جایگاه برنامه‌نویسی در جهان

17 فروردين ۱۴۰۱

جایگاه برنامه‌نویسی در جهان

سلام خدمت شما همراهان عزیز. مفتخرم که با یکی دیگر از مقالات کدیاد در خدمت شما عزیزان هستم. دنیا در آستانه‌ی یک تغییر بزرگ است. تحولی که کل زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. عمق این تغییرات مشخص نیست تا چه میزانی خواهد بود اما احتمالا بیش از 90 درصد فعالیت‌ها و نحوه‌ی انجام امور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از مهمانی‌های ما گرفته تا تفریح کردن ما همه‌ و همه در چند سال آینده به شکلی متفاوت با کمک علوم دیگر انجام خواهند شد. کم و بیش شاهد این رشد روز افزون تکنولوژی و زندگی به سبک جدید هستیم. آغاز این تحولات چشم‌گیر با ارائه‌ی علم برنامه‌نویسی همراه شد. به گونه‌ای که خیلی از امور به کمک سیستم‌ها در کمترین زمان ممکن و حتی از راه دور انجام پذیرند. در این مقاله ابتدا به تاریخچه‌ی علم برنامه‌نویسی  سپس جایگاه آن در جهان می‌پردازیم.

 

برنامه‌نویسی چگونه آغاز شد؟

برنامه‌نویسی علمی نوپاست اما مجبور کردن یک سیستم به انجام برخی از امور به حدود یک قرن بیشتر بازمی‌گردد. آغاز آن به زمانی برمی‌گردد که Charles Babbage در سال 1834 پیشنهاد ساخت ماشین بخار را ارائه داد. این ماشین تحت عنوان موتور تحلیل‌گر بر خلاف سیستم‌هایی که صرفا می‌توانستند عمل محاسباتی انجام دهند، می‌تواست چندین کار را همزمان با هم انجام دهد. صد سال بعد، اولین کامپیوترهای غول‌پیکر در ایالت متحده ایجاد شدند. در سال 1950 اولین نسل برنامه‌نویسی توسط تغییر سیم‌ها و تنظیم هزاران کلید و سوییچ به کمک خانم‌ها انجام شد. نسل دوم تولد زبان‌های برنامه‌نویسی بود که دستورات صفر و یک جای خود را به  نمادها دادند. در نسل سوم با ظهور مفسرهای زبان‌های طبیعی و کامپایلرها زبان برنامه‌نویسی COBOL به منظور استفاده در دنیای نرم افزارهای تجاری عرضه گردید. پیشرفت به گونه‌ای بود که در نسل چهارم با کد کمتر کارهای پیچیده‌تری انجام می‌شد.

 

برنامه نویسی

چرا باید برنامه‌نویسی را یاد بگیریم؟

شاید بتوان گفت از اولین دلایل یادگیری برنامه‌نویسی به گفته‌ی استیو جابز این است که: این علم به ما یاد می‌دهد که چگونه فکر کنیم. بر این مبنا بسیار ضروری است که عموم مردم با این علم آشنا باشند. با گسترش ارائه‌ی خدمات به صورت مجازی افراد اکثرا به دنبال این بودند که کالا و خدمات خود را از طریق سایت، اپلیکیشن و پلتفرهای اجتماعی به مخاطبان معرفی کنند. کاربران هم برای اینکه بتوانند در کمترین زمان ممکن تنوع خدمات را برسی کنند و موردی که مد نظر خود دارند به راحتی انتخاب کنند؛ استفاده از این فضا را نسبت به خرید حضوری ترجیح می‌دادند. پیشرفت این علم  زاه‌حل‌های مشکلات بزرگ را برای انسان‌ها ارائه کرد. چرا که برنامه‌نویسی بر پایه‌ی منطق، الگوریتم و ریاضیات است و به افراد یاد می‌دهد که برای حل مشکلات بزرگ، باید آن‌ها را به بخش‌های کوچکتری تقسیم نمود تا آسان‌تر حل شوند.

 

بازار کار برنامه‌نویسی در جهان

در این قسمت از مقاله قصد دارم شما را با چند مورد از مشاغل پردرآمد این حوزه آشنا کنم.

1. برنامه‌نویسی کامپیوتر

به کمک این علم به سیستم دستور می‌دهیم چه اقداماتی را باید انجام دهد. این دستورات تحت عنوان کد شناخته می‌شوند. این حوزه ترکیبی از هنر و علم توصیف می‌شود. چرا که به کمک آن در نهایت یک صفحه‌ی وب زیبا، یک نرم‌افزار کاربردی، یا یک تصویر زیبا خلق می‌شود. در این حوزه افراد باید کد مورد نیاز را در راستای هدف خود بزنند، به گونه‌ای که اجرای دستور با هیچ خطایی مواجه نگردد. در این زمینه افراد می‌توانند بعد از تکمیل برنامه‌هایشان نحوه‌ی استفاده از آن را به دیگران آموزش دهند. یا اینکه بر اساس نیاز کاربران صفحات وب یا اپلیکیشن‌هایی ارائه دهند.

 

2. مهندسی سیستم‌های کامپیوتری

با توجه به قیمت و ارزش سیستم‌های کامپیوتری برای افراد مهم است که کالایی مناسب با عملکرد عالی تهیه کنند. در این راستا مهندسین سیستم‌های کامپیوتری با برسی و آشنایی کامل از انواع سیستم‌ها می‌توانند با اطمینان بهترین نوع این کالا را به مشتریان خود معرفی کنند. همچنین امروزه حضور این مهندسین در هر شرکت و مجموعه‌ای به گونه‌ای لازم و ضروری است. چرا که این افراد می‌توانند از اطلاعات سیستم‌های یک شرکت مهم محافظت کنند. همچنین با علم خود ایده‌هایی برای بهبود عملکرد سیستم‌های کارفرمایان ارائه می‌دهند.

 

3. توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار‌های کامپیوتری و اپلیکیشن‌ها

حتما تا به حال تجربه‌ی نصب یک برنامه‌ای را داشتید که بعد از مدتی می‌گفتید ای کاش این برنامه این آبشن کاربردی هم داشت. یا اینکه برای انجام یک فعالیت به نحو احسنت مجبور بودید از چندین نرم‌افزار مرتبط استفاده کنید و آرزوی این را داشتید که ای کاش تمامی این نرم‌افزارها در یک برنامه گردآوری می‌شدند. حوزه‌ی نرم‌افزارهای کامپیوتر و اپلیکیشن  با توسعه و رشد روز افزون تکنولوژی مدام در حال تغییر است. افرادی که در این حوزه به برنامه‌نویسی با زبان‎های متفاوت تسلط دارند بسیار زیاد در این حوزه موفق‌اند و می‌توانند در مجموعه و شرکت‌ها سمت رهبری تیم را داشته باشند.

 

4. طراحی و ایجاد وب سایت

از میزان پیشرفت درآمد در این حوزه هر چقدر هم اشاره کنم به نظرم باز هم کم است. خصوصا از زمانی که حضور فیزیکی کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر شد. افراد این حوزه باید در راستای خدماتی که قرار است ارائه شوند باید سایتی را تهیه کنند. عملکرد حفاظتی آن را در برابر تبلیغات فیکی که قرار می‌گیرد انجام دهند. همچنین طراحی آن باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر داشتن ظاهری جذاب و جلب توجه مخاطب بتواند به بهترین شکل و کمترین زمان ممکن کاربر را به سمت کالا و خدمات مد نظر هدایت کند. افراد این حوزه باید قبل از انتشار به خوبی از لحاض کیفی آن را  برسی کنند تا در زمان استفاده‌ی کاربر با مشکلی مواجه نشوند.

 

5. توسعه‌دهنده‌ی فنی مدیریت رابطه با مشتری

بعد از طراحی سایت و یا اپلیکیشن با یک عملکرد خوب نیازمند عملکردی هستیم که با مشتری ارتباط داشته باشیم. در این راستا افرادی هستند که مسئول نظارت بر طراحی، پیاده‌سازی و اجرای سیستم مدیریت رابطه با مشتری در سازمان هستند. این حوزه نیازمند تسلط بر انواع سیستم‌های مدیریت رابطه با مشتری، مثل Salesforce، Oracle NetSuite، Hubspot  و Microsoft Dynamics 365  می‌باشد. هدف اصلی و نهایی توسعه دهندگان  CRM این است که ارتباط با مشتری و نحوه پاسخ به نیاز‌ها و در خواست‌های آن‌ها را با تعاملی که با تک تک افراد سازمان دارند به بهترین شکل مدیریت کنند. این تیم از یک شرکت، موفقیت روزافزون کسب و کار سازمان را رقم خواهند زد.

 

درآمد برنامه نویسی در جهان

میزان درآمد برنامه‌نویسان بستگی به عوامل متفاوتی دارد. اما مسئله‌‎ی پر واضح این است که به شرط داشتن علاقه و پشتکار در این زمینه، جایگاه درآمدی خوبی برای افراد خواهد شد. در ادامه چند مورد از مواردی که در میزان حقوق کارمندان این حوزه تمایز ایجاد می‌کند را برسی می‌کنیم:

 

سابقه و میزان تجربه برنامه‌نویسی:

هرچقدر سابقه‌ی کار و مهارت فرد بیشتر باشد مسلما می‌تواند بر اساس تجربه و میزان تمرین و تلاش خود پروژه‌های بیشتر و حرفه‌ای‌تری انجام دهد. همچنین گل سر سبد اکثر کارفرماها، کارمندانی هستند که کارها را در کمترین زمان ممکن هندل می‌کنند. این افراد مسلما پاداش و حقوق درخوری دریافت خواهد کرد. حتی ممکن است مقام بهتری در شرکت و یا مجموعه بگیرند.

 

زبان برنامه‌نویسی:

بعضی از زبان‌ها پرطرفدار هستند و پروژه‌های بیشتری از طریق آن‌ها می‌توان ارائه داد. از جمله زبان‌های کاربردی برنامه‌نویسی در ایران و جهان عبارتند از:

  • سی شارپ  (Asp.Net, Xamarin, WPF)
  • جاوا  اسکریپت (Android)
  • پایتون
  • سوئیفت (ios)
  • برنامه‌های مرتبط با طراحی قالب مثل: (Html , Css, JavaScript)
  •  TypeScript

 

داشتن سایر مهارت‌ها و ویژگی‌های موثر در برنامه‌نویسی

- به نظر من یکی از مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز در این زمینه تسلط بر ابزار‌های گرافیکی است. این حوزه در جذب مشتری بسیار اهمیت دارد.

- برای موفقیت لازم است فرد توانایی تجزیه و تحلیل سیستم‌ها را داشته باشد تا بتواند تشخیص دهد چه طور عملکردی دارند و چه چیزهایی می‌تواند روی خروجی آن موثر باشد.

- تقریبا متوجه شدیم که روز به روز برنامه‌ها و نرم‌افزارهای جدید مطابق نیاز باید ارائه شوند. در این راستا تنها با یادگیری پویا می‌توان حل مسئله و تصمیم‌گیری خوبی داشته باشیم.

- برای موفقیت روی تایپ خود کار کنید. این ابزار صرفا برای نوشتن کد کارایی ندارد. گاهی نیاز است تا پیرامون فعالیت خود توضیحاتی ارائه دهیم. یا اینکه از طریق کامنت توضیحاتی درون کدها قرار دهیم تا بتوانیم با سایر برنامه‌نویسان ارتباط بگیریم.

 

میزان درآمد برنامه‌نویسان

یکی از موارد مهمی که در رابطه با یادگیری یک دانش وجود دارد، میزان درآمدی است که می‌توان از این راه کسب کرد. بازار کار یک شغل ممکن است در کشورهای مختلف با توجه به موقعیت‌ آن و فعالیت‌های اقتصادی متفاوت باشد. در ایران اگر شما یک فریلنسر باشید به میزان مشخصی حقوق دریافت نمی‌کنید و با توجه به کاری که انجام می‌دهید یک قرارداد با کارفرما به صورت توافقی می‌بندید و حقوق شما بسته به میزان پروژه‌هایی است که انجام می‌دهید. میانگین درآمد از این حوزه در این کشور چیزی حدود 5 تا 15 میلیون است.

 

بیشترین میزان درآمد برنامه‌نویسی متعلق به کدام کشور است؟

طبق آمارهایی بیشترین میزان حقوق در این حوزه متعلق به کشور آمریکا است. این کشور به طور میانگین ماهیانه برای هر برنامه‌نویس چیزی حدود 8900 دلار پرداخت می‌کند. این کشور طرفداران زیادی برای مهاجرت و فعالیت در این حوزه به سمت خود جذب کرده است. چرا که اکثر شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگ مرتبط با فناوری در این کشور قرار دارند. در نتیجه تنوع شغلی زیادی در این زمینه دارد.

 

در پایان

در این مقاله سعی کردم به اهمیت علم برنامه‌نویسی در جهان بپردازم. به نظر من با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی به شرط تلاش و داشتن پشتکار موفقیت در این حوزه و رسیدن به جایگاه درآمدی خوب امکان‌پذیر است. اگر تصمیم دارید کار برنامه‌نویسی را آغاز کنید، تیم قوی و حرفه‌ای کدیاد در خدمت شما عزیزان خواهد بود. با مجموعه‌ی کدیاد همراه باشید.

 

 

محبوب ترین مقالات