آموزش جاوا – قسمت 11

17 ارديبهشت ۱۴۰۱

آموزش جاوا – قسمت 11

 

در این جلسه از آموزش جاوا قصد داریم کمی بیشتر درباره آرایه‌های چندبعدی در زبان برنامه‌نویسی جاوا صحبت کنیم و نحوه تعریف و استفاده از این آرایه‌ها را به طور کامل به شما توضیح دهیم. این آرایه‌ها دارای کاربردهای بسیار زیادی در زبان برنامه‌نویسی جاوا هستند و به همین علت نیز در این بخش از آموزش برنامه‌نویسی جاوا (Java) حتما باید با آنها آشنا شوید. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این آرایه‌ها استفاده از آنها برای تعریف یک ماتریس است. علاوه بر این گاهی اوقات ممکن است شما در پروژه‌های مختلف قصد تعریف کردن لیست‌هایی را داشته باشید که هریک از اعضای آنها خود یک لیست یا مجموعه دیگر هستند. به‌عنوان‌مثال ممکن است لیستی از افراد داشته باشید که هریک از آنها دارای یک قد و یک وزن هستند. برای این کار باید از آرایه‌های دوبعدی، سه‌بعدی یا چندبعدی استفاده کنید.

 

آرایه‌های چندبعدی

آرایه‌های چندبعدی

آرایه‌های چندبعدی در زبان برنامه‌نویسی جاوا

برای شروع کار با آرایه‌های چندبعدی در این زبان برنامه‌نویسی قطعه کد زیر را در نظر بگیرید:

package com.hamed;

import java.util.Arrays;

public class Main{

            public void main(String args[]){

                        int[][] people = new int[3][2];

                        people[0][0] = 150;

                        people[0][1] = 24;

                        people[1][0] = 175;

                        people[1][1] = 25;

                        people[2][0] = 190;

                        people[2][1] = 32;

                   System.out.println(Arrays.deepToString(people));

}

}

اولین نکته درباره قطعه کد بالا این است که ما در اینجا یک آرایه تعریف کرده‌ایم که دارای سه عضو می‌باشد و هریک از اعضای آن نیز خود دارای دو عضو هستند. در ادامه نیز هریک از عناصری که داخل این آرایه قرار دارند را مقداردهی کرده‌ایم. در مثال بالا فرض کرده‌ایم که هریک از عناصر آرایه خود دارای دو عضو هستند که اولی قد و دومی سن افراد می‌باشد. در گام آخر نیز مقادیر مختلف این آرایه را چاپ کرده‌ایم. دقت داشته باشید که در بخش چاپ کردن آرایه اگر از متد toString استفاده کنیم آدرس هریک از عناصر به ما نمایش داده خواهد شد و این متد برای آرایه‌های تک‌بعدی طراحی شده است. پس اگر قصد دارید مقادیر داخل یک آرایه چند‌بعدی را چاپ کنید باید حتما از متد deppToString استفاده کنید.

 

روش دیگر تعریف آرایه چندبعدی

روش دیگر تعریف آرایه چندبعدی

روش دیگر برای تعریف آرایه‌های چندبعدی در زبان برنامه‌نویسی جاوا

روش دیگری که برای تعریف و استفاده از آرایه چندبعدی وجود دارد مانند آرایه‌های تک‌بعدی است که در جلسه قبلی از آموزش جاوا درباره آن صحبت کردیم. برای این کار قطعه کد زیر را در نظر بگیرید:

package com.hamed;

import java.util.Arrays;

public class Main{

            public void main(String args[]){

                        int[][] people = {{150, 24}, {175, 25}, {190, 32}};

                        System.out.println(Arrays.deepToString(people));

}

}

با اجرای این کد مشاهده می‌کنید که همان خروجی قبلی برای شما چاپ می‌شود و این مسئله نشان‌دهنده این است که ساختار کدها تغییری نمی‌کند و ما به شکل ساده‌تری همان آرایه قبلی را تعریف کردیم. نکته مهم دیگری که در این جلسه از بهترین آموزش جاوا باید به آن دقت داشته باشید این است که شما می‌توانید علاوه بر آرایه‌های دوبعدی آرایه‌هایی با ابعاد بالاتر را نیز تعریف کنید. به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید آرایه‌های سه‌بعدی را تعریف کنید که در آن عناصری وجود دارند که هریک چند عضو داشته و هریک از این اعضا نیز خود چندین عضو دارند. به‌عنوان‌مثال فرض کنید که ما آرایه خود را به شکل زیر تعریف کرده‌ایم:

int [][][] people = new int[3][2][2];

در این جا ما یک آرایه با سه عنصر اولیه تعریف کرده‌ایم که هریک دارای دو عنصر داخلی هستند و هریک از دو عنصر داخلی خود دارای دو عضو دیگر می‌باشند.

آرایه‌های سه‌بعدی را نیز می‌توانید به همان شکل قبلی تعریف کرده و از آنها استفاده کنید.

 

 

 


قسمت قبلی آموزش رایگان java :

آرایه‌ها در جاوا

نمایش آرایه


قسمت بعدی آموزش رایگان java :

ثابت‌ها در جاوا 


یا جهت مشاهده ویدیوهای اموزشی آموزش رایگان جاوا وارد این صفحه شوید.

محبوب ترین مقالات