آشنایی با 6 مورد از بهترین فریم ورک های جاوا اسکریپت

11 تير ۱۴۰۱

آشنایی با 6 مورد از بهترین فریم ورک های جاوا اسکریپت

همان طور که همه‌ی شما با جاوا اسکریپت آشنایی دارید، یکی از محبوب‌ترین زبان های برنامه‌ نویسی در کل جهان است. معمولا از این زبان برای وب نویسی استفاده می‌کنند. یکی از ویژگی ها و مزایای این زبان آن است که همه به آسانی می‌توانند آن را یاد بگیرند. اما در این مقاله قصد ما پرداختن به موضوع جاوا اسکریپت نیست. در واقع ما می‌خواهیم در این مقاله‌، به عنوان تیم تحریریه سایت کدیاد، به معرفی بهترین فریم ورک های جاوا اسکریپت پرداخته و آن‌ها را واکاوی و بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

فریم ورک یا Framework چیست؟

فریم ورک یا Framework چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است ابتدا با مفهوم آن آشنا شوید.  بعد از آن سراغ معرفی بهترین Framework های جاوا اسکریپت می‌رویم. ابتدا این را در ذهن خود مجسم کنید که ساختن وب سایت‌ها و نرم افزارها، مانند ساخت یک ساختمان است. پس وقتی که قصد ساختن یک ساختمان را دارید، در وهله‌ی اول به چه چیزهایی نیاز دارید؟

بله درست است. به مصالح ساختمانی نیاز دارید. تنها پس از آن می‌توانید ساخت آن ملک یا ساختمان را شروع کنید. خب حال برگردیم به موضوع اصلی! در واقع کد نویسی هم خیلی شبیه ساختمان سازی است. مثلا هنگامی که شما قصد دارید که یک Website را کدنویسی کنید، می‌توانید در وهله اول مانند مثالی که از ساختمان زدیم، همه‌ی جنبه‌های مختلف آن سایت را کد نویسی کنید، یا حتی می‌توانید از کدهای از قبل تعیین شده استفاده کنید. تا با این کار سرعت بیشتری به کار خود بدهید. در این مرحله چه اتفاقی می‌افتد؟ بله درست حدس زدید. این جا است که فریم ورک های جاوا اسکریپت به کمک شما می‌آیند و وارد عمل می‌شوند.

فرق بین فریم ورک و کتابخانه در چیست؟

فرق بین فریم ورک و کتابخانه در چیست؟

در واقع فریم ورک و‌ کتابخانه، هر دو یک‌ سری کدهای مختلف در زبان‌های برنامه نویسی هستند. آن ها به وسیله‌ی Developerها یا توسعه دهندگان نوشته، تست و بهینه می‌شوند. تا این که دیگر Developerها از آن‌ها استفاده کنند. به طور کلی هدفی که Developerها از نوشتن این کدها دارند، این است که کمی از کار برنامه‌ نویسان را کم کنند و به عملکرد آن‌ها سرعت بیشتری ببخشند. عموم مردم از این دو عنوان Framework و Library به یک مفهوم یاد می‌کنند. ولی این در صورتی است که این دو با هم تفاوتی‌هایی دارند. اما تفاوت این دو در چیست؟

  • فریم ورک یا چارچوب

همان طور که ممکن است تا به الان کمی با مفهوم آن آشنا شده باشید، Framework نوعی چارچوب است. یعنی این که اسکلت هر پروژه‌ای بر مبنا و اساس فریم‌ورک‌ها بنا می‌شود. این طور بگوییم که این قالب بستری را برای برنامه نویسان فراهم می‌کند تا آن‌ها با استفاده از آن بتوانند کدهای خودشان را درون آن بنویسند. در نتیجه این فریم‌ورک است که مشخص می‌کند برنامه نویس چه زمان و در کجا از این کدها استفاده کند.

  • کتابخانه

کتابخانه یا Library نوعی فایل است که دسته و گروهی از کدها را در درون خود جا داده است. سپس هنگامی که در پروژه‌ها به تابع‌ها و‌ متدها نیاز پیدا کردید، می‌توانید به آسانی و سادگی آن‌ها را فرا بخوانید. اگر بخواهیم که در این زمینه مثالی برایتان بزنیم این گونه است. مثلا Jquery یک نوع کتابخانه است. کاربرد آن این است که در صفحه‌های Web برای پیاده سازی کردن تعدادی جلوه‌ها در قسمت فرانت-اند، استفاده می‌شود. چگونه از این کتابخانه می‌توانیم استفاده کنیم؟ ابتدا باید کدهای Jquery را از Website دانلود كنيد. بعد از دانلود شدن، با استفاده از تگ Sceipt آن را در سند HTML بارگزاری کنید. سپس در ادامه‌ی روند کاری خود هر زمان خواستید می‌توانید متدهای آن را فرا بخوانید.

می‌دونی جاوا اسکریپت چیست؟

در واقع یک زبان برنامه نویسی بر مبنای متن است. به این صورت که هم در طرف سرویس گیرنده و هم در سمت سرور مورد استفاده قرار می‌گیرد. به علاوه این امکان را فراهم می‌کند که صفحات Web را تعاملی کنید. این به چه معنا است؟ در واقع تعاملی کردن صفحات یعنی این زبان برنامه نویسی به صفحه‌های وب ساختار و سبک می‌دهد. همچنین کاربران را در صفحات سایت درگیر می‌کند. در پرانتر بگوییم که اگر دوست دارید که این زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید، می‌توانید همین الان به صورت رایگان از دوره‌هایی که در سایت کدیاد موجود است، استفاده کنید.


آموزش رایگان جاوااسکریپت


معرفی بهترین فریم ورک‌‌های جاوا اسکریپت

معرفی بهترین فریم ورک‌‌های جاوا اسکریپت

در ادامه به بررسی و معرفی انواع بهترین فریم ورک های این زبان، به ترتیب محبوبیت آن‌ها در بین برنامه نویسان، خواهیم پرداخت.

1- Angular

اين فريم‌ورک، یعنی Angular.js یکی از بهترین و محبوب‌ترین Farmework جاوا اسکریپتی است که به وسیله‌ی آن می‌توانید کدهای HTML خودتان را غنی‌تر نمایید.
به عنوان مثال می‌توانید به وسیله‌ی آن از تگی استفاده کنید که خودتان آن را تعریف می‌کنید. بر اساس بررسی‌های Stack Over 2021، این فريم‌ورک چهارمين فریم ورک فرانت-اند پر استفاده در بین مردم است. جالب است بدانید که این نوع Framework را پدر دیگر فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت یاد می‌کنند.


آموزش انگولار (Angular.js)


2- ReactJS

به طور کلی از React.Js می‌توانید به عنوان رابط کاربری استفاده کنید. این نوع باعث‌ شده است که Facebook و Instagram رابط کاربری قوی با یکدیگر داشته باشند. از این موضوع چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟ بله درست است. یعنی این که ما می‌توانیم از React برای اپلیکیشن‌های قوی و همچنین در اندازه‌های بزرگ، راه اندازی و استفاده کنیم. یکی از ویژگی‌های محبوب و بسیار خوب آن، این است که می‌توانید از آن برای توسعه کدهای بومی استفاده کنید. از معایب آن می‌توانیم بگوییم که محیط این Framework خیلی سریع و به سرعت در معرض تغییر است. این سرعت بالا باعث می‌شود که بعضی از توسعه‌دهندگان به سختی بتوانند خود را با آن همراه کنند و از آن استفاده نمایند.

 


آموزش ری اکت (React.Js)


3- Vue.js

در گزینه سوم این مطلب می‌خواهیم به بررسی فریم ورک جاوا اسکریپت دیگری به نام Vue.js بپردازيم. در واقع این مورد یکی از سبک‌ترین فریم ورک‌ های جاوا اسکریپت است. به طور کلی ترکیبی از دو‌ نوع Framework های Angular و React که کمی قبل در خصوص آن‌ها توضیحاتی دادیم، است. Vue.js یک راه حل آسان و همچنین سریع برای ساخت نرم افزارها، رابط های کاربردی و توسعه WebApplication‌های تعاملی است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این Framework، که در لیست بهترين‌ها قرار گرفته، این است که وابستگی‌های مربوط به کامپوننت آن به صورت خودکار در طول رندر شدن ردیابی می‌شوند. این طور بگوییم که می داند در هنگام تغییر وضعیت کدام یک از کامپوننت‌ها باید دوباره رندر شوند.


آموزش فریمورک ویو (Vue.js)


4- Aurelia

در واقع Aurelia آخرین نسخه از فریم ورک جاوا اسکرییپ می‌باشد. اما از آن چه استفاده‌ای می‌توانیم داشته باشیم؟ از این نوع می‌توانید برای نرم افراز‌های موبایل، دسکتاپ، وب سایت یا رابط کاربری استفاده کنید. همچنین فریم‌ورکی جدید بوده و بدون اغراق می‌توانیم بگوییم که از بهترین‌های جاوا اسکریپت به شمار می‌رود. همچنین Aurelia.JS از قسمت‌های جدا از هم تشکیل شده و دارای کتابخانه‌های کوچک‌ و مستقل است. Aurelia می‌تواند HTML را بر اساس اهداف مختلف توسعه و گسترش بدهد. AureliaJS دارای ویژگی‌هایی مانند پشتیبانی تجاری و سازمانی، تمیزترین چارچوب مدرن و غیره است.

5- EmberJs

چارچوب دیگری که قصد داریم به شما معرفی کنیم، Ember.JS است. این چارچوب کاربرد گسترده‌ای دارد و از محبوبیت زیادی در بین برنامه نویسان برخوردار است. Ember از اتصال دو طرفه پشتیبانی می‌شود. به همین سبب پلتفرمی است که به راحتی می‌توانید به آن اعتماد کنید. به عنوان مثال؛ سایت هایی مانند Linkedl ،Nordstrom و سایت‌های معروف دیگر از این پلتفرم برای وب سایت خود استفاده کرده‌اند. از ویژگی‌های خوب Ember می‌توانیم به ارائه‌ی نمونه اولیه، سازگاری آن با اپلیکیشن‌ها در هر مقیاسی و غیره اشاره کنیم. برای توسعه، طراحی و استفاده از آن نیازمند پیروی از موارد خاصی هستیم. به علاوه این نوع دارای قواعد و اصولی مخصوص به خودش است.

6- Svelte

در آخر به بررسی Svelte.JS خواهیم پرداخت. این فریم ورک قسمت‌های React، Webpack، React-router، GraphQL و دیگر ابزارهای Front-end را در به خوبی با یک دیگر ترکیب می‌کند. همچنین از SvelteJS می‌توان برای ساخت سایت‌های استاتیک استفاده کرد. (استاتیک، برنامه‌های فوق پیشرفته‌ای هستند که از آخرین استانداردها پیروی نموده و برای سرعت و امنیت بهینه شده‌اند.) از ویژگی‌های خوب این Framework این است که واکنش پذیری را به جاوا اسکریپت اضافه می‌کند. در واقع با به کارگیری این فریم ورک شما دیگر نیازی به اضافه نمودن پکیج‌ها و Libraryهای پیشرفته نخواهید داشت. خوب است بدانید هنگامی که کدها در مرحله‌ی اجرای تولید قرار می‌گیرند، SvelteJS، کدها را به کد خالص Java Script تبدیل می‌نماید.

سخن پایانی

امیدواریم که تا این جای مطلب توانسته باشیم به طور کامل به معرفی فریم ورک جاوا اسکریپت بپردازیم. در واقع تمام سعیمان را کردیم به تمام سوالات احتمالی شما پاسخ دهیم. این را در نظر داشته باشید زمانی که از توسعه‌ی web صحبت به میان می‌آید؛ همچنان جاوا اسکریپت زبان غالب است. پس با توجه به این، ما برای انجام پروژه و راحتی کار نیازمند چارچوب و Farmework هستیم. شما برای این کار می‌توانید از این فریم‌ورک‌هایی که کمی قبل برای شما معرفی کردیم، در پروژه‌هایتان استفاده نمایید.
موضوع دیگر این است که شاید متوجه شده باشید، که برای معرفی این چارچوب ها از اصطلاحاتی استفاده کردم، که مخصوص برنامه نویسی هستند. اما اگر هنوز با آن‌ها آشنایی ندارید؛ به عنوان کلام آخر، شما را به مطالعه‌ی مقاله اصطلاحات برنامه نویسی که باید بلد باشید، دعوت می‌کنیم.

محبوب ترین مقالات