فناوری های برتر برنامه نویسی

29 خرداد ۱۴۰۰

فناوری های برتر برنامه نویسی

technology stack یعنی چی؟

technology stack یعنی شما برای ساختن برنامه های خودتون از چه مجموعه فناوری هایی استفاده میکنید که کارتون راحت تر بشه، به عنوان مثال کتابخونه ها و فریم ورک هایی (frameWork) استفاده میکنید. یه مثال ساده تر ، بک اند وبسایت توییتر (Back-End , serverSide) از زبان های java , scala, ruby و... استفاده شده .

به طور کلی stack ها به دو دسته کلی فرانت اند و بک اند (fornt-end , back-end) تقسیم میشن. ما برنامه نویس ها با تصمیم  و انتخاب  درست باید بهترین گزینه و فناوری ها رو برای  پروژه هامون انتخاب کنیم. 

دوام و کاربردی بودن برنامه به انتخاب درست ما خیلی بستگی داره و باید به چند نکته توجه کرد که در آینده برنامه ما چقد توسعه پیدا میکنه ، تعداد کاربر های ما به مرور زمان چقد افزایش پیدا میکنه یا بنابر برنامه ما بهتره از سرور های ابری استفاده کنیم یا محلی (cloud - local) .

پس مهمه که از بروز ترین و محبوب ترین فناوری ها تو برناممون استفاده کنیم.

 

خب حالا برترین stack های توسعه در سال 1400 کدام  هستند؟ بریم ببینیم

1.MERN stack

پر طرفدار ترین و پرکابرد ترین فناوری حال حاضر MERN stack هست و بین توسعه دهنده ها خیلی پرطرفداره ، یکی از دلایلش میتونه وجود React تو این فناوری باشه  خودم به شخصا عاشق این استک هستم. حالا بریم ببینیم MERN مخخف چیه؟

  • M=MongoDB : یه پایگاه داده معروف از نوع NO SQL که خیلی پرکاربرده 
  • E=Express : چهارچوب قدرتمند Node.js برای توسعه Back-End
  • R=React : یک کتابخونه جاوا اسکریپتی معروف و متن باز برای توسعه Front-End
  • N=Node.js :پلتفرم جاوااسکریپ که میشه باهاش نرم افزار های تحت وب ساخت

خلاصه به کسایی که front-end  و back-end هر برنامه ای رو با جاوااسکریپت مینویسن بهشون میگن MERN stack developer.

توسعه دهنده MERN
 

2.MEAN stack

این استک تشابه خیلی زیادی به MERN stack داره با این تفاوت که React جاشو با Angular عوض میکنه. همونطوری که گفتم تصمیم های ما تو انتخاب تکنولوژی ها برای توسعه برنامه مون خیلی حیاتیه . Angular هم یک چهارچوب جاوااسکریپت برای توسعه فرانت اند هست که توسط شرکت Google عرضه شده.

به این دسته افراد توسعه دهنده میگن MEAN stack developer.

توسعه دهنده MEAN

 

3.MEVN stack

ایندفعه توی این استک Angular.js جای خودشو با Vue.js عوض میکنه ، Vue.js هم یک چهارچوب دیگه از جاوااسکریپته که از روز انتشارش تا الان خیلی سر و صدا بین توسعه دهنده های فرانت اند به پا کرده و دلیلش میتونه سینتکس ساده ، سبک بودن نسبت به Angular.js و از همه مهم تر ترکیب کردن ویژگی های خوب React و Angular باشه.

به این دوستای خوبه توسعه دهنده هم میگن MEVN stack developer.

 

توسعه دهنده MEVN

 

4.LAMP stack

خب دیگه تکنولوژی های فرانت اند  بسته بریم سراغ بک اند . این استک مربوط به توسعه دهنده های بک اند و سمت سرور هست و مخفف :

  • L = LINUX : سیستم عاملی که همه میشناسنش و یجورایی بیشتر برنامه نویسا روش تعصب خاصی دارن
  • A = Apache : یک وب سرور (web server) خیلی قدرتمنده ، همون Apache HTTP 
  • M = My SQL : سیستم مدیریت پایگاه داده متن باز 
  • P = PHP : قدرتمند ترین زبان برنامه نویسی سمت سرور و باز هم متن باز

شاید بعدخوندن این مطلب یه LAMP stack developer بودی و خودت خبر نداشتی wink

یه چندتا نمونه هم از LAMP براتون بگم مثلا سیستم های مدیریت محتوا یا همون (CMS) یک نمونه از LAMP ها هستن که رایج ترینوشن wordpress هست.

توسعه دهنده LAMP

 

5.JAM stack

این استک با بقیه یکم فرق داره ، این استک در واقع یک معماری مدرن برای ساخت نرم افزار های تحت وب هست ، دلیل اصلی استفاده از JAM اینه که شما از سرور کمتر استفاده میکنید حالا یعنی چی؟ 

یعنی بجای سرو کله زدن با سرور و اتلاف وقت میتونین تمرکزتونو روی جذب کاربر و مشتری بذارین و هرچی درخواست از سرور توسط کاربرا کمتر باشه سرعت و عملکرد وبسایتتون خیلی بیشتر میشه

حالا JAM مخفف چیه؟

  • J = JavaScript : محبوب ترین زبان برنامه نویسی دنیا بین توسعه دهندگان فرانت 
  • A = API :  تمام فعالیت‌های بخش سرور و دیتابیس، توسط یک API از طریق HTTPS و با کمک JavaScript انجام میشه. این API میتونه شخصا نوشته شده باشه
  • M = Mark up= زبان های برنامه نویسی از یک سری کد ها برای تعریف بخش ها مختلف برنامه استفاده می کنن . مثلا در اغلب زبان های برنامه نویسی برای ایجاد یک شرط از دستور if… else...endif استفاده میشه بهش میگن mark up

توسعه دهنده JAM

کلام آخر

امیدواریم مفهوم stack ها را در برنامه نویسی یاد گرفته باشید ، و اگه از مقاله خوشتان آمد برای دوستانتان ارسال کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

محبوب ترین مقالات