بهترین بازی ‌ها برای یادگیری برنامه ‌نویسی

25 شهريور ۱۴۰۰

بهترین بازی ‌ها برای یادگیری برنامه ‌نویسی

بهترین بازی‌ها برای یادگیری برنامه‌نویسی را بشناسیم.

دنیای بزرگ امروز روزبه‌روز در حال‌ توسعه و پیشرفت است. بیشترین پیشرفت در حوزه تکنولوژی انجام می‌شود و ما هم باید خودمان را با پیشرفت‌های دنیا همراه کنیم. زمانی بود می‌گفتند کسی که زبان انگلیسی بلد نیست انگار سواد ندارد. حال این موضوع برای برنامه‌نویسی دوباره تکرار شده است. تا چند سال آینده همه باید حداقل به یک زبان برنامه‌نویسی مسلط باشند. شایید این راه برای عده‌ای خسته‌کننده به نظر برسد. ما قصد داریم تا بهترین بازی ‌ها برای یادگیری برنامه ‌نویسی را به شما معرفی کنیم تا مسیر لذت‌بخش‌تر شود.

کدنویسی با بازی بسیار ساده خواهد بود.

برنامه‌نویسی برای کودکان

شما از چند سالگی برنامه‌نویسی را آغاز کردید؟ فکر می‌کنید این زمان برای شروع زود است یا دیر؟ بهتر است بدانید که برنامه‌نویسی برخلاف تصور عموم مردم هیچ سن‌وسالی نمی‌شناسد. هیچ‌وقت دیر یا زود نیست و هر زمانی که به سمت برنامه‌نویسی کشیده شوید، بهترین موقع برای شروع کردن است.

بهترین زبان های برنامه نویسی مناسب کودکان

کودکان از سنین پایین می‌توانند برنامه‌نویسی را شروع کنند. این که سن دقیق شروع کد زدن را بخواهیم تعیین کنیم دشوار است اما هر زمان که کودک توانست مفاهیم ابتدایی و پایه کامپیوتر را یاد بگیرد برای برنامه‌نویسی نیز آماده است. شاید تصور کنید که یاد دادن برنامه‌نویسی به بچه‌ها کار دشواری باشد. خب این مسئله کاملاً به نحوه آموزش برمی‌گردد. در ادامه بهترین بازی ‌ها برای یادگیری برنامه ‌نویسی که کودک شما را به‌ خوبی با این دنیای جذاب آشنا کند بررسی می‌کنیم.

کودکان با بازی به ‌راحتی برنامه‌نویسی می‌آموزند.

با CodeCombat قهرمان دنیای برنامه‌نویسی باشید

بچه‌ها بسیار بازیگوش هستند و به شیوه‌های سنتی نمی‌توانید به آنها برنامه‌نویسی آموزش دهید. یکی از بهترین راه‌ها این است که آنها را با بازی‌ها سرگرم کنید. بازی‌های نقش‌آفرینی ذهن کودک را به ‌خوبی درگیر می‌کند و مفاهیم موردنظر را به عمق حافظه می‌برد. بازی معرفی‌شده نیز در دسته بازی‌های نقش‌آفرینی طبقه‌بندی می‌شود و از محبوب‌ترین عناوین موجود در دنیای برنامه‌نویسی کودکان به شمار می‌رود.

آموزش جامع و رایگان پایتون

CodeCombat از سوی رسانه‌های زیادی به‌عنوان بازی مناسب جهت آموزش برنامه‌نویسی حتی در مدارس معرفی شده است. نقش اصلی آن یک قهرمان است که درگیر ماجراهای جالب و پیچیده می‌شود. در طول مسیر شما باید به‌ جای قهرمان تصمیم بگیرید که چه کاری انجام دهید و برای اینکه دستورات خود را به بازی بدهید باید کدنویسی کنید.

مزیتی که این بازی داشته تا آن را در ابتدای فهرست بهترین بازی‌ ها برای یادگیری برنامه ‌نویسی بیاوریم استفاده از زبان‌های واقعی دنیا است. خیلی از بازی‌ها برای کودکان از تم ساده‌شدة زبان‌های برنامه‌نویسی استفاده می‌کنند. اما کد کامبت این فرصت را به کودک شما می‌دهد که در غالب یک بازی مهیج پایتون یا جاوا اسکریپت را یاد بگیرد. هر دوی این زبان‌ها هم اکنون در رأس دنیای برنامه‌نویسی قرار دارند.

بازی کد کامبت مناسب کودکان است.

البته یک نسخه آزمایشی از کافی اسکریپت هم به آن اخیراً اضافه شده ولی پیشنهاد ما این است که بگذارید تا کودک از همان ابتدا به‌صورت کامل با یک زبان برنامه‌نویسی رسمی و جهانی کار کند. پایتون به دلیل این که ساختار ساده‌تری دارد برای شروع بسیار مناسب به نظر می‌رسد.

مفاهیم پایه دنیای برنامه‌نویسی را با Lightbot یاد بگیرید

از جمله بهترین بازی‌ ها برای یادگیری برنامه ‌نویسی که پیش‌زمینه فکری را جهت کد زدن آماده می‌کند همین بازی است. کودک شما در محیط این بازی با معما و چالش‌های جدیدی روبه‌رو می‌شود که نمونه آن را هرگز هیچ جای دیگری تجربه نکرده است. شما توانایی‌ها و پیش‌زمینه‌های فکری لازم را از طریق این بازی به کودکان منتقل خواهید کرد ولی آنها این موضوع را متوجه نخواهند شد.

این بازی به‌ صورت مستقیم به برنامه‌نویسی اشاره نمی‌کند به همین دلیل گفتیم که کودک متوجه روند در حال اجرا نخواهد شد. مهارت‌ها و مفهوم‌های دنیای برنامه‌نویسی که درک آنها گاهی برای بزرگسالان هم دشوار است از طریق رابط کاربری بسیار ساده و جذاب این بازی منتقل می‌شوند. محتوای بازی تلاش می‌کند که بچه‌ها را از سنین پایین با موضوعاتی مانند ترتیب دادن، بارگذاری‌ها و ... آشنا کند.

آموزش رایگان css وhtml

طبق اعلام رسمی منتشرکننده بازی، تاکنون بیشتر از 20 میلیون کودک با این بازی سرگرم شده‌اند. نتایج بازی نشان می‌دهد که هم کودکان و هم بزرگسالان از دستاوردهای بازی رضایت کاملی داشتند. این بازی برای ایجاد یک ذهن آماده برای برنامه‌نویسی بهترین گزینه است.

محیط این بازی ساده است.

یک هیولا به شما برنامه‌نویسی یاد می‌دهد: بازی Code Monster

در این بخش از مجموعه بهترین بازی ‌ها برای یادگیری برنامه ‌نویسی به سراغ یک بازی می‌رویم که برخلاف نام عجیبی که داشته یک محیط بسیار ساده و بی‌آلایش را نشان می‌دهد. بازی کد مانستر یک محیط بی‌حاشیه و صاف‌وساده دارد. در قسمت بالای صفحه معلم شما یعنی هیولا قرار دارد و برایتان می‌گوید که چه کاری باید انجام دهید.

این هیولا برای انجام هر تمرین راهنمایی‌هایی هم به شما می‌کند. محیط کار شما شبیه صفحه برنامه‌نویسی واقعی است. در این قسمت کودک آماده می‌شود تا بعداً بتواند در بخش‌های واقعی نیز تمرینات خود را انجام دهد. نحوه کار بازی به‌ گونه‌ای طراحی شده که کودک ذره‌ذره به روش‌ها و مفاهیم پی می‌برد و خود دست به اکتشاف و یادگیری می‌زند.

نمایی از محیط بازی کد مانستر

هیولا در این مسیر مثل معلم‌های مدرسه نیست که مستقیم هر چیزی را به کودک بگوید بلکه آن را در غالب تمرین به بچه‌ها می‌فهماند. عملکرد بازی بر روی درک و اکتشاف تاکید می‌کند و برای یک‌مرتبه امتحان کردن ارزش آن را دارد. معمولاً کودکان بالای 10 سال بهتر می‌توانند با بازی ارتباط برقرار کنند.

معماهای منطقی در بازی Robo ZZle

مفاهیم پایه و داشتن طرز فکر برنامه‌نویسی به حدی اهمیت دارد که بسیاری از بهترین بازی ‌ها برای یادگیری برنامه ‌نویسی تمرکز خود را روی این موضوع گذاشته‌اند. بزرگسالان شیاد بدون داشتن هیچ پیش‌زمینه‌ای وارد برنامه‌نویسی بشوند و بعد از مدتی بفهمند که کمبودهای زیادی را فراموش کرده‌اند. همین دلایل باعث شده تا کمپانی‌های بازی‌سازی برای کودکان از پایه مفاهیم را طراحی کنند. همین بازی که می‌خواهیم آن را بررسی کنیم نیز در دسته بازی‌های مفهومی قرار می‌گیرد.

Robo ZZle به‌جای اینکه بخواهد با زبان برنامه‌نویسی واقعی شروع به کار کند تلاش می‌کند تا مفاهیم اساسی برنامه‌نویسی را وارد ذهن کودک کند. در این بازی رباتی وجود دارد که می‌خواهد یک مسیر را طی کند. شما باید مسیر او را برایش طراحی کنید. این طراحی به کمک دستورات برنامه‌نویسی انجام می‌شود. این دستورات به زبان خاصی مربوط نمی‌شوند و صرفاً مهارت‌ها را در کودک تقویت می‌کنند. بازی برای شروع به شما دستورات ابتدایی را یاد می‌دهد که با آن ها قدم‌به‌قدم پیش بروید.

بعد از اینکه یک دستور را فرا گرفتید به شما مفهوم خودبازگشتی را نیز یاد داده تا هر دو را با هم فرا بگیرید. افرادی که هم اکنون در برنامه‌نویسی مهارت دارد این مفاهیم را اساسی می‌دانند و می‌گویند که برای کودکان ضروری است تا چنین موضوعاتی را از پایه درک کنند.

محیط بازی ساده و صمیمی به نظر می‌رسد و کاربر با آن به‌ خوبی ارتباط برقرار می‌کند. نحوه انجام نیز تا حد زیادی آسان در نظر گرفته شده که خردسالان هم بتوانند با آن کار کنند. مزیتی که باعث شده تا این بازی را در گروه بهترین بازی ‌ها برای یادگیری برنامه ‌نویسی دسته‌بندی کنند این است که حتی بزرگسالان هم می‌توانند پای مرحله‌های آن بنشینند و از کار با مفاهیم لذت ببرند.

در تیتر اشاره کردیم که بازی با معماهای منطقی پیش می‌رود. همین امر باعث شده که این برنامه سن‌وسال خاصی نداشته باشد و همه سنین با آن ارتباط برقرار کنند. خیلی از معماها و چالش‌ها از طرف کاربران قدیمی‌تر طراحی شده و برای سازنده بازی ارسال کردند. در به‌روزرسانی‌ها از چالش‌هایی که منطقی و البته گمراه‌کننده هستند استفاده می‌شود.

دنیای خلاقانه Scratch

در میان بهترین بازی ‌ها برای یادگیری برنامه ‌نویسی لازم است تا به دنیای بزرگ بازی Scratch نگاهی بیندازیم. Scratch در واقع یک بستر و پلتفرم بزرگ است که خود شخص می‌تواند در آن بازی بسازد و همزمان در آن به تجربه بازی‌های ساخته‌شده دیگران بپردازد.

این بستر جذابیت‌های زیادی دارد. شما برای کدنویسی به خلاقیت بالایی نیاز دارید و دقیقاً این بازی چیزی که می‌خواهید را در اختیارتان قرار می‌دهد. دست شما برای انجام کار‌های زیادی باز است و به ‌مرور از این قدرت اختیار لذت زیادی خواهید برد. Scratch در دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا ساخته شده و برای همه مردم به‌ صورت رایگان منتشر شده است.

بخشی از فضای پلتفرم اسکرچ

بازی برای بزرگسالان

بازی‌ها تنها برای آموزش کودکان نیستند. بزرگسالان هم گاهی از کلاس‌های درس خسته می‌شوند و نیاز دارند تا راه خلاقانه‌تر و جذاب‌تری را برای یادگیری برنامه‌نویسی امتحان کنند. همیشه راه‌حلی که جذابیت بیشتری برای کاربر دارد موفقیت‌آمیزتر خواهد بود. در ادامه بهترین بازی ‌ها برای یادگیری برنامه ‌نویسی در رنج سنی بزرگسالان را بررسی خواهیم کرد.

تانک‌ها در Robocode به شما برنامه‌نویسی یاد می‌دهند

بازی روبو کد یک فضای پیچیده دارد. همین موضوع باعث شده برای رنج سنی بزرگسال مناسب باشد و کودکان نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. در این بازی تانک‌های رباتیک به مصاف با یکدیگر می‌روند و یک جنگ رباتیک آغاز می‌شود. در این میان کار شما این است که برای تانک خودتان برنامه‌نویسی انجام دهید. شما باید به گونه‌ای به تانک دستور بدهید تا با هوش مصنوعی خود بتواند در جنگ پیروز شود.

مزایای روبو کد به حدی زیاد است که باعث شده تا در صدر لیست بهترین بازی ‌ها برای یادگیری برنامه ‌نویسی در سطح بزرگسال قرار بگیرد. این بازی به شما زبان‌هایی مانند جاوا، اسکالا و سی شارپ را یاد می‌دهد. محیط بازی به شما یک ویرایشگر می‌دهد تا در کنار محیط طراحی بتوانید دستورات تانک را وارد کنید.

تمامی مراحل به‌ صورت واقعی با کدنویسی پیش می‌رود و شما در انتها تمامی کدهای موردنیاز خود را فرا خواهید گرفت. از عمر این تانک‌ها بیشتر از 20 سال می‌گذرد اما کمپانی ارائه‌کننده به طور منظم آن را به‌روزرسانی کرده و بازی با تمامی اطلاعات حال حاضر دنیا در دسترس شماست.

از دیگر ویژگی‌های خوب بازی می‌توان به این نکته اشاره کرد که به‌ صورت منابع آزاد ارائه شده است. این بازی به ‌شدت مخاطب را جذب می‌کند و باعث اعتیاد وی به برنامه‌نویسی و بازی ‌کردن خواهد شد. سعی کنید این موضوع را در نظر بگیرید و ساعت کار خود را کنترل کنید.

در بازی روبوکد ربات‌ها با هم به مبارزه می‌پردازند.

با کدنویسی در دنیای بازی Codingame معماها را حل کنید

این بازی از جمله محبوب‌ترین و بهترین بازی ‌ها برای یادگیری برنامه ‌نویسی است. بازی در بستر وب انجام می‌شود و شما را مجبور می‌کند تا با یادگیری کدنویسی بتوانید هر مرحله را رد کرده و از پس چالش‌ها بربیایید. در این بازی بیش از 25 زبان برنامه‌نویسی مطرح دنیا مورداستفاده قرار گرفته است. همین موضوع این بازی را به یک عنصر کامل و جامع میان بازی‌های برنامه‌نویسی تبدیل کرده است.

شما می‌توانید جاوا و پایتون را یاد بگیرید. علاوه ‌بر آن زبان‌ها از قدیمی‌ترین مانند زبان‌های خانواده C تا جدیدترها مانند گولنگ نیز موجود هستند. مراحل با تم‌های مختلفی طراحی شده‌اند که هیچ‌کدام تکراری نیست و از خسته شدن ذهن شما جلوگیری می‌کند.

برای مثال در یکی از مرحله‌ها شما مورد هجوم هوایی دشمن قرار می‌گیرید و مجبور می‌شوید تا از خودتان با برنامه‌نویسی دفاع کنید. در این زمان راه‌حل مناسب این است که برای خودتان تیربار هوایی طراحی کنید. هرچه مهارت شما در برنامه‌نویسی بیشتر شود اسلحه‌های شما هم قدرت بیشتری خواهند داشت.

نمونه‌ای از محیط بازی

چالش‌ها و تنوع در زبان‌ها مهم‌ترین مزیت‌های این بازی بود که به آن اشاره شد. البته برای کسانی که دوست ندارند تا در بستر وب به بازی بپردازند بازی قبلی را پیشنهاد می‌کنیم. اما سؤال اینجاست که برای شروع چقدر زمان باید صرف کنیم؟

 طبق تجربه باید به شما بگوییم که استمرار در یادگیری و کیفیت آنچه که آموختید از مدت‌زمان صرف‌شده مهم‌تر است. روزهای اول خود را زیاد خسته نکنید و مدت‌زمان را به‌ مرور افزایش دهید. برنامه‌نویسی چیزی نیست که تنها با یک هفته کار و تلاش به پایان برسد این مسیر بسیار مهیج است اما تا سال‌ها می‌تواند ادامه داشته باشد.

کلام آخر

در این مطلب تلاش شد تا بهترین بازی ‌ها برای یادگیری برنامه ‌نویسی به شما معرفی شود. در بخش نخست بازی‌هایی که برای سنین خردسال مورداستفاده قرار می‌گیرد معرفی شد. بعد از آن به سراغ بازی‌هایی رفتیم که برای بزرگسالان جذابیت بیشتری دارد. در این میان فراموش نکنید که بازی‌های خردسالان برای افراد بزرگ‌تر هم می‌تواند سودمند باشد. فقط به این نکته توجه کنید که تمامی مطالب را به‌خوبی فرا بگیرید. آنچه که آموختید را چند مرتبه تکرار کنید و از سؤال پرسیدن و رفع اشکالات نترسید.

 

محبوب ترین مقالات