بهترین زبان های برنامه نویسی دنیا

3 تير ۱۴۰۰

بهترین زبان های برنامه نویسی دنیا

 

با پیشرفت تکنولوژی و ورود رایانه‌ها به زندگی ما تمایل برای یادگیری این دستگاه‌ها نیز در بین مردم جهان افزایش پیدا کرده است. تکنولوژی امروزه یکی از مهم‌ترین عناصر زندگی است و مشاغل زیادی در این حوزه ایجاد می‌شود. یکی از ارکان تکنولوژی، کامپیوتر و برنامه‌نویسی است؛ بنابراین، افراد زیادی به دنبال یادگیری برنامه‌نویسی برای پیشرفت هستند. در این متن بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

شروع دنیای برنامه‌نویسی با یادگیری زبان‌های معروف دنیا

 

معیاری برای انتخاب بهترین زبان برنامه‌نویسی

شاید این سؤال را داشته باشید که معیارهای یک زبان برنامه‌نویسی عالی چیست و اصلاً چنین چیزی وجود دارد یا خیر. در حقیقت، معیار مشخصی برای معین کردن میزان کارایی یک زبان برنامه‌نویسی وجود ندارد و افراد بسته به نیازی که دارند این زبان را انتخاب می‌کنند. مسلماً، بسته به کاری که قرار است انجام دهید یا پلتفرم خاصی را برای پیشبرد اهداف خود احتیاج داشته باشید، این زبان مورداستفاده شما تغییر خواهد کرد.

 بعضی زبان‌های برنامه‌نویسی وجود دارند که کارکردن با آن‌ها سخت است، اما به زبان ماشین نزدیک‌تر هستند و به همین دلیل سریع‌تر از زبان‌های دیگر کار می‌کنند. بعضی از زبان‌های برنامه‌نویسی برای برنامه‌نویسی موبایل و دسکتاپ مناسب‌اند و جای دیگری کاربرد ندارند.

باتوجه‌به این مطالب عنوان شده، باید بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا را از چند منظر مختلف مورد بررسی قرار دهیم و این را بدانیم که هرکدام کاربرد مخصوص به خود را دارد. در ادامه نیز به تعدادی از ویژگی‌های مشترک مهم معروف‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا اشاره می‌کنیم.

 

ویژگی‌های مشترک زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف

تقریباً تمام زبان‌های برنامه‌نویسی از یکسری مفاهیم پایه پیروی می‌کنند. این مفاهیم پایه الگوریتم نامیده می‌شوند و ساختارهای این الگوریتم‌ها نیز در تمام زبان‌های برنامه‌نویسی یکسان هستند. در زیر با تعدادی از این مفاهیم پایه آشنا می‌شویم.

  • نوع دیتا: برای برنامه‌نویسی چندین نوع داده وجود دارند که به فراخور نیاز کد و برنامه‌نویس از آن‌ها استفاده می‌شود. این داده‌ها می‌توانند از جنس وکتور، رشته، لیست، لغت‌نامه یا مجموعه باشند. هرکدام از این مواردی که عنوان شدند ویژگی‌های مشخص مربوط به خود را داشته و در جای مناسب خود باید استفاده شوند.

 

  • تابع: یکی از مواردی که در برنامه‌نویسی مورداستفاده قرار می‌گیرد، تعریف تابع است. تابع کمک می‌کند تا کد خواناتر نوشته شده و انجام کارهای تکراری در کد به‌راحتی انجام بگیرد و نیازی به نوشتن دوباره نباشد.

 

  • حلقه: در دنیای برنامه‌نویسی دو نوع حلقه معروف وجود دارند که while و for نامیده می‌شوند. این دو حلقه کمک می‌کنند تا زمانی که شرط خاصی در کد شما برقرار است کار کنند و یک عمل را انجام دهند.

 

  • شرط: این بخش نیز به کد شما کمک می‌کند که شرایط مختلفی تعریف کنید و در هرکدام از آن‌ها از برنامه چیز متفاوتی درخواست کنید.

 

مطالبی که در بالا عنوان شدند تقریباً در تمام زبان‌های برنامه‌نویسی مورداستفاده قرار می‌گیرند و اولین قدم شما برای ورود به دنیای برنامه‌نویسی یادگیری این مفاهیم پایه است که بسیار از چیزی که عنوان شد گسترده‌تر هستند.

 

پارادایم‌های مختلف برنامه‌نویسی

یکی از روش‌های معمول برنامه‌نویسی، شیوه رویه‌ای یا Procedural است. در این روش، خطوط کد به ترتیب خوانده شده، بررسی شده و اجرا می‌شوند. در این روش شما باید خطوط بسیاری داشته باشید و توابع بسیاری را برای انجام کد تعریف کنید. در مقابل این روش، شیوه مبتنی بر شیء وجود دارد که به‌اصطلاح object oriented یا شیء‌گرا خوانده می‌شود.

در این روش، به اجزای برنامه به‌عنوان یک شیء نگاه می‌شود. این دید به ما کمک می‌کند که احساس بهتری از روند برنامه‌نویسی داشته باشیم. چون به دنیای واقعی نزدیک‌تر به نظر می‌رسد. احتمالاً برای شروع کار با این روش، به مشکل بربخوریم و به‌راحتی متوجه شیوه کارکرد آن نشویم، اما با تمرین و تقویت این دید قاعدتاً در ادامه متوجه خواهیم شد که این روش به‌مراتب سرعت برنامه‌نویسی را افزایش داده و کمک می‌کند کد تمیز را تحویل دهیم.

در این روش، کلاس‌هایی تعریف می‌شوند که هرکدام از این کلاس‌ها دارای ویژگی‌ها و توابع منحصربه‌فرد خود هستند. این کلاس‌ها می‌توانند ویژگی‌های خود را به نسل بعدی و فرزندان خود انتقال دهند، به همین ترتیب نیازی به تعریف کردن دوباره بعضی ویژگی‌ها نخواهد بود و اشیا ویژگی‌های مخصوص خود را خواهند داشت.

این شیوه برنامه‌نویسی، امروزه بسیار محبوب بوده و در زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی وارد شده است. بسیاری از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا این ویژگی را پشتیبانی می‌کنند.

 

دلیل وجود کتابخانه‌ها

احتمالاً چیزی که در مورد بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا خواهید شنید، وجود کتابخانه‌های متعدد است. کتابخانه‌ها در اصل کدهایی هستند که کار خاصی را برای ما انجام می‌دهند. با واردکردن کتابخانه‌ها به محیط کد خود می‌توانید از دستورهای نوشته شده در آن استفاده کنید و کد خواناتر و تمیزتری داشته باشید.

کتابخانه‌ها کمک می‌کنند که شما احتیاجی به نوشتن دوباره یک کد نداشته باشید و روی مسائل دیگر تمرکز کنید. همچنین، این موقعیت به شما کمک می‌کند که حجم زیادی از کد را به یکباره اجرا نکنید. اگر یک زبان برنامه‌نویسی تمام کدهای کتابخانه‌های خود را در کد اولیه یا سورس خود قرار می‌داد حجم بسیار زیادی پیدا می‌کرد و دانلود کردن آن یا اجرای آن بار محاسباتی بالایی داشت.

وجود کتابخانه‌ها به این موضوع کمک می‌کند که هر زمان به دسته کد مشخصی احتیاج داشتید آن را وارد محیط برنامه‌نویسی خود کنید و از این بستر استفاده کنید. به همین دلیل کارایی و سرعت برنامه‌نویسی شما افزایش پیدا می‌کند.

 

قابلیت متن‌باز بودن

یکی از مهم‌ترین توانایی‌های بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا داشتن قابلیت متن‌باز یا Open Source است. در این قابلیت، شما می‌توانید کد اصلی برنامه خود را به چیزی که می‌خواهید تغییر دهید. با تغییر کد به شیوه دلخواه، شما می‌توانید برنامه خود را به‌سرعت توسعه دهید. زمان‌هایی وجود دارند که برای توسعه برنامه خود نیاز دارید بستر موردنظر را نیز تغییر دهید و به شیوه دلخواه خود در آورید. زبان‌های برنامه‌نویسی متن‌باز این امکان را به شما می‌دهند که سکان را در دست بگیرید و چیزی که می‌خواهید را بسازید.

 

داشتن بسترهای گسترده یادگیری و رفع خطا

انجمن‌های بسیاری برای هرکدام از معروف‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا وجود دارد که به شما کمک می‌کنند مشکلات برنامه‌نویسی خود را حل کنید. شما با مطرح‌کردن سؤالی که دارید می‌توانید جواب مناسبی برای رفع مشکل برنامه خود پیدا کنید. زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب بسترهای گسترده‌ای برای یادگیری در سطح اینترنت دارند که به‌راحتی می‌توانید تعدادی از آن‌ها را پیدا کنید.

 

بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای شروع

در بالا به تعدادی از ویژگی‌های مهم بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا اشاره کردیم. اگر یک زبان برنامه‌نویسی ویژگی‌های بالا را داشته باشد می‌توان گفت که زبان مناسبی برای شروع است. در زیر به تعدادی از این بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا می‌پردازیم.

زبان برنامه نویس پایتون

زبان برنامه‌نویسی پایتون

یکی از شناخته‌شده‌ترین و بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا زبان برنامه‌نویسی پایتون است. این زبان، زبانی سطح بالا محسوب می‌شود و موردعلاقه تعداد زیادی از برنامه‌نویسان است. پایتون معمولاً به‌عنوان اولین زبان برنامه‌نویسی در ترم اول دانشگاه تدریس می‌شود، چراکه زبانی ساده محسوب شده و کارکردن با آن ساده است.

این زبان به دلیل آنکه زبانی سطح بالا است، به زبان انسان نزدیک‌تر بوده و از زبان ماشین فاصله دارد. به همین دلیل، سرعت کامپایل کردن و ترجمه کد به زبان ماشین سخت‌تر بوده و زمان بیشتری را نسبت به یک زبان سطح پایین احتیاج دارد. به همین دلیل برای برنامه‌نویسی‌های دسکتاپ معمولاً از زبان‌های برنامه‌نویسی c استفاده می‌شود، چراکه زبان‌های نزدیک‌تری به زبان ماشین هستند.

 

بررسی نقاط ضعف و قدرت پایتون

زبان برنامه‌نویسی پایتون یکی از زبان‌های مبتنی بر برنامه‌نویسی شیءگرا است. این زبان دارای انواع کتابخانه‌ها برای کاربردهای مختلف بوده که این امر به بهبود عملکرد برنامه‌نویسی و محبوبیت آن افزوده است. متأسفانه این زبان برای برنامه‌نویسی موبایل و دسکتاپ مناسب نبوده و بیشتر در حوزه طراحی وب کاربرد دارد.

لازم به ذکر است که بیشتر تحقیقاتی که در حوزه یادگیری ماشین، یادگیری عمیق و هوش مصنوعی انجام می‌شوند بیشتر در بستر پایتون انجام می‌شوند، چراکه زبانی بسیار قدرتمند برای تحلیل داده محسوب می‌شود.

 این توانمندی به دلیل وجود کتابخانه‌های قدرتمند در حوزه تحلیل داده و هوش مصنوعی است. علاوه بر این موضوع، تحقیقات آماری در حوزه‌های دیگر مهندسی و علوم زیست‌شناسی نیز بیشتر در زبان برنامه‌نویسی پایتون صورت‌گرفته و این زبان به دلیل سادگی در یادگیری و اجرا انتخاب اول بسیاری از افراد با گرایش‌های تحصیلی مختلف است.

 


یادگیری پایتون را شروع کنید : آموزش رایگان برنامه نویسی پایتون


زبان برنامه‌نویسی جاوازبان برنامه‌نویسی جاوا

این زبان نیز یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا محسوب می‌شود و از قابلیت شی‌ء‌گرا پشتیبانی می‌کند. جاوا واسط‌های API مختلفی برای ارتباط با دیتابیس و شبکه‌سازی دارد. این زبان ابزار قدرتمندی بوده و متن‌باز است. این زبان نیز کتابخانه‌های متن‌باز زیادی دارد.

از نقاط ضعف آن می‌توان به مدیریت پرهزینه حافظه در زبان برنامه‌نویسی جاوا اشاره کرد. این زبان برخلاف بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی، حافظه زیادی از کامپیوتر را درگیر خود می‌کند. در این زبان نیز قالب‌هایی برای ایجاد ساختارهای باکیفیت وجود ندارد که سبب محدودیت در برنامه‌نویسی با این زبان می‌شود.

از این زبان برای توسعه نرم‌افزارهای اندروید و وب استفاده می‌شود و در حوزه بیگ دیتا نیز کاربردهایی دارد. یادگیری از زبان ساده بوده و رفته‌رفته در جهان در حال پیشرفت است. به همین دلیل، افرادی که مسلط به این زبان باشند برای بازار کار نگرانی خاصی نخواهند داشت.

 

زبان برنامه‌نویسی C#

 

زبان برنامه‌نویسی سی شارپ

زبان برنامه نویسی سی شارپ نیز یکی از اعضای خانواده زبان‌های برنامه‌نویسی C است و یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا محسوب می‌شود. از این زبان برای توسعه بازی‌ها، برنامه‌نویسی دسکتاپ، برنامه‌نویسی نرم‌افزارهای موبایل و وب استفاده می‌شود که این گستردگی به محبوبیت آن اضافه کرده است. یادگیری این زبان برای افرادی که قبلاً با خانواده C یا جاوا آشنایی داشته‌اند راحت بوده و یکپارچه کردن آن با ویندوز به‌راحتی انجام می‌شود.

این زبان با کتابخانه دات نت .NET ادغام شده و قابلیت‌های بسیاری را به این زبان می‌دهد. یادگیری این زبان سخت بوده و به همین دلیل بازار کار گسترده‌ای برای افراد خبره دارد.

 


یادگیری را شروع کنید : آموزش صفر تا صد سی شارپ


 

زبان برنامه‌نویس پی اچ پی

این زبان برنامه‌نویسی یک زبان متن‌باز با قابلیت شیءگرایی و عملیاتی است. یادگیری آن بسیار ساده بوده و انجمن‌های بسیاری آن را پشتیبانی می‌کنند. این زبان به دلیل نداشتن ابزار خطایابی قابلیت رفع اشکال کمی دارد و از معایب آن محسوب می‌شود. سایت‌های بسیاری در سطح اینترنت وجود دارند که با کمک این بستر برنامه‌نویسی شده‌اند. این موقعیت بازار کار گسترده‌ای را در اختیار برنامه‌نویسان زبان PHP قرار می‌دهد، چراکه تعداد این سایت‌ها در حال افزایش هستند.

 


یادگیری را شروع کنید : آموزش جامع و رایگان php


زبان برنامه‌نویسی C++

 

زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس

یکی دیگر از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا زبان برنامه‌نویسی C++ است که در خانواده زبان‌های C قرار می‌گیرد. یادگیری این زبان برای افرادی که در نظر آن‌ها جاوا ساده است، کاری نخواهد داشت؛ چراکه ساختار مشابهی با این زبان دارد. این زبان یک زبان محبوب برای برنامه‌نویسی در حوزه بازی‌سازی، محاسبات پیشرفته و کامپایلرهای گرافیکی است. این زبان بسیار قدرتمند بوده و برای توسعه برنامه‌های نزدیک به زبان ماشین مورداستفاده قرار می‌گیرد که هیچ‌گاه قدیمی نمی‌شود.

از نقاط ضعف این زبان برنامه‌نویسی می‌توان به پیچیدگی آن اشاره کرد. به همین دلیل، یادگیری این زبان برای افرادی که تازه‌وارد هستند توصیه نمی‌شود. این زبان سیستم شیء‌گرایی ابتدایی‌تری نسبت به دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی دارد و از حافظه پویا برای برنامه‌نویسی پشتیبانی نمی‌کند.

زبان برنامه‌نویسی R

 

زبان برنامه‌نویسی آر

این زبان برنامه‌نویسی بیشتر برای آنالیز آماری مورداستفاده قرار می‌گیرد و در دنیای تحلیل داده و علوم داده کاربرد فراوانی دارد. این زبان متن‌باز بوده و روی پلتفرم‌های مختلفی قابلیت اجرا دارد. کدنویسی با این زبان ساده بوده و برای انواع سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس مناسب است.

از نقاط ضعف این زبان می‌توان به کیفیت پایین بسته‌های نرم‌افزاری آن اشاره کرد که در سطح قابل‌قبولی قرار ندارند. درجه سختی یادگیری آن بالا بوده و مدیریت حافظه خوبی ندارد. همان‌طور که اشاره شد در حوزه برنامه‌نویسی برای پروژه‌های علم داده، آمار و یادگیری ماشین کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد و اگر شما قصد دارید در این حوزه‌ها فعالیت کنید، از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا محسوب می‌شود.

 

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم تا شما را بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا آشنا کنیم. هر کدام از این زبان‌ها قابلیت‌های مختلفی را به خود اختصاص داده‌اند و از این طریق نیز توانسته‌اند از کاربردهای متعددی بهره ببرند که در این مطلب به صورت کامل آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم.

محبوب ترین مقالات