6 ترفند طلایی افزایش سرعت کدنویسی

27 مرداد ۱۴۰۲

6 ترفند طلایی افزایش سرعت کدنویسی

سرعت، از آن دسته معیار  هایی است که در انجام هر کاری مهم است. از رانندگان فرمول یک گرفته تا کارمندان بانک و برنامه نویسان، افزایش سرعت در اجرای وظایفشان از بالاترین اولویت ها به شمار می رود. برای رانندگان فرمول یک، سرعت تعیین کننده اصلی نتایج مسابقات است، برای کارمندان بانک، پاسخگویی سریع و دقیق به مشتریان، مهم و حیاتی است. همچنین در حوزه برنامه نویسی، نوشتن کد با سرعت بالا در عین بهینه بودن،  نقش مهمی در پروژه های برنامه نویس ایفا می کند. چرا که زمان انجام پروژه ها کاهش می یابد و برنامه نویسان قادر به تحویل به موقع پروژه ها می شوند. در این مقاله به راهکار  هایی جهت افزایش سرعت در کدنویسی اشاره خواهیم کرد.

 

6 نکته بالا بردن سرعت کدنویسی

 

سریع تر فکر کنید

 

تفکر سریع‌ تر در برنامه‌ نویسی یک مهارت ارزشمند است که می تواند عملکرد و توانمندی های شما را ارتقا دهد. 

 

  • تمرین منظم: مشابه سایر مهارت‌ ها، برنامه‌ نویسی نیز با تمرین بهتر می‌ شود. انجام تمرین‌ های مرتب و چالش‌ های برنامه‌ نویسی به شما کمک می‌ کند تا در حل مسائل و کدنویسی بهتر عمل کنید.

 

  • خواندن کد: کد نوشته شده توسط برنامه‌ نویسان حرفه‌ ای را بخوانید و تجزیه و تحلیل کنید. مطالعه کد هایی که به خوبی نوشته شده اند، نکات جدیدی را برای رویکرد ها و تکنیک‌ های حل مسئله به شما ارائه خواهد کرد.

 

  • تجزیه مسائل: در مواجهه با مسائل پیچیده، آن ها را به بخش‌ های کوچک‌ تر تجزیه کنید. به یاد داشته باشید که حل قسمت‌ های کوچک‌ تر مسئله، راه‌ حل کلی را ارائه می‌ دهد.

 

  • استفاده از نمونه کد: قبل از نوشتن کد واقعی، از نمونه کد (Pseudocode) برای توصیف راه حل استفاده کنید. این مرحله برنامه‌ ریزی به شما کمک می‌ کند تا افکار خود را سازماندهی کنید و به شیوه‌ ای سیستماتیک به مسئله نگاه کنید.

 

  • برنامه‌ نویسی تیمی: با برنامه‌ نویسان دیگر به پروژه‌ ها یا جلسات حل مسئله هم‌ زمان بپردازید. کار با دیگران می‌ تواند نگرش های جدیدی را برای شما روشن و با رویکرد های مختلف حل مسئله آشنا کند.

 

  • به‌روز بودن: خود را با ابزار ها، کتابخانه‌ ها و فناوری‌ های جدید آشنا کنید. زیرا می‌ تواند کارایی برنامه‌ نویسی شما را بهبود بخشد. به‌روز نگه‌ داشتن اطلاعات، شما را  در برنامه‌ نویسی منعطف‌ تر و قابل تطبیق‌ تر می‌ کند.

 

  • استفاده از میان‌بر‌ های کیبورد: با میان‌بر های سیستم عامل و کد ادیتور خود آشنا شوید. آشنایی با میان‌بر ها می‌ تواند به طرز چشم‌ گیری کارایی و سرعت نوشتن کد شما را افزایش دهد.

 

  • گاهی اوقات استراحت کنید: گاهی اوقات، از مسئله دور شوید و استراحت کنید. شاید با نگاه جدید و ایده‌ های تازه به مسئله بازگردید.

 

  • از دیگران یاد بگیرید: در جوامع برنامه‌ نویسی و انجمن‌ ها فعال باشید. مشارکت در بحث‌ ها و یادگیری از رویکرد ها و تکنیک‌ های دیگران، شما را با روش‌ های مختلف حل مسئله آشنا می‌ کند. انجمن دیسکورد برنامه نویسی کدیاد هم یکی از جوامع فعال فارسی زبان است که می توانید در آن به دنبال جواب سوالات خود و یافتن تیم مورد نظر برای پروژه های خود باشید.

 

افزایش سرعت تفکر در برنامه‌نویسی، فرایندی تدریجی است که نیاز به تلاش مداوم و صبر دارد. چالش‌ ها را بپذیرید، بازخورد بگیرید و از تجربیات خود و دیگران استفاده کنید تا به برنامه‌ نویس ماهری تبدیل شوید.

اگر دوست داشتید در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید و مانند یک برنامه نویس حرفه ای فکر کنید مقاله چگونه مانند یک برنامه نویس حرفه ای فکر کنیم رو از دست ندید.

 

چگونه سریعتر برنامه نویسی کنیم


از چت بات ها برای کدنویسی سریع استفاده کنید

 

استفاده از چت‌بات‌ هایی مانند Chat GPT برای افزایش سرعت در برنامه‌ نویسی به یک روش محبوب و موثر بین برنامه‌نویسان تبدیل شده است،این ابزار ها با توانایی هوش مصنوعی می‌ توانند به طرز قابل‌ توجهی فرآیند کدنویسی را سریع‌تر، و به حل چالش‌ های برنامه‌ نویسی کمک کنند. در ادامه به تاثیر استفاده از چت بات ها در کدنویسی می پردازیم:

 

  1. کد فوری: چت‌بات‌ ها می‌ توانند به سرعت کد ایجاد کنند. به جای دستی نوشتن کد، شما می‌ توانید به سادگی شرح دهید که به چه برنامه ای نیاز دارید، تا چت‌بات، برنامه مرتبط به شما را ارائه دهد. این عمل باعث صرفه‌جویی زیادی در زمان می‌ شود و احتمال وقوع خطا ها را کاهش می‌ دهد.البته باید توجه داشته باشید که این چت بات ها همچنان خطا های زیادی را مرتکب می شوند و شما هیچگاه نباید به آن ها 100% اطمینان کنید. زیرا اگر چت‌ بات‌ ها درک اشتباهی از دستورات شما داشته باشند ممکن است کد های نادرستی تولید کنند که منجر به خطا ها و باگ های زیادی در زمان اجرا می شود.

 

  1. کمک در اشکال‌ زدایی: یکی دیگر از نقاط قوت استفاده از چت بات ها، کمک به اشکال زدایی یا Debug کردن است. وقتی کد هایتان را برای چت بات هایی مثل Chat GPT ارسال می کنید،آن ها کد هایتان را بررسی می کنند،منبع مشکل را پیدا می کنند و با استفاده از راه حل های جدید به شما در رفع باگ ها کمک می کنند. با استفاده از چت بات ها به جای مطالعه طولانی و پرسش از دیگران، می توانید از هدر رفتن وقت ارزشمندتان جلوگیری کنید، اما باز هم تاکید می کنیم که فعلا چت بات ها 100% مطمئن و دقیق نیستند.

 

  1. طراحی الگوریتم ها: زمانی که در حال کار بر روی الگوریتم‌ ها یا ساختار های داده پیچیده هستید، چت‌بات‌ ها می‌ توانند به شما در تولید ایده‌ ها، طراحی الگوریتم‌ ها و … کمک کنند. این می‌ تواند تاثیر قابل توجهی در صرفه جویی زمان برای برنامه نویسان داشته باشد.

 

  1. جستجوی سریع مستندات: به جای جستجو های طولانی در مستندات، می‌ توانید از چت‌بات برای دریافت اطلاعات درباره یک کتابخانه، تابع یا متد خاص استفاده کنید. این کمک می‌ کند تا اطلاعات مرتبط را به سرعت پیدا کنید و در برنامه‌نویسی تمرکز کنید، تا زمان شما به جستجو و سرچ کردن پرداخته نشود.

 

افزایش سرعت و بهره وری در برنامه نویسی

 

سرعت تایپ خود را بالا ببرید

 

بالابردن سرعت تایپ یکی از مهم ترین عوامل در افزایش بهره‌وری در کدنویسی است. زمانی که شما توانایی تایپ سریع را داشته باشید، می توانید سریع تر ایده هایتان را پیاده سازی کنید و از وقت بیشتری برای بررسی، بهبود و توسعه کد هایتان استفاده کنید. در ادامه، تعدادی از راهکار هایی را که در افزایش سرعت تایپ تاثیر گذار هستند، بررسی خواهیم کرد:

 

  1. استفاده از سایت‌ های تمرین تایپ: از جمله روش های مؤثر در افزایش سرعت تایپ و بهبود تمرکز، استفاده از سایت های تمرین تایپ است. این سایت ها معمولاً تمرینات تایپ چالش‌ برانگیزی ارائه می دهند که شما می توانید با آن ها تمرین کنید. این سایت ها می توانند با ارائه متون در سطح های دشوار، متوسط و آسان، سرعت و دقت شما را به چالش بکشند. با تکرار تمرین‌ ها در این سایت‌ ها، به تدریج قدرت تایپ خود را ارتقا داده و به سرعت تایپ بیشتری دست پیدا خواهید کرد.

 

  1. تمرین مداوم: مانند هر مهارت دیگری، تمرین در تایپ نیز به بهبود سرعت شما کمک می کند. انجام تمرینات تایپی می تواند به صورت تدریجی سرعت و دقت شما را افزایش دهد.

 

شما می توانید با جستجوی عبارت تمرین تایپ یا تایپ ده انگشتی در گوگل به این سایت ها دسترسی پیدا کنید. با تمرین و تکرار ممتد در این سایت ها شما نه تنها به یک برنامه نویس پرسرعت بلکه به یک تایپیست ماهر هم تبدیل خواهید شد.

 

افزايش سرعت كدنويسي در Visual Studio Code


کد ادیتور مناسب خود را پیدا کنید

 

       امروزه با بیشتر شدن کد ادیتور ها یا همان محیط های توسعه یکپارچه (IDE) و امکانات آن ها دست برنامه نویسان در انتخاب کد ادیتور بسیار باز است و آن ها می توانند بر اساس سلیقه خودشان بهترین کد ادیتور را نصب و استفاده کنند. اما سوالی که پیش میاید این است که بهترین کد ادیتور کدام است؟

در واقع بهترین IDE همانی است که کاربرد بیشتری برای خود شما دارد. برای پیدا کردن بهترین محیط توسعه یکپارچه (IDE) که با نیاز های شما همخوانی داشته باشد، لازم است به معیار  هایی توجه داشته باشید:

 

  1. شناسایی نیاز های خود: ابتدا نیاز ها و ترجیحات خاص خود را لیست کنید. به زبان‌ های برنامه‌ نویسی که به طور گسترده استفاده می‌ کنید، نوع پروژه‌ هایی که روی آن‌ ها کار می‌ کنید، و به ویژگی‌ هایی که به آن ها اولویت می‌ دهید (مانند کامل‌ کننده خودکار کد، ابزار های اشکال‌ زدایی، ادغام کنترل نسخه و … ) توجه کنید.

 

  1. تحقیق درباره کد ادیتور های محبوب: درباره IDE های پرطرفدار موجود در حوزه مورد نظر تحقیق کنید. برخی از IDE های پرطرفدار عبارت‌اند از : VisualStudio Code ، IntelliJ IDEA، Eclipse، PyCharm و Xcode که در این لیست VSCode به دلیل بهینه بودن و در عین حال پرکاربرد بودنش با اختلاف در صدر پرطرفدار ترین ها قرار دارد.

 

  1. مطالعه نظرات کاربران: نظرات و شواهد کاربران در مورد IDE هایی که به آنها علاقه دارند را بررسی کنید. تجربیات و بازخورد کاربران می‌ توانند برای نقاط قوت و ضعف هر IDE ارزشمند باشند.

 

  1. توجه به سطح تجربه: برخی از IDE ها برای مبتدیان طراحی شده‌ اند، در حالی که ممکن است شما برنامه نویس با تجربه و ماهری باشید. پس سطح تجربه خود را به عنوان برنامه‌ نویس بسنجید و IDE مناسبی را انتخاب کنید که با سطح مهارتی شما همخوانی داشته باشد.

 

اگر به دنبال بهترین کد ادیتور ها برای برنامه نویسی هستید پیشنهاد می کنیم حتما به مقاله معرفی بهترین کد ادیتور ها برای برنامه نویسی وب و بررسی ویژگی های هرکدام سر بزنید.

 

راه های افزایش سرعت کدنویسی


کدنویسی تمیزی داشته باشید (Clean Code)

 

کد تمیز یا Clean Code یک جنبه اساسی از برنامه‌ نویسی است که روی نوشتن کد به صورت واضح، منظم و قابل خواندن تمرکز دارد. Clean code شبیه هنر ساختن یک داستان خوب و ساختارمند است که پیام خود را به سادگی منتقل می‌ کند. وقتی برنامه‌ نویسان بر کد تمیز تمرکز می‌ کنند، به سادگی، پیوستگی و رعایت استاندارد های کدنویسی توجه خواهند کرد. کد تمیز از پیچیدگی‌ ها، تکرار ها و ابهامات غیرضروری خودداری می‌ کند که باعث می شود، فهمیدن، تغییر دادن و نگهداری کد بسیار راحت تر شود. 

با پیروی از اصول کدنویسی تمیز، برنامه‌ نویسان اطمینان حاصل می‌ کنند که کدشان نه تنها بهینه و خالی از خطاست بلکه به یک زبان مشترک و هماهنگ برای کل تیم توسعه تبدیل می‌ شود. Clean Code نه تنها ظاهر کد را مرتب می کند بلکه کیفیت نرم‌افزار را افزایش می‌ دهد، زمان انجام پروژه را کوتاه تر، همکاری را بهتر و به موفقیت هر پروژه نرم‌افزاری کمک می‌ کند.

از آنجایی که کدنویسی تمیز یکی از ویژگی های یک برنامه نویس حرفه ای به حساب می آید،به شما پیشنهاد می شود آموزش رایگان Clean Code | کدنویسی تمیز را از دست ندهید تا لول کد نویسی خود را یک سر و گردن بالاتر تر ببرید.

 

معرفی 6 روش افزایش سرعت کدنویسی


از  Shortcut ها برای برنامه نویسی سریع استفاده کنید

 

استفاده از میانبر (Shortcut) های کیبورد برای برنامه‌ نویسان، مزایای زیادی دارد و به طور قابل توجهی کارآمدی و بهره‌ وری آن‌ ها را افزایش می‌ دهد. اولاً، میان‌بر‌ ها به برنامه‌ نویسان اجازه می‌ دهند که وظایف مختلف را به سرعت انجام داده و زمان ارزشمندشان را صرف عملیاتی تکراری نکنند. این امر جریان کدنویسی را بهینه می‌ کند و به حفظ تمرکز بر روی حل مسائل برنامه‌ نویسی کمک می‌ کند.

ثانیاً، مسلط شدن به میانبر‌ های کیبورد تجربه کدنویسی شما را بهبود می‌ بخشد و فرآیند کدنویسی را پیوسته‌ تر می‌ کند. زیرا برنامه‌ نویسان می‌ توانند بدون قطع عملیات، جابجایی انجام دهند، کد را ویرایش و یا اشکال‌زدایی کنند. به علاوه، میان‌بر‌ ها به برنامه‌ نویسان اجازه می‌ دهند که به ویژگی‌ ها و قابلیت‌ های پیشرفته دسترسی داشته باشند، که اغلب از طریق موس ممکن نیستند.

علاوه بر این، با کاهش نیاز به حرکات موس، میان‌بر‌ های کیبورد می‌ توانند به حداقل رساندن خطر بروز آسیب‌ های ناشی از استفاده طولانی‌ مدت از کامپیوتر (RSI) کمک کنند. در نتیجه، بهره‌گیری از میان‌بر‌ های صفحه‌ کلید بر روال کدنویسی برنامه‌ نویسان، تغییری اساسی ایجاد می کند و منجر به افزایش سرعت، دقت و تجربه کدنویسی آسان‌ تر می‌ شود.


سخن پایانی

 

افزایش سرعت در کد نویسی، یکی از مهمترین عوامل در بهبود بهره وری و توانایی های برنامه نویسان است. در این مقاله، راهکار هایی مثل بالا بردن سرعت تایپ، تمرین مداوم، کدنویسی تمیز، کمک گرفتن از چت بات ها، استفاده از کد ادیتور مناسب و تفکر سریع تر برای افزایش سرعت در کد نویسی ارائه شد. با اجرای این راهکار ها، شما می توانید به یک برنامه نویس حرفه ای و سریع تبدیل شوید و بهبود قابل ملاحظه ای را در کیفیت و سرعت کدنویسی خود تجربه کنید.

 




سوالات متداول

 

چگونه سریع تر کدنویسی کنیم؟

با تمرین تایپ ده‌انگشتی، انتخاب دقیق یک ویرایشگر کد مناسب، حفظ تمیزی کد، بهره‌ گیری از میانبر های کیبورد، استفاده از ابزار های کمکی، و بهره‌مندی از تفکر سریع، می‌ توانید به یک سطح بالاتر از سرعت و دقت در فرآیند کدنویسی دست پیدا کنید.

 

چرا افزایش سرعت در کدنویسی مهم است؟

افزایش سرعت در کدنویسی، به برنامه‌ نویسان این امکان را می‌ دهد تا با کمترین زمان و تلاش، پروژه‌ های با کیفیت‌ و عملکرد بهتری ایجاد کنند.

 

چگونه به یک برنامه نویس حرفه ای تبدیل شویم؟

در ابتدا باید به زبان های برنامه نویسی، فریمورک و IDE های مختلف به خوبی مسلط شوید و پروژه های بسیاری را انجام دهید. سپس باید روی مهارت های نرم و حل مسئله و سرعت خود کار کنید.

 

آیا سرعت کدنویسی در همه پروژه ها مهم است؟

خیر، سرعت کدنویسی در همه پروژه‌ها مهم نیست. اهمیت آن به نوع پروژه، اولویت‌ها و نیازهای آن بستگی دارد. در مواردی، کیفیت کد، امنیت، قابلیت توسعه و نگهداری مهم تر از سرعت کدنویسی هستند. در پروژه‌های دیگر، ممکن است تحویل سریع به مشتریان باعث شود که سرعت بیشتر در کدنویسی اهمیت پیدا کند.

 

 

 

محبوب ترین مقالات