Asp.Net Core چیست و چه کاربردی دارد؟

9 مرداد ۱۴۰۰

Asp.Net Core چیست و چه کاربردی دارد؟

 

برای نوشتن سایت اینترنتی نیاز به فراگیری یک زبان برنامه‌نویسی است. زبان‌های برنامه‌نویسی زیادی برای این منظور عرضه شده‌اند. از جمله PHP، React، Node، Python. یکی از بهترین آن‌ها Asp.Net Core است.  Asp زبان نیست؛ بلکه یک فریم‌ورک بوده که تحت زبان c# ساخته شده است.

 

به‌مرورزمان و با پیشرفت تکنولوژی و صنعت خیلی از کارها از بین ‌رفتند و خیلی از کارها نیز وجود آمده‌اند. شاید می‌توان گفت یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های تکنولوژی در دهه‌های اخیر رشد روزافزون اینترنت و گوشی‌های هوشمند بوده است. به‌گونه‌ای که کمتر کسی را می‌توان یافت که تا به حال از این دو تکنولوژی استفاده نکرده باشد.

 

همین پیشرفت باعث شد تا به متخصصانی در زمینه این علوم نیاز شود و شغل‌های جدیدی که پیش‌ازاین نبودند به وجود بیایند. یکی از این شغل‌هایی که امروزه رونق زیادی پیدا کرده است و گروهی عظیمی از افراد به آن مشغول هستند، حرفه برنامه نویسی است.

 

مختصری درباره برنامه‌نویسی

 

برنامه‌نویس با دانش و اطلاعاتی که دارد از طریق یک واسط با کامپیوتر ارتباط برقرار می‌کند و خواسته‌های خود را به‌وسیلة آن انجام می‌دهد. برنامه‌نویسی گرایش‌های مختلفی دارد نظیر: برنامه‌نویس وب. این فرد با دانش و مهارتی که دارد به‌وسیلة زبان‌های برنامه‌نویسی مربوطه شروع به طراحی سایتی می‌کند که از طریق اینترنت و از همه‌جا در دسترس همه کاربران دنیا خواهد بود.

همین 24 ساعته در دسترس بودن و راحتی دسترسی به سایت‌های اینترنتی باعث شدند تا بیشتر کسب و کارها به سمت اینترنتی شدن بروند. امروزه تعداد زیادی از کسب و کارها به صورت اینترنتی در آمده و علاوه بر اینکه کار کاربران را راحت‌تر کرده باعث شده رونق کسب وکارها هم بیشتر شوند. در این مقاله در رابطه‌ با این فریم‌ورک قدرتمند و محبوب اطلاعات کاملی در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم. امیدواریم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 

تاریخچه ASP

 

با هم در مورد پیمایش Asp تا رسیدن به نسخه Asp.Net Core در این قسمت از مقاله صحبت می‌کنیم. در ماه دسامبر سال 1996 میلادی، شرکت مایکروسافت اولین نسخه از فریم‌ورک تحت وب خود با نام Classic ASP را به بازار عرضه کرد. کلمه ASP مخفف شده عبارت Active Server Pages است. این فریم‌ورک دارای پیشوند  .asp بوده و از زبان VBScript برای نوشتن کدهای آن استفاده می‌شود.

 

بعد از گذشت چند سال مایکروسافت، در سال 2002 میلادی، ASP.NET را جایگزین نسخه قبلی کرد و در زبان برنامه‌نویسی C# را ‌اضافه کرد و پسوند صفحات آن را به .aspx تغییر داد. آخرین نسخه رسمی ASP.Net نسخه 4.6 آن است.

 

بعد از گذشت حدود 6 سال از آخرین نسخه ASP.net مایکروسافت Asp.Net MVC را معرفی کرد و یکی از مهم‌ترین امکانات این نسخه را استفاده از معماری MVC عنوان کرد. MVC مخفف شده عبارت Model View Controller  است. نسخه‌های دیگری نیز معرفی شدند که هر کدام در جاهای مختلف استفاده می‌شدند.

 

 


آموزش رایگان زبان برنامه نویسی سی شارپ


 

 

 

یکی از ویژگی‌هایی که برنامه‌نویسان را به سمت زبان برنامه‌نویسی مربوطه می‌کشاند Open Source بودن زبان برنامه‌نویسی است که ASP.Net MVC از این ویژگی برخوردار نبود و به همین علت نزدیک بود که ASP منزوی شود و از زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر استفاده شود.

 

مایکروسافت در یک حرکت عظیم در سال 2016 نسخه Asp.Net Core خود را روانه بازار کرد. این نسخه کاملاً Open Source بود و باعث شد دوباره برنامه‌نویسان به سمت asp بازگردند. بعد مهاجرت دوباره برنامه‌نویسان از زبان‌های دیگر به asp باعث شد تا مایکروسافت نسخه‌های مختلفی برای این زبان عرضه کند.

 

 

پیدایش asp از ابتدا تا حال

 

 

چرا از Asp استفاده کنم؟

 

Asp.Net Core یک فریم‌ورک بوده و زبان برنامه‌نویسی که با آن نوشته می‌شود، C# است. C# یکی از زبان‌های قدرتمند در میان زبان‌های برنامه‌نویسی است. از C# برای طراحی برنامه‌های تحت ویندوز استفاده می‌کنند و انواع برنامه‌ها را به‌وسیله آن می‌نویسند.

 

از C# در طراحی بازی‌های بزرگ با استفاده از Unity استفاده می‌شود. شما در مقاله مسیر یادگیری برنامه نویسی بازی میتوانید بیشتر با این زمینه آشنا شوید. این زبان کامپایلری بوده و با انواع دیتابیس‌ها ارتباط برقرار می‌کند. همچنین از این زبان برای طراحی اپ‌های اندرویدی و IOS به‌وسیلة Xamarin استفاده می‌شود.

 

بحثی که وجود دارد این موضوع هست که چرا باید از Asp.Net Core استفاده کنیم. همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم زبان‌های مختلفی برای طراحی سایت وجود دارند که می‌توان با هر یک از آنان شروع به کدنویسی کرد اما چرا ما به شما asp را پیشنهاد می‌کنیم که با بررسی ویژگی‌های این فریم‌ورک حتماً دلیل آن را خواهید فهمید.

 

  • Cross-platform & container support

این ویژگی باعث شده تا به‌راحتی اپلیکیشن ساخته شده توسط فریم‌ورک Asp.Net Core بر روی همه پلتفرم‌ها اجرا شود و پشتیبانی از کانتینرها هم باعث شده تا برنامه‌نویسان به‌راحتی بتوانند از فضای ابری استفاده کنند.

 

  • High performance

یکی از ویژگی‌های نرم‌افزارها نحوه عملکرد آن‌ها است. استفاده از تکنولوژی IIS و پشتیبانی از وب سرورهای مختلف باعث سبک و سریع بودن Asp.Net Core شده‌اند.

 

 

ویژگی چند پلتفرمی Asp

 

 

  • Asynchronous via async/await

استفاده از چهارچوب‌های ناهم‌زمان باعث شده تا این فریم‌ورک درخواست‌های به طور هم‌زمان را به طور عالی مدیریت کند. در هنگام وب سرور دادن به سایت ممکن است که چند کاربر به طور هم‌زمان درخواست خود را به سایت ارسال کنند که asp به‌خوبی این درخواست را مدیریت می‌کند و دچار ارور نمی‌شود.

 

  • Unified MVC & Web API frameworks

استفاده از وب سرور در پروژه‌ها امر ضروری و مهم است؛ به‌گونه‌ای که اگر Web APi به‌درستی عمل نکند پروژه به مشکل بر می‌خورد. با استفاده از Asp.Net Core در خواست را از صفحه Html به‌صورت Json سمت برنامه می‌فرستد و بعد در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. استفاده از Json باعث افزایش سرعت انتقال اطلاعات بر خلاف Xml می‌شود.

 

  • Multiple environments and development mode

یکی از ویژگی‌های مهم Asp توانایی جداسازی بخش‌های مختلف پروژه از همدیگر است؛ به‌گونه‌ای که می‌توان از داخل Start up به گونه کاملاً مجزا توسعه داد.

 

 

تولید Api توسط Asp

 

 

  • Dependency Injection

مبحث تزریق وابستگی‌ها یکی از بزرگ‌ترین مزایای Asp است؛ به‌گونه‌ای که با استفاده از آن مدیریت پایگاه‌داده خیلی آسان می‌شود و پایگاه‌داده را از پروژه جدا می‌کنیم و واسطی بین آن و کاربر قرار می‌دهیم تا کاربر برای هر مراجعه، به دیتابیس اصلی وصل نشود. همین ویژگی باعث افزایش سرعت فراخوانی داده‌ها در asp شده است.

 

  • Globalization and Localization

یکی دیگر از مزایای Asp.Net Core جهانی بودن آن است و همین عامل باعث شده تا به‌راحتی در سرتاسر جهان گسترش یابد و شما به‌عنوان یک برنامه‌نویس .Net می‌توانید از سرتاسر جهان پروژه‌های مختلفی با این فریم‌ورک قدرتمند انجام بدهید.

مواردی که بالا اشاره کردیم گوشه از ویژگی‌های این فریم‌ورک منحصر فرد هستند. این زبان امکانات دیگری نیز دارد که بزرگ‌ترین آن پشتیبانی یکی از غول‌های تکنولوژی از این زبان است. پشتیبانی شرکت مایکروسافت می‌تواند این امنیت را به شما بدهد زبانی که شما کار می‌کنید دارای مستندات زیادی است و مسلماً تیم پشتیبانی قوی نیز برای شما وجود دارد.

 

 

پشتیبانی مایکروسافت از فریم‌ورک Asp.Net

 

 

کاربرد Asp

 

به طور عمده از Asp.Net Core برای پیاده‌سازی سایت‌های مختلف استفاده می‌شود. این فریم‌ورک به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فرد و توانایی کار با اکثر پایگاه‌داده‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها برای برنامه‌نویسی سایت‌های مختلف است.

اما به طور اختصاصی از زبان .Net در دیگر برنامه‌نویسی‌ها نیز استفاده می‌شود مانند احراز هویت، بخش‌هایی از هوش مصنوعی، برنامه‌های تحت وب داشبوردی و... . این فریم‌ورک کتابخانه‌های مختلفی دارد که هرکدام در جاهای مختلف کارایی مخصوص به خود را دارند. سایت‌های مختلفی از این زبان برای ساخت سایت خود بهره می‌برند که نام برخی از مهم‌ترین آن‌ها را بیان می‌کنیم:

 

تفاوت فریم ورک و کتابخانه

 

  • W3School.com
  • Etherscan.io
  • Go.Xero.com
  • Varzesh3.com
  • Sanjesh.org
  • msn.com

 

و کلی سایت دیگر که از این تکنولوژی برای سایت خود بهره برده‌اند. این زبان با تمام تکنولوژی‌های سمت فرانت سازگار است و به راحتی با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند. شما به‌راحتی می‌توانید با استفاده از فریم ورک‌های آماده دیگر مانند Angular، Vue و... سمت فرانت را طراحی کنید و سپس به وب سروری که با فریم ورک Asp.Net Core متصل کنید.

 

 

کاربرد فریم‌ورک Asp.Net

 

پایگاه‌داده قوی

یکی دیگر از ویژگی‌های Core  Asp.Net پایگاه‌داده قدرتمند آن است. Asp با اینکه از پایگاه‌داده‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند اما یکی از بهترین آن‌ها پایگاه‌داده SQL است. این پایگاه‌داده نیز توسط خود شرکت مایکروسافت به بازار عرضه شده و از همان ابتدا موردتوجه همگان قرار گرفت.

 

این پایگاه‌داده از جبر رابطه‌ای استفاده می‌کند و به همین دلیل کوئری‌هایی که توسط آن زده می‌شوند همواره درست است. این پایگاه‌داده با استفاده از دستورهای مختلفی که در داخل آن تعبیه شده می‌تواند به بهترین شکل جداول دیتای شما را تهیه و تدوین کند.

 

قبل از به‌وجودآمدن این‌گونه پایگاه‌ها، از فایل‌ها برای ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده می‌کردند که مشکلات فراوانی از جمله افزونگی بیش از حد داده‌ها و عدم امنیت با خود به همراه داشتند که بعد از روی کار آمدن DBMSها به‌خصوص Sql این مشکلات حل شدند. مثل ASP پشتیبانی مایکروسافت از این زبان باعث استفاده مکرر از این پایگاه‌داده شده است.

 


آموزش رایگان SQL SERVER


 

 

 

 

 

محیط‌های توسعه ASP.NET Core

 

برای شروع به کدنویسی کردن با هر زبان برنامه‌نویسی احتیاج به محیط نرم‌افزاری خاصی برای نوشتن کدهای هر برنامه در داخل آن است. این محیط‌ها که به IDE معروف هستند، در واقع به عنوان واسط بین برنامه‌نویس و رایانه عمل می‌کنند.

 

اگر استفاده از این محیط‌ها نبود برنامه نویسی جز سخت‌ترین شغل‌ها می‌شد؛ چون زبان کامپیوتر به صورت 0 و 1 است و برنامه نویس مجبور بوده که به صورت 1 و 0 برنامه نویسی کند که خیلی سخت بود. حتی تصور اینکه بخواهید یک برنامه چند هزار خطی که از 0 و 1 تشکیل شده است را خطایابی کنید، غیر ممکن است!.

 

این محیط‌ها که به زبان انسان نزدیک هستند کدها را از برنامه‌نویس می‌گیرند و خود آن‌ها را به زبان سخت‌افزار تبدیل می‌کنند. محیط معروفی که Asp.Net Core در آن نوشته می‌شود، Visual Studio است. این محیط یکی از گسترده‌ترین محیط‌های کدنویسی است که از همه زبان‌ها پشتیبانی می‌کند و می‌توان با آن کدنویسی کرد.

 

 

برنامه‌نویسی Asp با Visual Studio

 

 

با Visual Studio بیشتر آشنا شویم

 

ویژوال استودیو محیط توسعه نرم‌افزار است که توسط شرکت مایکروسافت حدود 20 سال پیش ارائه شد. این ویرایشگر متن هر سال توسط مایکروسافت آپدیت می‌شود و ویژگی‌های خاصی به آن اضافه و باگ‌های آن برطرف می‌شوند.

 

این نرم‌افزار به طور رایگان برای همه انتشاریافته است و همه برنامه‌نویسان می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. به‌وسیله این محیط می‌توان به‌راحتی در همه حوزه‌های فناوری از بازی‌سازی گرفته تا اپ‌های موبایل و طراحی سایت از آن استفاده کرد.

 

محیط این نرم‌افزار یکی از بهترین محیط‌ها از لحاظ گرافیکی است که از خستگی شما در مدت‌زمان استفاده طولانی از این نرم‌افزار جلوگیری می‌کند. با استفاده از رنگ‌های مختلف کدهای نوشته شده توسط شما را به شکلی زیبا دسته‌بندی می‌کند که علاوه بر زیبایی بر تمیزی کد شما هم اثر دارد.

کامپایلر قدرتمند به‌کاررفته در این محیط به شما امکان خروجی گرفتن از هر نوع کدی را فراهم می‌کند. یکی از زبان‌هایی که توسط این نرم‌افزار نوشته می‌شود Asp.Net Core است که درحوزه وب کارایی دارد و مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

 

نرم‌افزار Visual Studio

 

نتیجه‌گیری

 

یکی از حوزه‌های شغلی در برنامه‌نویسی حرفه برنامه‌نویسی سمت وب است. زبان‌های مختلفی برای پیاده‌سازی وب مورداستفاده قرار می‌گیرند که Asp.Net Core یکی از آن زبان‌ها بوده و با ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد، موردتوجه برنامه‌نویسان قرار گرفته است.

این زبان از نوع زبان‌های کامپایلری است، زبان‌های کامپایلری به زبان‌هایی گفته می‌شود که به‌جای تفسیر خط به خط کدها، همه کدها را به‌صورت یک‌باره اجرا و تفسیر می‌کند و به همین دلیل سرعت این زبان بسیار بالا می‌رود.

 

شما با استفاده از این زبان قادر خواهید بود که وب‌سایت‌های باکیفیت بالا و سازگار با همه پلتفرم‌ها را طراحی کنید. این زبان از انواع پایگاه‌داده‌ها پشتیبانی می‌کند و به همین خاطر اکثر برنامه‌نویسان به‌راحتی می‌توانند از زبان‌های دیگر به این زبان سوئیچ کنند.

 

این زبان به طور کامل تحت حمایت شرکت بزرگ مایکروسافت است و هرساله نسخه‌های مختلفی از آن با ویژگی‌های منحصربه‌فرد توسط این شرکت انتشار داده می‌شوند. Asp.Net Core کاملاً OpenSource بوده و دارای مستندات رایگان و فراوانی است.

 

اگر به برنامه‌نویسی سمت وب‌سایت و Back end علاقمند هستید، پیشنهاد ما به شما این فریم‌ورک قدرتمند است. در ابتدا برای یادگیری این فریم ورک احتیاج است که به‌طور نسبی با زبان C# آشنایی داشته باشید تا در هنگام کار با این فریم ورک دچار مشکل نشوید.

 

در این مقاله باهم دررابطه‌با فریم‌ورک قدرتمند Asp.Net Core صحبت کردیم و این فریم‌ورک را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دادیم. امیدوارم که از این مطالب بتوانید بهترین استفاده را کنید. از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم. 

 

محبوب ترین مقالات