چرا ایندکس شدن در گوگل دشوار است؟ + راهکار

28 خرداد ۱۴۰۱

چرا ایندکس شدن در گوگل دشوار است؟ + راهکار

هر وب سایتی وابستگی زیادی به پلتفرم گوگل دارد. برای بسیاری از سایت‌ها کسب رتبه برتر این موتور جست و جو، بسیار حائز اهمیت است. این مسئله وابسته به ایندکس شدن مقالات سایت‌ها به کمک Google می‌باشد. ایندکس شدن در گوگل امری است که در صورت عدم آگاهی نسبت به قوانین و اطلاعاتی کاری، بسیار سخت و دشوار است. به طوری که خیلی از صفحات وب سایت‌های متفاوت هرگز به کمک این موتور جست و جو، ایندکس نمی‌شوند. در این مقاله قصد داریم به عوامل تاثیرگذار در روند ایندکس شدن در گوگل بپردازیم. تا پایان این مطلب کاربردی از سایت کدیاد با ما همراه باشید.

ایندکس شدن در گوگل به چه مواردی وابسته است؟

ایندکس شدن در گوگل به چه مواردی وابسته است؟

المان‌های بسیار زیادی در این روند تاثیرگذار هستند. این عوامل تاثیر مثبتی بر روند کسب رتبه برتر سایت‌ها می‌گذارند. آن ها گاهی اوقات بسیار پیچیده هستند. از این رو ما برای رفع نقص در آن ها نیازمند پیاده کردن یک سری نکات و قواعد بسیار تخصصی هستیم. اما با سازگاری محتوا در اکثر اوقات به راحتی مطالب در گوگل ایندکس می‌شوند. در ادامه به دو دسته خطای اصلی که مانع ایندکس شدن در گوگل می‌شوند اشاره می‌کنیم.

خطاهایی از سایت که مانع ایندکس شدن در گوگل می‌گردد

این خطاها تمام بخش‌های یک وب سایت‌ را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به علاوه از ایندکس شدن صفحات شما در گوگل نیز جلوگیری می کنند. به همین دلیل رفع این ارورها از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

۱. عدم ایندکس شدن در گوگل به علت خطای DNS

سیستم نام دامنه یا Domain Name System یا به اختصار DNS، نوعی سرویس سلسله مراتبی غیر متمرکز دایرکتوری می‌باشد که به منظور تبدیل نام دامنه الفبایی به آدرس‌های IP عددی از آن استفاده می شود. ارور دی ان اس اولین و مهم‌ترین علت است. وجود این خطا نشان می‌دهد که ربات گوگل قادر نیست به دامنه‌ی شما متصل شود. اگر با چنین مسئله‌ای مواجه شده اید حتما باید در اولین فرصت برای رفع آن اقدام کنید.

روش حل خطای DNS

در ابتدا باید متوجه شویم که ربات به چه روشی صفحه‌ی مرتبط به URL مورد نظر را کرال می‌کند. به این منظور می‌بایست از ابزار URL inspection سرچ کنسول استفاده کنیم. در صورتی که گوگل نتوانست صفحه‌ی مورد نظر را به ربات ارائه دهد، می‌بایست با تنظیمات DNS اقدامات دیگری را در پیش گرفت. دو نوع خطایی که در مقایسه با ارور DNS بسیار دقیق‌تر است؛ ارور 404 یا 500 می‌باشد. اگر مشکل از DNS بود باید به جای نمایش عبارت failed cannotion ارور 404 (not found) یا 500 (server error) داشته باشیم.

۲. عدم ایندکس شدن در گوگل به علت خطای سرور

خطای سرور زمانی در صفحه، نمایش داده می‌شود که زمان پاسخگویی سرور بیش از حد انتظار طول کشیده است. به نوعی این خطا نشان ‌می‌دهد که ربات به صفحه متصل شده، اما بارگذاری امکان پذیر نیست. این خزنده‌ها مدت زمان خاصی را برای بارگذاری سایت طی می‌کنند. بعد از گذشت این زمان خزنده وب‌سایت را کرال نمی‌کند. یکی از عوامل بروز این ارور می‌تواند ترافیک بیش از اندازه‌ باشد. اگر تعداد بسیار زیاد کاربران در یک بازه‌ی زمانی به وب سایت شما مراجعه کنند، ممکن است بارگذاری سایت شما با مشکل مواجه شود. به این منظور می‌بایست اطمینان حاصل کرد که در زمان ترافیک بالا، سرویس ارائه ‌دهنده میزبانی وب از عهده‌ی مدیریت به خوبی بر می‌آید.

روش اصلاح خطای سرور

مجددا در این روش هم باید از ابزار URL inspection استفاده کرد. چرا که باید بررسی کنیم که اصلا خزنده می‌تواند وب سایت را کرال کند یا خیر. اگر سرچ کنسول به راحتی وب سایت را پیدا کند یعنی گوگل به سایت دسترسی دارد. در غیر این صورت عدم ایندکس شدن در گوگل به علت خطای سرور می‌باشد.

خطاهایی از URL که مانع از ایندکس شدن در گوگل می گردند

خطاهایی از URL که مانع از ایندکس شدن در گوگل می گردند

این دسته ارورها با خطاهایی که مربوط به سایت می‌باشند متفاوت هستند. زیرا همان‌طور که اشاره شد خطاهای مربوط به سایت، تمامی صفحات را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اما خطاهای مربوط به این دسته بدون این که تاثیری بر صفحات دیگر داشته باشند صرفا یک صفحه را تحت تاثیر قرار می‌دهند. گاهی اوقات ممکن است خطاهای بسیار زیادی مرتبط با url از سایت شما دیده شود اما جالب است بدانید که به کمک بخش coverage سرچ کنسول جدید این موتور جست و جو، این خطاها به راحتی دسته‌بندی می‌شوند و به کمک چند روش، به راحتی رفع می‌گردند. برای اطمینان از رفع این خطاها می‌توان از اعتبار سنجی استفاده کرد. در ادامه یکی از شایع‌ترین این مجموعه خطاها را به شما معرفی می‌کنیم.

خطای گیج‌کننده 404

حتما برای شما پیش آمده است که لینکی را به سرور بفرستید و این ارور به شما نمایش داده شود. اگر لینک درخواستی در سرور وجود نداشته باشد با این پیغام مواجه خواهید شد. نکته‌ی حائز اهمیت این است که اگر صفحه ی مورد نظر شما دارای خطای 404 گردد و این صفحه دارای جایگاه باشد، به سئو سایت شما آسیب وارد می‌کند. بنابراین حتما علت این خطا باید شناسایی شده و در اولین فرصت رفع گردد.

علل رایج عدم یافت شدن صفحات

۱. تایپ اشتباه لینک سایت
۲. لینک مورد نظر حذف شده باشد
۳. تغییر آدرس صفحه‌ی مربوطه
۴. ایجاد تنظیمات اشتباه در سیستم‌های مدیریت محتوا و در نتیجه بروز مشکل در لینک‌ها

راهکارهای کاربردی ایندکس شدن در گوگل

راهکارهای کاربردی 

تشخیص و تقسم‌بندی خطاهای URL تا حدودی دشوار است. اما برای رفع این دسته مشکل‌ها پیاده‌سازی راهکارهای زیر بسیار کمک کننده است.

1. حذف محتوا از سیستم مدیریت محتوا

گاهی اوقات علت این خطا می‌تواند ناشی از حذف محتوا از سیستم مدیریت مربوطه باشد. در قدم اول چک کنید که محتوای شما حذف نشده باشد. همچنین برای ایندکس شدن محتوا در گوگل باید مطلب شما در حالت انتشار باشد نه در حالت پیش نویس.

۲. URL شما صحیح است؟

اطمینان حاصل کنید که آدرس صفحه یا URL به درستی تایپ شده باشد. این احتمال هم در نظر بگیرید که گاهی اوقات ممکن است لینک‌هایی که در صفحه سایت قرار گرفته اشتباه نوشته شده باشند.

3. آدرس کوتاه در نظر بگیرید

لینک‌های طولانی و بلند علاوه بر این که درصد اشتباه در تایپ را بالا می‌برند، حوصله کاربر را نیز سر می‌برد. پس تا جای ممکن آدرس سایت خود را کوتاه تعریف کنید که در روند ایندکس شدن در گوگل تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت.

4. کلمات کلیدی و ساده برای لینک خود انتخاب کنید

حتما آدرس صفحه خود را با کلمات کلیدی و ساده بنویسید که موتور های جستجوگر بتوانند آن ها را بیابند. چرا که کاربران گاهی اوقات آدرس دقیق را نمی دانند و آن را از طریق موتورهای جستجوگر می یابند.

5. از لینک‌سازی داخلی غافل نشوید

یکی از المان‌های کلیدی برای ایندکس شدن در گوگل، لینک‌سازی است. لینک سازی نشان می دهد که بخشی از سایت شما بسیار حائز اهمیت است و شایسته ی کسب رتبه برتر سئو و ایندکس شدن را دارد. تا حد امکان برای هر صفحه از سایت خود از لینک‌های داخلی بهره ببرید.

6. هر گونه محتوای تکراری و کم اهمیت را حذف کنید.

با ارائه‌ی محتوای تکراری و کم اهمیت این اجازه را به گوگل می‌دهید که در قسمت‌ها و بخش‌هایی مختلف زمان زیادی را صرف کند. مطالب تکراری و کم اهمیت علاوه بر این که کمکی برای ایندکس شدن محتوا نمی‌کند، کیفیت کلی دامنه‌ی شما را کاهش می‌دهد. بنابراین توصیه می‌کنیم در اسرع وقت سری به محتواهای قبلی بزنید و آن‌ها را مجددا از نظر میزان تشابه با مطالب رقبا بررسی کنید.

در پایان

در این مقاله به بررسی چند مورد از مهم‌ترین دلایل عدم ایندکس شدن در گوگل پرداختیم. اگر شما هم با این مسئله دسته و پنجه نرم می‌کنید توصیه می‌کنیم ابتدا به پیاده‌سازی این اقدامات ارائه شده بپردازید. اگر باز هم با این مسئله مواجه شدید تیم برنامه نویسان کدیاد با دوره های آموزش سئو در خدمت شما عزیزان است.

محبوب ترین مقالات