الگوریتم های گوگل چیست؟

31 ارديبهشت ۱۴۰۱

الگوریتم های گوگل چیست؟

روز به ‌روز روش‌های پیچیده‌تری برای عملکردهای سئو ارائه‌ می‌شوند. به گونه‌ای که اگر ترندهای چند سال اخیر را با همین امروز  مقایسه کنید، متوجه‌ می‌شوید که تفاوت‌های زیادی معرفی شده اند که برای دیده شدن سایت می‌بایست اکثریت آن‌ها را مد نظر داشت. دلیل این همه تفاوت و آپدیت شدن این الگوریتم‌ها می‌باشند.  تمامی موتورها جست‌وجوگر به صورت مداوم الگوریتم های خود را تغییر می‌دهند تا بتوانند دقیقا نتایج را مطابق با چیزی که مد نظر مخاطب می‌باشد ارائه دهند. گوگل همواره الگوریتم‌هایی را ارائه می‌دهد که وظایف و کاربرد هر کدام متفاوت است. در این جا قصد داریم چند مورد از مهم‌ترین این الگوها را به شما معرفی کنیم. در این مقاله‌ی کاربردی از سایت کدیاد با ما همراه باشید.

 

تعریف شما از الگوریتم و الگوریتم گوگل چیست؟

به طور کلی مجموعه‌ای که از آن به عنوان الگوریتم یاد می‌شود، باید سه ویژگی زیر را داشته باشد

- دارای دستور‌العمل و فرمول‌هایی به زبانی کاملا واضح و روشن می‌باشد.

- ضمن ارائه‌ی جزئیات لازم، آن ها به صورت قدم به قدم پیاده می‌شوند.

- این مجموعه هدف خاصی را دنبال می‌کند.

- شروع و پایان مشخصی دارد.

(به عبارتی این الگوها یک سری عبارت ریاضی هستند که به کمک آن‌ها محتویات و اطلاعات طبقه‌بندی می‌گردند و زمانی که کاربر به این اطلاعات نیاز داشته باشند به او ارائه خواهد شد.)

 

الگوریتم گوگل چیست؟

به منظور بهینه‌سازی سئو، الگو‌هایی در گوگل به کار می‌روند. ربات های خزنده  به کمک این الگوها وظیفه دارند تمامی اطلاعات و دیتاها را تجزیه و تحلیل، جمع‌آوری و ذخیره کنند. این الگوریتم‌ها به دو دسته‌ی کلی تقسم می‌شوند.

 

1. الگوهای مرتبط به هسته‌ اصلی گوگل (core algorithm)

بر اساس معیارهایی به سایت‌های اینترنتی رتبه می‌دهند. کسب رتبه‌ی بالاتر به دیده شدن وب‌سایت کمک می‌کند. بر این اساس اطلاعات مربوط به هر سایت به کمک ربات ها جمع‌‌آوری می‌شوند. سپس به کمک فاکتورهایی مثل تایتل، تگ آلت، بک لینک و غیره، صفحات رتبه‌بندی می‌شوند.

 

2. الگوریتم‌های جانبی

به منظور شناسایی سایت‌های اسپم و افزایش کیفیت نتایج استفاده می‌شوند. در این مقاله به معرفی چند مورد از الگوریتم‌های جانبی می‌پردازیم.

 

الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا

قبل از سال ۲۰۱۱ خدمات این الگو ارائه می‌شد. اما در این سال پاندا با هدف پایین آوردن رتبه‌ی سایت‌هایی که مطالب بی‌کیفیت ارائه می‌دهند، به صورت رسمی ارائه شد. بیشترین مواردی که به کمک این الگوریتم شناسایی می‌شوند محتواهای کپی شده می‌باشند. پاندا سعی می‌کند عنوانی را که مخاطب سرچ کرده با محتوای داخل صفحات تطبیق دهد. همچنین به راحتی می‌تواند یک متن عالی را از بی‌کیفت تشخیص دهد و متن بی‌کیفیت را به شخصی که عنوانی را جست‌وجو کرده معرفی نکند.

 

این الگو به چه مطالبی واکنش اساسی نشان می‌دهد؟

1.محتوای بی‌کیفیت

2.محتوا با حجم کم

3.محتواهای کپی شده یا تکراری

4.استفاده از آگهی‌ یا تبلیغاتی که بیشتر از مطالب متنی هستند

5.سایت‌هایی که صرفا به منظور لینک‌‌دهی ایجاد شده اند

 

چگونه توسط پاندا جریمه نشویم؟

1.به روش درست و اصولی محتوا تولید کنید.

2.برای جلوگیری از کپی کردن محتوا از دستورهای noindex و nofollow  بهره ببرید.

3.به مطالب قبلی وب سایت خود سری بزنید و تمامی محتواهای قدیمی را بهینه‌سازی و آپدیت کنید. همچنین هر چه سریع‌تر نسبت به محتواهای کپی اقدام کنید.

4.بین بنرهای تبلیغاتی و متنی که در سایت می‌نویسید تناسب را رعایت کنید.

5.اطمینان حاصل کنید که مطالب صفحات شما با جست‌وجوی کاربران هماهنگ است.

 

الگوریتم مرغ مگس‌خوار

الگوریتم مرغ مگس‌خوار

زمانی که شما عبارتی را سرچ می‌کنید این الگو به بررسی تمامی کلید واژه‌های عبارت شما می‌پردازد. کلمات مترادف و مرتبط با آن‌ها را می‌یابد و به این صورت می‌توان به راحتی از سایت‌های بی‌ربط و اسپم گذر کرد. در نهایت کار سایت‌هایی که نزدیک‌ترین مطالب را به عبارت مورد نظر شما دارند ارائه می‌شوند و سایت‌های بی‌ربط جریمه خواهند شد. به کمک این الگوریتم سئو سایت را ارتقا دهید

 


آموزش مقدماتی سئو


 

1. بهینه‌سازی کلمات کلیدی

در این راستا می‌بایست از چندین کلمه‌ی کلیدی در متن بهره گرفت. همچنین از کلمات کلیدی طولانی غافل نشوید. البته نباید از کلمات بی‌ربط استفاده کرد. چرا که حتما توسط این الگو جریمه می‌شوید.

 

2. گاهی اوقات مقالات کوتاهی ارائه دهید

وجود مقالات طولانی بسیار مفید است. اما باید به مخاطبان کم‌حوصله هم توجه داشت. گاهی محتوای کوتاه در بین مقالات بلند ارائه دهید.

 

3. به متن خود محتوای تصویری اضافه کنید

این نوع محتواها به جذابیت‌ متون می‌افزایند و کمک می‌کنند که خواننده مدت زمان بیشتری برای مطالعه‌ی صفحه‌ی شما سپری کند.

 

4. از انکرتکست‌ها به درستی استفاده کنید

گاهی اوقات قصد دارید صفحه‌ی خود را به صفحات دیگر ارتباط دهید. در این راستا می‌بایست از صفحاتی کمک گرفت که دقیقا مطالبی مرتبط با صفحه‌ی اصلی دارند. همچنین لغات انتخابی که به آن‌ها لینک می‌دهید باید به درستی انتخاب شوند.

 

آشنایی با الگوریتم کبوتر

به کمک این الگو می‌توانید به راحتی مراکزی را که مد نظر شما است بیابید. زمانی که در موتور جست‌وجو عبارت بیمارستان‌ یا کافه‌های نزدیک من را سرچ می‌کنید، به کمک این الگو تمامی این موقعیت‌ها به کمک آدرس و لوکیشن برای شما لیست می‌شوند. صاحب یک کسب و کاری را در نظر بگیرید. اگر این شخص به صورت صحیح و اصولی سئوی محلی را پیاده کند شانس بیشتری دارد که در نتایج جست و جو جزء اولین موارد باشد. این الگو کمک می‌کند تا مخاطب سریع‌تر به موقعیت جغرافیایی و هدف مورد نظر دسترسی پیدا کند.

 

الگوریتم پیج لایوت

کم و بیش با سایت‌هایی مواجه شده‌ایم که پر از بنرهای تبلیغاتی بودند و در نهایت گیج و سردرگم مجبور به ترک آن‎ ها شدیم. تبلیغات مناسب و هدفمند به اندازه هستند. در صورتی که به مقادیر بسیار زیادی مورد استفاده قرار گیرند توسط این الگو سایت جریمه خواهد شد.

 

الگوریتم برت

الگوریتم برت

بر گرفته از عبارت  Bidirectional Encoder Representations from Transformers می‌باشد. برت مفهوم رمزگذار دوطرفه نمایش داده شده از مبدل‌ها را می‌رساند. قبل از ارائه‌ی این الگوریتم زمانی که یک جمله در موتور جست‌وجوگر سرچ می شد واژگان یک به یک برسی می‌شدند. در نهایت صفحاتی که به عنوان نتایج ارائه می‌شدند، هر کدام دارای یک واژه از این جمله بودند. زمانی که برت به عنوان ماشین یادگیری ارائه شد؛ زبان انسان به شکل بهتری درک شد و در قبال کلمات سرچ شده نتایج دقیق‌تری ارائه داد.

 

الگوریتم مام

الگوریتم مام

الگوریتم MUM برگرفته از عبارت Multitask Unified Model به مفهوم مدل یکپارچه چندکاره نوعی هوش مصنوعی است. وظیفه‌ی اصلی این الگو جست‌وجو بهتر به کمک تصاویر می‌باشد. فرضا قصد دارید به کالاهای مرتبط یا مشابه یک سرویس آشپزخانه دسترسی پیدا کنید. مام می‌تواند پس از با عکس گرفتن و پرسیدن سوال شما از خودش، اطلاعات لازم را از تصاویر، ویدیو، متون، پادکست و... دریافت کند و بعد از پردازش و تحلیل به شما ارائه دهد.

 

الگوریتم گورخر

الگوریتم گورخر

این الگو وظیفه دارد روی سایت‌های فروش اینترنتی نظارت دقیق و کاملی داشته باشد. این الگو ضمن ارائه خریدهای باکیفیت از گسترش فروشگاه‌های تقلبی جلوگیری می‌کند.

این الگوریتم چه گونه سایت‌های قلابی را شناسایی می‌کند؟

این الگو ضمن توجه به این موارد می‌تواند تشخیص دهد که سایت مورد نظر قلابی است یا خیر.

 

  • واکنش‌گرایی سایت

 

  • کوتاه شدن مراحل خرید و در نظر گرفتن راحتی خریدار

 

  • ارائه‌ی قیمت برای تمامی کالاها

 

  • وجود بارکد بر روی کالاها

 

  • در نظر گرفتن کوپن‌های تخفیف به منظور تشویق کاربران

 

  • ارائه‌ی آدرس معتبر از موقعیت فروشگاه

 

  • ایجاد قیاس با کالاهای سایت‌های دیگر

 

چه گونه به کمک گورخر سایت فروشگاهی معتبری داشته باشیم؟

 

  • اخذ و ارائه‌ی گواهی‌نامه‌ی الکترونیکی SSL به منظور جلب اعتماد مشتری

 

  • قرار دادن پل‌های ارتباطی در سایت از جمله: تماس و آدرس فیزیکی شرکت یا فروشگاه

 

  • مشخصات محصول را با برچسب های خرید روی کالا درج کنید

 

  • کالاها را به موقع به دست مشتری برسانید

 

  • شرایطی را فراهم کنید که مشتریان بتوانند محصولات خریداری شده را رهگیری کنند.

 

  • پشتیبانی آنلاین و 24 ساعته برای مشتری قرار دهید.

 

در پایان

در این مقاله سعی کردیم چند مورد از پر اهمیت‌ترین الگوریتم‌های گوگل را به شما عزیزان معرفی کنیم. به یاد داشته باشید این الگوها مدام در حال تغییر و به روزرسانی هستند. برای بهبود سئو سایت نیاز دارید به خوبی به این الگوریتم‌ها و قواعد جدیدشان تسلط داشته باشید. اگر قصد رشد کسب و کار آنلاین خود را دارید تیم قوی و حرفه‌ای کدیاد در خدمت شما عزیزان است تا با تسلط کامل بر این قوانین بتواند به پیشرفت چشم‌گیر شما کمک کند. کافی است از طریق پل‌های ارتباطی با ما در ارتباط باشید.

محبوب ترین مقالات