.

 

 

در آخر...

ما سعی کردیم در این مقاله به بررسی اصطلاحات برنامه‌نویسی بپردازیم. و قصدمان این بود که شما را با‌ این اصطلاح‌ها آشنا کنیم. و هر اصطلاحی که لازم بود حتی یک تازه کار بداند را گفتیم. اما نباید انتظار داشته باشید که یک شبه همه‌ی این اصطلاحات را یاد بگیرید و به خاطر بسپارید.(البته این‌هایی که ما در این مقاله گفتیم، تنها گوشه‌ای از دنیای گسترده اصطلاحات برنامه‌نویسی است.) شما برای یادگیری این‌ها باید مرور و تمرین زیادی را انجام دهید. و حتی اینکه یاد بگیرید که هر اصطلاحی کجا کاربرد دارد به چه معنی است کمک زیادی به یادگیری شما در این مسیر خواهد کرد. اگر بعد از یادگیری اصطلاحات این حوزه، قصد داشتید برنامه نویسی را استارت بزنید و شروع کنید، می‌توانید از تیم قوی و حرفه‌ای کدیاد کمک‌ بگیرید.

 

محبوب ترین مقالات