آموزش پی اچ پی - قسمت 9

10 بهمن ۱۴۰۰

آموزش پی اچ پی - قسمت 9

 

آموزش پی اچ پی (PHP) از جمله دوره‌هایی است که بسیاری از دانشجویان و علاقه‌مندان به برنامه‌نویسی را به ‌سوی خود جذب کرده و کاربرد فراوانی در حوزه‌های گوناگون از جمله طراحی سایت دارد. از آن‌جایی ‌که سایت کدیاد تصمیم گرفته آموزش پی اچ پی رایگان به شکلی فوق‌العاده کاربردی را به همراه ارائه مثال و حل تمرین در اختیار اعضای خود قرار دهد، ما هم به شما توصیه می‌کنیم چنین فرصت استثنایی را از دست نداده و از آن به نحو احسن استفاده کنید. پس در ادامة جلسات دوره آموزش برنامه نویسی PHPجلسه نهم با ما همراه باشید.

 

ساختارهای شرطی در PHP (بخش دوم)

به ‌خوبی می‌دانیم که پی اچ پی یک زبان اسکریپتی سمت سرور است که وظیفة آن ایجاد سایت‌های پویا به همراه لود سریع دیتاست. با استفاده از این زبان می‌توانید به حفظ و نگهداری کلیة داده‌های متنی، صوتی و تصویری پرداخته و سرعت عملکرد سایت را بالا ببرید. در جلسه قبل مقدماتی پیرامون ساختارهای شرطی گفته شد؛ همچنین دستورات if---else ، elseif و or را بررسی کرده و نمونه مثال‌هایی از آن‌ را حل کردیم. در این جلسه به شرح سرفصل‌هایcase  Switch ، While و for پرداخته و نحوة کارکرد آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

کاربرد دستور switch در PHP

در این جلسه از آموزش پی اچ پی (PHP) ابتدا به سراغ دستور switch می‌رویم که عبارتی با مفهوم تعویضی است و در برنامه‌نویسی به زبان‌های مختلف کاربرد دارد. از آن جهت که پایه و اساس برنامه‌نویسی تحت وب در اکثریت زبان‌ها یکسان است، مفهوم switch نیز برای مقایسة caseهای گوناگون با یکدیگر به ‌کار می‌رود.

 

 

 

نمونه Syntax عبارت‌هایCase  Switch

 

نمونه Syntax عبارت‌هایCase  Switch

 

در صورتی‌که شرط بیان شده در ابتدای دستور با case یا پارامترهای ارائه شده در خطوط بعدی یکسان باشد، عملیات طبق روال پیش می‌رود. اما اگر طبق شروط لحاظ شده نبود، بر اساس دستور default بیان شده و از حلقه‌های case خارج می‌شود.

 

با توجه به مطالعات جلسه قبل پیرامون آموزش پی اچ پی (PHP)، به‌ خوبی متوجه این موضوع شده‌ایم که دستورات Switch‌ نقاط مشترک بسیاری با مفهوم شروط If … else داشته و حتی ممکن است به ‌جای یکدیگر استفاده شوند؛ ولی این بدان معنا نیست که عبارات فوق دارای مفهوم مشترکی باشند و یا مشابه یکدیگر عمل می‌کنند. بالأخص در برنامه‌نویسی‌های پیشرفته و پروژه‌های کلان تفاوت این دو دستور صدچندان محرز می‌شود. اگر مفهوم این دستور را به آسانی متوجه نشده‌اید، آن را به زندگی روزمره تشبیه کرده و عملکردش را بدین طریق بررسی کنید، احتمالاْ کمک‌کننده خواهد بود!

 

به‌عنوان مثال caseها را به انواع پروازهای هوایی یک سایت رزرو بلیط‌های مسافرتی در نظر بگیرید. از میان فیلترهایی که شما برای جستجوی انواع ساعت‌های پروازی، نوع هواپیما و کلاس پروازی در نظر خواهید گرفت، حلقة جستجوی Switch اقدام به سرچ کرده و در صورت یافتن پرواز مورد نظر،‌ آن را به کاربر نشان می‌دهد. در غیر این‌ صورت به ‌صورت default پیغام مشخصی را مبنی بر عدم پیدایش پرواز مورد نظر بر می‌گرداند. آموزش پی اچ پی به زبان ساده به همین‌ اندازه آسان،‌ کاربردی و در کدنویسی بسیاری از سایت‌ها متداول است.

 

Syntax دستور Switch

همان‌گونه که در آموزش پی اچ پی مشاهده کردید، در ابتدای ویدیو اقدام به تعریف یک متغیر شناخت رنگ‌ها با نام $carcolor(green) کردیم.

 

 

 

نمونة مثال دستور Switch در ویدئوی آموزشی

 

نمونة مثال دستور Switch در ویدئوی آموزشی

 

البته که استاندارد نام‌گذاری متغیرها مشخص بوده و از حروف انگلیسی به‌ دلخواه نمی‌توان استفاده کرد. قوانین Syntax نویسی مانند هر زبان برنامه‌نویسی یا نوشتاری معین بوده و باید از آن‌ها پیروی کرد. با این وصف به شیوة نگارش دستور Switch می‌پردازیم. به طرز جالبی دستورات برنامه‌نویسی فی‌مابین زبان‌های php و java script مشترک بوده و با تعیین یک متغیر آغاز می‌شود. سپس با کمک حلقه‌ caseهای متوالی، اقدام به مقایسه و انتخاب یک یا چند دستور کرده و کدهای آن را به ‌مرحلة اجرا در می‌آورد.

 

شیوه نگارش یا Syntax دستور Switch در آموزش پی اچ پی (PHP) نیز بی شباهت به سایر زبان‌های برنامه نویسی از جمله جاوا اسکریپت نیست. در جلسة آموزش PHP، ابتدا یک متغیر تعریف شده و سپس برای مقایسه به دستور Switch اختصاص می‌یابد. سپس از بینcase های مقایسه شدة موجود، یک مورد یا بیشتر انتخاب و کدهای آن اجرا می‌شود. با صحت شرط آورده شده که به ‌صورت true برگردانده می‌شود، پیام مورد نظر انتخاب و ارسال می‌گردد؛ در غیر این صورت کیسر بر روی دستور default رفته و اطلاعات پیش‌فرض را چاپ می‌کند.

 

برای نمایش برابری متغیرها با دادة ورودی از عملگر == استفاده شده و برای سایر عملگرها از >، <، => و <= بهره می‌برند. لازم است متغیرهای انتخابی از هر دو فاکتور نوع و مقدار برابر با یکدیگر بوده تا قابلیت مقایسه با همدیگر را داشته باشند. دستور break به معنای توقف فرمان است که در انتهای هر قسمت از شرط‌ها آورده می‌شود.

 

 

 

دوره‌های پروژه محور برنامه‌نویسی php در سایت کدیاد

 

دوره‌های پروژه محور برنامه‌نویسی php در سایت کدیاد

 

 اگر از break در دستورات switch case استفاده نکنیم، با صحت یا درستی یک مورد از مقایسه‌های موجود، ادامه عبارات تا جایی که دستور توقف بعدی درج شده باشد، طول خواهد کشید. این امر موجب اختلال در عملکرد و بازنمایش اطلاعات اشتباه می‌شود. از سوی دیگر ممکن است در دستورات Switch با case های گوناگون مانند عبارات انتخاب رنگ متفاوت در مثال بالا، نتیجه‌ای مشترک داشته باشیم. در این مدل شرایط می‌توانیم case ها را به صورت چندگانه در یک بخش ترکیب کرده و سپس دستور break را صادر کنیم.

 

default  در دستور Switch

در مثال گفته شده مربوط به دوره آموزش برنامه نویسی PHP، به ‌خوبی برگشت نتایج را دیده و بر عملکرد این حلقه اشراف پیدا کردیم. حال در صورتی ‌که هیچ‌کدام از متغیرها با دیتاهای مورد نظر همخوانی نداشت، برنامه‌نویس می‌تواند نتیجه کار را به سمت یک دستور پیش‌فرض و از قبل تعیین شده ارجاع دهد. این دستور در قالب default جانمایی شده و عبارتی واحد را برای نتایجی خارج از متغیرهای ورودی بر‌می‌گرداند.

 

به‌عنوان نمونه در مثال بالا متغیر اولیه را به رنگ green تغییر دادیم ولی در هیچ‌کدام از case ها این رنگ پشتیبانی نشده و با متغیرهای داخلی آن همخوانی یا تساوی ندارد. به همین علت کیسر از دستورات case‌ عبور کرده و وارد خط default می‌شود. با ورود به این قسمت، پیغام از پیش تعیین شدة “Nothing” برگردانده شده و دستور توقف داده می‌شود.

 

 

 

بازگشت پیغام default در دستورات Switch

 

بازگشت پیغام default در دستورات Switch

 

به‌کارگیری متغیرهای پویا در دستور Switch

در سلسله جلسات آموزش پی اچ پی (PHP) این نکته به طور مکرر عنوان می‌شود که متغیرهای ورودی عموما به‌ شکلی داینامیک و پویا بوده و متغیرهای استاتیک و ثابت کمتر کاربرد دارند. به ‌عبارت بهتر در شرایط برنامه‌نویسی برای یک پروژة کاربردی، عموماْ از متغیری با یک دادة ثابت استفاده نمی‌گردد بلکه داده‌ها می‌تواند شامل بازه‌ای از اعداد،‌ اطلاعات و متغیرهای گوناگون با شرایط افزایش،‌ کاهش یا فرمول‌های پیچیدة ریاضی باشند.

 

توجه به این نکته قابل توجه بوده و مانع از ساده‌انگاری دستورات دوره آموزش برنامه نویسی PHPمی‌شود. از جمله متغیرهای داینامیک می‌توان به شناسایی مقادیر مالیاتی کلان،‌ شناسایی مناطق جغرافیایی و اهداف مالی،‌ اقتصادی و علمی نام برد. حتی از دستورات switch نیز می‌توان بدون متغیر واحدی استفاده کرده و قابل تعمیم به اطلاعات داخل شروط case ها است.

 

در این دوره از آموزش پی اچ پی به زبان ساده مفاهیم بسیار اساسی از نحوة برنامه‌نویسی به زبان PHP را بررسی کرده و در رابطه با آن‌ها مثال‌های متعددی حل کردیم. توصیه به تمرین و مطالعة سایت www.php.net به‌عنوان مرجع اصلی این زبان می‌تواند حلال بسیاری از مشکلات و سؤالات پیش آمده در این راه باشد. پس توصیه‌ می‌کنیم افزون بر تمرینات متعدد و متنوع،‌ به مطالعة این سایت نیز بپردازید. کلیه عناوین و نمونه‌های حل شده در جلسات آموزش پی اچ پی (PHP) سایت کدیاد، برگرفته از سایت مرجع آموزش PHPاست.

 

نوبتی هم که باشد می‌رسیم به آموزش حلقه‌های شرطی! در این بخش به بررسی دو مفهوم بسیار مهم while و for پرداخته و مثال‌هایی از آن‌ها را حل می‌کنیم. پیش از همه توضیحات به تعریف حلقه یا لوپ loop می‌پردازیم.

 

 

https://blog.faradars.org/wp-content/uploads/2018/10/Untitled-3-1.png

 

 

الگوریتم ساختارهای کنترلی در زبان برنامه‌نویسی PHP

 

حلقه‌های تکرار در زبان برنامه نویسی PHP

از لو‌پ‌های برنامه‌نویسی به ‌منظور تکرار در انجام دستورات استفاده می‌شود. برخی اوقات لازم است اطلاعات وارده به اشکال مختلف و برای انجام در فرایندهای دوره‌ای مورد بهره‌گیری قرار گیرند. به ‌طوری که قسمتی از برنامه برحسب دیتاهای ورودی به کرات تکرار شده و اجرا گردند. به‌عنوان مثال در شمارش اعداد و ارقام، ‌امتیازبندی و پروسه‌های اندازه‌گیری نیازمند به‌کارگیری دستورات حلقه‌های تکرار هستیم.

 

 

دستور تکرار حلقة While

در جلسات آموزش پی اچ پی (PHP) گفته شد که حلقة while‌ به ‌منظور دور تکرار مبتنی بر پاسخ‌های صحیح بوده و لازم است شرط بیان شده با نتیجة true مواجه گردد تا دستورات ادامه پیدا کند؛ در غیر این‌صورت با برگرداندن نتیجة false، به این نتیجه می‌رسیم که شرط مربوطه برقرار نشده و به پاسخ مورد نظر نرسیده‌ایم. علاوه بر آن در دستور while تعداد دورهای لوپ از قبل مشخص نبوده و مقداری داینامیک دارد.


 

ساختار حلقه While در برنامه‌نویسی PHP

طبق مثال گفته شده در جلسات آموزش پی اچ پی رایگان سایت کدیاد،‌ متوجه شدیم که در ابتدا می‌بایست به انتخاب یک متغیر پرداخته و با شروط آمده در {} مقایسه کنیم. تا زمانی‌که کلیة شرط‌های مورد نظر درست باشد، این حلقه تکرار شده و کدها و دستورات داخل عبارت اجرا می‌شود. به ‌محض عدم برقراری شرط مذکور،‌ کیسر از لوپ خارج شده و وارد قسمت‌های بعدی برنامه می‌شود.

 

 


 

 نمونة مثال حلقة while در جلسة آموزشی

 

به ‌یاد داشته باشیم که کلیه عبارت‌های موجود در {} لازم‌الاجرا بوده و برخلاف حلقه‌های تکرار معین،‌ الزامی به مشخص بودن دور حلقه در دستورات While نیست. در واقع تکرار حلقه معلول میزان متغیر تعیین شده خارج از دستور اصلی بوده و با ارجاع به آن دیتا تعیین می‌شود.

 

در آموزش PHPمثال بالا، داده‌ها تا زمانی‌که شامل عبارت x<=5 بشوند، می‌توانند به بازگرداندن یا اکوی عبارت عدد نام برده شده در متغیر بپردازند. هر بار با دستور x++ یکی بر مقدار متغیر افزوده می‌شود؛ تا اینکه مقدار داده خارج از شرط مذکور شده و کار لوپ while به اتمام برسد. در صورتی ‌که متغیر تعیین شده عددی یا int باشد، امکان اعمال فرمول‌های ریاضی از هر نوع بر روی آن وجود دارد. در آموزش پی اچ پی (PHP) با امکان برنامه‌نویسی‌های پیشرفته‌تر،‌ برنامه نویسان از متغیرهای با نوع آرایه‌ای، بولین و رشته‌ای بهره می‌برند. علاوه بر آن در دستورات while نیز مانند دستور switch،‌ break‌ به‌ معنای توقف در کار و پایان اجرای دستورات و ورود به مرحلة بعدی است.

 

حلقه for در آموزش پی اچ پی (PHP)

For نیز از دستورات لوپ به‌کاررفته در زبان برنامه‌نویسی php است که برخلاف دستور while  دارای دور حلقه‌ای از قبل تعیین شده است. دور تکرار به‌عنوان یک متغیر، پیش از حلقه بیان شده و عموماْ در هر دور فرایند شرط موجود داخل عبارت با آن چک می‌شود. این عملیات تا زمانی ‌که به انتهای دور مشخص شده برسیم،‌ تکرار شده و با اتمام تعداد تعیین شده از دستور خارج می‌گردد.

 

 

 

 

نمونة مثال حلقة for

 

به‌عنوان نمونه در جلسة آموزش پی اچ پی (PHP) گفته شد که پس از آوردن نام for پرانتزی را باز کرده و متغیر تعریف شده‌ای را با مقادیر اولیه، شرط مورد نظر و دستورات لازم‌الاجرا در این قسمت می‌آوریم. سپس پرانتز را بسته و نتیجه مورد نظر را در صورت درستی شروط باز می‌گردانیم. بدین ترتیب هر عبارت حلقة for‌ شامل سه expression متفاوت اما ضروری است.

 

در این مثال i =0 مقدار اولیه تعیین شده برای متغیر ما است که به واسطة شرط i<200 ، هر بار یک واحد به مقدار آن افزوده می‌شود. این شرط تا زمانی‌که i‌ به یک عدد پیش از  200 برسد برقرار بوده و مقادیر متغیر i را برگردانده و نمایش می‌دهد. کلیه عبارت‌های شرطی از جمله for نیازمند شروطی هستند که در مقداری به پایان رسیده و انتهای عملکرد زده شود. در صورتی ‌که این شرط‌ها پایانی نداشته باشد،‌ سیستم دچار مشکل شده و برنامه از کار می‌افتد.

 

جمع‌بندی

در آموزش پی اچ پی (PHP) هر عبارت دستوری دارای Syntaxای مشخص و تعیین‌شده است. این استاندارد بدان علت تعریف شده تا برنامه‌نویسان کامپیوتری از روندی مشترک و ثابت آموزش دیده و پیروی کنند. با چنین راهکاری شخص بعدی که برنامه آماده را به دست بگیرد، دچار سردرگمی نشده و کاملاْ متوجه عملکرد برنامه، سایت و نتایج ایجاد شده می‌گردد. همین امر مسیر پشتیبانی،‌ تغییرات و بهینه‌سازی را هموار کرده و بر تعداد علاقه‌مندان توانمند در این حوزه می‌افزاید.

 

 

 

 

دوره‌های رایگان آموزش پی اچ پی (PHP)

 

دستورات آموزش داده شده در جلسة نهم این مجموعه،‌ همچون ابزاری کاربردی شما را در نوشتن هرچه بهتر برنامه‌های کامپیوتری و اپلیکیشن‌های بر پایه php‌ کمک می‌کنند. هر چه تمرین و تحقیق و مطالعه شما بیشتر باشد، نتایجی به ‌مراتب حرفه‌ای‌تر از این آموزش‌ها گرفته و در دنیای برنامه‌نویسی خبره‌تر می‌شوید. خوشحال می‌شویم نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را در قسمت پرسش و پاسخ برای ما نوشته و در این دوره‌ها همراه ما باشید.

 

 

 


قسمت قبلی آموزش رایگان php :

آشنایی با دستورات شرطی در دنیای واقعی

کاربرد دستور شرطی if و-else


قسمت بعدی آموزش رایگان php ( )


یا جهت مشاهده ویدیوهای اموزشی آموزش رایگان پی اچ پی وارد این صفحه شوید.

محبوب ترین مقالات