آموزش جاوا – قسمت 12

20 ارديبهشت ۱۴۰۱

آموزش جاوا – قسمت 12

 

در جلسات قبلی از آموزش جاوا درباره متغیرها صحبت کردیم و بیان کردیم که اگر بخواهیم مقادیری را ذخیره کنیم باید از متغیرها استفاده کنیم. حال فرض کنید که ما قصد داریم داده‌ای را ذخیره کنیم که بعدها قصد تغییر دادن مقدار آن را نداریم. به‌عنوان‌مثال فرض کنید در دنیای ریاضیات قصد داریم عدد پی را برای محاسبه مساحت دایره ذخیره کنیم. به‌عنوان‌مثال قطعه کد زیر را در نظر بگیرید:

 

package com.hamed;

public class Main{

            public static void main(String args[]){

            float pi = 3.14f;

}

}

حال ممکن است بعدها به‌صورت عمدی یا سهوی مقدار متغیر pi را تغییر دهیم که در این صورت تمام محاسبات ما اشتباه خواهد شد و مشکلات زیادی در پروژه‌های ما به وجود می‌آید. در چنین شرایطی می‌توانیم از ثابت‌ها یا Constantها در زبان برنامه‌نویسی جاوا استفاده کنیم که در این جلسه از آموزش برنامه‌نویسی جاوا (Java) قصد صحبت‌کردن درباره آنها را داریم.

ثابت ها در جاوا

ثابت‌ها در جاوا

آشنایی با ثابت‌ها در زبان برنامه‌نویسی جاوا

برای استفاده از ثابت‌ها در زبان برنامه‌نویسی جاوا کافی است که از کلمه کلیدی final برای این کار استفاده کنیم. به‌عنوان‌مثال قطعه کد زیر را در نظر بگیرید:

package com.hamed;

public class Main{

            public static void main(String args[]){

            final float pi = 3.14f;

}

}

زمانی که در برنامه‌نویسی به زبان جاوا قبل از تعریف یک متغیر از کلمه کلیدی final استفاده کنیم در واقع بیانگر این خواهد بود که کامپایلر تنها در همان زمان می‌تواند مقدار آن را تعیین کند و پس از تعیین مقدار دیگر امکان تغییر دادن مقدار متغیر وجود نخواهد داشت. حال اگر تلاش کنید که مقدار این متغیر را تغییر دهید مشاهده می‌کنید که خطایی به شما نمایش داده می‌شود.

یک نکته بسیار مهم درباره نام‌گذاری ثابت‌ها یا Constantها در زبان جاوا این است که همه حروف متغیری که انتخاب می‌کنید باید با حروف بزرگ نوشته شوند؛ بنابراین در مثال بالا به‌جای متغیر pi ما باید از متغیری با نام PI استفاده کنیم. حال اگر قصد استفاده از چند کلمه را در نام‌گذاری یک متغیر داشته باشیم باید بین کلمات _ بگذاریم. به‌عنوان‌مثال متغیر bookName به‌صورت BOOK_NAME نوشته خواهد شد.

 

 


قسمت قبلی آموزش رایگان java :

آرایه‌های چندبعدی_


قسمت بعدی آموزش رایگان java :

عملگرها در جاوا

نمایش دقیق مقدار تقسیم


یا جهت مشاهده ویدیوهای اموزشی آموزش رایگان جاوا وارد این صفحه شوید.

محبوب ترین مقالات