آموزش زبان جاوا _ قسمت 6

23 فروردين ۱۴۰۱

آموزش زبان جاوا _ قسمت 6

در بخش قبلی از آموزش جاوا درباره این موضوع صحبت کردیم که متغیرها را به‌طورکلی در این زبان می‌توان به دودسته تقسیم‌بندی کرد که این دودسته شامل انواع داده‌های اولیه و انواع داده‌های پیچیده یا Reference بودند. در بخش قبلی درباره انواع داده‌های اولیه در این زبان صحبت کردیم و حال در این بخش قصد داریم به معرفی داده‌های پیچیده یا Reference typeها بپردازیم و در این جلسه از آموزش برنامه‌نویسی جاوا (Java) توضیحاتی را درباره این انواع داده به شما ارائه دهیم.

به‌طورکلی انواع داده پیچیده در زبان برنامه‌نویسی جاوا را می‌توان به چهار دسته مختلف تقسیم‌بندی کرد که این چهار دسته شامل Stringها یا رشته‌ها، آرایه‌ها، کلاس‌ها و اینترفیس‌ها می‌باشند. بین داده‌های اولیه و داده‌های پیچیده تفاوت‌هایی وجود دارد که در ادامه درباره این تفاوت‌ها نیز صحبت خواهیم کرد.

 

تفاوت داده‌های پیچیده و داده‌های اولیه

تفاوت داده‌های پیچیده و داده‌های اولیه

تفاوت داده‌های پیچیده و داده‌های اولیه در زبان برنامه‌نویسی جاوا

داده‌های پیچیده یا reference typeها با داده‌های اولیه در زبان برنامه‌نویسی جاوا دارای تفاوت‌هایی هستند که در این بخش از آموزش جاوا قصد داریم کمی بیشتر درباره تفاوت‌های بین این دو صحبت کنیم. اولین تفاوتی که بین این دو نوع داده در زبان جاوا وجود دارد نحوه تعریف‌کردن آنها می‌باشد. در زمان تعریف متغیرهایی از نوع داده‌های اولیه ما ابتدا نوع داده را مشخص کرده، سپس یک نام برای آن مشخص می‌کردیم و در ادامه آن را مقداردهی می‌کردیم. در انواع داده‌های پیچیده در زبان جاوا شما نمی‌توانید این‌چنین عمل کنید. مثلا اگر قصد تعریف کردن یک انسان را داشته باشید کلاس شما از نوع Human خواهد بود که نام آن را نیز به‌عنوان‌مثال alireza قرار می‌دهیم. حال زمانی که علامت = را مقابل نام متغیر قرار می‌دهیم دیگر نباید مقدار آن را در مقابل آن قرار دهیم بلکه از کلیدواژه new استفاده کرده، سپس نام کلاس را وارد می‌کنیم و در ادامه نیز پرانتز قرار داده و با ; دستورات خود را به اتمام می‌رسانیم؛ بنابراین کد ما چیزی شبیه به قطعه کد زیر خواهد بود:

 

Human alireza = new Human();


 

کلاس‌ها در جاوا

کلاس‌ها در جاوا

آشنایی با مفهوم اولیه کلاس‌ها در زبان برنامه‌نویسی جاوا

ما در این جلسه از بهترین آموزش جاوا قصد نداریم که به طور کامل درباره کلاس‌ها صحبت کنیم بااین‌حال توضیحاتی را درباره آن به شما ارائه می‌دهیم تا مفهوم کد بالا را به طور کامل متوجه شوید. به‌طورکلی کلاس یک طرح کلی از یک شی است، مثلا کلاس Human یک طرح کلی از انسان است. مثلا فرض کنید ما یک کلاس در زبان جاوا ساخته‌ایم که نام آن Human است و یک سری فیلدها (Fields) داخل آن قرار می‌گیرند که ویژگی‌های انسانی هستند (مثلا این انسان دست، پا، احساس خوشحالی، احساس ناراحتی و ... دارد). در ادامه یک‌سری فعالیت‌ها یا به‌اصطلاح متدها (Methods) برای آن تعریف می‌کنیم (مثلا انسان می‌تواند یک سری‌کارها مانند غذا خوردن، راه‌رفتن، خوابیدن و ... را انجام دهد).

حال ما می‌توانیم هرزمان که خواستیم از این طرح کلی یک شی بسازیم که این شی همان متغیر ماست با استفاده از کلیدواژه new  این کار را انجام می‌دهیم؛ بنابراین قطعه کد بالا می‌گوید که یک شی از کلاس Human بساز و سپس آن را داخل متغیری به اسم alireza ذخیره کن.

به‌این‌ترتیب ما می‌توانیم هم از خود متغیری که ساخته‌ایم و هم از ویژگی‌ها و متدهایی که در کلاس human وجود داشتند نیز در کدهای خود استفاده کنیم. به‌عنوان‌مثال اگر ما یک ویژگی در داخل کلاس Human تعریف کرده باشیم که رنگ چشم انسان را نشان می‌دهد و آن را با نام eye تعریف کرده باشیم برای مقداردهی این ویژگی می‌توانیم به شکل زیر عمل کنیم:

alireza.eye = blue;

به‌عنوان یک مثال دیگر فرض کنید که می‌خواهیم دستور راه‌رفتن را برای شی alireza که ساخته‌ایم فراخوانی کنیم. برای این کار می‌توانیم از قطعه کد زیر استفاده کنید که در آن run() یک متد از متدهایی است که در داخل کلاس Human تعریف کرده‌ایم:

alireza.run();

مثال دیگری که می‌توانیم دراین‌خصوص ارائه دهیم این است که فرض کنید می‌خواهید سیبی را به این شی بدهید و از او بخواهید که آن سیب را بخورد. برای این کار نیز می‌توان از دستور زیر استفاده کرد که در آن eat() یکی از متدهای کلاس Human است که یک ورودی را نیز دریافت می‌کند که در این مثال آن ورودی apple است:

alireza.eat(apple);

 

کار با داده‌های پیشرفته

کار با داده‌های پیشرفته

شروع کدنویسی و کار با داده‌های پیشرفته در زبان برنامه‌نویسی جاوا

برای آشنایی بیشتر با انواع داده پیشرفته در زبان برنامه‌نویسی جاوا اجازه دهید تا در این بخش از آموزش جاوا کمی بیشتر وارد مباحث کدنویسی شویم و توضیحاتی را در قالب کد به شما ارائه دهیم. برای این کار ما قصد داریم با کلاس Data کار کنیم که یکی از محبوب‌ترین کلاس‌های داخلی زبان برنامه‌نویسی جاوا به شمار می‌آید. در این زبان دو کلاس Date وجود دارند که اولی مربوط به پکیج java.util و دومی مربوط به پکیج java.sql می‌باشد. ما در این بخش قصد داریم با کلاس Date مربوط به پکیج java.util کار کنیم. برای این کار قطعه کد زیر را در نظر بگیرید:

package com.hamed;

import java.util.Date;

public class Main{

            public static void main(String[] args){

                        Date now = new Date();

                        System.out.println(now);

}

}

برای ساخت این شی از کلاس Date همان‌طور که پیش‌ازاین نیز بیان کردیم ابتدا نام کلاس را نوشته و سپس یک نام برای آن انتخاب می‌کنیم که ما نام now را انتخاب کردیم. در گام بعدی از کلیدواژه new استفاده کرده و سپس مجددا نام کلاس را نوشته و پرانتز می‌گذاریم. برای چاپ‌کردن دقت داشته باشید که System یک کلاس است که ما از داخل آن فیلد out را فراخوانی می‌کنیم. دقت داشته باشید که جنس این فیلد از جنس PrintString است که خود این PrintString نیز یک کلاس می‌باشد. حال از داخل این فیلد ما متد println را انتخاب می‌کنیم. دقت داشته باشید که این فیلد دارای متدهای دیگری نیز می‌باشد که در صورت لزوم می‌توانید از آنها استفاده کنید و در ادامه دوره آموزش جاوا مقدماتی ما درباره هریک از آنها نیز صحبت خواهیم کرد. یکی از جذابیت‌های IDE که از آن در این دوره استفاده می‌کنیم این است که شما می‌توانید تنها با تایپ‌کردن عبارت sout و فشردن دکمه اینتر به‌راحتی دستور System.out.println را بنویسید.

با اجرا گرفتن از دستور بالا مشاهده می‌کنید که زمان و تاریخ فعلی به شما در صفحه خروجی نمایش داده می‌شود. در جلسه بعدی از دوره آموزش جاوا رایگان درباره سایر تفاوت‌های بین انواع داده پیشرفته و انواع داده اولیه در زبان برنامه‌نویسی جاوا صحبت خواهیم کرد.

 

 


قسمت قبلی آموزش رایگان java :

سایر انواع داده

شروع کدنویسی 


قسمت بعدی آموزش رایگان java :

تفاوت ذخیره‌سازی داده‌ها

عدم تغییر متغیر y


یا جهت مشاهده ویدیوهای اموزشی آموزش رایگان جاوا وارد این صفحه شوید.

محبوب ترین مقالات